Permalänk
Skrivet av MasteraCe:

Har en äldre Panasonic på jobbet

http://www.byggahus.se/attachments/forum/s-ljes-sk-nkes/22572...

Funkar mkt bra, både till doshål och skruva.. tror jag är nästan enda på firman som inte har bytt upp sig till den där svartvita som visas tidigare i tråden

Klassikern, har kört slut på en sådan, samt en nyare panasonic. Vilket var trist då jag fick en ny och har nu 4st batterier, så grymt skönt när man kör service.....:)

Tror i alla fall att TS har en hel del tips nu i alla fall. Kan ju tipsa om att åka till en järnahadel och prova maskiner också. Ergonomi är också en viktig del.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasBoot_swe:

Klassikern, har kört slut på en sådan, samt en nyare panasonic. Vilket var trist då jag fick en ny och har nu 4st batterier, så grymt skönt när man kör service.....:)

Tror i alla fall att TS har en hel del tips nu i alla fall. Kan ju tipsa om att åka till en järnahadel och prova maskiner också. Ergonomi är också en viktig del.

Säger nog att ergonomi / arbetsergonomi är den viktigaste delen. I alla fall om man titta på de mer påkostade modellerna, då i princip alla dyrare maskiner verkar hålla tillräckligt länge. Snarare så att de går sönder för man tappar dem på någon betongplatta från hög höjd eller dyl. Då är det desto viktigare att man orkar använda maskinen hela arbetsdagen utan att få framtida arbetsskador senare i livet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ElectroGeeza:

Tjena!

Jag tänkte köpa en skruvdragare! Jag brukar alltid låna elverktyg från en vän till mig. Han har i stort sett allt man kan önska sig. Men nu vill jag börja bygga en egen samling av elverktyg. Vad är bättre då än att börja med en skruvdragare?! Det känns som att den är grunden eftersom den används i så många olika situationer.

Har ni konkreta tips på modeller som man kan titta närmare på?

Vad ska man titta efter när man väljer skruvdragare?

Jag vill alltså ha en kombinerad skruvdragare och borrmaskin, inte endast skruvdragning. Den ska vara sladdlösa (vilket de flesta är). Jag vill kunna använda den för enklare borrning i trä och plåt, samt för skruvdragning.

Hej på dig.

Har jobbat som elektriker i 15 år och därmed provat det mesta i maskinväg. Har nu kört eget i 6 år och får således betala alla verktyg själv. Dels använder jag verktyg hela dagarna samt även på kompisnivå så lagar jag verktyg åt mina byggarvänner. Mitt val har landat på Dewalt då jag tycker de håller en klass för sig själv. Har även tagit isär många maskiner för att titta inuti och exempelvis så är Hilti en stor besvikelse. Dyra i inköp men vissa komponenter inuti maskinen håller lågbudgetklass. Kapslade omoderna motorer. Dock var elektronikboxen bra i den.

Makita ger jag noll för. På ca 3 år har snickarna jag jobbar med bränt ca 20 till 30 batterier, jag har fått laga i stort sett alla deras maskiner. Smälta kolhållare, brända rotorer och spruckna maskinhus. Växelväljare som rasar på grund utav att de är gjorda i plast och helt enkelt inte håller för att hålla emot planetväxlarna inne i växellådan. Mina panasonics som jag hade tidigare sprack väldigt lätt samt brann upp i motorerna. Dessutom så vet jag inte hur pass lätt det är att bygga vidare med andra panasonic verktyg och kunna använda samma batterier som till skruvdragaren. Där är Dewalt överlägsna. Har haft samma infästning sedan 1996. Men nu finns även de med slide batterier. Den serien är inte på långa vägar lika utbyggd ännu men det kommer nya verktyg hela tiden som passar deras nya slide batterier.

Milwaukee bygger robusta maskiner men använder ganska omoderna kapslade motorer vilket även hilti gör. Där ligger makita och dewalt i framkant.

Hitachi är väl okej men har för mig att de hade vissa problem med momentinställningen på vissa modeller. Största felet är väl dock att de har så förbenat mycket plastiga kanter så trots att jag har valkiga och härdade händer så får man lätt skavsår vid tummen. Men en del av dem är väldigt moderna med borstlösa motorer.

Mig veterligt så är det också enbart Dewalt som har xenoy plast i skalet. Mycket mer stryktåligt än den hårdare abs plasten som de andra tillverkarna använder, därav de spruckna maskinhusen på makita maskinerna.

Har även för mig att Dewalt är de enda som använder Neodymium Iron Boride rare earth magnets i sina maskiner som skall vara de kraftigaste permanent magneterna som finns. Men be mig inte att utveckla just detta vidare.

Kan rekommendera denna, lätt, smidig och räcker mer än väl till det som Du beskriver. http://www.dewalt.se/powertools/productdetails/catno/DCD780C2...

Min åsikt är att för tillfället är denna den absolut bästa kompakt maskinen som finns på marknaden. Kan köpas med både 3 Ah batteri och 1,5 Ah batteri. För ditt behov verkar 1,5 Ah batteriet vara bäst. Maskinen blir lättare o smidigare.

Vill du ha en riktig heavy duty maskin så väljer du dewalts xrp maskiner med 3 växlar men det är totalt overkill för dina behov om jag tolkat din beskrivning korrekt. I Dewalts maskiner så är det enbart metalldelar inuti i växellådan och har även tagit isär mina maskiner i beståndsdelar för att verifiera att det stämmer. Minns att tex makita påstod samma sak" all metal gearbox" men det visade sig att när jag skulle reparera en makita bhp 454 med tre växlar så var inte alls allt i metal. Själva kugghjulen o planetväxlarna var i metal men den stora ringen runt växlarna som bestämmer vilken växel som ligger i var i plast och blev ganska fort helt utsliten. Även på deras ersättare bhp451 så är denna ring fortfarande i plast. Dock lite kraftigare och förbättrad men lik förbannat i plast. I dewalts xrp maskiner är dessa delar helt i metall.

Makita använder tex aluminium för att kyla mosfeten medans dewalt använder koppar. Kanske inte har så stor betydelse men faktum kvarstår att makita har valt en billigare lösning.

Nu kanske jag är lite färgad eftersom att sedan en tid tillbaks så väljer jag i stort sett bara dewalt men det har o andra sidan sina orsaker samt att jag har verkligen undersökt saker o ting. Många säger väldigt mycket ibland utan att egentligen ha testat mer än en eller två modeller och en mindre skruvat isär o reparerat maskinerna.

Men som många andra skriver, hur maskinen upplevs är oftast en smaksak och det finns lika många åsikter som användare och för hemmabruk så lär vilken proffsmaskin som helst hålla måttet 10 gånger om.

Sedan det här med batterierna, inga utav dessa märken som nämnts i tråden tillverkar batterier själva. I stort sett så kommer alla battericeller i dessa maskiners ackar från samsung eller sanyo. Även A123 tillhandahöll celler men då till Dewalt. Dessa nanofosfat celler var överlägsna allt annat men tyvärr för dyra att tillverka och ganska låg Ah tid vilket inte såg bra ut rent marknadsmässigt. Så nu använder dewalt dels samsung och dels sanyo. Skillnaden mellan de olika tillverkarna är oftast vilken cell de köper från celltillverkarna. Exempelvis så har milwaikee tidigare köpt de billigare o sämre cellerna men har tagit sig på senare tid. Nu kallar de sina batterier för red lithium och säger att de är bäst i världen. Sanningen är dock att dessa celler återfinns i många utav de andra märkernas batterier också.

Lycka till med ditt val.

Permalänk
Medlem

Fick faktiskt låna en sån här av en kompis i helgen http://www.makita.se/lct204
En slagskruvdragare, så fort det blev för mycket motstånd kom slaget och den kunde utan problem drar i ganska tjock skruv i tjocka träbalkar. Det är ju ingen ersättare för en riktig skruvdragare men drar skruv utan problem.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Testpilot

Behöver man verkligen en proffs/märkes-maskin till det trådskaparen efterlyser? "enklare borrning i trä och plåt, samt för skruvdragning"

Själv har jag en Cotech från Clas i sjön och har borrat diverse grejer i mina olika lägenheter jag haft, den duger utmärkt för enklare ändamål och jag har utan problem borrat i lättbetong för sätta upp min TV på väggen och dragit åt skruvarna till den. Satt upp många hyllor och krokar på väggen med. Ska man borra i riktig betong som vissa av mina väggar hemma är går det ju ändå inte med proffsmaskinerna.

Visst kanske en Cotech inte duger åt att bygga en altar eller ett större projekt men det tyckte jag inte heller att trådskaparen var ute efter. Min mamma som byggt ett helt hus själv har en Makita som har hållit än så länge så den verkar bra men jag är helt klart ingen expert, tycker bara det är lite dumt att rekommendera för dyra grejer till en hobbyfixare.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hunden:

Behöver man verkligen en proffs/märkes-maskin till det trådskaparen efterlyser? "enklare borrning i trä och plåt, samt för skruvdragning"

Själv har jag en Cotech från Clas i sjön och har borrat diverse grejer i mina olika lägenheter jag haft, den duger utmärkt för enklare ändamål och jag har utan problem borrat i lättbetong för sätta upp min TV på väggen och dragit åt skruvarna till den. Satt upp många hyllor och krokar på väggen med. Ska man borra i riktig betong som vissa av mina väggar hemma är går det ju ändå inte med proffsmaskinerna.

Visst kanske en Cotech inte duger åt att bygga en altar eller ett större projekt men det tyckte jag inte heller att trådskaparen var ute efter. Min mamma som byggt ett helt hus själv har en Makita som har hållit än så länge så den verkar bra men jag är helt klart ingen expert, tycker bara det är lite dumt att rekommendera för dyra grejer till en hobbyfixare.

Ligger en hel del i det Du säger faktiskt. Kanske till och med kan vara värt att överväga en nätansluten maskin för vissa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Behöver man verkligen en proffs/märkes-maskin till det trådskaparen efterlyser? "enklare borrning i trä och plåt, samt för skruvdragning"

Själv har jag en Cotech från Clas i sjön och har borrat diverse grejer i mina olika lägenheter jag haft, den duger utmärkt för enklare ändamål och jag har utan problem borrat i lättbetong för sätta upp min TV på väggen och dragit åt skruvarna till den. Satt upp många hyllor och krokar på väggen med. Ska man borra i riktig betong som vissa av mina väggar hemma är går det ju ändå inte med proffsmaskinerna.

Visst kanske en Cotech inte duger åt att bygga en altar eller ett större projekt men det tyckte jag inte heller att trådskaparen var ute efter. Min mamma som byggt ett helt hus själv har en Makita som har hållit än så länge så den verkar bra men jag är helt klart ingen expert, tycker bara det är lite dumt att rekommendera för dyra grejer till en hobbyfixare.

Helt rätt, man kommer rätt billigt utan på det sättet

En billig 300krs nätansluten borrmaskin klarar nog ändå mer än en batteridriven för 3k

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MasteraCe:

Helt rätt, man kommer rätt billigt utan på det sättet

En billig 300krs nätansluten borrmaskin klarar nog ändå mer än en batteridriven för 3k

Då jag skulle ta upp fläkthål i mitt chassi lånade jag en 300:- cotech av grannen eftersom batterierna till min DeWalt var tomma..... deras borrmaskin brann bokstavligen upp av arbetet medan DeWalten tuggade på efter att batterierna var laddade...

Vill man ha kvalite får man hosta upp slanten, men det är frågan om vad man tycker som avgör vad man ska köpa. För en del duger det med 99:- från Rusta
Jag ångrar dock inte inköpet av min DeWalt

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Behöver man verkligen en proffs/märkes-maskin till det trådskaparen efterlyser? "enklare borrning i trä och plåt, samt för skruvdragning"

Själv har jag en Cotech från Clas i sjön och har borrat diverse grejer i mina olika lägenheter jag haft, den duger utmärkt för enklare ändamål och jag har utan problem borrat i lättbetong för sätta upp min TV på väggen och dragit åt skruvarna till den. Satt upp många hyllor och krokar på väggen med. Ska man borra i riktig betong som vissa av mina väggar hemma är går det ju ändå inte med proffsmaskinerna.

Visst kanske en Cotech inte duger åt att bygga en altar eller ett större projekt men det tyckte jag inte heller att trådskaparen var ute efter. Min mamma som byggt ett helt hus själv har en Makita som har hållit än så länge så den verkar bra men jag är helt klart ingen expert, tycker bara det är lite dumt att rekommendera för dyra grejer till en hobbyfixare.

Precis min tanke också.
Håller också på att fundera på att köpa en skruvdragarmaskin åt far min i julklapp.
Inte fan vill jag då lägga ner 5000 spänn på något som används för en så simpel sak som att dra åt skruvar
(som amatör då givetvis, för professionella elektriker och liknande kan jag förstå poängen i att köpa riktigt gedigen och dyr utrustning.)

Vilka är bäst av de riktigt billiga modellerna egentligen (nätanslutna är det som gäller då verkar det som från vad jag förstår av diskussionen)

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Finns det några billiga skruvdragare med sladd? Syftet med min maskin är att driva en manuell kaffekvarn (det låter sjukt, jag vet) och skulle vilja ha en med lågt varvtal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredlovebot:

Finns det några billiga skruvdragare med sladd? Syftet med min maskin är att driva en manuell kaffekvarn (det låter sjukt, jag vet) och skulle vilja ha en med lågt varvtal.

Hmm. Då behöver du nog snarare en "borrmaskin".
Köp en som du kan reglera varvtalet på, de flesta borrmaskiner har en sådan ratt.