LLano setup: HTPC+stereo, med mekaniska HDD (budget <5k)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
*
Registrerad
Apr 2005

LLano setup: HTPC+stereo, med mekaniska HDD (budget <5k)

Har köpt en 2.0, analog, stereoanläggning nyligen, och inser att jag nu behöver en maskin som ska spela upp film och ha all musik (FLAC).
Det är alltså två delar som (med främst mjukvara) ska fungera smidigt - att växla mellan musikbiblioteket och filmbiblioteket.
Jag ska alltså lagra både musik (FLAC) och film (alla möjliga format) på HTPCn, detta med mekaniska hårddiskar jag redan har (3 stycken).

Krav således:

• Mata FLAC-material till förstärkaren (analog)

• Spela upp HD-material (ej 3D-behov) från lokal disk

• Strömsnål vid idle/förflyttning av musik eller film till disk

• Rymma 3 stycken 3.5" HDD

• Vara tyst alt. ha ventilation nog att stå i mediebänken

Detta är ett första utkast på vad jag tänk beställa: http://www.inet.se/kundvagn/visa/1342215/llano-for-htpc-filse.... Tankar?
Valt rätt LLano? Duger integrerade ljudkortet? Kommer systemet + chassit vara tyst nog att man vill ha det på mediebänken dygnet runt? Bor i en etta.
Är den strömsnål, eller ska jag välja annan processor med mindre kraft men är mer strömsnål? Viktigt att den drar lite!

Tacksam för input!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
STHML
Registrerad
Dec 2010

Det integrerade ljudkortet duger sällan så jag rekommenderar ett i stil med http://www.inet.se/produkt/6303351/asus-soundcard-xonar-d2-7-... eller bättre

• MBPr 15" 1TB • iPhone 6 • Z3c • iPad mini 2g • Audioengine D1 • Grado GS1000s • Shure se215 • B&W P7 • Dual CS 511+505-II • Grado Gold 1/AT95E + Pro-ject Tube Box s • NAS m/ 5820k+12TB WD RED • PS4 •

Bianchi Pista -14 Chrome Ed.

Frågor om externa GPU-lösningar?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jan 2003

3870 är ju inte den strömsnålaste APU:n direkt, men däremot den vassaste ur grafikhänseende. Kolla tester på 3850 så får du se vad den drar.

Däremot så är ju 3870 upplåst så man kan ju optimera den rätt duktigt om man vill. Dvs underklocka, undervolta samt strypa en kärna eller 2 om man verkligen vill få ner effektförbrukningen.

Men ska du ha något riktigt snålt så är det ju E350 som gäller - och för dina behov skulle det säkert räcka.

Länge leve sommaren...

Kontorsdator: AMD X4 630, ATI 5570, Crucial M4 SSD, FD Define R3.
HTPC/server: i3 2120, Asus GT640 (passivt), Asrock Z77, ADATA 128Gb SSD, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt)