för er med mac, hur bra är app store?

Permalänk

för er med mac, hur bra är app store?

Jag har iphone o Ipad.. men e sugen på Mac dator på grund av enkelheten jag upplever i iphones.

Men man har ju lite svårt att prova, hita någonstans att prova, känner ingen som har mac dator. Förutom ett ex, men hon kan dra åt helvete.

är det samma enkelhet i app store för macdatorer?
Är det samma itunes konto man använder då?

Visa signatur

min blog: agnoslibertine

Permalänk
Medlem

Mac App Store är en ganska ny lösning för macar och är lika enkel som app store för iOS, men inte lika fylld av applikationer ännu. Det dyker upp mer och mer men väldigt många av applikationerna är fortfarande "manuellt" installerbara saker man laddar ner från tillverkarens hemsida eller tex genom program managers som macports.

Man kan ha samma itunes-konto.

Permalänk
Medlem

Apple har liknande regelverk för Mac App Store som för iOS. Det innebär i vissa fall att utvecklarna helt enkelt väljer att stå utanför, och i andra fall att funktioner som strider mot reglerna tas bort.

Smidigt är det dock, både vad gäller uppdateringar och att smidigt kunna ladda ner vad man köpt till en ny mac.

Permalänk

låter härligt.

Visa signatur

min blog: agnoslibertine

Permalänk
Medlem

Har inte köpt något där, men lagt in en del gratisprogram.
Det är jättesmidigt.
Enda nackdelen är att utbudet är lite klent och dumheten att man inte kan registrera program man redan äger och har köpt på annat håll.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Json_81:

Har inte köpt något där, men lagt in en del gratisprogram.
Det är jättesmidigt.
Enda nackdelen är att utbudet är lite klent och dumheten att man inte kan registrera program man redan äger och har köpt på annat håll.

Ursäkta min dumhet (slå inte mynt av den bara;)) men vad menar du med: "(...)att man inte kan registrera program man redan äger och har köpt på annat håll."?

Det lät lite förvånande: ett avslag från Skatteverket kan du ju inte överklaga med hjälp av miljöbalken och tvärt om, d.v.s. det är väl inte så konstigt att du inte kan registrera X annan programvara från t.e.x. Microsoft? Eller tänker jag helt dumt nu?:P

För övrigt håller jag med dig att utbudet är lite klent men det är med all säkerhet en övergående fas.:) Vidare om jag var som TS skulle jag vänta med att handla tills dess att de släppt Lion just för att då kommer det vara ÄNNU smidigare: det du har köpt kommer installera sig direkt och du behöver inte görs så mycket själv.:) Men nu bygger jag uttalandet från presentationen Steve Jobs hade och har ingen praktisk erfarenhet av detta än.^^

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

Ursäkta min dumhet (slå inte mynt av den bara;)) men vad menar du med: "(...)att man inte kan registrera program man redan äger och har köpt på annat håll."?

Det lät lite förvånande: ett avslag från Skatteverket kan du ju inte överklaga med hjälp av miljöbalken och tvärt om, d.v.s. det är väl inte så konstigt att du inte kan registrera X annan programvara från t.e.x. Microsoft? Eller tänker jag helt dumt nu?:P

Jag menar att jag har köpt program X och att program X även finns i app store. Då skulle jag vilja registrera mitt serienummer och ha programmet genom app store (framför allt för att det smidigare att hålla koll på uppdateringar och enklare vid ominstallation då man annars måste rota fram alla serienummer).

Lite som steam. Du går till affären och köper spelet och sen matar du in serienumret, voila

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Json_81:

Jag menar att jag har köpt program X och att program X även finns i app store. Då skulle jag vilja registrera mitt serienummer och ha programmet genom app store (framför allt för att det smidigare att hålla koll på uppdateringar och enklare vid ominstallation då man annars måste rota fram alla serienummer).

Lite som steam. Du går till affären och köper spelet och sen matar du in serienumret, voila

Aha...(I) Nu förstår jag vad du menar. Den funktionen - om jag fattat allt rätt - kommer finnas i Apples nya OS Lion. Det är t.o.m. så smart ordnat att när du har program X så får du bara de uppdateringar som är nödvändiga för just det programmet, så kallade Delta updates och du slipper (som det är när det uppdateras i win till exempel) få HELA uppdateringen utan bara de som behövs för programmet som sagt.:)^^

Personligen kommer jag vänta med att köpa appar och liknande tills jag köpt Lion för att slippa ha de problem du nämner.:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

? Eller tänker jag helt dumt nu?:P

Kanske, kanske inte...

Finns folk som menar att det känns jäkligt trist att man måste köpa programmet igen via app-store för att kunna ta del av uppdateringar eller kanske för att ladda ner programvaran igen efter om-installation.

Lösningen är ju naturligtvis att tillverkaren fortsätter distribuera program/uppdateringar på annan väg men känns som sagt lite trist när det skulle vara så mycket smidigare via app-store. Men men.....varför göra det enkelt för folk om inte pengarna har gått via apple?

-EDIT-

snabba ni va...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

Aha...(I) Nu förstår jag vad du menar. Den funktionen - om jag fattat allt rätt - kommer finnas i Apples nya OS Lion. Det är t.o.m. så smart ordnat att när du har program X så får du bara de uppdateringar som är nödvändiga för just det programmet, så kallade Delta updates och du slipper (som det är när det uppdateras i win till exempel) få HELA uppdateringen utan bara de som behövs för programmet som sagt.:)^^

Har du någon länk / källa på det? Jag har inte sett något, vore väldigt intressant.
Jag har iofs inte många program köpta till macen (har upptäckt att man klarar sig grymt långt på open source, iaf för min datoranvändning), så det är inget jätteproblem, men vore trevligt att få in de som jag har i appstore.
Kommer köpa Lion så fort det dyker upp i app store. Känns lite onödigt egentligen eftersom jag kommer byta dator så fort nästa uppdatering på mbp 13" kommer (om den inte blir katastrofalt dålig) , men till det priset, va sjutton

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Json_81:

Har du någon länk / källa på det? Jag har inte sett något, vore väldigt intressant.
Jag har iofs inte många program köpta till macen (har upptäckt att man klarar sig grymt långt på open source, iaf för min datoranvändning), så det är inget jätteproblem, men vore trevligt att få in de som jag har i appstore.
Kommer köpa Lion så fort det dyker upp i app store. Känns lite onödigt egentligen eftersom jag kommer byta dator så fort nästa uppdatering på mbp 13" kommer (om den inte blir katastrofalt dålig) , men till det priset, va sjutton

Jag har bara sett presentation där man talar om detta.:) Vilken finns här: http://events.apple.com.edgesuite.net/11piubpwiqubf06/event/ och sen antar jag att du *förhoppningsvis* kan hitta svaret på din fråga om du läser de funktioner man specificerar att Lion ska ha: http://www.apple.com/se/macosx/whats-new/features.html

Jag har inte hunnit att läsa allt men jobbar mig igenom detta (då jag är intresserad av att köpa Lion och alltid vill lära mig mer om Apple och dess produkter:D) och tills vidare får du så att säga "läsa själv" (inget illa menat<3) eller återkomma så ska jag se om jag kan svara bättre då.:)^^

Visa signatur

iFamily Sweden!

Permalänk
Avstängd

...va sjutton :)

Skrivet av Json_81:

Jag gillar ditt uttalande: "...men till det priset va sjutton :)".:D<3<3 Låter precis som när man säger "What the Fuck:S" fast omvänt så att säga, ungefär som man säger "Stackars jävel"...fast du säger det med ett så positivt konstaterande i rösten liksom!:D<3

OnT: Jag ska inte byta dator men jag håller med dig: Preciiis!:D Finns ingen anledning att inte köpa Lion!:) De nya funktionerna gör mig lite småvarm inombors så, ja va sjutton liksom.

Visa signatur

iFamily Sweden!