Anmäl dig till Roborock Challenge!

Bluescreen: INTERRUPT EXCEPTION NOT HANDLED

Permalänk

Bluescreen: INTERRUPT EXCEPTION NOT HANDLED

Tja! Har försökt hitta vad det kan bero på från olika forum och har inte riktigt fått grepp om vad det är som orsakar detta.

Datorn bara hänger sig snabbt i 0.5-2 sec, sen poppar bluescreen upp: INTERRUPT_EXCEPTION_NOT_HANDLED
Gör inget speciellt när det händer heller.. Allt ifrån att precis startat datorn, till att kolla på blocket nån timme senare.
Detta har hänt flera gånger nu, och det börjar bli fruktansvärt irriterande..
Uppgraderade nyligen min dator med nytt moderkort, CPU, Ramminnen.

Operativsystem: Windows 7 home premium 64 bit SP1
Processor: Intel Core I7 2500k 3.3 Ghz
Processorkylare: Corsair H80.
Moderkort: ASUS P8Z68-V PRO / Gen3
Minne: 2x Corsair Vengeance 4gb 1600 Mhz
Grafikkort: 2x XFX Radeon HD 6870 1gb
Hårddisk: Primär med OS: SSD Corsair Force Series GT 60 GB, lagring för spel etc : Western Digital Caviar® Black 500GB
Nätaggregat: Corsair HX 750W
Övrig kylning: 2x 120 mm insug front, 1x 200mm insug sidan, 1x 200 mm utblås top, 2x 120 mm utblås baksida.
Övriga komponenter: Sony Optiarc DVD±RW Burner, AD-7260S
Temperaturer: Idle: CPU 23C, Moderkort: 25C, Grafikkort: 50 grader,
Load: CPU 40-50 Grader 4.4 Ghz, Moderkort 25-30 grader, Grafikkort: 65-80 grader.

Visa signatur

Chassi: CM Storm Stryker.Moderkort: Asus Sabertooth Z77.
Processor: Intel® Core i5-3570K @4.5Ghz+ Corsair H100 push-pull. 23C Idle, 40-45C Full Load. RAM: Corsair Vengeance 1600Mhz 16GB.
Grafikkort: Gigabyte Geforce GTX 670 Windforce 4GB. HDD: Primär: Samsung SSD 840 PROSeries 128GB, Lagring : 2x Western Digital Caviar® Black 1.5TB.

Permalänk
Medlem

Har du firmwareuppdaterat din ssd? -om du inte har det, så gör det det.
Installerade du om datorn när du monterade dina nya delar -om inte, så gör det också.

Kör memtest också på dina minnen så att inget ramminne är trasigt.

Sitter din ssd på intels sata6 portar, de gråfärgade i mitten?

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Skrivet av godspeed:

Har du firmwareuppdaterat din ssd? -om du inte har det, så gör det det.
Installerade du om datorn när du monterade dina nya delar -om inte, så gör det också.

Kör memtest också på dina minnen så att inget ramminne är trasigt.

Sitter din ssd på intels sata6 portar, de gråfärgade i mitten?

1: Jag har inte Firmwareuppdaterat min SSD, Skriv gärna hur jag ska gå till väga.

2: Jag installerade om datorn vid installation av mina nya komponenter samt Hårddisk.

3: Hur länge ska jag köra memtest?

4: Min SSD Sitter på de blå färgade portarna, 1 av 2 som är över de grå.

Visa signatur

Processor: Intel® Core i5-3570K @4.5Ghz+ Corsair H100 push-pull. 23C Idle, 40-45C Full Load. RAM: Corsair Vengeance 1600Mhz 16GB.
Grafikkort: Gigabyte Geforce GTX 670 Windforce 4GB. HDD: Primär: Samsung SSD 840 PROSeries 128GB, Lagring : 2x Western Digital Caviar® Black 1.5TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cmstorm91:

1: Jag har inte Firmwareuppdaterat min SSD, Skriv gärna hur jag ska gå till väga.

2: Jag installerade om datorn vid installation av mina nya komponenter samt Hårddisk.

3: Hur länge ska jag köra memtest?

4: Min SSD Sitter på de blå färgade portarna, 1 av 2 som är över de grå.

----------------------
firmwareuppdatera disken hittar du hos corsairs supportsida, det är lite olika beroende på vilken typ av disk man har, men all info finns här:
http://forum.corsair.com/v3/forumdisplay.php?f=206
Läs igenom tråden för uppdatering av firmware av just din ssd

Flytta disken till de gråa sata6 portarna för intel, för de blåa du beskriver är marvells kretsar och det är känt att de kan orsaka allt från bluescreens till frysningar när man sätter sin systemdisk på dem
Bra att du installerade om, det är det man ska göra:)
Förresten, har du ahci aktiverat i bios för dina diskar?

Memtest brukar jag köra iallafall två till fem vändor på beroende på felet, oftast brukar det räcka med en vända men ibland behöver minnena få jobba ett tag för att felet ska uppstå

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av godspeed:

----------------------
firmwareuppdatera disken hittar du hos corsairs supportsida, det är lite olika beroende på vilken typ av disk man har, men all info finns här:
http://forum.corsair.com/v3/forumdisplay.php?f=206
Läs igenom tråden för uppdatering av firmware av just din ssd

Flytta disken till de gråa sata6 portarna för intel, för de blåa du beskriver är marvells kretsar och det är känt att de kan orsaka allt från bluescreens till frysningar när man sätter sin systemdisk på dem
Bra att du installerade om, det är det man ska göra:)
Förresten, har du ahci aktiverat i bios för dina diskar?

Memtest brukar jag köra iallafall två till fem vändor på beroende på felet, oftast brukar det räcka med en vända men ibland behöver minnena få jobba ett tag för att felet ska uppstå

Okej, jag bytte port nu till dom grå, so far so good.. och nej jag har inte AHCI aktiverat , när jag formaterade om min SSD så kunde jag inte installera på den disken stog det, så då fick ja sätta på IDE och då kunde jag installera på SSDn, vet dock inte varför.. är AHCI Bättre än IDE?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av cmstorm91:

Okej, jag bytte port nu till dom grå, so far so good.. och nej jag har inte AHCI aktiverat , när jag formaterade om min SSD så kunde jag inte installera på den disken stog det, så då fick ja sätta på IDE och då kunde jag installera på SSDn, vet dock inte varför.. är AHCI Bättre än IDE?

--------------
Japp, du förlorar funktioner såsom TRIM etc när du inte kör i ahci
Du kan däremot aktivera det, först måste du göra en ändring i ditt register i windows, sen direkt in i bios och ändra till ahci -voila, så är det löst
http://forums.guru3d.com/showthread.php?t=313676
Där har du länken till att ändra till ahci efteråt, att du inte kunde köra i ahci beror förmodligen på att du har din läsare inkopplad på samma ställe, men om du kör ssd ensam på intels styrkrets för sata6 så ska det funka utmärkt

Visa signatur

Permalänk

Solved

Skrivet av godspeed:

--------------
Japp, du förlorar funktioner såsom TRIM etc när du inte kör i ahci
Du kan däremot aktivera det, först måste du göra en ändring i ditt register i windows, sen direkt in i bios och ändra till ahci -voila, så är det löst
http://forums.guru3d.com/showthread.php?t=313676
Där har du länken till att ändra till ahci efteråt, att du inte kunde köra i ahci beror förmodligen på att du har din läsare inkopplad på samma ställe, men om du kör ssd ensam på intels styrkrets för sata6 så ska det funka utmärkt

Okej tack så mycket för hjälpen

Visa signatur