Hittar inte min CD-Läsare i Windows, HJÄLP!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Varberg
Registrerad
Mar 2010

Hittar inte min CD-Läsare i Windows, HJÄLP!

Tjenare!

Jag har precis installerat nytt mobo, cpu och ram.

Allting har gått fint tills att jag satt och installerade drivers för mobo från skivan som medkom till mitt mobo.

Jag hittade alltså cd-läsaren från början och efter en omstart när den installerade alla drivers för mobo på automatik så kunde den inte fullfölja sina installationer och jag hittar inte längre cd-läsaren under "Den här datorn" eller enhetshanteraren.

Jag hittar den dock i Bios...

Har försökt googla fram något svar men inget bra resultat..

Har försökt söka efter enheter och maskinvaruändringar i enhetshanteraren utan resultat..

Så hur gör jag för att hitta min cd-läsare igen?!

Den har ström, den lyser, den finns i bios, men inte i windows?!!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Scania-Earth-Milky way
Registrerad
Nov 2001

Installerat operativsystem från nytt? Om inte gör det för att slippa rester från gamla mobot.
Leta upp chipsetdrivers på nätet och installera så får du nyaste versionen.

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borlänge
Registrerad
Sep 2011

har du tagit ut sladarna ur den, och väntat en stund och stoppat tbx i ett anant håll?

| 2600k | Z77 Asrock Extreme4-M | 16GB 2133 MHz Corsair | EVGA 980 SC |
| Be quiet! L8 630W | R3-chassi | Samsung+OCZ SSD | 2TB Lagring | OS Win7 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Varberg
Registrerad
Mar 2010
Skrivet av Hardware guy:

Installerat operativsystem från nytt? Om inte gör det för att slippa rester från gamla mobot.
Leta upp chipsetdrivers på nätet och installera så får du nyaste versionen.

Givetvis körde jag en clean install efteråt av OS.

Jag testade igår systemåterställning utan framgång.

Skall testa formatera datorn idag igen och hoppas det går bättre, annars tar jag ut kablarna som ovanstående skrev.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lidköping
Registrerad
Feb 2011
Skrivet av jackeB:

Givetvis körde jag en clean install efteråt av OS.

Jag testade igår systemåterställning utan framgång.

Skall testa formatera datorn idag igen och hoppas det går bättre, annars tar jag ut kablarna som ovanstående skrev.

Jag har liknande problem, har dock inte orkat kolla varför än, eftersom jag använder läsaren så sällan, men iaf, om jag går in i enhetshanteraren och manuellt kör "Sök efter Maskinvaruförändringar" så dyker den upp i listan.

Får du samma resultat om du provar det, eller kommer den inte upp iaf? Kan vara något med driverinställningar som spökar.

Shadows never sleep...
* Pegasos, 1GHz G4, Radeon 9200SE, MorphOS (Amiga compatible)
* PC1 - Spel: i5-4590, ASUS H81I-Plus, 16GB DDR3, Bitfenix Phenom, Sapphire HD7870XT
*PC2 - Film: Intel NUC i3, allt som behövs för Netflix, HBO och Hearthstone =)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Varberg
Registrerad
Mar 2010

Har nu testat formatera och precis som innan finns cd enheten innan jag börjar installera asus drivers, när dom är installerade och den startat om sig för 2:a gången så finns helt plötsligt inte CD-enheten.

Testade dra ut kablarna till den, startartade upp, sedan stängde av, satte i dom igen och fortfarande inget spår av den.

Har sökt efter maskinvaruförändringar i enhetshanteraren och den hittar inget nytt.

har även varit inne på samsungs hemsida för att leta upp drivers men hittar bara en "upgrade" fil och den gjorde ingen nytta..

Någon som har något tips?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2011

Vad kör du för OS ?

CPU: Intel® Core™ i5-2500K CPU Kylare: Noctua NH-D14 Modermodem: ASRock Z77 PRO3 GPU: R9 290X 4GB DCII + Arctic Accelero Xtreme IV RAM: Corsair 16GB Chassi: Fractal Design Define R3 PSU: Seasonic X-650 SSD: Samsung 256GB SSD 840 Pro HDD: 4TB ISP: Bahnhof 250/100Mbit Skärm: Samsung SyncMaster SA550 27" Tgb: Logitech G710+ Mus: Logitech G403 Högtalare: Logitech Z523 2.1 OS: MS Windows 10 Pro Tillbehör: Staropramen

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Varberg
Registrerad
Mar 2010
Skrivet av MadFred:

Vad kör du för OS ?

Win 7 64-bitars Enterprise

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2011
Skrivet av jackeB:

Win 7 64-bitars Enterprise

Prova Microsofts lösning:
http://support.microsoft.com/kb/982116

CPU: Intel® Core™ i5-2500K CPU Kylare: Noctua NH-D14 Modermodem: ASRock Z77 PRO3 GPU: R9 290X 4GB DCII + Arctic Accelero Xtreme IV RAM: Corsair 16GB Chassi: Fractal Design Define R3 PSU: Seasonic X-650 SSD: Samsung 256GB SSD 840 Pro HDD: 4TB ISP: Bahnhof 250/100Mbit Skärm: Samsung SyncMaster SA550 27" Tgb: Logitech G710+ Mus: Logitech G403 Högtalare: Logitech Z523 2.1 OS: MS Windows 10 Pro Tillbehör: Staropramen

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Varberg
Registrerad
Mar 2010
Skrivet av MadFred:

Tack för tipset men redan testat dom sakerna och inget hjälper i mitt fall..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Höganäs,Skåne
Registrerad
Feb 2010
Skrivet av jackeB:

Tjenare!

Jag har precis installerat nytt mobo, cpu och ram.

Allting har gått fint tills att jag satt och installerade drivers för mobo från skivan som medkom till mitt mobo.

Jag hittade alltså cd-läsaren från början och efter en omstart när den installerade alla drivers för mobo på automatik så kunde den inte fullfölja sina installationer och jag hittar inte längre cd-läsaren under "Den här datorn" eller enhetshanteraren.

Jag hittar den dock i Bios...

Har försökt googla fram något svar men inget bra resultat..

Har försökt söka efter enheter och maskinvaruändringar i enhetshanteraren utan resultat..

Så hur gör jag för att hitta min cd-läsare igen?!

Den har ström, den lyser, den finns i bios, men inte i windows?!!

Testa med en annan dvd/cd om du har det.

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Varberg
Registrerad
Mar 2010

Problemet är nu löst, jag bytte sata-port på moderkortet från ingång 3 till 6, tänkte det var lika bra att redovisa svaret och resultat här om någon får samma problem i framtiden, tack för responsen anyway!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lidköping
Registrerad
Feb 2011
Skrivet av jackeB:

Problemet är nu löst, jag bytte sata-port på moderkortet från ingång 3 till 6, tänkte det var lika bra att redovisa svaret och resultat här om någon får samma problem i framtiden, tack för responsen anyway!

Åhå, ska prova samma sak när jag kommer hem då

EDIT: Nehepp, jag bytte också port men efter en omstart syns den fortfarande inte i Windows, dyker bara upp när jag kör "Sök efter maskinvaruförändringar", jaja, får väl leta vidare.

Shadows never sleep...
* Pegasos, 1GHz G4, Radeon 9200SE, MorphOS (Amiga compatible)
* PC1 - Spel: i5-4590, ASUS H81I-Plus, 16GB DDR3, Bitfenix Phenom, Sapphire HD7870XT
*PC2 - Film: Intel NUC i3, allt som behövs för Netflix, HBO och Hearthstone =)