Ta bort partition.

Permalänk
Medlem

Ta bort partition.

Jag har en hårddisk från en HP dator som jag nu monterat i min nya dator. Den är delad i två partitioner, en på 15GB som heter FACTORY_IMAGE. Jag har ingen användning av den och undrar hur jag kan ta bort den eller 'mergea' den med resten av disken.
Jag har ingen tidigare erfarenhet av partitionering osv.
Jag undrar alltså om det finns något program man ska använda, eller om man ska göra något slags bootbart usb minne som jag ska använda mig av.
Alla tips är välkommna!
Tack på förhand.
//HerrGoreMann

Visa signatur

Ryzen 3900X
ASUS GTX 1080 Ti Strix OC
32 GB Corsair Vengeance RGB RAM
Samsung CF791 3440x1440 @ 100 Hz

Permalänk
Medlem

kör->diskmgmt.msc
Dubbelkolla att du är på rätt disk , högerklicka->ta bort volym

Permalänk
Hedersmedlem

Du kan ta bort den och den andra partitionen, som du sedan gör om till en i windows diskhantering.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Tack! Det fungerade! Nu har jag 15GB extra lagring.

Visa signatur

Ryzen 3900X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

kör->diskmgmt.msc
Dubbelkolla att du är på rätt disk , högerklicka->ta bort volym

Försvinner filerna på den delen av hårddisken??

Permalänk
Medlem

Nej, tar du bort en volym uppdateras partitionstabellen men filerna ligger kvar tills de överskrivs. Tex. så kan testdisk återskapa partitionen

Permalänk
Medlem

Snacka om att återippliva en gammal tråd. :S

Visa signatur

Ryzen 3900X

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Nej, tar du bort en volym uppdateras partitionstabellen men filerna ligger kvar tills de överskrivs. Tex. så kan testdisk återskapa partitionen

hm, jag har delat min 600GB WD disk och vill nu sätta ihop den igen. Så om jag trycker på "Ta bort volym" så återställs den, alltså att den blir normal bara så enkelt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fille88:

hm, jag har delat min 600GB WD disk och vill nu sätta ihop den igen. Så om jag trycker på "Ta bort volym" så återställs den, alltså att den blir normal bara så enkelt?

Nej, testdisk (Googla) kan manipulera partitionstabellen å därmed hitta äldre tabeller för återställning.

Sen vet jag inte vad du menar med "dela" disk ej heller vad som avses med "att den blir normal" - skilj på disk och partition.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrGoreMann:

Snacka om att återippliva en gammal tråd. :S

Mjo, men ser ju ofta klagomål på många som öppnar nya trådar när det redan finns, så jag sökte i forumet helt enkelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fille88:

Mjo, men ser ju ofta klagomål på många som öppnar nya trådar när det redan finns, så jag sökte i forumet helt enkelt

SÖKa e bra - om alla gjorde det skulle det inte bli några nya trådar

Permalänk
Medlem

Har faktiskt börjat se folk som skriver i gamla trådar nu på sistonde Uppskattas!

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Det är faktist jätteskönt att se att folk börjar skriva i gamla trådar. Det blir galet mycket trådar om samma sak. Varje dag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 3900X

Permalänk
Hedersmedlem

Så gammal var ju inte tråden heller, om den äldre en ett år, då börjar det likna något

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrGoreMann:

Det är faktist jätteskönt att se att folk börjar skriva i gamla trådar. Det blir galet mycket trådar om samma sak. Varje dag.

Skickades från m.sweclockers.com

Särskilt om SSD - tycks va ett väldigt pratigt släkte, typ krokodil, stor käft små öron, kan skriva men inte läsa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fille88:

Har du några saker sparade på hårddisken?

Det som skrev tidigare om testdisk är hur man gör när olyckan varit framme. Man ska flytta på sina saker innan man gör något så slipper man slöas tid med att hålla på med testdisk.

I Vista och Win 7 kan man ta bort den högra partitionen så att utrymmet blir svart. Vad färgerna betyder ser du på ramen längst ned. Blir utrymmet någon annan färg så väljer du att ta bort igen och igen och igen tills den blir svart. Sen höger klickar du på den vänstra partitionen och väljer att göra den större.

Permalänk
Medlem

Kan man göra samma sak för att ta bort (C: ) i Windows 8? Just nu ser jag fliken "Ta bort volym" men jag kan ej klicka på den. Ifall jag försöker ta bort mitt försök att installera Ubuntu som inte går att starta så får jag bara ett meddelande som visar "Återkomst Nekad". Behöver jag logga in som admin på något speciellt sätt för att kunna ta bort filer eller gör jag något fel?

Edit: Målet är att ta bort Windows 8 helt och hållet.

Permalänk
Medlem

Du kan inte ta bort windowspartitionen inifrån windows.
Du gör det när du startar installation från skiva. Både windows installationsprogram och ubuntus installationsprogram kan plocka bort windowspartitionen.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Du kan inte ta bort windowspartitionen inifrån windows.
Du gör det när du startar installation från skiva. Både windows installationsprogram och ubuntus installationsprogram kan plocka bort windowspartitionen.

Jaha! Shit inte undra på att inget har fungerat, men ifall man inte har något cd/dvd uttag på datorn då? Kan man möjligen kopiera över innehållet från installationsskivan till ett USB minne och gå den vägen? Ska försöka det i morgon. Tack för svaret!

Permalänk
Medlem
Skrivet av taimer:

Jaha! Shit inte undra på att inget har fungerat, men ifall man inte har något cd/dvd uttag på datorn då? Kan man möjligen kopiera över innehållet från installationsskivan till ett USB minne och gå den vägen? Ska försöka det i morgon. Tack för svaret!

http://www.sweclockers.com/artikel/15673-installera-windows-7...

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Hej
Har en hård disk 1 TB i två partitioner:
1. partion C: där jag har installerat Windows 7 ca 65 GB
2. partion D: där jag har viktigt data film, musik etc.
Jag kommer i ett nytt HDD enbart att installera operativ systemet, så min fråga är kan jag ta bort hällt partion C: och det utrymme förena med partion D: så att HDD blir alltihopa ETT partion, utan att förlora data på partion D: Eller måste jag först säkra data på partion D vilket jag helst inte vill göra eftersom det är so mycket ca 810 GB.
Snälla tips hur jag skall göra…
Tack på förhand

Permalänk
Medlem

@pz007: Ja du kan ta bort gamla C: och sedan utöka D: och behålla all data på D: med tex programmet MiniTool Wizard, men det finns alltid en liten risk att förlora data när man ändrar på partitioner https://www.partitionwizard.com/free-partition-manager.html

Koppla bort SATA kabeln till den gamla HDD och installera windows på den nya, koppla sedan in den gamla och boota nya windows installationen, nu kan du installera MiniTool och ta bort (Delete Partition) gamla C: som nu har en annan enhetsbeteckning och sedan utöka (Resize) gamla D: som denna video guide visar https://www.youtube.com/watch?v=GkAKAWFZLiY

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

@janee: Tack för ditt svar, det var så jag tänkte göra, MEN undrar hur stor risken är att man kan förlora data på D: finns det något säkrare sätt att göra det? Vad finns det för möjlighet att snabbt flytta 810 GB ifrån HDD och sedan formatera ta bort onödiga partion och ställa i ordning igen?
MVH

Permalänk
Medlem

@pz007: Låna någon polares hårddisk och använd som buffert, är väl det snabbaste och säkraste.

Jag skulle inte oroa mig allt för mycket för att något ska gå snett när du ändrar partitionen dock. Av erfarenhet har jag bara sett problem hända när det gällde systempartitionen, aldrig någon annan.
Men som sagt, en liten risk finns alltid.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

@pz007: MiniTool har ett Enhanced Data Protecning Mode så det bör minska risken, jag vet ej hur stor risken för data förlust är men jag gissar att den är mindre än 1%, jag vet ej om det finns något säkrare sätt.

Om du har en vanlig intern SATA hårddisk eller extern hårddisk kopplad via USB 3 så gissar jag att det kan ta mellan 2-4 timmar för att kopiera över 810GB.

Visa signatur

janee