Permalänk
Medlem

Seg uppladdning med Netgear WNDR4500

Har precis införskaffat mig en Netgear wndr4500 och får ut väldigt dåliga uppladdnings resultat med den. När jag kör bredbandskollen så får jag bara ut 40 mbit/s när jag ska få ut ca 90 mbit/s. Men när jag kopplar in internetsladden direkt till nätverkskortet får jag ut den hastighet jag ska ha dvs. 90 mbit/s, men så fort jag kopplar in sladden till routern igen så får jag bara ut mindre än hälften.

Vad kan detta bero på? inställningar i routern? Sitter på Banhofs 100/100 lina.

Tacksam för era svar

Mvh nino

Visa signatur

ninoscript :: Intel i9 9900k @ 5 ghz | Kingston HyperX 3200 mhz 32 gb | Gigabyte 2080Ti RTX Windforce OC | EVGA SuperNOVA G3 1000w | Samsung EVO 970 250 GB nvme m.2 | Samsung EVO plus 1 TB nvme m.2 | Asus z390-f Gaming | Fractal Design r6 blackout windowed | Creative Soundblaster AE-5 gaming | Philips Fidelio x2 + boom mic | Qpad CT large | Corsair Ironclaw RGB | Corsair strafe RGB

Permalänk
Medlem

Har du aktiverad QoS i routern?
Prova med att avaktivera den funktionen och se om du få bättre resultat.

Funderar också på att köpa en WNDR4500 men hörde att vissa är väldigt missnöjda med WLAN'et på 2,4 GHz bandet.
Tacksam om du kan skriva en lite mera utförlig testrapport eller så.

Visa signatur

ASUS RT-AC87U Firmware: 380.62_1 Asuswrt-Merlin

Permalänk
Medlem
Skrivet av geraner:

Har du aktiverad QoS i routern?
Prova med att avaktivera den funktionen och se om du få bättre resultat.

Funderar också på att köpa en WNDR4500 men hörde att vissa är väldigt missnöjda med WLAN'et på 2,4 GHz bandet.
Tacksam om du kan skriva en lite mera utförlig testrapport eller så.

Vad är det dom är missnöjda med? Hastigheten?

QoS var redan avaktiverad så det är inte det... Vad kan det annars vara?

Visa signatur

ninoscript :: Intel i9 9900k @ 5 ghz | Kingston HyperX 3200 mhz 32 gb | Gigabyte 2080Ti RTX Windforce OC | EVGA SuperNOVA G3 1000w | Samsung EVO 970 250 GB nvme m.2 | Samsung EVO plus 1 TB nvme m.2 | Asus z390-f Gaming | Fractal Design r6 blackout windowed | Creative Soundblaster AE-5 gaming | Philips Fidelio x2 + boom mic | Qpad CT large | Corsair Ironclaw RGB | Corsair strafe RGB

Permalänk
Medlem

Missnöd med hastigheten och räckvidden på 2.4 GHz bandet. En del ha haft problem med att kabelanslutna datorerna tappar anslutningen då och då. Men det problemet verkar vara löst med senaste firmware uppdateringen. (Version 1.0.0.70)

Funderar på att köppa denna router hos Elgiganten via öppet köp. Om jag har samma problem som du och inte är nöjd med den, så kan jag lämna tillbaka produkten inom 30 dagar.

Om du aktiverar QoS och lägger en MAC filter i routern med MAC adressen på ditt nätverkskort. Sedan ger du din dator höst prio i QoS inställningarna. - Kvarstår problemet?

Visa signatur

ASUS RT-AC87U Firmware: 380.62_1 Asuswrt-Merlin

Permalänk
Medlem

Jag antar att du använder Windows.
Prova att ändra link speed från auto negotiation till 100Mbps även om du har 1Gbps till routern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qsrgtdeg:

Jag antar att du använder Windows.
Prova att ändra link speed från auto negotiation till 100Mbps även om du har 1Gbps till routern.

Såja. Bytte till full duplex 100Mbps och nu funkar det mycket bättre. Nu får jag i allafall ut 87Mbps i upload.. "lite" bättre än innan

Tack!

Mvh

Visa signatur

ninoscript :: Intel i9 9900k @ 5 ghz | Kingston HyperX 3200 mhz 32 gb | Gigabyte 2080Ti RTX Windforce OC | EVGA SuperNOVA G3 1000w | Samsung EVO 970 250 GB nvme m.2 | Samsung EVO plus 1 TB nvme m.2 | Asus z390-f Gaming | Fractal Design r6 blackout windowed | Creative Soundblaster AE-5 gaming | Philips Fidelio x2 + boom mic | Qpad CT large | Corsair Ironclaw RGB | Corsair strafe RGB