Permalänk
Medlem

Mini-ITX chassi projekt

Jag har lite planer på att göra ett chassi för ett mini-ITX system till våren/sommaren. Jag har brainstormat och ritat lite och kommit fram till en design som jag gillar. Mitt mål är att kunna göra ett kraftigt litet system med låg ljudnivå och bra kylning (klyschigt värre ).

Jag tänkte börja med att rita systemet i Solid Edge vilket kommer att vara denna hösts projekt, eftersom jag läser en CAD kurs samtidigt där detta får bli mitt projektarbete. Jag har tidigare aldrig skapat ett eget chassi så jag behöver lite vägledning i vissa frågor.

1. När det gäller distanserna till moderkortet så undrar jag hur dessa måste vara jordade? (mot nätagget eller bara mot varandra?)
2. Klarar sig SSD diskar helt utan kylning, vilka modeller är bäst lämpade i detta avseende?

Jag jobbar efter prioriteringsordningen:
1. Litet (ingen optisk enhet, Flex ATX nätagg, mini ITX moderkort)
2. Prestanda (målet är att använda den uppgraderade IVY Bridge versionen av 2600K kombinerat med något av vårens kommande grafikkort)
3. Kylning (Nätagget avskärmat från resten av systemet, genomtänkt luftflöde)
4. Ljudnivå (Val av bra fläktar, inget luftintag/utblås fram eller på sidan av chassit)
5. Strömförbrukning (enbart SSD lagring, IVY bridge, val av grafikkort)

Synpunkter och tips uppskattas!

Mini-ITX chassi projekt

Permalänk
Medlem

kommer detta bli av eller är det bara en dröm?

Visa signatur

| Temjin TJ08B-E | Asus Xonar Essence STX | i5 2500K @ 4GHz | Asus 1070 | Asus Gene-Z | Dominator 8GB 1600mhz | Samsung 250GB + WD 2TB | RM750W | Cooler Master V8 utan plastkåpa, + Enermax-fläkt | Asus 144Hz | Logitech Vertical | Filco Minila MX Brown |

Permalänk
Medlem

Modelleringen kommer garanterat bli av, resten är en fråga om tid och pengar, men det sker isf i sommar. Målet är emellertid ett färdigt bygge.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ser mycket trevligt ut faktiskt!
Däremot undrar jag om du har tänkt på vibrationer som kommer uppstå av att fläkten sitter så "fritt" (svårt att hitta ord).

Visa signatur

O11-D XL || MSI Tomahawk B350 || Ryzen 1600X || 16Gb Corsair Vengance LED 2600MHz || 3080 H2O || Samsung 960EVO 256GB ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddeyy:

Ser mycket trevligt ut faktiskt!
Däremot undrar jag om du har tänkt på vibrationer som kommer uppstå av att fläkten sitter så "fritt" (svårt att hitta ord).

Jag har funderat en del kring fläktens infästning, som det är nu så sitter den i 3 punkter men bara i ena väggsidan av chassit. Om det är tillräckligt vet jag inte men det finns lite begränsningar kring hur jag kan lösa det. Jag kan inte använda "taket" eftersom det är delen som skjuts ut för att öppna chassit, jag kan inte heller använda en upphängning som går från båda sidorna eftersom det begränsar möjligheterna för grafikkortsval. Jag skulle kunna omforma frontpanelen och använda den som stöd men frågan är om det verkligen behövs. Man skulle även kunna använda moderkortsplåten men det begränsar kabeldragning.

Ska lägga upp en bättre bild på hur fläktupphängningen ser ut, så kanske någon med erfarenhet kan kontrollera om det är tillräckligt...

lite språkliga korrigeringar...