Permalänk
Medlem

Datorproblem Abit bE6, hjälp ! ! !

Hej,

Håller på att mecka ihop en dator men den vägrar starta ordentligt. När jag slår på strömmen går processorfläkten igång, och har jag en hårddisk inkopplad så startar den med. Problemet är att inget annat verkar fungera. Bioset är från Award och jag hade förväntat mig en lång signal och tre korta för att
indikera att grafikkortet saknas men datorn är tyst som i graven.
Har även testat med ett grafikkort som jag vet fungerar men får ingen bild på skärmen, som jag också är säker på att den fungerar.

Vet inte om det är nåt jag missat, men om någon har några tips vore det guld.

MVH

/GurraG

Permalänk
Medlem

Snälla!

Ingen som har en aning om vad det kan vara?

Permalänk

Re: Snälla!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av GurraG
Ingen som har en aning om vad det kan vara?

Sluta, man får inte bumpa.

Jag förstod inte vad du menade, men har du inget grafikkort i?

Då lär du inte då igång datorn heller!

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
NAS: Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

Re: Re: Snälla!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Clan-DVD.cjb.net

Jag förstod inte vad du menade, men har du inget grafikkort i?

Då lär du inte då igång datorn heller!

No shit Sherlock

Såklart att jag har grafikkort i. Problemet är att jag inte får upp något på skärmen. Allt drar igång, men skärmen är svart, får gul lampa istället för grön.

Permalänk
Medlem

Bios ?

Jag har exakt samma problem och har provat snart alla vägar för att få igång det, men ingenting tycks få den att starta, och snart öppnar jag fönstret och kastar ut moderkortet som ett höstlöv.

Visa signatur

farbror

Permalänk
Medlem

Olyckan!

Jag fick den att starta! Äntligen så gick den igång och fick bild men.....en stark odör från mobot och allt hopp var ute. I 1 min så gick datorn. Nu ligger den ute i rabatten, begravd för evigt.

Permalänk
Medlem

Ta ett stycke PCi grafikkort och stoppa sedan i det. Sedan så går du in i BIOS och ställeer om så att den bootar på AGP portarna istället för PCI som nu din dator troligtvis har ställt om sig till.

Permalänk
Medlem

Re: Datorproblem Abit bE6, hjälp ! ! !

Hejsan, jag har en Abit Be6 - II och gissa vad. Jag har exakt samma problem. Tråkigt nog har jag inte hittat nån lösning men det är iallafall moderkortet som det är fel på. Min blir sån när den stått på länge (några dar).

Enda som har hjälpt är att ta ut cpu:n och blåsa lite, pilla på allt. Ta ut grafikkortet så kan den starta lättare. Efter ca 20-100 uppstartförsök går den igång.

Jag har bytt moderkort nu

Permalänk
Medlem

har ni som haft problem med be6 kollat kondingarna??

http://forum.abit-usa.com/showthread.php?s=&threadid=14492
Här e en åter upplivning av ett be6 II som ja fick tag i gratis så ja hade inget att förlora typ ;P

Sorry för dom halvtaskiga bilderna o kommentarerna men ja orkade inte va uber recensant..