Vinn nätagg från Seasonic
Permalänk
Medlem

Edge LED fråga.

Tänkte köpa en ny TV som ska användas till främst spel ( xbox 360 och PC spel ) och film. Har läst vissa inlägg om att edge LED ska vara dåligt... hittade den här tv:n

http://www.netonnet.se/art/tv-och-bild/lcd_led-och-plasma-tv/...

Sen såg jag att det var edge-led ( led plus )

Någon som har ngt och säga om detta? Tipsa hemskt gärna om en bra tv främst till spel

Permalänk

"Med LG's LED Plus-teknik får man en ännu bättre svärta samt överlägsen kontrast för en bättre bild." ?

Visa signatur

#1 Antec 300 | P5E X48 Deluxe | Q9550 @ 3,8GHz, Scythe Orochi | 4GB XMS2 @ 1066MHz | 2x HD4870 1GB - CF X - Accelero S1 R2 x2 | Corsair TX650W |
#2 Antec 300 | Gigabyte GA-P35-DS4 | E6850 3Ghz @ 3,6Ghz, Scythe Ninja | HyperX 2GB @ 1066Mhz | NX8800GT 512MB OC | Corsair CX 400W |

Permalänk
Medlem

Ja, det låter ju inget annat än bra... vill bara veta varför vissa säger att edge led är skit

Permalänk
Medlem

Edge-Led belyser som namnet säger från kanterna. Då kan du själv gissa vad som händer.
Det som händer är att det är väldigt svårt att få jämn belysning och de allra flesta EDGE-LED har stora problem med ojämn belysning och ljusläckage just i kanterna. Det är hemskt irriterande när man tittar på den i ett mörkt rum.
Googla lite så kommer du få se massor av hemska exempel på det.

Köp hellre en hederlig CCFL LCD. De ger mycket jämnare svärta. De är dock inte lika tunna vilket folk verkar tycka är viktigare än bra bild

Den du länkar till är dock helt ok. Personligen tycker jag 47" är på tok för lite. 60" plasma ftw
Bäst är dock en Panasonic vt30 plasma men de ligger ju i en helt annan prisnivå. Som vanligt så får man vad man betalar för.

Permalänk
Medlem

I denna långa tråd från Minhembio.com kan du läsa omdömen och tester på LG 2011 LED Plus Cinema3D TV apparater http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=280936&st=...

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Jag kan säga från EGEN erfarenhet eftersom jag har en Edge-LED tv.

Ojämnbelysning: JA, om man är så kräsen. Jag märker inte av det när jag kollar på Bluray filmer. Kollar jag efter det märker jag det. Men ska man kolla på apparaten eller det som händer i/på apparaten (filmen, spelet, annat).

Om du skulle visa en helt svart bild kommer du se i hörnen att det lyser ner vitt ljus.
Så här ser det ut (STÖR INTE MIG NÅNTING):

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?

Permalänk
Medlem

Tackar för svaren Har lite sånt där på min LED datorskärm, men det syns endast när skärmen är helt svart. Gäller detsamma för din tv?

Permalänk

Jag förstår inte riktigt hur man kan kalla en EDGE-LED för LED överhuvudtaget.

Vad skulle skillnaden till vanlig LCD vara då?

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lösbonde:

Vanlig LCD är sådan du har på miniräknare, CCFL är den har länge varit det vanligaste sättet att belysa LCD skärmar. Bakgrundsbelysning behövs då du vill har bättre bild än på en miniräknare. LED heter LED-backlit LCD display, till skillnad från CCFL-backlit LCD display.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lösbonde:

eehm du har ju missförstått allt. En LCD kan ha både CCFL eller LED som bakgrundsbelysning.
En Edge-LED har LED i kanterna och CCFL BAKOM.

Om det är en LED eller CCFL har ingenting med LCD att göra.
En LED har inte i regel bättre bild än LCD heller.

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?

Permalänk
Skrivet av zillio:

eehm du har ju missförstått allt. En LCD kan ha både CCFL eller LED som bakgrundsbelysning.

Om det är en LED eller CCFL har ingenting med LCD att göra.
En LED har inte i regel bättre bild än LCD heller.

Jo men "riktig" led skall ju ha bakgrundsbelysning only.. edge-belyst bakgrundsbelysning är ju motsägelsefullt.

Det är som att säga, Det är en "Varm Kall Cola."

Känns lite som att säga, "Det är en bensindriven etanolbil." förstår du vad jag menar?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Tallungs:

Vanlig LCD är sådan du har på miniräknare, CCFL är den har länge varit det vanligaste sättet att belysa LCD skärmar. Bakgrundsbelysning behövs då du vill har bättre bild än på en miniräknare. LED heter LED-backlit LCD display, till skillnad från CCFL-backlit LCD display.

Jo asså jag förstår meningen bakom det hela, jag stör mig bara på själva definitionen.

I min meningen skulle den heta Edge LCD, alternativt något helt nytt "LECD"?

Riktig LED skall ju vara som vi har på bussarna,varje pixel är en enskild diod. Varje pixel skapar sitt eget ljus liksom..

Du kan ju inte ha en "light emitting diod" som är belyst ifrån kanterna.. då är det ju inte en light emitting diod.. Då är det en non-light emitting diod.. Nu kanske de menar att den avger ett svagt ljus därför är den en LED.. men fortfarande ologiskt.

Visa signatur

Permalänk
Testpilot
Skrivet av zillio:

Det finns skärmar med lysrör som är kantbelysta och det finns skärmar som har LED och är bakbelysta med
Det finns även olika sorters lysrör, en del skärmar har EEFL istället för CCFL.

Lösbonde: Tyvärr har TV-tillverkarna redan marknadsfört LED-belysta LCD-apparater som "LED-TV" så det spelar ingen roll om man tycker det är felaktigt eller ej, det är för sent att ändra på. Jag håller dock med dig fullständigt och jag undrar vad de ska hitta på för namn när vi får äkta LED-LCD:er.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lösbonde:

Jo asså jag förstår meningen bakom det hela, jag stör mig bara på själva definitionen.

I min meningen skulle den heta Edge LCD, alternativt något helt nytt "LECD"?

Riktig LED skall ju vara som vi har på bussarna,varje pixel är en enskild diod. Varje pixel skapar sitt eget ljus liksom..

Du kan ju inte ha en "light emitting diod" som är belyst ifrån kanterna.. då är det ju inte en light emitting diod.. Då är det en non-light emitting diod.. Nu kanske de menar att den avger ett svagt ljus därför är den en LED.. men fortfarande ologiskt.

En LED/light emitting diod heter lysdiod på svenska, det är den sortens lampa de använder. Att de använder den på kanten istället för bakom spelar ingen roll för det är ändå en lysdiod de har där. Vi kan inte stoppa dem från att förkorta namnet då det inte är fals marknadsföring att de har LED lampor i TV:n

Problemet är att pixlar inte skapar ljus, de blockerar vissa sorters ljus så att du ska se det som blir kvar. Lampan bakom har inget med pixlarna att göra, de bara skapar ljus, vitt fint ljus. Det finns inte så små lampor att du kan ha en för varje pixel men det finns RGB LED som är ett antal lampor vilka kan stängas av på den delen du behöver vara mörkare då pixlarna har svårt att blockera allt för mycket ljus. Leder till lite finare mörka färger.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lösbonde:

Jo men "riktig" led skall ju ha bakgrundsbelysning only.. edge-belyst bakgrundsbelysning är ju motsägelsefullt.

Det är som att säga, Det är en "Varm Kall Cola."

Känns lite som att säga, "Det är en bensindriven etanolbil." förstår du vad jag menar?

Nej, en "riktig" LED tv (typ OLED) har ingen bakgrundsbelysning alls, Edge-LED är en typ av bakgrundsbelysning. Edge-belyst bakgrundsbelysning är dock redundant, Edge-belysningen ÄR bakgrundsbelysningen av LCD panelen.

Tallungs: Samsung blev fällda i domstol i Storbritannien för just det.

För att besvara OP: Skillnaden mellan olika exemplar är väldigt stor, Din datorskärm och Zillio's tv tycks bara ha mild bleeding/clouding men det finns betydligt värre exempel, här är en bild från MHB på en 55LW550 . Det finns också riktiga skräckexempel även om dessa oftast är från Samsung. Problemet är att det sällan eller aldrig går på garantin får du ett kasst ex är du fast med det.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB