HDD problem. snälla hjälp mig

Permalänk
Medlem

HDD problem. snälla hjälp mig

Jag har precis köpt en "Western Digital Caviar 80GB IDE 7200RPM Special Edition 8MBcache".

jag har satt in den i datorn och satt den som "Slave" (jag har också testat Master) men, datorn vill inte identifiera den. Den verkar inte hitta den på nått sätt.
självklart satte jag min gamla HDD som "Slave" när den nya var satt som "Master" och tvärt om :(.

min dator:
Fujitsu Siemens AMD Duron 800 Mhz 256 RAM .
Windows XP...

vad fasen skall jag göra?
snälla hjälp mig

Permalänk
Medlem

jo en hel del med problem med caviar! har osså problem den stänger av sig själv vettu!

Visa signatur

Gudda crack fur da kakk, me crack loong time , crack gudda hot hot mucho crack , givs me bigz eyez whoww, me flyz on da skyz beside da big planes you knuw.

Permalänk
Medlem

jevla skit. jag kanske skulle ha frågat här på Sweclockers innan jag köpte det =(

Permalänk
Medlem

Har du en duron 800 och sdram minne så finns risken att du har ett mk baserat på KT133A och dom har problem att identifiera WD diskar

1, testa först att sätta disken på CS
2, Uppdatera BIOS
3, Vissa anser att det hjålper att klippa en ledare i IDE kabeln...bara att testa

Permalänk
Medlem

klippa hål?

Visa signatur

Gudda crack fur da kakk, me crack loong time , crack gudda hot hot mucho crack , givs me bigz eyez whoww, me flyz on da skyz beside da big planes you knuw.

Permalänk
Medlem

ok, tack för tipset, . men du, hur uppdaterar man sina BIOS? är det nån typ av "patch" man kan ladda ner från internet? och isåfall var?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av scaleo86
ok, tack för tipset, . men du, hur uppdaterar man sina BIOS? är det nån typ av "patch" man kan ladda ner från internet? och isåfall var?

Du har aldrig funderat på fujisu-siemens hemsida?
bör finnas där, dessutom kanske det står nåt annat intressant,
annars får du kolla upp märket på moderkortet ocfh dra därifrån.

Permalänk
Medlem

nej du Dez, det fungerade inte :(.
Men jag har inte provat att skära sönder mina IDE kablar, och jag skall nog inte göra det heller.
Någon som har något annat tips så att det kanske fungerar <:') ?

Permalänk
Medlem

Jag undrar över en sak i BIOS. det står typ : Driver 1 : aktiverad . driver 2: inaktiverad......... kan det ha med det här att göra? skall jag ändra den inaktiverade till aktiverad för att få min förbannade HDD att fungera?

ETT MEDDELANDE TILL ALLA: KÖP INTE ,, *host host*... KÖP ALDRIG "WESTERN DIGITAL"!!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av scaleo86
Jag undrar över en sak i BIOS. det står typ : Driver 1 : aktiverad . driver 2: inaktiverad......... kan det ha med det här att göra? skall jag ändra den inaktiverade till aktiverad för att få min förbannade HDD att fungera?

ETT MEDDELANDE TILL ALLA: KÖP INTE ,, *host host*... KÖP ALDRIG "WESTERN DIGITAL"!!!

Varför inte testa?

Och varför ska man inte köpa WD? dom gör ju dom snabbaste IDE diskarna som finns...har själv 2 st 120 gigare och dom är underbara

Edit: Har du testat mitt första tips?

Permalänk
Medlem

jo, jag testade CS också, :

först: jag testade att sätta CS på den nya HDDn. (jag satte den gamla som Master då) det som hände var att datorn inte hittade någon HDD alls då.

senare: jag testade också att sätta båda HDDarna som CS, då hittade den bara min gamla. den nya hittades fortfarande inte.

hmm, vågar jag ändra i BIOS? om det skulle bli fel och hela datorn blir cp, vad skall jag göra då?

anledningen till att jag sa åt alla att inte köpa WD var att den funkar ju inte på min datorn ännu så länge