Permalänk

Wake-On-Ring, Wake-On-LAN

Vet någon exakt hur man använder dessa funktioner som ska finnas i mitt moderkort?

Om jag har förstått funktionen rätt så kan jag alltså starta min dator hemma när jag sitter på jobbet eller är bortrest men hur?

Någon som har testat detta?

Visa signatur

||BFG 7950 GX2||ANTEC 1080AMG 480W||ASROCK Dua SATAII||Opteron 146 @ 2800Mhz ||4x 512MB Kingston HyperX @ 2-2-2-5 ||BFG 7950 GX2

Permalänk
Medlem

För länge sedan råkade jag ha WakeOnRing aktiverat av misstag på mitt moderkort. Om modemet var på när telefonen ringde så startade datorn. Lite irriterande men jag kom snart på orsaken.

Vete tusan hur WOL funkar.

Permalänk
Medlem

Wake On Lan, sätter igång det i bioset kopplar en sladd mellan nätverkskort och moderkort, använder ett Magic Packet (från en annan dator som är sammankopplad med offret via nätverk) för att sätta igång den.

Permalänk
Inaktiv

WOL fungerar så att man sätter en kabel mellan nätverkskort och moderkort, kablen i sig används för att skicka signal till moderkortet samt för att ta del av +5vsb (ström som alltid är på). När man från en annan dator skickar ett magic-packet, vilket är ett paket som innehåller det aktuella nätverkskortets fysiska adress upprepad 8 gånger (har jag för mig) så registrerar kortet det och skickar signal till moderkortet att det är dags att starta!

Permalänk
Medlem

En annan sak är att det kan vara lite småjobbigt att få WOL att fungera.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raniz
WOL fungerar så att man sätter en kabel mellan nätverkskort och moderkort, kablen i sig används för att skicka signal till moderkortet samt för att ta del av +5vsb (ström som alltid är på). När man från en annan dator skickar ett magic-packet, vilket är ett paket som innehåller det aktuella nätverkskortets fysiska adress upprepad 8 gånger (har jag för mig) så registrerar kortet det och skickar signal till moderkortet att det är dags att starta!

Jaha... där ser man, tack för den lektionen. Nu har jag bara en sista fråga, är det möjligt att skicka dessa paket till min dator när jag är på jobbe och på så vis sätta ingång datornt? Jag kör Bostream med fast IP och vi har fasta ip:n på jobbet.

Visa signatur

||BFG 7950 GX2||ANTEC 1080AMG 480W||ASROCK Dua SATAII||Opteron 146 @ 2800Mhz ||4x 512MB Kingston HyperX @ 2-2-2-5 ||BFG 7950 GX2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spacecowboy

Jaha... där ser man, tack för den lektionen. Nu har jag bara en sista fråga, är det möjligt att skicka dessa paket till min dator när jag är på jobbe och på så vis sätta ingång datornt? Jag kör Bostream med fast IP och vi har fasta ip:n på jobbet.

Jup...kör en .bat fil på datorn som du skriver detta i:

ping XXX.XXX.XXX.XXX <--ditt ip nummer på datorn hemma
cd..
cd..
exit

Åt mig så räckte det att pinga datorn 4 gånger..

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Avstängd

ja men va fan vad drygt om folk råkar pinga då drar datorigång mitt på natten

Visa signatur

intel atholn64 klockad, moderkort. sappfire 9800xt, dvd brännare 16x , soundblaster 16 och ett fett nätaggregat på 1023 watt

Permalänk

Min kompis hade wake-on-ring aktiverat utan att han visste det.
För han märkte att hans dator starta när nån ringde.
Så varje kväll när han var på väg hem från jobbet så ringde han hem från sin mobil så att datorn hade startat upp när han kom hem.

Visa signatur

8RDA+,1.8ghz,480gb, Corsair 1gb,Hansol 19" tft Vattenkylning..|Gentoo| Abit IS7-M, 2.4 ghz, Corsair 512mb, Sony DRU510A

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lastviking

cd..
cd..
exit

Jag förstår inte vad du menar? Vad ska:
cd..
cd..
exit
göra för något?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Han menar att du ska göra en sån på jobbet, sen när du trycker på den pingar den ditt ipnr hemma 4 gånger å den startar, du ska asså skriva in ditt hemip där du har WOL burken.

sen varför han har 2 cd .. för har jag ingen aning om, det gör ingen som helst skillnad om du inte har dom

Permalänk
Medlem

hmm..om man har de på..å har en hubb hemma så kommer ju alla datorer som e kopplade till hubben att dra igång n genom att man bara sätter på en?..coolt

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lastviking

cd..
cd..
exit

Synd att det inte funkar för oss som kör Telia utan fast ip

Visa signatur

Asus Z390-F Strix | i9 9900K | 64GB Corsair 3200Mhz | MSI GTX 1080 Seahawk EKWB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snurrig_kille

Synd att det inte funkar för oss som kör Telia utan fast ip

du kan ju köra ett DNS, använd DNS2go, å länka till din ip...borde gå..eller kanske inte :S..datorn e ju avstängd :S
EDIT: jo, borde gå faktiskt

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

ipt är typ dast i ett halår ju!
har haft telia i 2år och mitt ip har bytts en gång.......

Visa signatur
Permalänk
Medlem

ipt är typ fast i ett halvår ju!
har haft telia i 2år och mitt ip har bytts en gång.......

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MystiX
Han menar att du ska göra en sån på jobbet, sen när du trycker på den pingar den ditt ipnr hemma 4 gånger å den startar, du ska asså skriva in ditt hemip där du har WOL burken.

sen varför han har 2 cd .. för har jag ingen aning om, det gör ingen som helst skillnad om du inte har dom

2 cd Därför att annars så stängde han inte ner .bat filen automatiskt.(Ivarje fall åt mig)

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)