Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Söker råd om TFT till imac G3

Tjofräs och glad påsk SweC!

Håller på och ska mecka in en SBrigg + en plattskärmspanel i en imac G3.
Dock är jag inte helt 100 på vad för skärm jag ska ha, har ingen TFT liggandes som jag kan skruva upp för att få en uppfattning om hur mycket extra skärm man har (bra att veta innan man sätter i skiten så man inte slutar med en glipa pga att panelen inte var bred eller hög nog.

Det jag vill åstakomma är alltså samma sak som personen här gjort, Höjden på den synliga skärmytan var 305mm brett och 235mm högt, räcker en 15" panel då eller måste jag hitta nån specialtillverkad 16" för att "fylla ut" hela ytan så jag har typ 1cm extra skärm som ligger under kanten och sen använda skalnings-funktionen i nvidias kontrollpanel för att köra ytan som bild visas på mindre?

Har redan meckat isär iMacen för att mäta upp lite osv, bjuder på lite bilder från isärplockningen för att teasa lite inför byggloggen som säkerligen kommer upp när jag väl hittat en passande TFT att limma in.

Permalänk
Medlem

Nu har jag äntligen fått tag i en 15" skärm och skruvat isär skiten, frågan är hur jag ska sätta dit panelen i chassit, CRTn som satt i hade ju en böjd yta som fyllde ut hela rutan, just nu sitter skärmen några centimeter in i lådan så ett fult tomrum finns mellan skärmen och insidan/ytterkanten, superspackel är ju ett alternativt, eller rätt skuren frigolit + superlim.

Såhär ser panelen som ska in ut, har inte kommit på nån bra lösning som man skulle kunna kombinera skruvhålen på fronten av panelen med så det blev väldigt tight och jag tvingades dremmla bort mer eller mindre det mesta av plasten på insidan av plastbiten som ska hålla i skärmen för att ens få dit panelen ordentligt