Windows på ny HDD, hur kommer man igång lättast?

Permalänk
Medlem

Windows på ny HDD, hur kommer man igång lättast?

Tja har nu tröttnat på denna frysande skit grej som min hårddisk/windows har fått, vet inte vilket men hade det förut också och vågar inte ta risken att det är verkligen HDD som är paj.
men har formaterat en ny hdd som jag ska snart sätta in i datorn, men det jobbiga är ju att man ska börja om på nytt med allting...?

vad kan jag överföra härifrån t.ex. game saves, andra små filer ev. sökvägar till spel på andra hårddiskar om möjligt?
många spel på andra hårddiskarna som jag tror slutar fungera ifall man formaterar etc.?
vissa spel fungerar starta på alla datorer men vissa kräver vissa speciella filer "could not find blabla, please reinstall" kan man slippa detta?

jag vill få över så mycket som möjligt till den andra hddn? what can i do?
ghosting är inget alternativ nu.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Sapphire 7900 GRE | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

enklast är att klona av disken med tex norton ghost eller annat program...

du kopierar hela disken till den nya, beror på storlek osv på partitionerna sök på swec så borde du finna info

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Medlem

men det är ju annat os på den andra, detta är ett Ultimate, den andra är ett Home Premium... :/

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Sapphire 7900 GRE | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Skrivet av Nico.v:

men det är ju annat os på den andra, detta är ett Ultimate, den andra är ett Home Premium... :/

du formaterar den andra och lägger över ALLT på den du tror det är fel på till den nya.

Permalänk
Medlem

kommer jag inte missa en massa dolda filer då?
oooor eller kan ja gå in på C:\ dra över ALLT bara och ersätta ALLT förutom Windows så skall de fungera?

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Sapphire 7900 GRE | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Det är bättre att installera om allt. Klona är meningslöst i det här fallet eftersom han vill blir av med problemen och segheten som han upplever i Windows.

Skapa en mapp där du laddar ned och lägger drivrutiner, codec, program mm som ska installeras. På det här sättet slipper du stressa.

När du installerar kopplar du ur nuvarande hårddiska så att du bara har 1 hårddisk och 1 DVD (eller USB lagring) när du installerar Windows. Då slipper du ännu mer problem senare.

När du är klar kopplar du in den gamla disken men se till att den ny Windows disken sitter före. Starta den från fel kan du välja rätt disk i bios eller byta plats på SATA kablarna.

Vista och Win 7 klarar ibland inte att ge lagrings disken en enhetsbokstav första gången den kopplas till skillnad på XP som gjorde det själv.

Start / Höger klicka på "Datorn" / Hantera / Diskhantering.
Ge den en enhets bokstav eller välj mount (montera).

Hårddisken(partitionen) ser du på 2-3 olika ställen.

Gör diskhanterar fönstret STÖRRE så ser du den längst ned. Beroende på om du höger klickar i den vänstra (disk 0, 1 osv) eller högra rutan(bilden) så får du upp olika val i menyn som dyker upp. När disken är formaterad så dyker den upp längst upp i diskhanterar fönstret vilket blir totalt 3 ställen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nico.v:

Tja har nu tröttnat på denna frysande skit grej som min hårddisk/windows har fått, vet inte vilket men hade det förut också och vågar inte ta risken att det är verkligen HDD som är paj.
men har formaterat en ny hdd som jag ska snart sätta in i datorn, men det jobbiga är ju att man ska börja om på nytt med allting...?

vad kan jag överföra härifrån t.ex. game saves, andra små filer ev. sökvägar till spel på andra hårddiskar om möjligt?
många spel på andra hårddiskarna som jag tror slutar fungera ifall man formaterar etc.?
vissa spel fungerar starta på alla datorer men vissa kräver vissa speciella filer "could not find blabla, please reinstall" kan man slippa detta?

jag vill få över så mycket som möjligt till den andra hddn? what can i do?
ghosting är inget alternativ nu.

Du kan inte formatera disken i förväg om du ska installera windows 7, formaterar gör du i samband med installationen, formaterar du på annat sätt måste du ta bort partionen och göra om, göra rätt

EDIT: det är möjligt att win 7 installationen upptäcker den felaktiga partionen och tar bort den med auto, men har för mig den inte gör så, följden blir att datorn bara kan bootas om du har windows 7 DVD skivan i
Widows 7 kräver nämligen en separat från C: resarverad partiton för sin boot

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Det är bättre att installera om allt. Klonar är meningslöst i det här fallet eftersom han vill blir av med problemen och segheten som han upplever i Windows.

Skapa en mapp där du laddar ned och lägger drivrutiner, codec, program mm som ska installeras. På det här sättet slipper du stressa.

När du installerar kopplar du ur nuvarande hårddiska så att du bara har 1 hårddisk och 1 DVD (eller USB lagring) när du installerar Windows. Då slipper du ännu mer problem senare.

När du är klar kopplar du in den gamla disken men se till att den ny Windows disken sitter före. Starta den från fel kan du välja rätt disk i bios eller byta plats på SATA kablarna.

Vista och Win 7 klarar ibland inte att ge lagrings disken en enhetsbokstav första gången den kopplas till skillnad på XP som gjorde det själv.

Start / Höger klicka på "Datorn" / Hantera / Diskhantering.
Ge den en enhets bokstav eller välj mount (montera).

Hårddisken(partitionen) ser du på 2-3 olika ställen.

Gör diskhanterar fönstret STÖRRE så ser du den längst ned. Beroende på om du höger klickar i den vänstra (disk 0, 1 osv) eller högra rutan(bilden) så får du upp olika val i menyn som dyker upp. När disken är formaterad så dyker den upp längst upp i diskhanterar fönstret vilket blir totalt 3 ställen.

Jupp fixat till det, formaterade om min "nya" hdd och när det var klart kopplade jag in alla andra sakerna, det fungerade, sen gick jag in i min gamla HDD (boot med den) och körde över nästan ALLT till nya C:\.
den ändrade mina enhetsbeteckningar så min 1tb blev G och 500gb blev F etc... men ändrade detta i diskhanteraren, nu har jag i princip min gamla dator igen, typ... allt fungerar iallafall

Skrivet av ggustavsson:

Du kan inte formatera disken i förväg om du ska installera windows 7, formaterar gör du i samband med installationen, formaterar du på annat sätt måste du ta bort partionen och göra om, göra rätt

EDIT: det är möjligt att win 7 installationen upptäcker den felaktiga partionen och tar bort den med auto, men har för mig den inte gör så, följden blir att datorn bara kan bootas om du har windows 7 DVD skivan i
Widows 7 kräver nämligen en separat från C: resarverad partiton för sin boot

vah, vadå formatera iförväg? vem har sagt något om de?
kör in min cd (usb sticka) och installera som normalt?

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Sapphire 7900 GRE | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nico.v:

vah, vadå formatera iförväg? vem har sagt något om de?
kör in min cd (usb sticka) och installera som normalt?

Du skrev så iallafall i första inlägget...:)
"men har formaterat en ny hdd som jag ska snart sätta in i datorn"

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Du skrev så iallafall i första inlägget...:)
"men har formaterat en ny hdd som jag ska snart sätta in i datorn"

Aha ah ne men den är formaterad redan och installerad windows, så menade jag att hade i den tidigare och formaterade och installerad och tog ut den igen sen efter och satte in min gamla
färdig formaterad (ny installerad är nog mer rätt ord)

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Sapphire 7900 GRE | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Gör som jag, installera VMWare eller något liknande virtualiseringsprogram och P2V:a sen datorn. Sen installerar du om datorn och för över den gamla som en virtuell maskin. Så gjorde jag när jag gick från WinXP till Win7. XP:n finns kvar som virtuell. Funkar finfint!

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB