Permalänk
Medlem

LAN nätverk

Hej!

Jag ska hålla ett lan med dryga 20 pers och vi kommer ha 100mbit upp och 100mbit ner. Jag har en enkel fråga, kommer det att räcka med den hastigheten eller tycker ni jag ska öka den?

//Filip

Visa signatur

Citera för svar!
Har jag hjälpt dig? Klicka på Gilla!
[Galleri]XBMC på Raspberry Pi [GUIDE] XBMC på Raspberry Pi
i7 930 @ 4GHz, 6950, Asus P6X58D-E, Corsair HX750W, 2st Corsair SSD 60 gb

Permalänk
Medlem

Beror ju på vad ni ska göra? Lite nyfiken, hur ska du öka den? Om ni ska spela spel och ingen sitter och tankar är det mer än tillräckligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av noak:

Beror ju på vad ni ska göra? Lite nyfiken, hur ska du öka den? Om ni ska spela spel och ingen sitter och tankar är det mer än tillräckligt.

Mm, vi hyr internet av ett företag. Vi kan betala mer och få 300 upp 300 ner ist. Jag tror inte vi ska ladda ner särskilt mycket så då borde de räcka?
BTW, du svarade kl 13:37. Bra där

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Rekordmedlem

Ja ska ni bara spela så räcker det bra med 5mbit/person, se till att ha vettig switch o router bara, billiga hemmaroutrar är inte det bästa valet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

För dryga 20 pers så räcker 100Mbps gott och väl. Någon säger att det behövs 5Mbps per person och det tror jag är extremt högt. 5Mbps blir dryga 600KB/s och det kan väl inget spel nyttja i kontinuerlig trafik.

Ta billigaste möjliga switch ni kan hitta (en 24-portars 100Mbps-switch t.ex. räcker), antar att ni får accessen i form av en rj-45 samt att ni får publika IP-nummer av ISP'n så ingen router lär behövas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohnSilver:

För dryga 20 pers så räcker 100Mbps gott och väl. Någon säger att det behövs 5Mbps per person och det tror jag är extremt högt. 5Mbps blir dryga 600KB/s och det kan väl inget spel nyttja i kontinuerlig trafik.

Ta billigaste möjliga switch ni kan hitta (en 24-portars 100Mbps-switch t.ex. räcker), antar att ni får accessen i form av en rj-45 samt att ni får publika IP-nummer av ISP'n så ingen router lär behövas.

Vi får låna en 18 ports switch men har ingen aning om vad du snackar om sen men vi kommer behöva skaffa en switch för 7 pers till.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Rekordmedlem

Fråga om ni får låna en switch av ispn i stället för att köpa en ny, min billigaste 24 portare köpte jag på tradera för 31 kr, det var en cisco 2900xl, gammal o ful o stor, men funkar helt ok, jag har även 2 st 50 portare med fiberupplänkar, de är fina att ha till nätverkslabbar och funkar även bra till lan, har lånat ut nån gång till en kompis grabb, Skövde är lite för långt bort, men det kanske finns nån annan som kan låna ut en stor switch.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Rekordmedlem

Är det ingen av deltagarna som har någon lämplig switch privat? Annars kan ni ta en hemmarouter och ställa om den och använda som switch, men dhcp o wlan ska stängas av och så kopplar man inte i van porten utan använder bara lanportarna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av flIpz0R:

Vi får låna en 18 ports switch men har ingen aning om vad du snackar om sen men vi kommer behöva skaffa en switch för 7 pers till.

rj-45 är nät-uttaget, och isp är internetleverantör:P

Visa signatur

Never trust a computer you can't throw out a window

Permalänk

Ja exakt ni får en nätverkskabel av samma typ som du har kopplat till din dator idag. Denna behöver ni bara koppla in i en switch, fortfarande under förutsättning att ni får publika IP-nummer av internetleverantören.
Om ni kan få ihop ett gäng med switchar så går det att koppla ihop dem med en nätverkskabel.
T.ex. om ni får ihop 3st switchar med 8 portar var så kopplar ni "internerkabeln" till switch 1. Ni tar därefter en ny kabel från switch 1 till switch 2. Därefter en till kabel från från switch 1 till switch 3. således är alla switchar ihopkopplade och ni har 5+7+7 portar kvar. Jag hoppas du förstår principen.

Ni kan koppla nästan hur ni vill, ni kan koppla switcharna i en lång kedja istället (dock blir det inte lika effektivt bandbreddsmässigt), det enda ni inte får göra är att koppla en loop då vissa typer av paket aldrig kommer sluta loopa utan kommer föröka sig och inom kort göra nätverket obrukbart.

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns switchar som hanterar loopar, de stänger helt enkelt av de berörda portarna, men enklare hemma switchar gör inte så.
Hursomhelst så kom det ju en passande annons http://www.sweclockers.com/annons/59319-24-portars-switch-hp-... kan ju vara en intressant pryl för den som ska köra lite mindre lan

Åck så dagens höjdpunkt för nätverkstekniker, hon som skapade det hela framför en vacker sång på hög nördnivå.
Jag Presenterar: Radia Perlman Internets mamma....... Hon är en bättre tekniker än sångare, men den är rolig ändå.

Visa signatur

Permalänk

Jo det finns ju ett gäng olika protokoll för loop-hantering, dock tror jag inte det är relevant i det här nätverket.

Istället för att lägga pengar på en switch för 400:- så hade jag lagt 100-200:- till på en switch med fler portar. En snabbsökning hittar nån switch Asus har gjort, "http://ehandel.blocket.se/Asus_GigaX_1050_3459338.htm". 50 portar ger ju även lite expansionsmöjligheter för framtida lan. Lite snålt med FE-portar för upplänkarna dock men man får ju många portar för pengarna Givetvis ger ju Procurve-switchen fler funktioner men om vi skall titta på behoven så känns det som att fler portar är värt mer.

Btw youtube-klippet uppskattades

Permalänk

Jag har haft ett liknande lan på 100/100, funkade skitbra, förutom när min sketna d-link dog
Skaffa en stor switch och sätt upp en riktig dator som brandvägg

Jag har f.ö. haft ett 10pers lan på ett 3g-modem ~8mbit, allt går om man vill.
När man lanar på riktigt är internet det minsta man behöver

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″