Dålig täckning på ullevi?

Permalänk
Medlem

Dålig täckning på ullevi?

Antar jag inte var ensam att besöka ullevi i Helgen

Dock noterade jag många hade tydligen stora problem att få täckning. Köper man en mobil för 5-6000 ska väl en ful sliten arena inte förstöra täckningen i centrum i Göteborg?

Jag hörde några kommentera och nämnde Telia? Själv har jag 3 men täckningen var körd

Skitsak ja visst... men man vill väl för tusan kunna ringa vid såna här evenemang, skicka sms mm?

Permalänk
Medlem

Nu är det ju inte riktigt luren som spelar någon roll när du är bland 56000+ andra människor.

Permalänk
Medlem

jag har själv en telefon som inte klarar här jag bor, men min 2 år äldre ericsson klarar nästan full täckning.

Så jag tror det mesta kanske hänger på telefonen, men det kanske är någon mer som har samma problem?

Vad har du för mobil?

men det kanske är nått annat problem.

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Undrium:

Nu är det ju inte riktigt luren som spelar någon roll när du är bland 56000+ andra människor.

Jag har inte påstått det är luren men när man köper en dyr mobil tycker man täckningen borde klara, i synnerhet "it-landet" Sverige

Om man bor nere i Östterike Schweiz med massa berg kan man klaga

Permalänk
Medlem
Skrivet av bourne94:

jag har själv en telefon som inte klarar här jag bor, men min 2 år äldre ericsson klarar nästan full täckning.

Så jag tror det mesta kanske hänger på telefonen, men det kanske är någon mer som har samma problem?

Vad har du för mobil?

men det kanske är nått annat problem.

Jag har Nokia n900... men ska uppgradera till en samsung SII. Märkte även av att det var dålig täckning till och från när jag åkte tåg ner till Göteborg. Åker inte fjärrtåg direkt ofta men den försvann till och från. Hörde en annan persons samtal avbröts med.

Är det telia som har bäst täckning?

Permalänk
Medlem

näten var överbelastade, mer eller mindre alla hade dessa problem oavsett operatör. näten är inte gjorda för att hantera så mycket data/trafik samtidigt och det kostar för mycket att extrautrusta inför så korta event. Vill även påpeka att på metaltown lade även system för korthantering vid betalning av pga hög nätbelastning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozeroun:

Jag har inte påstått det är luren men när man köper en dyr mobil tycker man täckningen borde klara, i synnerhet "it-landet" Sverige

Det kanske du tycker. Men som redan staterat, det är klart som fan att om 50 000+ människor står klumpade på samma plats och majoriteten av dem säkert står och sms'ar eller ringer så blir det problem.

Permalänk
Medlem

Det är inte mobilerna det är fel på, det är mobilstationerna som blir överbelastade.
Samma som med metaltown ute på hissingen.

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Hjälpsam

Inte nog med att det är 56000+ personer på samma ställe, många har dessutom smartphones som även om man inte ringer pollar datatrafik för väder, mail etc med jämna mellarum. Så om man jämför med liknande event för 5 år sedan då det bara var ringa/SMSa som gällde så är det mycket mer datatrafik nu och därmed kass täckning.

Lyckades väl få iväg ett eller två SMS på arenan fredag och söndag. Men det var också allt.

Samma märker du i skottskogen under Göteborgsvarvet och liknande event.

Basstationerna kan bara hantera så många simultana kontakter innan de brakar ihop.

Förövrigt var jag mäkta imponerad av Sabaton i fredags och Metallica i lördags. Bra tryck och publik engagemang.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

För oss som är så gamla att man minns hur dåligt det var med täckning, avbrutna samtal, sms som inte skickades osv under Milleniefirandet så bör man nästan bli lite upprörd hur det inte har blivit bättre på 11 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

För oss som är så gamla att man minns hur dåligt det var med täckning, avbrutna samtal, sms som inte skickades osv under Milleniefirandet så bör man nästan bli lite upprörd hur det inte har blivit bättre på 11 år.

det är ju standard på julafton/nyår att näten är överbelastade?

Permalänk
Medlem

Kan det bero på att närmaste mast blir överbelastad när det är så mycket folk? (var väl runt 55k där). Eller att så många telefoner så nära varandra stör varandra.

Visa signatur

i7700K | GTX 1080 | 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

Det har blivit bättre, problemet är bara att det är fler som skaffat mobiltelefoner/smartphones/mobilt bredband sedan millenieskiftet.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse, Kingston KC3000 1TB, Kingston A2000 1TB, Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kalasis:

Innan man slår fast att det inte har blivit bättre så kanske man bör fundera över hur mycket trafiken har ökat på 11 år... Att dimensionera telenätet för 56000+ samtidigt uppkopplade på ett fåtal telerelästationer skulle bli ofantligt dyrt. Att man ibland blir nedkopplad på tåg genom skogsbygder anser jag också att man får leva med, men optimalt hade ju heltäckande 4G täckning över hela landet varit... Med flatrate och ingen övre gräns.

Permalänk
Medlem

Japp, det är elnätet som blir överbelastat eller liknande. Exakt samma sak på valborg i lunds stadspark, fanns inte en chans att ringa eller smsa när man va där inne. Det va nästan ingen som kunde det, men så fort man kom cirka 2-300 meter bort från parken gick det utmärkt.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Rekordmedlem

Det lär inte vara tekniskt möjligt att fixa täckning för så många på så liten area, även om man skulle fixa basstationer så det räcker så ryms inte signalerna i etern, signalerna kommer att få vänta på tidluckor och med den koncentrationen av folk finns det inga. det finns ju bara en viss given max kapacitet som bestäms av frekvenserna som får användas, detta oavsett operatörer o telefonmodell o dyl , det är en rent fysisk begränsning av trådlösa nät.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozeroun:

Nu påstår du ju igen att luren ska fixa magin. Är jag gravt taskig med läsförståelsen?

Permalänk

65000 människor på samma plats, alla har mobiltelefon. Det är mycket störningar...

Permalänk
Medlem

Är inte Göteborg något man kallar för en stad när man har en viss mängd invånare?

Fungerar inte telefonen utan stora evenemang heller då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozeroun:

Är inte Göteborg något man kallar för en stad när man har en viss mängd invånare?

Nu är det ju så att det behövs rätt många master för att täcka Göteborg... Alltså behöver de master som finns inte vara gjorda för 50000+ frekventa användare samtidigt alla de övriga 364 dagar om året.

Masterna är alltså inte byggda så eftersom det skulle vara svindyrt och oekonomiskt att utrusta alla master mer tillräcklig kapacitet för att klara extrema situationer.

Permalänk
Skrivet av Rydisen:

Japp, det är elnätet som blir överbelastat eller liknande.

Jag hade väl annars gissat på att det var telefonnätet som blev överbelastat.

I övrigt vad gäller operatörer och täckning. Min far pendlade förr mycket mellan Göteborg och skogen i Småland så hade han en jobbtelefon med Tele2 och en privattelefon med Telia och han konstaterade att Telia hade täckning över större yta men att Tele2 ofta hade bättre täckning i stan med färre radioskuggor. Så de hade väl ungefär lika många sändare men Telias var spridda på större yta. Men det här var för nästan tio år sedan.

Telenor ska förövrigt sägas att de inte ens hade täckning i Angered.

Visa signatur

Netbook: ASUS Eee 1001PX w/ Intel Atom N450 | 1TB Western Digital i extern docka | 22" BenQ V2220 LED-LCD

Har blivit spelsugen så en speldator är på gång. Håll utkik! Det kan dyka upp något i galleriet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozeroun:

Allihop står inte på exakt samma ställe. Är du hemma i din lägenhet kanske du har ett par hundra inom samma radie som du har flera tusen under ett evenemang. Gissar att det beror på störningar och överbelastning på en specifik mast då många blir uppkopplade på samma eftersom de är på samma ställe. men som sagt, bara spekulationer. Vet egentligen inte vad det beror på

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av beatles-3122:

Telenor ska förövrigt sägas att de inte ens hade täckning i Angered.

Knappt att brandkåren har täckning i Angered heller, vägrar köra vissa rutter (under gångbroar efter att bilar på utryckning blivit stenade) och behöver poliseskort. Gäller vissa områden i Angered.

Synd, de har ett väldigt bra gymnasium (var i alla fall när jag gick där).

Sorry for OT

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av beatles-3122:

Jag hade väl annars gissat på att det var telefonnätet som blev överbelastat.

Telfonnätet* självklart

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H