Permalänk
Medlem

Vill köpa en "färdig" dator

Information
Behöver en ny dator, det jag kommer att använda den till är för spel (cod mw2 på high res), Counter-strike, se på film (HD) och såklart surfa.

Prisklass: Max ~6000:- [eftersom att jag behöver köpa en datorskärm också]
Andra krav: Behöver vara hyffsat tyst och skall inte väga tre ton och ett + är om själva skalet till datorn ser snyggt och modernt ut.

Om du lyckas hitta en dator+datorskärm så kanske jag kan sträcka mig till 9000

De jag har hittat är
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=590712 och
https://www.inet.se/artikel/1517092/inet-value-gamer

Tänker inte köpa en "ofärdig" dvs att man måste montera. Vill ha den packad och klar

Permalänk
Medlem

Du vet att du kan välja komponenter och sedan köpa till montering?
Synd att du bor så långt bort, annars hade jag kunnat bygga ihop den för typ 300-400kr :S

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Tro mig, bygger du själv så får du mycket mer för pengarna.

Visa signatur

Fractal Design R2 - Samsung 500 GB F3 - Gigabyte P55A-UD3 - Core i5 750 2.66 ghz - Asus 5850 - Corsair 4 GB 1600 mhz - Corsair 550 W - Dell 2209WA

Permalänk
Medlem

Men jag har ingen kunskap alls om datorer, det känns läskigt att hålla på och grejja när det gäller elektricitet och att allting är så jäkla ömtåligt. Jag kan montera ihop billys bokhylla, men montera en dator tror jag är jäkligt svårt. För mig ser allting likadant ut.

Kan ni inte tipsa om någon bra dator
Hur är det med monteringen? Om jag beställer via komplett kan jag beställa så att de monterar den? Hur mycket kostar det isf.

Permalänk
Medlem

Inet har montering, OS-installation och testning för 795:- (med garanti på den färdiga datorn).
http://www.inet.se/artikel/9990250/byggnation-av-dator-med-va...

Jag tror inte komplett har någon motsvarighet.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av viggo123
Men jag har ingen kunskap alls om datorer, det känns läskigt att hålla på och grejja när det gäller elektricitet och att allting är så jäkla ömtåligt. Jag kan montera ihop billys bokhylla, men montera en dator tror jag är jäkligt svårt. För mig ser allting likadant ut.

Kan ni inte tipsa om någon bra dator
Hur är det med monteringen? Om jag beställer via komplett kan jag beställa så att de monterar den? Hur mycket kostar det isf.

jag kände precis likadant men jag klarade det och fyfan va kul de var att bygga sin egen dator

Visa signatur

lådan: lian li lancool pc-k62 cpu : 2500k på den finns en h50. mobo: asus p8p67. Ram 2x4 corsair pc-16000. Gpu: gigabyte gtx 470 soc
psu: hx650 hdd: random Western digital caviar 250 gb+ 500 gb wd blue caviar
skärm: g2420hd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ErsdaHL06
jag kände precis likadant men jag klarade det och fyfan va kul de var att bygga sin egen dator

Jag också, sen har jag byggt 3-4 till datorer efter min

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem

Läs på lite om datorbyggande, http://www.nordichardware.se/Recensioner/?page=1&skrivelse=22...

Man är ju alltid helt lost på någonting okänt. Jag kunde ingenting om datorer för 1½ år sedan, hittade hit till sweclockers och sedan på forumet så hittade jag nordichardwares datorbyggarskola.
Jag känner mig nu väldigt säker på komponenter nu eftersom jag har byggt min egen dator och håller mig uppdaterad. Det gäller bara att läsa och förstå vad som står, kolla också på bilderna och filmerna. Det blir du nog klokare av

Visa signatur

En dator med 5 år på nacken känns inte värd att skriva ut i signaturen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aniron
Inet har montering, OS-installation och testning för 795:- (med garanti på den färdiga datorn).

Låter intressant!!
Min okunskap är stor när det gäller datorer, det fastnar aldrig i mitt huvud. Så jag vet varken vad som är bra - och dåligt.

Kan inte ny sy ihop ett paket då på Inet som klarar mina krav med att den måste kosta ~6000kr och klara av COD MW2 på High? Skulle vara oootrooligt tacksamt!

Permalänk
Medlem

Ingen av dom 2 du länkat, kommer klara mw2 på hög upplösning

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aniron

Komplett har motsvarighet men då måste man ha OS valt oxå...har jag för mig osv...kommer inte ihåg dock

Visa signatur

nuvarande dator: ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI, AMD Ryzen 7 7800X3D, Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 6000MHz CL30 Vengeance, ASUS RTX 2070 STRIX Gaming OC

Permalänk
Medlem

OS installation? Vad Menar du? Windows XP?

Permalänk
Medlem
Citat:

OS installation? Vad Menar du? Windows XP?

XP!? Windows 7 ska det ju vara nu!

Visa signatur

En dator med 5 år på nacken känns inte värd att skriva ut i signaturen

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

Dator #1# ||||Cpu: i5 2500k 3,3ghz ||Ram: crosair 8gb 1333mhz ram ||Graffe: hd 5850 xtreme crossfire ||Nätagg: xfx core edition 750w ||Chassi: Antec 300 ||Moderkort: MSI P67A-G45 B3 ||Hårddisk: Samsung f3 500gb ||

Permalänk
Medlem

Verkar som du ska försöka att montera själv.

Detta paket är lite över budget men det är vad man får offra om man vill ha ett tyst system.

Frågan är hur tyst du vill ha det? Om du inte är väldigt känslig så kan man dra ner på tysta komponenter för att få det billigare eller få mer pengar till lite snabbare komponenter. (Eller för att få det monterat för dig, 795kr.)

Eller du kanske inte behöver så mycket hårddisk utrymme? Hjälp oss så vi kan fixa ett så bra system för dig som möjligt!

Permalänk
Medlem

Alltså jag blir ändå nyfiken med dehära att montera sin egen dator...
Men måste man löda? connecta ståltrådar tillsammans? Eller är det bara att lägga en sak här, en annan där....

Permalänk
Medlem

Det svåraste är väl att montera processor kylaren. Finns nog mängder av guider där ute, ser att några har redan länkat.

Utöver processorkylarens montering är det ganska svårt att göra fel. Kablar passar bara dit som ska sitta, samma med komponenter. Läs runt lite, så kommer du få ett bra grepp ganska snabbt.

PS: Du behöver inte löda eller något liknande!

Permalänk
Medlem

Öhh, jadu. Just nu har jag 300 GB sammanlagt på D och C. Så jag tycker att uppgradera mig till 500 GB kanske blir bra?

Sedan så skulle det vara skönt om den är ganska tyst då jag spelar COD MW2, eller då datorn är på fast man inte sitter vid den.

Behöver inte ha någon EXTREMT bra, då jag troligen inte kommer att spela "Framtidens Spel". Utan jag kommer nog nöja mig med COD MW2, CS:Source/CounterStrike 1.6, se på HD filmer och sådant

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ala_95
Du vet att du kan välja komponenter och sedan köpa till montering?
Synd att du bor så långt bort, annars hade jag kunnat bygga ihop den för typ 300-400kr :S

Allt är ju långt borta för dig

Citat:

Alltså jag blir ändå nyfiken med dehära att montera sin egen dator...
Men måste man löda? connecta ståltrådar tillsammans? Eller är det bara att lägga en sak här, en annan där....

Nej det är skitenkelt! Ta det lugnt bara, använd ESD-skydd också(extra viktigt när man är nybörjare!). Finns ju flera guider på hur man bygger en dator här på sweclockers

Visa signatur

Balle

Permalänk
Medlem

Vad är ESD-Skydd?

Permalänk
Medlem
Citat:

Öhh, jadu. Just nu har jag 300 GB sammanlagt på D och C. Så jag tycker att uppgradera mig till 500 GB kanske blir bra?

Sedan så skulle det vara skönt om den är ganska tyst då jag spelar COD MW2, eller då datorn är på fast man inte sitter vid den.

Behöver inte ha någon EXTREMT bra, då jag troligen inte kommer att spela "Framtidens Spel". Utan jag kommer nog nöja mig med COD MW2, CS:Source/CounterStrike 1.6, se på HD filmer och sådant

6k, tog ett moderkort med lite mindre funktioner då det verkar som du inte kommer att uppgradera datorn utan köpa ny nästa gång du behöver en. Tog en 500GB istället för 1TB också om du inte behöver mer.

En tyst dator med hyffsad kraft för vad du har tänkt att använda den för.

Permalänk
Medlem

Du stoppar i saker i varandra och stoppar i kablar. Jag byggde min dator (som då kostade runt 13k) när jag nyss hade fyllt 14. Det var inte så svårt som jag hade trott.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Citat:

Vad är ESD-Skydd?

http://www.inet.se/artikel/9990181/esd-handledsband-med-spira...
Skyddar datorn mot skador. Det kan uppstå statisk elektricitet när man håller på och bygger ihop datorn, och sen om du tar i en komponent kan den skadas om du inte har ett EDS armband.
Ungefär...

Visa signatur

Stationär: [Intel i5 750 2,66Ghz]-[XFX Radeon HD5770 1GB DDR5]-[ASRock P55 Extreme]-[Corsair 2x2GB DDR3]-[WD Black 640GB]-[Corsair TX 650W]
Bärbar:  MacBook Pro 13" 2011 - Unboxing - Galleri
TV-spel: Playstation 3 40GB, Xbox 360 Elite, Wii, Gamecube, N64, NES

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EgoOo
http://img412.imageshack.us/img412/1396/23247325.png

6k, tog ett moderkort med lite mindre funktioner då det verkar som du inte kommer att uppgradera datorn utan köpa ny nästa gång du behöver en. Tog en 500GB istället för 1TB också om du inte behöver mer.

Jaa, jag har då ingen aning alls om det där är bra eller inte. Men om den ska klara CODMW2 på High så litar jag på dig.

Kan inte du skicka hemsidan? Går det inte att ändra utseendet/chassit till något lite snyggare?

Permalänk
Citat:

Jaa, jag har då ingen aning alls om det där är bra eller inte. Men om den ska klara CODMW2 på High så litar jag på dig.

Kan inte du skicka hemsidan? Går det inte att ändra utseendet/chassit till något lite snyggare?

Hemsidan är inet.se (ofc)

Chassin: http://www.inet.se/kategori/48/datorlador

Visa signatur

Stationär: [Intel i5 750 2,66Ghz]-[XFX Radeon HD5770 1GB DDR5]-[ASRock P55 Extreme]-[Corsair 2x2GB DDR3]-[WD Black 640GB]-[Corsair TX 650W]
Bärbar:  MacBook Pro 13" 2011 - Unboxing - Galleri
TV-spel: Playstation 3 40GB, Xbox 360 Elite, Wii, Gamecube, N64, NES

Permalänk
Medlem

Är inte komplett bättre/billigare?

Permalänk
Medlem
Citat:

Är inte komplett bättre/billigare?

Nja. Dyr frakt, på inet.se har alla sweclockers medlemmar fri frakt. ^^

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem

Jasså? Det lät ju bra.

Nu ska jag iallafall tänka igenom detta innan jag tar beslut, men tro det eller ej det lutar faktiskt åt att bygga den själv... Vill ta an utmaningen!! Då kan man kryssa för den i To-Do listan
och just att om allt skulle gå åt helvette kan jag gå till den lokala datorhandlarn o då får dem göra.
Kommer att posta senare om vilket beslut jag tar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EgoOo
http://img412.imageshack.us/img412/1396/23247325.png

Men du.... du glömde operativsystemet.

Permalänk
Visa signatur

Intel 2500K | GPU? | MSI Z77A-GD45 | 8GB | Win 7 Pro 64