Permalänk
Medlem

nVidia överger open source

I skymundan av Fermi-lanseringen kommer detta meddelanden
http://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=nvidia_kil...

Citat:

Historically, NVIDIA developed and maintained the xf86-video-nv X driver, primarily as a very minimal driver that works "well enough" to give users accelerated X rendering from the time they install their Linux distribution until the time they install the NVIDIA driver available from nvidia.com [1].

The xf86-video-nv driver intentionally has a very small feature set, both to minimize the maintenance cost of this driver, and to minimize exposure of any IP NVIDIA might consider sensitive.

However, the rendering needs of a modern X Window System desktop have changed drastically in recent years to rely heavily on the X Render extension, which is not well accelerated in the nv driver. At this point, on a modern X desktop the nv driver does not offer much beyond what is provided by the stock VESA X driver. Providing proper Render acceleration in the nv driver would be a substantial task, and would require diverting significant engineering resources away from NVIDIA's nvidia.com driver.

For this reason, NVIDIA is dropping support, on new GPUs, for the xf86-video-nv driver.

Details:

- NVIDIA will continue to support the existing functionality and existing level of acceleration in the nv driver for existing GPUs, on existing, and (within reason) future, X server versions.
- NVIDIA will not support the xf86-video-nv driver on Fermi or later GPUs.
- NVIDIA will not support DisplayPort, on any GPU, in the xf86-video-nv driver.

Our advice to owners of NVIDIA GPUs running Linux is to use the VESA X driver from the time of Linux distribution installation until they can download and install the NVIDIA Linux driver from their distribution repositories or from nvidia.com.

We believe that focusing our Linux driver engineering efforts exclusively on the NVIDIA driver, in order to leverage NVIDIA's cross-platform graphics driver code base, is the optimal route for the best possible user experience for NVIDIA Linux users.

Thanks,
Andy Ritger

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Inaktiv

Känns inte som om nån med nvidiakort använde de där drivrutinerna ändå, de ofria är ju ändå så pass bättre.

Hoppas det leder till bättre drivrutiner, och i förlängningen öppna sådana.

Permalänk
Medlem

Som att nvidia någonsin brydde sig om sin öppna sås-drivrutin.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

[host]Nouveau[/host]
[harkel] Gallium3D[/harkel]

Visa signatur

@gegoxaren på identi.ca
min personliga Blag ^_^
#python #cSharp #php #sqlite #freetard #loonix

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gego
[host]Nouveau[/host]
[harkel] Gallium3D [/harkel]

Jo vilket extremt crap.....

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

Ser inget sorgligt med detta. Precis som det står i artikeln, varför lägga en massa krut på en driver ändå ingen använder? Den må kanske ha gjort någon Ubuntu användare som bootat upp sin live cd och leker med "wobbly windows" glad vilket iaf. inte jag ser som någon användargrupp att satsa på.

Bara en sån sak som de skriver i artikeln att anledningen till att drivern fanns där för att man skulle kunna installera en bättre senare är ju ett enormt skäl bara det att avskaffa den. Det är ju en katastrof om majoriteten inte ens verkar veta hur man installerar en driver från cli.

Tycker det är super att de istället renodlat satsar på att göra en bra drivrutin.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nfm
Ser inget sorgligt med detta. Precis som det står i artikeln, varför lägga en massa krut på en driver ändå ingen använder?

Jag ser det också som positivt att Nvidia väljer att satsa helhjärtat på sin stängda drivrutin, men jag vill ändå påpeka felaktigheten att nv är en drivrutin som ingen använder.

För de öppna system som Nvidia inte har stöd för (dvs allt som inte heter FreeBSD, Solaris eller Linux) så har nv varit den enklaste utvägen. Eftersom drivrutinen är så pass sparsamt utrustad med funktioner så är den också enklare att få att fungera under andra plattformar.

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kent-Mustafa
Jag ser det också som positivt att Nvidia väljer att satsa helhjärtat på sin stängda drivrutin, men jag vill ändå påpeka felaktigheten att nv är en drivrutin som ingen använder.

För de öppna system som Nvidia inte har stöd för (dvs allt som inte heter FreeBSD, Solaris eller Linux) så har nv varit den enklaste utvägen. Eftersom drivrutinen är så pass sparsamt utrustad med funktioner så är den också enklare att få att fungera under andra plattformar.

Det finns också de som av ideologiska (eller andra) skäl uteslutande vill använda sig av öppen källkod/fri mjukvara. Jag känner personligen flera personer som är mäkta irriterade över denna utveckling.

OT: Fan vad jag har saknat dig här, Kent-Mustafa!

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com