köpa samt inreda bil för permanent boende.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
H
Registrerad
Sep 2003

köpa samt inreda bil för permanent boende.

Som rubriken säger är jag ute efter att köpa en bil och inreda den på ett sådant sätt att jag kan använda den för i princip permanent boende. Planen är att sova i den 3-4 nätter i veckan året om.

Vad jag vill ha plats för i bilen är en sovplats samt plats för min dator. Bilen kommer alltså behöva vara såpass stor att man kan sitta bekvämt i den framför ett litet datorbord.

Förutom dom två kraven så hade det varit kanon om man kunde hålla sig på en låg förbrukning av drivmedel samt en låg inköps kostnad. Mellan 5-15 tusen hade varit fint.

De bilar jag tittat på är Grand Voyager, Ford Transit, VW alá hippe vagn samt några av dom gamla volvo ambulanserna 260 och 956.

Tyvärr drar alla dessa över litern vad jag vet speciellt i de årsmodeller jag tittar efter.

Så har ni kanske några ideer på bilar som jag borde spana in? Ni kanske till och med har några smarta lösningar på hur man bäst bygger om den för att kunna bo i?

Jag kommer oftast kunna ha tillgång till ström så jag kan ha igång ett element osv men hade helst kunnat klara mig utan, så finns det ordentliga sovsäckar som klarar av ett gäng minusgrader?

Ventilation är en annan fråga som måste lösas, kommer inte bli kul att skrapa insidan av rutorna på vintern >_<

Alla tips och tricks är välkommna. tack på förhand.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2005

Jag måste fråga. Varför ska du bo i bilen?

Eeeeeeh.

Trädvy Permalänk
Entusiast
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2005

Sovsäckar är inga problem. Det finns säckar som klarar svenskt klimat utan problem.

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2002

Du kommer få det svårt att hitta en så stor bil för så lite pengar som är bränslesnål. Om du kommer åka långa sträckor är det nog en diesel du ska satsa på. Annars skulle jag nog satsa på en VW Typ 2 om du råkar hitta någon till ett bra pris och skick. Är ju lite kult.

Länkar:
Bygger om van:
http://www.mybigadventure.com/index.php?action=Build-A-Camper

Finns det någon anledning till att du vill köpa och sedan bygga om den istället för att köpa en färdig lösning?

Självklart!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2008
Skrivet av Soyish:

Jag måste fråga. Varför ska du bo i bilen?

Kan väl vara kul att pröva något nytt?
Nej skämt och sido, jag blev också nyfiken. Varför ska du bo i en bil för? Lär ju inte vara speciellt kul.
Mitt tips är annars att du går upp i prisklass lite och införskaffa dig en mindre skåpbil, disel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vasa
Registrerad
Okt 2001

Skåpbil ja, givetvis. Eller varför inte en liten färdiginredd husbil? Det finns såna i din prisklass och dom ser inte riktigt ut som några kadaver heller. En personbil skulle jag absolut inte vilja bo i, även om man kommer ner lite i förbrukning.

http://www.blocket.se/dalarna/Folkvagnsbuss_VW_buss_Festivalb...
http://www.blocket.se/sodermanland/Vw_buss_med_hojbart_tak__9...
http://www.blocket.se/sodermanland/Husbil_LT_31_34789426.htm?...
http://www.blocket.se/varmland/Husbil_Ford_Transit__90_337537...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2010

Hur många mil är det du ska köra, per dag/vecka.

Voyager verkar vara bilen i din prisklass.

Chassi: H2 | Processor: Intel i7 2600K 4.4Ghz | Corsair 8GB (2x4096MB) 1600MHz VENGEANCE | 2st 120GB SSD, Kingston HyperX (raid 0) | Grafikkort: R9 290X | Nätaggregat: Fractal Design Newton R2, 800W modulär | Tangentbord: Dell SK-8135 | Mus: Logitech MX518 | Musmatta: Sweclockers Qpad| Skärm: 2st 25.5" asus

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
H
Registrerad
Sep 2003

Jag jobbar som resande montör och vill helt enkelt inte betala för vandrarhem på alla ställen man åker till, det är också ganska stökigt att behöva jaga sängplats för en natt hela tiden. Alltså enklare att bara ha med sig skiten.

Är inte överhuvudtaget kräsen på hur min boende standard är när jag ligger ute på jobb, så att sova i bilen är inget problem, det har jag redan gjort ett par veckor.

Fram tills nu har jag bott i en risig husvagn för det mesta men det är inte längre möjligt.

Körningen är minst 45mil i veckan och vissa veckor det dubbla. Men jag skulle nog dra ett snitt på 60 mil i veckan ungefär.

Jag har absolut inte låst mig till någon typ av bil ännu så det hade gått fint med en skåpbil eller annat, bara det inte klättrar för långt över litern per mil. Diesel är inte ett bekymmer heller.

Är bilen redan ombyggd så är det givetvis ett stort plus, gör dock inget om det inte är det, såpass händig är jag att jag kan lösa det själv. Förövrigt gör det inte heller något om det är lite att jobba på om ni vill länka till nåt spec objekt. Reparationer osv är inget problem.

Tack Perc, det där var bra länkar, har du koll på vad dom ligger på per mil?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Huskvarna
Registrerad
Jul 2003

Om du kör så mycket som 45mil och mer i veckan så är det nog dumt att köpa ett ras för 15k.
Bilen kommer antagligen att behöva mycket reparationer/service och kostnaden per mil blir rätt hög.

Jag antar att du är egenföretagare, iom att du inte vill lägga ut för boende?

REFUSED

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2010

[QUOTE="Something";11165958]Jag jobbar som resande montör och vill helt enkelt inte betala för vandrarhem på alla ställen man åker till, det är också ganska stökigt att behöva jaga sängplats för en natt hela tiden. Alltså enklare att bara ha med sig skiten.

Är inte överhuvudtaget kräsen på hur min boende standard är när jag ligger ute på jobb, så att sova i bilen är inget problem, det har jag redan gjort ett par veckor.

Fram tills nu har jag bott i en risig husvagn för det mesta men det är inte längre möjligt.

Körningen är minst 45mil i veckan och vissa veckor det dubbla. Men jag skulle nog dra ett snitt på 60 mil i veckan ungefär.

Jag har absolut inte låst mig till någon typ av bil ännu så det hade gått fint med en skåpbil eller annat, bara det inte klättrar för långt över litern per mil. Diesel är inte ett bekymmer heller.

Är bilen redan ombyggd så är det givetvis ett stort plus, gör dock inget om det inte är det, såpass händig är jag att jag kan lösa det själv. Förövrigt gör det inte heller något om det är lite att jobba på om ni vill länka till nåt spec objekt. Reparationer osv är inget problem.

Tack Perc, det där var bra länkar, har du koll på vad dom ligger på per mil?[/QUOTE]

När du har hittat din bil så kan jag komma med lite design tips. har själv tänkt mycket på att ha en travelers bil. ^.^

Chassi: H2 | Processor: Intel i7 2600K 4.4Ghz | Corsair 8GB (2x4096MB) 1600MHz VENGEANCE | 2st 120GB SSD, Kingston HyperX (raid 0) | Grafikkort: R9 290X | Nätaggregat: Fractal Design Newton R2, 800W modulär | Tangentbord: Dell SK-8135 | Mus: Logitech MX518 | Musmatta: Sweclockers Qpad| Skärm: 2st 25.5" asus

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2008
Skrivet av Perc:

Skåpbil ja, givetvis. Eller varför inte en liten färdiginredd husbil? Det finns såna i din prisklass och dom ser inte riktigt ut som några kadaver heller. En personbil skulle jag absolut inte vilja bo i, även om man kommer ner lite i förbrukning.

http://www.blocket.se/dalarna/Folkvagnsbuss_VW_buss_Festivalb...
http://www.blocket.se/sodermanland/Vw_buss_med_hojbart_tak__9...
http://www.blocket.se/sodermanland/Husbil_LT_31_34789426.htm?...
http://www.blocket.se/varmland/Husbil_Ford_Transit__90_337537...

Av dessa skulle jag valt LT31 helt klart.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
H
Registrerad
Sep 2003
Skrivet av H-can:

Om du kör så mycket som 45mil och mer i veckan så är det nog dumt att köpa ett ras för 15k.
Bilen kommer antagligen att behöva mycket reparationer/service och kostnaden per mil blir rätt hög.

Jag antar att du är egenföretagare, iom att du inte vill lägga ut för boende?

Inte egenföretagare, bara inte så intresserad att spendera pengar när jag ligger ute. Trevligare att ha mer när jag är hemma med familjen osv.

Alla reparationer sköter jag och min far själv så det är inget bekymmer.

Så risiga bilar är inget bekymmer alls

Schysst Gathor, du lär väl se här i tråden vad som händer.

LT31 ligger tyvärr lite för högt vad det gäller bränsleförbrukning

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stenungsund
Registrerad
Sep 2004

Skulle ju helt klart rekommendera en mindre husbil som det gjorts ovan. Det är ju lätt värt det, särskilt om du behöver laga mat (du sparar en jävla massa på att laga egen mat istället för att äta ute). Visst, de kanske drar lite mer, men om du känner att en god hälsa är det minsta viktigt så är det ett bättre val än att försöka bygga om en personbil. Dessutom kostar ju faktiskt ombyggnationen en hel del (det är bara gratis om din tid är värdelös).

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
H
Registrerad
Sep 2003

Jag äter aldrig ute, mat kommer inte lagas i bilen och kommer inte behövas.

Kostnad för att bygga om bilen kommer inte vara särskilt mycket. Det är i princip bara att lägga in en madrass, sätta in ett bord och stol samt fixa ventilation. Tre nätter i en bil är knappast något bekymmer för mig.

Men jag tar gärna en husbil om den klarar 110 km/h samt drar rimligt med bränsle.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vasa
Registrerad
Okt 2001

Låter ju som du inte behöver en husbil, utan en campingbil. Det vill säga en skåpbil med husbilsinredning. Bränslesnålare pga lägre vindmotstånd och givetvis smidigare att köra. Det var ju såna jag länkade också och inte regelrätta husbilar.

Ett problem är dock att ni svenskar genom tiderna verkar ha haft en fetisch för att stoppa bensinmotorer i skåp- och husbilar. Här i Finland har man i princip alltid haft dieslar och då kommer man ju givetvis ner lite i förbrukning. Hittar du någon VW Transporter T3 med dieselmotor så lär du kunna köra förhållandevis snålt, även om den kommer att vara fruktansvärt seg. Det är nämligen 1.6-litersdieseln från Golf I/II som används, med och utan turbo. Inte särskilt mekvänlig heller eftersom dom har tryckt ner en radfyra under golvet där det normalt ska sitta en boxermotor. 110 lär nog vara ganska nära toppfart.

Dom bensindrivna boxerfyrorna i T3:an är inga dumma motorer, även om senare årsmodeller är lite luriga eftersom motorn panikkonverterades till vattenkylning och fick en massa slangar där "normala" motorer har kylkanaler i blocket. Det finns en 112hk-version som lär vara betydligt snabbare än man skulle kunna tro.

Den där LT:n är dock diesel. Det är samma 2.4-literssexa som i Volvo 240 (och 740, 940) men huruvida den är bra eller inte vet jag inte. Den låter dock fint

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2005

Tror att du skulle kunna ha en sådan här:

Edit:
Eller kanske en Ford Transit husbil tex.
http://www.blocket.se/kristianstad/Ford_transit_husbil_341524...

Eeeeeeh.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Haninge
Registrerad
Nov 2006

Ang. värme, försök att hitta en bil med dieselvärmare, likadant som vi har i lastbilarna, de drar i princip ingen diesel, och ger riktigt behaglig värme under natten och är riktigt tysta, jag använder däremot inte min nu under sommaren. De funkar kanon under vintern, men när de börjar krypa ner mot -25 och -30 så är tomgång att föredra.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Dvärred
Registrerad
Okt 2002

[QUOTE="Something";11166385]Inte egenföretagare, bara inte så intresserad att spendera pengar när jag ligger ute. Trevligare att ha mer när jag är hemma med familjen osv.
[/QUOTE]

Då tycker jag du ska prata med din chef, i din situation ska jobbet betala boende och du ska ha traktamente. Skit i bilen och börja kartlägga vart närmsta Scandic ligger i förhållande till där du jobbar istället..

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2008
Skrivet av Halogen:

Då tycker jag du ska prata med din chef, i din situation ska jobbet betala boende och du ska ha traktamente. Skit i bilen och börja kartlägga vart närmsta Scandic ligger i förhållande till där du jobbar istället..

Han får antagligen pengar för boende, men lägger hellre pengarna i sin ficka än att lägga ut det på hotell.

.::i5 4670K::. .::ASUS GTX 760::. .::ASUS Z87::. .::Corsair CX 750M::. .::Corsair VENGEANCE 8GB::.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Jan 2008

Jag skulle ha satsat på en Romahome-snikvariant:
http://romahome.com/romahome-products/romahome/r10/92

Alltså köpa en 1,6/1,9 liters pickup eller liknande och inreda själv. Går nog att få till det riktigt mysigt och bra. Och billigt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Haninge
Registrerad
Nov 2006
Skrivet av Memon:

Han får antagligen pengar för boende, men lägger hellre pengarna i sin ficka än att lägga ut det på hotell.

Samt det är trevligt att bo i samma bil varje natt, blir som att vara hemma då, kan man ha med sig lite mer pinaler än om man bor på hotell hela tiden. Jag bor själv i lastbilen 3-4 nätter i veckan, det känns som hemma, man har sina saker med sig, egen säng, ja allt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Dvärred
Registrerad
Okt 2002
Skrivet av Memon:

Han får antagligen pengar för boende, men lägger hellre pengarna i sin ficka än att lägga ut det på hotell.

Nej, så fungerar det inte. Du får ersättning för boende, inte en schablonsumma som ska täcka boendekostnaderna. Dvs, visa upp kvittot från hotellet så får du ersättning för kostnaderna du haft. Att då ur egen ficka gå och betala tusentals kronor för en sov-bil är rena vansinnet eftersom arbetsgivaren redan ska ersätta boendekostnaden.

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
H
Registrerad
Sep 2003

Memon och Skusty har helt rätt i vad dom säger, lägger hellre pengarna i min ficka än på nåt vandrarhem och har hellre ett "permanent" boende där jag kan låta min skit ligga kvar istället för att behöva flytta runt varannan dag.

Perc, ja en camping bil är nog ganska rätt på det. Hade absolut inte varit fel med en diesel värmare som Skusty säger, jag har som sagt kollat på din länkar Perc och jag har absolut dom bilarna i tanke, just nu lutar det dock åt en Grand voyager (med manuell låda) till att börja med. Finns ett par vark man kan få för 3-5 tusen som man kan testa med.

Denna veckan har spenderats i en Audi A4 tdi combi -00, det har fungerat fint faktiskt. Slängde in en skumgummi madress och fällde sätena så fick jag gott om plats. Dock hade det varit fint med lite högre i tak.

Tack för länken MammaMumin det där ska jag kolla närmare på, bra inspiration på inredning helt klart.

Tack allihop sålångt för eran input. Fortsätt gärna kasta in mer tips.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Köping
Registrerad
Jun 2007

köp en mindre husvagn?...

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
H
Registrerad
Sep 2003

Knappast. faller hårt på bränsleförbrukning samt 80km/h gränsen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vasa
Registrerad
Okt 2001

En dieselvärmare är INTE lämplig för boende, i varje fall inte om man inte har tillgång till ström eller starthjälp. Man brukar räkna med att en halvtimme varje morgon är max vad man vågar köra på ett vanligt bilbatteri, och då ska man köra bil en halvtimme efteråt så den hinner ladda ordentligt. Folk som har för kort väg till jobbet och kanske kör värmaren morgon, lunch och eftermiddag brukar få ladda med jämna mellanrum.

Lastbilschaufförer som har batterikapacitet för att kunna köra värmaren då dom sover brukar även dom få börja hushålla med strömmen när det kryper ner till en 20-30 minusgrader så dom ska vara säkra på att få igång motorn nästa morgon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2002
Skrivet av Perc:

En dieselvärmare är INTE lämplig för boende, i varje fall inte om man inte har tillgång till ström eller starthjälp. Man brukar räkna med att en halvtimme varje morgon är max vad man vågar köra på ett vanligt bilbatteri, och då ska man köra bil en halvtimme efteråt så den hinner ladda ordentligt. Folk som har för kort väg till jobbet och kanske kör värmaren morgon, lunch och eftermiddag brukar få ladda med jämna mellanrum.

Lastbilschaufförer som har batterikapacitet för att kunna köra värmaren då dom sover brukar även dom få börja hushålla med strömmen när det kryper ner till en 20-30 minusgrader så dom ska vara säkra på att få igång motorn nästa morgon.

Sen är det ju så att dieselvärmare sällan är billiga. Ska mycket till att hitta en bil med fungerade värmare för de pengarna TS pratar om. Men bygger man om en bil för att bo i får man ju slänga in extra batteri/batterier ändå och då klarar man av att köra värmaren längre om man vill. Och sover man i sovsäck så behöver man inte köra värmaren hela natten, räcker att ställa timern så den går igång 30 minuter innan man stiger upp. Vet någon gång när jag glömt ställa värmaren och vaknar upp och det är -20 ute =/

Självklart!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vasa
Registrerad
Okt 2001
Skrivet av M1M3R:

Men bygger man om en bil för att bo i får man ju slänga in extra batteri/batterier ändå och då klarar man av att köra värmaren längre om man vill.

Visst, men oavsett hur mycket reservström du har så tar det slut nån gång om du inte kör ungefär lika mycket som du värmer. Bor du ett par tre dagar på samma ställe kan du säkert ändå få problem.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2002
Skrivet av Perc:

Visst, men oavsett hur mycket reservström du har så tar det slut nån gång om du inte kör ungefär lika mycket som du värmer. Bor du ett par tre dagar på samma ställe kan du säkert ändå få problem.

Jo, men bilen har ju som sagt generator som inte kräver körning för att fungera. Ska han nu stå på samma ställe flera dagar går det ju dra igång den på tomgång 30 minuter på kvällen för att få laddning om han inte har tillgång till ström och laddare.

Självklart!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Maj 2006

Det är ju bara att bunkra upp med ett eller 2 extra fritidsbatterier från biltema så är det problemet löst.

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″