Timer för avstäning av dator vid specifik tid?

Permalänk
Medlem

Timer för avstäning av dator vid specifik tid?

Finns det någon timer att ladda ner som stänger av datorn på bestämd tid?

T ex om jag sitter och använder datorn för att spela upp något i TVn medans jag ligger i sängen. Då vill jag ställa in en timer på att stänga av datorm kl XX.XX och datorn då stängs av utan att jag behöver resa mig och stänga av den själv.

Går det att fixa?

Permalänk
Permalänk

har för mig en sån funktion t.om finns inbyggd i windows.

Task scheduler

sätt en trigger på x klockslag varje dag

och action till "C:\Windows\System32\Shutdown.exe" med argumentet "/s" utan ""

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

För enkelhetens skull brukar jag bara köra " shutdown -s -t 4000 (4000 = 66 min)" i kommandotolken (har gjort en -bat fil som jag har på skrivbordet, har även en " shutdown -a " ifall jag skulle ändra mig hehe )

Funkar bra och man slipper köra tredjeparts program osv.

Visa signatur

i7700K | GTX 1080 | 16GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av WoXeR123:

För enkelhetens skull brukar jag bara köra " shutdown -s -t 4000 (4000 = 66 min)" i kommandotolken (har gjort en -bat fil som jag har på skrivbordet, har även en " shutdown -a " ifall jag skulle ändra mig hehe )

Koden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoXeR123:

Yeah, kör också med shutdown -s -t men brukar alltid räkna ut tiden 'on the fly'. Dum som man är...

Visa signatur

Intel i5 3570 | MK MSI Z77A-S01 | GTX 780 | OCZ Agility 3 120 | Corsair 16GB DDR3 | Corsair TX 650W 80+ | Asus Xonar D2X | Logitech Z5500 | Sennheiser 166 | Fractal Design Define R3

- Steam ID: Jappse ; Battlelog: Olawert ' Want a cookie?

Permalänk
Medlem

Tack!

Tack ni andra med men det ni skrev verkar lite överkurs för mig. : )

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Den skrev jag ju precis innan ? " shutdown -s -t 4000" (tid i sekunder) In med det där i en .txt fil, spara som en .bat fil.

Visa signatur

i7700K | GTX 1080 | 16GB

Permalänk
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av WoXeR123:

Den skrev jag ju precis innan ? " shutdown -s -t 4000" (tid i sekunder) In med det där i en .txt fil, spara som en .bat fil.

Lite trött
Är väl "shutdown -a" för att aborta, och "-r" för restart?