Första ssd. några frågor

Permalänk

Första ssd. några frågor

Hej ska skaffa min första ssd.
Blir nog 120 G intel 320 (Ja jag har läst testerna på ssd här sweclockers)

Ska köra med tre diskar tänkte jag. En ssd och två mekaniska.
då undrar jag om jag ska alla inkopplade när jag installerar windows 7?
SSD för spel och program. En mekanisk (raptor) disk för torrent och program, Den sista bara lagring.

Ska jag ha ssd och en mekanisk (raptor) disk ikopplade när jag install windows? några inställnigar i bios innan jag börjar?
Nått mer att tänka på?

Permalänk
Medlem

Du kan ha alla 3 inkopplade, är SSD:n helt ny så är det bara att koppla in den, den ska helst sitta i SATA Port 1 eller Port 2, sen HDD's i 2-3-4 och DVD i 5-6 preferably

Inne i Windows installationen kommer du få förfrågning var du vill installera windows, den kommer visa SSD, och båda hårddiskarna, du väljer SSD:n och trycker på "Next/Nästa", så kommer den installera Windows på SSD:n

Installerar du Windows från USB minne eller en DVD?

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Medlem

Det viktigaste är att du ändrar så att sataportarna använder AHCI istället för IDE. Sen rekommenderar jag dig att bara ha SSD'n inkopplad när du installerar Windows och sätter i återstående hdds sedan för att undvika att ssdn inte hittas.

Permalänk
Skrivet av zhrooms:

Du kan ha alla 3 inkopplade, är SSD:n helt ny så är det bara att koppla in den, den ska helst sitta i SATA Port 1 eller Port 2, sen HDD's i 2-3-4 och DVD i 5-6 preferably

Inne i Windows installationen kommer du få förfrågning var du vill installera windows, den kommer visa SSD, och båda hårddiskarna, du väljer SSD:n och trycker på "Next/Nästa", så kommer den installera Windows på SSD:n

Installerar du Windows från USB minne eller en DVD?

Från skiva.
Kanske dum fråga men ställer den ändå. Man installerar win 7 på ssd, men måste man inte ha win 7 på raptorn också, tänkte ha lite diverse program på den också?
Tack för alla svar!

Permalänk
Skrivet av Stefanken:

Från skiva.
Kanske dum fråga men ställer den ändå. Man installerar win 7 på ssd, men måste man inte ha win 7 på raptorn också, tänkte ha lite diverse program på den också?
Tack för alla svar!

undrar också samma sak?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Stefanken:

Från skiva.
Kanske dum fråga men ställer den ändå. Man installerar win 7 på ssd, men måste man inte ha win 7 på raptorn också, tänkte ha lite diverse program på den också?
Tack för alla svar!

Det behövs ej.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefanken:

Från skiva.
Kanske dum fråga men ställer den ändå. Man installerar win 7 på ssd, men måste man inte ha win 7 på raptorn också, tänkte ha lite diverse program på den också?
Tack för alla svar!

du behöver bara operativsystemet på ena disken, i ditt fall ssdn. sen kan datorn hitta de andra diskarna ändå och använde dessa för att installera program på osv

edit: måste vart nån sekund långsammare än söderbäck där

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk

[

edit: måste vart nån sekund långsammare än söderbäck där[/QUOTE]

Hehe men du hade lite bätte svar än söderbäck
Tack för hjälpen

Permalänk
Medlem

Finns ingen anledning o installera windows på 2 hårddiskar.
SSDn ska ha windows o dom andra blir orörda.

När du sen installerar programen i windows installerar du dom helt enkelt i raptor hddn som ev har beteckningen D: - E: eller F: Osv ..

Du kan ha alla hårddiskar inkopplade vid install, jag har gjort så med mina 6ssdn o aldrig haft problem, spelar heller ingen roll vilka portar hårddiskarna sitter i, det är helt obetydligt.
Just nu Har jag En Intel SSD samt 6st extra hårddiskar, alla satt inkopplade vid install, samt SSDn satt i port3, DVDn i port 2 o dom andra i resten, det skapar som sagt inga problem.

När allt är inkopplat o klart går du in i biosen o väljer SSDn som huvudhårddisk samt aktiverar AHCI sen kör du en vanlig windows installation, Klart