Alternativ till Outlook för tung mailbox

Permalänk
Medlem

Alternativ till Outlook för tung mailbox

Både Outlook 2003 och 2007 blir extremt segt när man har kanske 100 000 mail. Ofta hänger det sig och kraschar helt och hållet, och att söka bland mail är inte ens att tänka på. Jag blir galen!

På Macen har jag Apple's mail och där märker man inte alls av det, även 100 000 mail tar bara 2 sek att söka på valfri text, t.o.m i mailets innehåll, alltså inte bara på avsändare eller ämne.

Gör jag något fel med Outlook? SKa man behöva arkivera eller liknande? Det behövs ju inte på Macen.

Eller är det helt enkelt Outlook som är kass? Har ni något annat att rekommendera? Hur fungerar t.ex Thunderbird med tunga brevlådor?

Visa signatur

It's nice to be important but it's more important to be nice. Posse!

Permalänk

Tror inte att du gör något fel, utan det är nog Outlook som inte är det allra bästa att använda.
Jag kör också det då jag inte vet något annat program som är lika smidigt med bra översikt när man har massa mailkonton, både POP och IMAP. Mitt är supersegt med "bara" 40-45000 mail. Speciellt söken går ju som sirap.

EDIT: DOH! Menade såklart att jag kör Windows Live Mail! Men det är i alla fall sjukt segt med 45k mail

Finns säkerligen mycket bättre program och många här kan nog rekommendera ett och annat (bra att du ställde frågan, så kan jag också hitta nåt bra program ).

Permalänk

Själv kör jag med Windows Live Mail.
Har 2 mailkonton i programmet men dock bara 1500 mail i den största inkorgen så kan inte svara hur det ser ut med 100k mail. Ingen skillnad på 0 och 1500 iaf

Finns säkert mer info ute där.

//BG

Visa signatur

---Project: Nuclear Winter
---Nuclear Media
---Aktiv setup: Fractal Design Define R3 Nuclear Winter mod | ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD FX-8350| Corsair H50 | Corsair XMS3 8GB DDR3 @1600Mhz | ADATA SP900 256GB SSD | Samsung SP F3 1TB HDD | EVGA GTX770 ACX| Corsair AX850, MDPC-X Titanium & Copper Mod |

Permalänk
Medlem

Måste du ha tillgång till alla dessa mail? Annars kan du ju spara ner dom och på så vis slippa ha 100k mail i inkorgen.

Permalänk
Medlem

gmail funkar bra annars. Kan hantera upp till 8GB mail. Har inte så många mail själv än men jag tror inte att det ska vara så himla segt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mafnus:

Måste du ha tillgång till alla dessa mail? Annars kan du ju spara ner dom och på så vis slippa ha 100k mail i inkorgen.

Ja, jag vill ha tillgång till alla. Det funkar ju perfekt på Macen, borde väl finnas nåt program till Windows också? Ser det som en jobbig lösning att behöva arkivera om det inte behövs.

Skrivet av Bouxer:

gmail funkar bra annars. Kan hantera upp till 8GB mail. Har inte så många mail själv än men jag tror inte att det ska vara så himla segt.

Helt sant, men 8gb räcker inte plus att jag inte vill ha en riktig desktop-program, ingen webapp.

EDIT: Jag räknade lite snabbt på det... Sparar jag bara 5 år tillbaka blir det ungefär 50 mail om dagen... Ca 4 mail i timman om man räknar 12 timmar på ett dygn... Alltså det är ju inte ens mycket för en vanlig arbetsdag, om man har mail som huvudkommunikationsmedel.. Det måste ju bara funka! Fattar inte hur Outlook kan vara så segt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hej
Testa Thunderbird, Mozillas mail program, simpelt och enkelt som bara den. Installera och logga in med dina uppgifter som du har till mail kontot, mail adress och lösenord, klart på några sekunder, finns adlock addon till thunderbird, plus lite andra tillägg som kan underlätta vardagen. Programmet är som sagt gratis. Lite osäker om det är det du letar efter.

Permalänk

Det är inte din server som är seg eller var har du sparat mailen? Vi har folk som ligger i dem storleken bland mailen här på kontoret och det funkar bra för dem...

Visa signatur

Asus Striker II Extreme / XFX Geforce GTX 280 / Q9450 @ 3.6GHz/ TRUE Noctua 120/ 4x1GB Corsair TWIN3X2048-1333C9DHX / X25-M G2 80gb Velociraptor / Win 7 Ultimate x64/ Antec P190

MovieDatabase

Permalänk
Medlem
Skrivet av KurreKula:

Det är inte din server som är seg eller var har du sparat mailen? Vi har folk som ligger i dem storleken bland mailen här på kontoret och det funkar bra för dem...

Nej, alla mail ligger lokalt på datorn.

Installerade Thunderbird nu för att testa, och valde att importera all e-post från Outlook. Den gjorde sökningen på 5 sekunder.... Outlook gör det väl på typ 30 sekunder.

Fattar inte detta med Outlook? Är det bara Exchange som skulle vara bra där, eller varför ska man använda det istället för Thunderbird? Det ska ju vara en businessprogramvara som MÅSTE klara det trycket. Jag tycker själv inte ens att det är mycket mail, måste finnas folk som har ännu mer. Har läst runt lite på nätet nu och det verkar som att Outlook helt enkelt inte pallar mer än kanske 10 000 mail, sen måste man arkivera.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hej
Som sagt thunderbird är ett bra program, finns tillägg till det med som till exempel adblock, kolla under verktyg och välj tillägg.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har säkert en halv miljon mail utan problem, men arkiverar så troligen inte mycket mer än 100' i vanliga filen.

Vad som däremot kan krångla är om du tagit med dig en .pst-fil från tidigare version av office och därmed ANSI-format, istället för nya unicode. När ansi-varianten kommer över 2GB blir det stora problem. Enda lösningen är att skapa ny fil i rätt format och importera mailen. Det har löst många problem för mig och andra som sparar många mail.

http://news.office-watch.com/t/n.aspx?a=154
http://support.microsoft.com/kb/830336

Har du rätt format men ändå segt kan filen vara skadad. Använd reparationsverktyget som finns i officemappen. http://www.slipstick.com/problems/scanpst.asp
http://support.microsoft.com/kb/272227/sv

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Thunderbird kan jag rekommendera. Hade en kund som hade ett par hundratusen mail i sina mailboxar, och det skötte Thunderbird galant. Var väl 60-70 GB mail ungefär.

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk
Medlem

Ja, det får nog bli Thunderbird....Jag måste säga att jag inte förstår mig på Outlook. Vad är det som gör Outlook bättre än Thunderbird? Outlook kostar pengar, Thunderbird är gratis.... Ofta brukar det ju ändå vara att man får någonting för att man betalar men Outlook känns bara som en riktigt dålig mjukvara. Den är seg, slö, stökig och kladdig. Thunderbird är snabb, snygg och inte så förbannat nedklottrat. Och sen ska vi inte ens prata om hur Outlook behandlar imap, det är helt sick.

Det enda är väl Exchangestödet då, men om man inte kör Exchange ser jag ingen anledning. Ännu en dålig mjukvara av världens största mjukvaruföretag, känns ju som de borde kunna göra bättre ifrån sig.

Edit: Nu lät det nog bara som jag klagar.. Men jag vill gärna, helt seriöst, ha en förklaring av någon som kanske är mer inbiten i Outlook om det är något annat man missar förutom Exchange. Även ni som bytt för er kunder, är det något dom saknar?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av spanXen:

Ja, det får nog bli Thunderbird....Jag måste säga att jag inte förstår mig på Outlook. Vad är det som gör Outlook bättre än Thunderbird? Outlook kostar pengar, Thunderbird är gratis.... Ofta brukar det ju ändå vara att man får någonting för att man betalar men Outlook känns bara som en riktigt dålig mjukvara. Den är seg, slö, stökig och kladdig. Thunderbird är snabb, snygg och inte så förbannat nedklottrat. Och sen ska vi inte ens prata om hur Outlook behandlar imap, det är helt sick.

Det enda är väl Exchangestödet då, men om man inte kör Exchange ser jag ingen anledning. Ännu en dålig mjukvara av världens största mjukvaruföretag, känns ju som de borde kunna göra bättre ifrån sig.

Edit: Nu lät det nog bara som jag klagar.. Men jag vill gärna, helt seriöst, ha en förklaring av någon som kanske är mer inbiten i Outlook om det är något annat man missar förutom Exchange. Även ni som bytt för er kunder, är det något dom saknar?

Ska man bara använda Outlook som mail-klient så är alternativ som t.ex. Thunderbird betydligt mycket bättre.
Använder man delade kalendrar, möteskallelser är Outlook rätt smidigt.
Men som du upptäckt, att ha mer än 10000-mail i maillådan är inget vidare, enda bra sätt jag hittat för att snabba upp det har varit att skapa flertalet arkiv-lådor, själv har jag arkiverat alla mail årsvis i offline-lådor för att slippa ha massa gammalt liggande på Exchange-servern och för att snabba upp Outlook.

Outlook 2010 är lite bättre på att hantera många mail, men det är fortfarande slött jämfört med t.ex. Thunderbird.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem
Skrivet av spanXen:

Akilleshälen i Thunderbird är epostredigeraren. I Outlook har du ju nästan ms Word. Annars ser jag ingen anledning till att köra Outlook