Ubuntu anomali
Men det finns ett mycket märkligt beteende hos Ubuntus live USB. När det väl har bootat och man är inloggad och vill starta om datorn från menyn, då kan man inte boota in i det igen. Omstarten av datorn sker utan några felmeddelanden och allt verkar frid och fröjd tills man ska in i det igen - det går inte!
Vad som händer är att efter "Verifying DMI Pool Data" så försöker datorn starta från Windows (intern SATA HDD) istället för Ubuntu (USB-HDD). Så man kan bara boota från Ubuntu live USB en gång. That's it! Det kan verka så. Men när jag väl loggade in på Windows Vista så såg jag att något inte stod rätt till. Jag kunde se min enhet O:\ som är "Flyttbar disk" som det står, vilket är fel. Men jag kunde inte öppna den!
"Sätt in en disk i flyttbar disk"
Jag tog ut USB minnet och stoppade in det igen. Då hittade datorn det och jag kunde öppna och se innehållet utan problem. Men jag fick också en uppmaning om att kontrollera disken men jag valde att inte göra det och fortsätta ändå. Etiketten för enhet O:\ blir då "Install Ubuntu" vilket är helt rätt, det är etiketten den fick av Universal-USB-Installer (Pendrivelinux USB installer).
Vad fan är detta? Det är som om USB minnet aldrig var instoppat i datorn! Trots att jag precis startat om datorn och loggat in i Windows. Vid omstart av datorn brukar alla såna här enheter detekteras och monteras i systemet automatiskt, t.ex. vid start av Windows. Men det gör det inte, så länge man startar om datorn med Ubuntu. Startar man om med Windows så är det inte något problem, inget jag har varit med om i alla fall.
Jag har provat sedan att starta om datorn igen, boota in i Ubuntu utan problem, starta om datorn från Ubuntu menyn. Samma sak igen, den vill inte boota från USB, utan den startar från intern HDD och fortsätter in i Windows. Jag provar en gång till och den här gången, när omstart är genomförd från Ubuntu så tar jag ut och stoppar in minnet igen. Då kan jag boota in i Ubuntu igen, utan att datorn direkt går vidare med att starta Windows. Så då var det inga problem.
Så för varje gång du vill starta Ubuntu från USB stickan, se till att ta ut och stoppa in minnet igen! Lycka till!... ??? Jag fattar inte hur de tänkte...
Fedora abnomali
Å andra sidan så har Fedora på USB också ett lite märkligt beteende. Där handlar det om att skärmen inte går igång direkt efter omstart. För det första så saknas alternativet för omstart av datorn på menyn, men att logga ut går bra, och att stänga av datorn. (Hallå!??) Jag fick snällt använda Terminal för att starta om datorn. (Precis som alla andra?!)
Vad som händer när datorn har startat om är att skärmen inte går igång helt enkelt. Och då har det inte ens någon betydelse om jag trycker på SELECT knappen på skärmen för att skifta mellan ingångar (VGA, DVI, Displayport) och på så sätt uppdatera skärmen för att förhoppningsvis få bild. Jag har också provat att dra ut kablar och sätta in igen.
Jag har både VGA och DVI inkopplade på skärmen men använder normalt sett DVI och VGA när DVI flippar ut totalt, typ som när man installerar Vista - första bilden när man ska komma in i guiden för installation av Vista blir vissa gånger helt förvrängd, sönderslagen, eller vad man ska säga... den ser nog mest strimlad ut, som om den precis gått igenom pappersförstöraren. Man kan då inget se, ett tryck på SELECT knappen på skärmen eller om man använder VGA brukar lösa det problemet.
Men att man får ingen jävla bild alls??? Bara för att man har startat om datorn??? Det har jag inte varit med om. Okej om det finns flera grafikkort, då kan det klart bli så. Men jag har ett grafikkort, och ingen inbyggd grafik som ställer till det. Så det slutar med att datorn efter omstarten från Fedora fortsätter in i Windows och inloggningssidan. Men jag kan inget se och måste hårdresetta datorn med RESET knappen en gång. Först då får jag bild!! Så jävla korkat... tyvärr!