Utökning av Raid5 volym, nu är disken i RAW-format - Intel Rapid Storage Technology

Permalänk
Livsnjutare 😎

Utökning av Raid5 volym, nu är disken i RAW-format - Intel Rapid Storage Technology

Använder mig utav Intel RST och dess Raid5 funktion på ett MSI H67MA-E35 -moderkort.

Till detta har jag kopplat 3x 2tb diskar och satt upp dessa i Raid5.
Med andra ord har jag c:a 4tb faktiskt utrymme, och 2tb till paritet-data.
Fine.. allt har fungerat bra i några månader, och mitt utrymme om 4tb börjar ta slut, jag vet då om att Intel RST har stöd för att expandera arrayer och inkludera fler diskar i konfigurationen utan att göra om hela uppsättningen... smidigt tänker jag!

Köper en precis likadan disk som de tre övriga i uppsättningen (Samsung Ecogreen F4EG) och påbörjar utökningen i Windows 7 (64bit).
Det fina med det här är, att man under drift, skall kunna lägga till enheter och ändå fortsätta arbeta med den nuvarande arrayen, dock med lite sämre prestanda. Allt är fint och arrayen byggs om... dagarna går, för detta verkar ta tid, 1½ vecka senare, c:a 10-11 dagar, har 50% av arrayen byggs om..
Jag använder dock inte min disk under tiden, utan använder en slaskdisk för downloads, fillagrning osv, bara för att låta ombyggnaden gå snabbare.

Efter några dagar säger min sambo att bilderna på vår nyfödde son inte går att se längre... de ligger där, men kan inte visas?
Kollar på på andra filer som är senast inlagda, och samma sak där - dessa går inte att öppna... AJDÅ?

Jag låter dock tiden gå, då jag har oredigerade backuper av dessa bilder är det inte "hela världen".
Några dagar senare kommer jag inte åt en huvudmapp i rooten av arrayen som innehåller c:a 2.5tb data... "Filstrukturen kan inte läsas" ger Windows mig som svar.
Blir då jävligt skraj, för denna mapp har jag ingen backup alls på.. inkl. flertalet andra större data-mappar.

Tar en titt i loggboken och får till min fasa se att CHKDSK har aktivit kontrollerat datan på arrayen och sett att något är fel i den (ja, den flyttas ju runt iom. ombyggnaden av Raid5'ans utökning..)
Troligtvis fattar inte CHKDSK detta, utan börjar dynamiskt "reparera" filer. Tror den själv iaf.
C:a 200-300 felmeddelanden per sekund spammar sönder min loggbok med att Enhet D: innehåller fel osv osv.

Jag tar då disken offline via diskhanteraren för att CHKDSK inte skall kunna gå in på volymen och ändra ännu mer data.
Väntar 1½ vecka ytterliggare på att ombyggnaden skall bli klar.

Startar upp servern och får då upp den förra partitionen som RAW, och det den nya diskens utrymme som outnyttjat.

Jag har försökt lite lätt med att söka upp partitonerna med TestDisk, Active @ UNDELETE samt Active @ Partion Recovery - men samtliga utan någon vidare lycka.
Det verkar vara jävligt svårt att hitta vad som faktiskt funnits där innan... om man jämnför med en "vanlig", enskild disk som tappat partitionsinformation på tex. NTFS.

Intel RST rapporterar all lycka i världen, och att uppgraderingen av volymen gick fin-fint;

Tacksam för alla tips, råd, ideér eller om du varit ute för något liknande!

Mitt system;
Windows 7 64bit enterprise
moderkort: MSI H67MA-E35 mATX
hdd primär: 60gb ssd
hdd slask: 1tb samsung
hdd array: 4st samsung 2tb
Intel RST version: 10.6

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Varifrån har du fått att man på ichxr kan expandera RAID5-arrayer? Har jag missat nåt?
Såvitt jag vet stödjer inte RST detta.

Jag hade i förra veckan en match med en ich9r femma (6*1TB) som fuckat-upp. Tog backup mha Testdisk. Fick ett par glappkontaktsproblem som tvingade fram Rebuild + Initialize. Båda dessa påverkade dock ej datat som var intakt.

Därefter tog jag bort partitionen i Win och omskapade arrayen i RAID-BIOS. Därefter kom en automatisk Initialize. Testdisk klarar ej GPT-partitioner så jag körde Active@ PartitionRecovery som lyckades återskapa partitionstabellen och därefter var allt på plats.

Min uppfattning är att RST inte stödjer expansion av femmor, så jag vet inte vad som egentligen hänt då du stoppade i expansionsdisken. Förhoppningsvis har ingen skada skett med ursprungsdiskarna och isf kan du prova backa med Testdisk med eller utan expansionsdisken.

I såna här fall gäller att ta det lugnt och metodiskt. Prioritera att ta backup därefter reparation. Labba med olika räddningsprogg. Ta ev. bort expansionsdisken och se om det gör någon skillnad. Räkna med att det tar lååååååååång tid.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Det har jag fått från applikationen/drivern och hjälpavsnittet för Intel RST.
Saxar här ut just det avsnittet;
http://adock.se/users/upload/files/MS.Internaluments.FlowDocu...

Jag har tagit det väldigt försiktigt änsålänge.
Tog backup av partitionstabellen med Active @ PartionRecovery innan jag labbade med TestDisk och fick den att skriva en ny tabell som den tyckte skulle passa disken... men då var det helt knas, primär partiontion blev då 1.8tb i RAW format och resterande 3.7tb stod som opartionerat...
Gick in och läste tillbaks partitionstabellen igen via APR, så den ser ut som den gjorde efter utökningen.

Provade att under natten köra Active @ Undelete med djupsökningsläge på den förra 4tb partionen, tog c:a 10 timmar, men ingen lycka.. hittade ingenting.

Vet inte riktigt vad jag skall göra mer.. känner mig ganska lost i TestDisk. Kollade lite på deras sida med Step-by-step "guiden" - men den gav inte så mycket, eller så gör jag helt fel.
Det känns nämligen som den läser av sectorer (start/end) helt fel och det kanske är därav den inte kan få fram någon data..?

Kunde du se filerna på 6x1tb arrayen i TestDisk, eller var det bara efter du gjort om arrayen vid Raid-BIOS ?
Du nämnde att du tog backup mha med TestDisk... vad menar du där? patitionsinfo?

Att ta bort arrayen helt, lägga till diskarna som vart medlem innan och göra en initiering känns lite riskabelt, sabbar den inte data genom att skriva över ändringar på disken då?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Jag valde i Testdisk [GPT..] för att hitta partitioner utan framgång, däremot funkade valet [Intel..] efter återskrivning av tabellen samt omstart upplevs partitionen av Win som 2 partitioner pga att Testdisk inte markerar att partitionen är GPT vilket innebär att ingen partition kan bli >2 TB.

Du kan i Testdisk välja att leta efter förlorade filer och kopiera dessa till annan disk - funkar faktiskt riktigt bra.

Som sagt, jag tog bort arrayen i RAID-BIOS varefter RST gjorde en "Initialize" som INTE förstörde datat, hanterar endast meta-data om hur clusterdelarna över arrayen hänger ihop, och har man inte ändrat storleken och/eller antal diskar sedan föregående Initialize så tycks datat vara intakt eller snarare hur blocken/sektorerna/diskarna är arrangerade för varje cluster.

Intel RST saknar support för att expandera en femma utan dataförlust.

Prova Testdisk igen.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Tack för tipsen och lite guidelines i TestDisk.
Skall försöka testa detta i helgen...

Fungerar det inte så blir det att initiera om volumen i Raid-bios som du också nämner!

Det viktigaste är att få ut bilder, dokument och filarkiv på c:a 150gb de övriga 4000gb är saker av mindre känslomässigt värde...

Planen efter detta haveri är att köpa en NAS och dunka i diskarna i och därefter sälja servern / tidigare hårdvara.
Som nybliven förälder känner jag äntligen mina begränsningar och kanske skall köpa "riktiga" saker som bara funkar, istället för att labba själv.

Har mina tankar på en Synology DS411j;
http://www.inet.se/artikel/4304109/synology-diskstation-ds411...

eller storebror DS411;
http://www.inet.se/artikel/4304188/synology-diskstation-ds411

... Tankar, funderingar?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Oavsett RAID-lösning, NAS eller ej, så gäller det att VETA vad man gör och hur prylarna funkar, särskilt då det krånglar. Förr eller senare kommer Mr Murphy på hembesök. Ett sätt att bli bekant med nya prylar är att fylla på med temp-data, därefter rycka bort en disk och se hur skiten reagerar och därefter lära sig reparera.

Jag har kört flera RAID5 på ichxr genom åren och lärt mig hur de funkar och hur jag skall reparera. Så i mitt fall är jag nöjd. 99% av mina problem har berott på glappande diskkontakter och BSOD. Ingen diskkrasch hittills.

I ditt fall har du lagt till en disk som uppenbarligen gett haveri. Jag har ingen erfarenhet av detta. Möjligen kan du prova att fysiskt ta bort den senaste disken, därefter ta bort arrayen i RAID-BIOS för att allokera upp den på nytt. Detta ger automatiskt en "Initialize" som är enl. min erfarenhet ofarlig för datat. Låt denna gå klart. Gå in i Win DiskAdm och ta bort partitionerna, kör sedan Active@Partition Recovery som i mitt fall hittade partitionerna och allt data dök upp som om inget hade hänt.

Som sagt, din situation har jag ingen erfarenhet av, jag berättar om hur jag har gjort för att få det att funka vilket inte betyder att mitt recept funkar för dig. Take it or leave it.

Ser fram emot att få lite feedback på dina svettiga nattövningar.

PS Jag behöver väl inte säga att BACKUP gäller på viktiga data oavsett RAID eller ej. DS
Förlåt, kunde inte låta bli.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Ja den där jäkla lagom om all jävlighet som slår till när det är som mest opassande...

Problemet, som du säkert insett vid detta laget, är att jag inte har testat hur det funkar vid ett ev. problem, utan har korsat mina fingrar och hoppats på att det skulle fungera enligt vad man läst... Men praktisk erfarenhet är ju alltid bäst.
Det enda som stoppat mig från de praktiska testerna har varit att tiden inte funnits där, och nu står man med brallorna nere!!

Jag har även helt klart missbedömt RAID då jag tidigare backup'at data till USB-diskar etc. med iom den nya uppsättningen ansåg mig vara befriad från detta iom Raid5 = går en disk sönder, så funkar det ändå - men det är ju så mycket mer som kan hända, tex. kontrollern som fuckar ur helt.. eh.
Men, vad skall man säga - man lär sig utav sina misstag, bitter tid som tär på psyket

Hur det blir längre fram, med fristående NAS-box eller fortsatt hemmabyggd server kommer jag att ha backup till USB och/eller nätverksenhet. Det är lätt att vara efterklok, och att slappna av och tänka "jag tar det sedan" när allt väl funkar.. men då står man där som sagt.

Nog om det!
Jag tackar väldigt mycket för din input, även om dina tidigare erfarenheter inte stämmer direkt överens med vad jag står inför, är det helt klart värdefull information och något jag kommer ha nytta utav i min felsökningscykel.

Fick även tipset av en fd. kollega att prova programmet RAID Reconstructor
http://www.runtime.org/raid.htm
Som på pappret ser mycket lovande ut, kommer nog ta ut diskarna och sätta in en annan dator med ett kontrollerkort för att då testa ombyggnaden.

.. Så jag har lite arbete framför mig, skall göra en checklista nu och börja bocka av... känns bra att se lite fler saker att försöka iaf, även om det kanske inte mer något. Men så länge man så gott man kan, och inte ger upp förens man provat "allt" - är man en vinnare iaf.

Jag återkommer när jag har någon form av uppdatering, dålig eller bra...

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet av RAID Reconstructor och liknande är att dessa progg skall köras med diskarna utanför kontrollern, dvs alla diskar skall vara som singlediskar. I RAID5 ligger pariteten jämnt fördelad över alla diskar. Problemet är att hitta synken sas, hur är datat och pariteten fördelat och vilken regel gäller. Den här typen av progg försöker hitta en "ingång" in i labyrinten genom olika försök.

Jag har provat för något år sedan, minns att det tog ruggigt mycket tid.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Efter att ha samlat lite kraft (man behöver det) så har jag gjort följande;

Tagit bort den nya disken ur arrayen och provat att leta upp partitioner/data igen - utan lycka (testdisk och active partition)

Provade även att ta bort arrayen i Raid-BIOS för att sedan lägga dit den igen, efter detta saknas helt partitionsinformation - då raiden tror att detta är helt nya diskar (men ingen formatering verkar utföras, precis som du sa)
Active Partition hittade dock inte några användbara partitioner så jag gjorde en sk. "SuperScan" i Active partition - då hittades 70-talet .jpg filer, 4st excel filer och 1 .mov fil. Samtliga filer har liten storlek (50-150kb) förutom filmen som tar 4-5mb.
Tror dock inte att dessa fungerar något vidare.

Ovanstående procedur tog c:a 2-3 dagar att utföra, i ren söktid.

Nästa steg blir att plugga in den 4'e disken igen, ta bort arrayen, skapa om arrayen, och låta Active partition göra en ny superscan på både filer och partitioner... hoppas på bättre lycka där.

Efter man smält en sådanhär krasch, och börjar tänka lite... så kommer man på ett och annat.

När jag utökade arrayen, med ytterliggare en disk - tog detta jobb 3.5 veckor att utföra, själva "utökningen" alltså.
Under denna tid sa IRST "Migrating data... 3.45%"... osv osv osv. Och c:a 2-3 % / dygn tills jag tillslut nått 100% efter 3.5 veckor.
Med andra ord måste IRST faktiskt ha kastat om min data, eller delar utav den, till den nya disken - eller vad gjorde den annars under denna långa tid?

Jag tyckte mig läsa i dokumentationen att det skulle gå att utöka partitionen utan dataförlust, något som du säger inte är möjligt...
Bara undrar, i all välmening, hur har du fått veta det?

Min egen åsikt är att det inte alls framgår i Intels dokumentation att detta är en omöjlighet utan dataförlust, utan bara att man data på den nya disken, som skall användas för att utöka arrayen - kommer raderas data på.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •