SYSLINUX: No DEFAULT or UI configuration directive found

Permalänk

SYSLINUX: No DEFAULT or UI configuration directive found

Tjena!

Jag försöker skapa en bootbar Linux live USB sticka. Jag har provat att skapa den med SystemRescueCd-x86-2.2.0 (2011-06-05) och SystemRescueCd USB Installer version 1.1.2. När jag försöker boota från den så får jag fram följande meddelande.

SYSLINUX 3.86 2010-04-01 CBIOS Copyright (C) 1994-2010 H. Peter Anvin et al No DEFAULT or UI configuration directive found! boot:

Jag har sedan provat att skapa en Fedora live USB. Jag har använt liveusb-creator-3.11.1-setup.exe och Fedora-15-x86_64-Live-Desktop.iso. När jag försöker boota från den så får jag fram ungefär samma meddelande.

SYSLINUX 4.04 CHS 2011-04-18 Copyright (C) 1994-2011 H. Peter Anvin et al ERROR: No configuration file found No DEFAULT or UI configuration directive found! boot:

Jag får även upp ett meddelande om att fel har inträffat när jag skapar Fedora live USB.

Citat:

Errors occurred

See the logfile 'C:\Program Files (x86)\LiveUSB Creator\liveusb-creator.exe.log' for details

Det står så här i den filen.

[creator:947] Unable to get GetVolumeInformation(A:): (21, 'GetVolumeInformation', 'Enheten \xe4r inte klar.')

Innan jag går vidare med att prova Ubuntu, min fråga är: är det ens möjligt att skapa en Linux live USB? Så att jag vet, och förhoppningsvis slipper slösa min tid på detta.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Hedersmedlem

Här verkar de ha ungefär samma fråga: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1487937

Permalänk

Okej, tack. Det ska jag titta närmare på nu. Jag ska prova först med Fedora, och sedan med Ubuntu.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk

Okej, nu har jag testat de olika förslagen från Ubuntu forumet. Det fanns i huvudsak tre till fyra olika förslag på möjliga lösningar.

• Rename folder isolinux > syslinux

• Rename isolinux.bin and isolinux.cfg > syslinux.bin and syslinux.cfg

• If using fat32, reformat and format with fat

• Change usb mode (usb-hdd, usb-zip, etc)

Jag har testat både Fedora och Ubuntu. Det jag kommit fram till är att det är filformatet som är helt avgörande.

Fedora 15 32-bit
Fedora-15-i686-Live-Desktop.iso + liveusb-creator-3.11.1-setup.exe + FAT + rename of isolinux.bin to syslinux.bin = success!

Fedora-15-i686-Live-Desktop.iso + liveusb-creator-3.11.1-setup.exe + FAT32 + rename of isolinux.bin to syslinux.bin = fail!

Fedora-15-i686-Live-Desktop.iso + liveusb-creator-3.11.1-setup.exe + FAT (no renaming of isolinux.bin to syslinux.bin) = success!

Fedora 15 64-bit
Fedora-15-x86_64-Live-Desktop.iso + liveusb-creator-3.11.1-setup.exe + FAT +rename of isolinux.bin to syslinux.bin = success!

Fedora-15-x86_64-Live-Desktop.iso + liveusb-creator-3.11.1-setup.exe + FAT32 + rename of isolinux.bin to syslinux.bin = fail!

Fedora-15-x86_64-Live-Desktop.iso + liveusb-creator-3.11.1-setup.exe + FAT (no renaming of isolinux.bin to syslinux.bin) = success!

Ubuntu 11.04 32-bit
ubuntu-11.04-desktop-i386.iso + Universal-USB-Installer-1.8.5.7.exe + FAT = success!
ubuntu-11.04-desktop-i386.iso + Universal-USB-Installer-1.8.5.7.exe + FAT32 = fail!

Det som händer när Fedora misslyckas med boot processen är att femeddelande nummer två visas, enligt ovan. Samma typ av meddelande visas även när Ubuntu inte lyckas boota. Det är för att de båda använder samma version av Syslinux.

Visa signatur

Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk

formaterat usb stickan också?

För annat vad gäller linux och usb, så kan jag tipsa om pendrivelinux

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk

Ubuntu anomali
Men det finns ett mycket märkligt beteende hos Ubuntus live USB. När det väl har bootat och man är inloggad och vill starta om datorn från menyn, då kan man inte boota in i det igen. Omstarten av datorn sker utan några felmeddelanden och allt verkar frid och fröjd tills man ska in i det igen - det går inte!

Vad som händer är att efter "Verifying DMI Pool Data" så försöker datorn starta från Windows (intern SATA HDD) istället för Ubuntu (USB-HDD). Så man kan bara boota från Ubuntu live USB en gång. That's it! Det kan verka så. Men när jag väl loggade in på Windows Vista så såg jag att något inte stod rätt till. Jag kunde se min enhet O:\ som är "Flyttbar disk" som det står, vilket är fel. Men jag kunde inte öppna den!

"Sätt in en disk i flyttbar disk"

Jag tog ut USB minnet och stoppade in det igen. Då hittade datorn det och jag kunde öppna och se innehållet utan problem. Men jag fick också en uppmaning om att kontrollera disken men jag valde att inte göra det och fortsätta ändå. Etiketten för enhet O:\ blir då "Install Ubuntu" vilket är helt rätt, det är etiketten den fick av Universal-USB-Installer (Pendrivelinux USB installer).

Vad fan är detta? Det är som om USB minnet aldrig var instoppat i datorn! Trots att jag precis startat om datorn och loggat in i Windows. Vid omstart av datorn brukar alla såna här enheter detekteras och monteras i systemet automatiskt, t.ex. vid start av Windows. Men det gör det inte, så länge man startar om datorn med Ubuntu. Startar man om med Windows så är det inte något problem, inget jag har varit med om i alla fall.

Jag har provat sedan att starta om datorn igen, boota in i Ubuntu utan problem, starta om datorn från Ubuntu menyn. Samma sak igen, den vill inte boota från USB, utan den startar från intern HDD och fortsätter in i Windows. Jag provar en gång till och den här gången, när omstart är genomförd från Ubuntu så tar jag ut och stoppar in minnet igen. Då kan jag boota in i Ubuntu igen, utan att datorn direkt går vidare med att starta Windows. Så då var det inga problem.

Så för varje gång du vill starta Ubuntu från USB stickan, se till att ta ut och stoppa in minnet igen! Lycka till!... ??? Jag fattar inte hur de tänkte...

Fedora abnomali
Å andra sidan så har Fedora på USB också ett lite märkligt beteende. Där handlar det om att skärmen inte går igång direkt efter omstart. För det första så saknas alternativet för omstart av datorn på menyn, men att logga ut går bra, och att stänga av datorn. (Hallå!??) Jag fick snällt använda Terminal för att starta om datorn. (Precis som alla andra?!)

Vad som händer när datorn har startat om är att skärmen inte går igång helt enkelt. Och då har det inte ens någon betydelse om jag trycker på SELECT knappen på skärmen för att skifta mellan ingångar (VGA, DVI, Displayport) och på så sätt uppdatera skärmen för att förhoppningsvis få bild. Jag har också provat att dra ut kablar och sätta in igen.

Jag har både VGA och DVI inkopplade på skärmen men använder normalt sett DVI och VGA när DVI flippar ut totalt, typ som när man installerar Vista - första bilden när man ska komma in i guiden för installation av Vista blir vissa gånger helt förvrängd, sönderslagen, eller vad man ska säga... den ser nog mest strimlad ut, som om den precis gått igenom pappersförstöraren. Man kan då inget se, ett tryck på SELECT knappen på skärmen eller om man använder VGA brukar lösa det problemet.

Men att man får ingen jävla bild alls??? Bara för att man har startat om datorn??? Det har jag inte varit med om. Okej om det finns flera grafikkort, då kan det klart bli så. Men jag har ett grafikkort, och ingen inbyggd grafik som ställer till det. Så det slutar med att datorn efter omstarten från Fedora fortsätter in i Windows och inloggningssidan. Men jag kan inget se och måste hårdresetta datorn med RESET knappen en gång. Först då får jag bild!! Så jävla korkat... tyvärr!

Visa signatur

Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Skrivet av Itchy Trojan:

formaterat usb stickan också?

För annat vad gäller linux och usb, så kan jag tipsa om pendrivelinux

Formaterat USB stickan? Ja, det är klart. Jag använde Microsoft Diskpart för att helt formatera (ej snabbformatera), för att vara helt säker på att formateringen går rätt till. Men det viktiga är inte om man snabbformaterar eller utför full formatering, det viktiga är att man använder FAT som filsystem. Med FAT32 fungerar det inte, det är ganska garanterat.

Det finns de som säger att det räcker med att bara ändra namnet på vissa filer, så som isolinux.bin till syslinux.bin. Men varför ska man behöva ändra det själv? Är det för mycket begärt att filerna har rätt namn från början när man hämtar paketen?

Hur som helst, när jag testade så räckte det inte med att ändra bara namnen på filer och mappar. Jag var tvungen att använda FAT, då fungerade det varje gång, oavsett om jag ändrade namnen eller inte, och oavsett om jag använde Fedora eller Ubuntu. Men varför fungerar det inte med FAT32? Eller bättre än, varför formateras inte USB stickan med FAT direkt out of the box, om det nu är så viktigt och det måste vara FAT?

Ju djupare man gräver i det desto fler frågor får man, och allt färre svar.

Förresten så har skaparna bakom Universal-USB-Installer sett till redan så att filer och mappar får rätt namn. Så här stod det t.ex. under min senaste installation.

Creating configuration files for O:\ Rename: O:\isolinux\->O:\syslinux\ Copy to O:\syslinux\syslinux.cfg

Men är den USB installern som Fedora använder lika förutsägande och smart? Eftersom jag fått ändra namnen själv så skulle jag säga nej.

Nu gäller bara att skaparna av Universal-USB-Installer ser till så att programmet automatiskt väljer och formaterar USB minnet med FAT. Universal-USB-Installer är någon slags specialversion av Pendrivelinux tror jag som är anpassad för Ubuntu. Jag ger ros till Ubuntu, ris till Fedora.

Visa signatur

Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

formatera FAT

när jag formaterat FAT (använder i utforskaren högermusknapp, formatera, väljer FAT och klickar på formatera) så när jag startar universal USB installer 1.8.5.8 så säger den rätt tidigt att USB minnet kommer inte bli bootbar! får inte ni det när ni formaterar FAT.
Om jag bara kör FAT32 så får jag inte det problemet men då får jag som bekant SYSLINUX: No DEFAULT or UI configuration directive found som felmedelande som alla andra i den här tråden när jag ska boota på stickan.

Hur gör ni när ni formaterar FAT? och får inte ni samma felmedelnade som jag i univerasal USB installer?

Permalänk
Medlem

Får samma fel när jag testar göra en Vista-64 bootbar USB, från min egen image, fast med Universal USB Installer.
Fick inte välja filsystem där när jag lät den formatera - kanske orkar jag testa igen och köra FAT16 manuellt först och sedan köra programmet och utan att låta det formatera.
Om det nu kan vara där skon klämmer, för gammal dator som inte kan boota från stickan om det inte är gammalt FAT ...

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem

"Insane Primary (MBR) Partition"
Nej FAT fungerade inte så värst det heller alltså
Windows kanske inte gillar gamla FAT, medan det kanske är tvärtom för Linux ... och jag är i helt fel forumdel

EDIT: Följande metod, helt manuellt alltså och med NTFS, fungerade sämst av allt för den ignorerar USB helt och försöker inte ens.
Så nu ger jag upp, mitt moderkort är nog för gammalt eller så.
http://www.wikihow.com/Create-a-Bootable-Windows-7-or-Vista-U...

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem

Får be om ursäkt on jag missat något, men vill du bara ha en live-USB till din egen dator eller en som funkar på alla?

För din egen dator så kan du ju använda usb:t som en vanlig hårddisk.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm