Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Datordelar i chassit

Hej!

Jag har påbörjat och bygga ett eget chassi.
Jag undrar vilka delar man ska ha i chassit så som hårddiskkabinett och sånt.
Alltså det som man fäster delarna på.
Jag har en dator som jag ska ta delarna ifrån så då kanske alla delar redan finns där + några fläktar??
Tack!

Visa signatur

Dator:Corsair c70-Gigabyte GTX680-i5 3570k-corsair vengence 8gb-NOCTUA NH-D14

Steelseries sensei RAW
Steelseries Qck

Permalänk

Du ska bygga ett egen chassi? Men du vet knappt vad som ska va i en dator? Är de inte en bra ide att kanske börja, vad som verkar vara ditt första bygga, men att köpa ett färdigt chassi? Finns billiga för bara några få undra lappar om de är pengarna som är problemet....

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk
Medlem

Håller med Slobodan... Om du inte ens har koll på vilka komponenter som är i en dator så kanske ett chassibygge inte blir ett så kul och lyckat projekt.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Skit i vad dom säger, learning by doing är mitt måtto.

Hårddiskbur, plats för för 5'25"-enheter (CD-läsare, fläktkontroller), plats för minst 3 fläktar (fram, top, bak, eventuellt sida/botten), hål för moderkortsdistanser, gärna en löstagbar moderkortsplåt så det blir lätt att byta ut komponenter. Plats bakom moderkortsplåten för kabeldragning, hål i plåten för genomföring av kablar, högt i tak ovanför moderkortsdistanserna för fäste av exempelvis radiator. En grej i chassin jag personligen gillar som jag sett andra ha är en plåt som skiljer chassit i två delar, ett utrymme för exempelvis hårddiskar och nätagg, och sen alla dom snyggare komponenterna ovanför (exempel) på så vis gömmer man alla kablar snyggt, om man vill ha ett fönster i chassisidan. Utan fönster är det ju självklart överflödigt däremot. Hoppas det gett lite idéer (:

Permalänk

[QUOTE="Zaptoit;11902557"]Skit i vad dom säger, learning by doing är mitt måtto.

Hårddiskbur, plats för för 5'25"-enheter (CD-läsare, fläktkontroller), plats för minst 3 fläktar (fram, top, bak, eventuellt sida/botten), hål för moderkortsdistanser, gärna en löstagbar moderkortsplåt så det blir lätt att byta ut komponenter. Plats bakom moderkortsplåten för kabeldragning, hål i plåten för genomföring av kablar, högt i tak ovanför moderkortsdistanserna för fäste av exempelvis radiator. En grej i chassin jag personligen gillar som jag sett andra ha är en plåt som skiljer chassit i två delar, ett utrymme för exempelvis hårddiskar och nätagg, och sen alla dom snyggare komponenterna ovanför (exempel) på så vis gömmer man alla kablar snyggt, om man vill ha ett fönster i chassisidan. Utan fönster är det ju självklart överflödigt däremot. Hoppas det gett lite idéer (:[

Ok det är delarna som jag har.
Tack så mycket!

Visa signatur

Dator:Corsair c70-Gigabyte GTX680-i5 3570k-corsair vengence 8gb-NOCTUA NH-D14

Steelseries sensei RAW
Steelseries Qck

Permalänk

Jag ska bara exprimentera lite och se om det blir bra:):):D:D

Visa signatur

Dator:Corsair c70-Gigabyte GTX680-i5 3570k-corsair vengence 8gb-NOCTUA NH-D14

Steelseries sensei RAW
Steelseries Qck

Permalänk
Medlem

lycka till! gillar när man testar! någon gång måste ju vara den första! gör gärna uppdateringar ofta så vi får se byggprocessen

Visa signatur

Chassi: Fractal Design define R3 | Mobo: Asus P8Z68-V Pro Gen 3 | CPU: Intel Core I7 2600k
RAM: 4x4GB Corsair vengence 1600Mhz | GPU: Asus GTX560ti top 1024mb SSD: Intel 520 Series 120GB | Hårddisk: WD Blue 1TB | PSU: ModsXstram-pro 650w bronze | Övrigt: Luftkylning, 2 st 120mm Fractal design fläktar, 1 st Noctua 120mm fläkt, CPU fläkt (Intels orginal).

Permalänk

Tack!

Visa signatur

Dator:Corsair c70-Gigabyte GTX680-i5 3570k-corsair vengence 8gb-NOCTUA NH-D14

Steelseries sensei RAW
Steelseries Qck

Permalänk
Proffsmoddare

Håller med... Man lär sig av att göra fel!! Kör på!

Visa signatur

Byggen:
Shrine, Tempel

Följ mig gärna på facebook: https://www.facebook.com/lovehultenau

Permalänk

:):D

Visa signatur

Dator:Corsair c70-Gigabyte GTX680-i5 3570k-corsair vengence 8gb-NOCTUA NH-D14

Steelseries sensei RAW
Steelseries Qck

Permalänk

4mm plexiglas:/??

Visa signatur

Dator:Corsair c70-Gigabyte GTX680-i5 3570k-corsair vengence 8gb-NOCTUA NH-D14

Steelseries sensei RAW
Steelseries Qck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaptoit:

Skit i vad dom säger, learning by doing är mitt måtto.

Kan inte säga de bättre

Permalänk

Blir troligtvis ett ITX chassi:p

Visa signatur

Dator:Corsair c70-Gigabyte GTX680-i5 3570k-corsair vengence 8gb-NOCTUA NH-D14

Steelseries sensei RAW
Steelseries Qck