"System Reserved", hur ta bort?

Permalänk

"System Reserved", hur ta bort?

Går det på något vis att ta bort det 100 MB stora utrymmet (eller lägga till det hos den stora partitionen) hos D: utan att formatera om hårddisken och därmed bli av med innehållet? Den hårddisken användes förut som OS-hårddisk, kan det vara därför det har blivit en sådan partition på den hårddisken?

Permalänk
Ljusskygg
Skrivet av Subdubwise:

https://anony.ws/i/szmd5.png

Går det på något vis att ta bort det 100 MB stora utrymmet (eller lägga till det hos den stora partitionen) hos D: utan att formatera om hårddisken och därmed bli av med innehållet? Den hårddisken användes förut som OS-hårddisk, kan det vara därför det har blivit en sådan partition på den hårddisken?

100MB är väl inget att oroa säg för När du redan har 2.1TB
Men antagligen för du hade OS på den

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av SimonMattila:

100MB är väl inget att oroa säg för När du redan har 2.1TB
Men antagligen för du hade OS på den

Det är inte hela världen, men det stör mig trots allt lite att det är på det viset. Dock tänker jag verkligen inte formatera om den hårddisken utifall att det krävs för att rätta till det här. Då blir jag av med en väldans massa serier, dokumentärer och liknande som jag inte alls vill bli av med.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Dumt att ha sånt på en OS disk wellwell.

Det kan fungera om du sätter boot/active och allt det där på windowspartitionen och sen tar bort den där systempartitionen. Fungerar det inte reparerar du mha windowsskivan.

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Dumt att ha sånt på en OS disk wellwell.

En föredetta OS-disk...

Permalänk
Rekordmedlem

Det är en del av osets bootfiler som ligger där i vissa fall, tror det är när man kör pro eller ultimate med bitlocker igång som den använder platsen aktivt, annars skapas den bara "utifall att" det krävs lite plats för att kunna ladda in ett filsystem som klarar att decryptera huvuddisken och det är det som placeras där om man aktiverar bitlocker.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Som sagt krävs att du formaterar disken för att få bort den. För att slippa den helt får man partionera disken innan man använder windows dumma installationsprogram.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

du kan ladda ner en iso på gparted live och boota från den, där kan du ta bort den partitionen och om du vill förstora den andra så den täcker hela disken.

får du problem att boot efteråt så reparera windows bootloader (bootmgr) med en windows 7 skiva

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk

Du behöver absolut inte formatera din mekaniska 2 tb disk. Du kan enkelt plocka bort den partitionen på disken och extenda din nuvarande. Problemet är dock ssd'n som är systemdisk, den behöver förmodligen den partitionen för att kunna boota över huvud taget. Du skulle dock kunna plocka bort din snurrdisk manuellt och se vad Windows säger vid boot. Fungerar det ser ju bara att plocka bort den i gparted eller annan valfri programvara (tror inte Windows är så intresserad att plocka bort den själv via diskhanteringsverktyget nämligen)
Lycka till!

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaka!

Permalänk

Ni menar alltså att den 100 MB stora sektionen på min D-hårddisk skulle kunna vara någonting som min C-disk är beroende av? I så fall får jag väl skruva upp chassit och dra ut sata-kablarna till mina mekaniska hårddiskar och se hur det fungerar med att starta Windows.

Jag återkommer med resultat.

Permalänk
Medlem

Han kommer nog att få problem om han ens lyckas få bort den. Har man väldigt tur så vägrade verktygen formatera, rensa eller ta bort partitionen för att de vet att Windows inte startar efteråt.

För många gick det inte att reparera eller fixa på andra sätt (felet var kvar). De var tvungna att installerar om Windows på rätt sätt. 1 Hårddisk och 1 DVD (USB minne) medan man installerar Windows. De andra kopplas in när man är klar.

Permalänk

Det var som ni befarade, Windows vägrade att starta när jag kopplade ur mina två mekaniska hårddiskar och lät SSD:n vara ensam kvar.

Kan jag fixa det här så att SSD:n verkligen blir självständig? Så utifall att det uppstår en zombieapokalyps, eller liknande, så kan jag bara ta ut SSD:n ur datorn och så har jag i princip hela min dator där bortsett från filmer, dokumentärer och serier. :3

Permalänk

Eller är den enda lösningen kanske att formatera om C-disken och sedan låta SSD:n vara inkopplad ensam när jag installerar om Windows?

Permalänk
Rekordmedlem

Nä de 100Mbyten ligger på den systemdrive som används om man kör med bitlocker aktivt, det du gjort är troligen installerat med flera diskar inkopplade så att bootloadern inte ligger på ssdn, det är 2 olika saker.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Subdubwise:

Eller är den enda lösningen kanske att formatera om C-disken och sedan låta SSD:n vara inkopplad ensam när jag installerar om Windows?

Ja

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Nä de 100Mbyten ligger på den systemdrive som används om man kör med bitlocker aktivt, det du gjort är troligen installerat med flera diskar inkopplade så att bootloadern inte ligger på ssdn, det är 2 olika saker.

Jag använder inte BitLocker och så vitt jag vet är det inte heller aktiverat/aktivt. Var kan man kolla upp det någonstans? Varför gör Windows ens på detta viset att den väljer att lägga systemfilmer över flera olika hårddiskar? Det låter så EXTREMT korkat.

Skrivet av mrqaffe:

Så tipset från "GizmoTheGreen" kan inte hjälpa mig i det fallet? Alltså att jag kör in Windows 7-skivan och kör någon slags reparation, medan de mekaniska hårddiskarna är urkopplade, så att det här boot-tramset förhoppningsvis lägger sig på samma hårddisk som OS-hårddisken?

Skrivet av GizmoTheGreen:

du kan ladda ner en iso på gparted live och boota från den, där kan du ta bort den partitionen och om du vill förstora den andra så den täcker hela disken.

får du problem att boot efteråt så reparera windows bootloader (bootmgr) med en windows 7 skiva

Permalänk
Rekordmedlem

Jo det kan funka att reparationsinstallera eller köra en fdisk /mbr
http://support.microsoft.com/kb/69013

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Jo det kan funka att reparationsinstallera eller köra en fdisk /mbr
http://support.microsoft.com/kb/69013

Så, jag kör bara kommandot "fdisk /mbr" i kommandotolken, när alla hårddiskar är ikopplade, och så kommer MBR att hamna på min C-disk istället och ingenting kommer att formateras om eller dylikt? Eller? o_O

Permalänk
Rekordmedlem

Nja riktigt så enkelt är det inte tror jag, du kan inte ändra på en aktiv disk, du måste boota från en skiva eller usb och sedan välja rätt disk o köra fdisk /mbr säkrast är att koppla bort övriga diskar när man gör sånt här.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Nja riktigt så enkelt är det inte tror jag, du kan inte ändra på en aktiv disk, du måste boota från en skiva eller usb och sedan välja rätt disk o köra fdisk /mbr säkrast är att koppla bort övriga diskar när man gör sånt här.

Äsch, det får bli att jag gör en hederlig ominstallation av Windows 7 istället för att krångla med det här och slita håret av mig själv. Den här gången med endast SSD:n inkopplad givetvis...

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Subdubwise:

Äsch, det får bli att jag gör en hederlig ominstallation av Windows 7 istället för att krångla med det här och slita håret av mig själv. Den här gången med endast SSD:n inkopplad givetvis...

Du kommer iaf få den, vill du inte ha den så får du skapa partitioner manuellt mha diskpart:)

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Du kommer iaf få den, vill du inte ha den så får du skapa partitioner manuellt mha diskpart:)

Du menar att MBA kommer att hamna på en av mina mekaniska hårddiskar i vilket fall, även fast jag installerar med endast SSD:n inkopplad? Eller va..? Det låter väldigt ologiskt hur som helst.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Subdubwise:

Du menar att MBA kommer att hamna på en av mina mekaniska hårddiskar i vilket fall, även fast jag installerar med endast SSD:n inkopplad? Eller va..? Det låter väldigt ologiskt hur som helst.

MBA? MBR? Det kommer du alltid ha, MBR alltså.
Din reserverade systempartition kommer du alltid få oavsett om du har en disk eller en miljon sålänge du inte skapar partitioner själv ja.

Permalänk
Skrivet av tcntad:

MBA? MBR? Det kommer du alltid ha, MBR alltså.
Din reserverade systempartition kommer du alltid få oavsett om du har en disk eller en miljon sålänge du inte skapar partitioner själv ja.

Oj, ja – MBR var det jag syftade på.

Det jag undrade över var dock om den reserverade 100 MB-partitionen alltid kommer att hamna på någon annan än min C-hårddisk, för var det så du fick det att låta. Men jag antar att det inte stämmer, då hade det blivit knas om man bara hade en hårddisk.

Permalänk

Har för mig att EasyBCD kan flytta på den där partitionen. Det är massa bootfiler och sådant på den, Windows lägger den tyvärr alltid på fel disk om man har flera, detta gör att om du plockar ur disken som den partitionen ligger på så kan du inte starta Windows. I tidigare versioner av Windows låg bootfilerna på systempartitionen, och det är ju där man vill ha dem tycker jag.

Jag vet med mig att jag har flyttat/skapat en ny utan att installera om Windows, jag tror det var med EasyBCD.

Edit: Japp, jag gjorde det alldeles nyss, gå till BCD Backup/Repair --> change boot drive --> välj din systemdisk, efteråt kan du manuellt ta bort din system reserved. Gör det på egen risk! Jag frånsäger mig ansvar för eventuella bootproblem.

Permalänk
Skrivet av alexbriss:

Har för mig att EasyBCD kan flytta på den där partitionen. Det är massa bootfiler och sådant på den, Windows lägger den tyvärr alltid på fel disk om man har flera, detta gör att om du plockar ur disken som den partitionen ligger på så kan du inte starta Windows. I tidigare versioner av Windows låg bootfilerna på systempartitionen, och det är ju där man vill ha dem tycker jag.

Jag vet med mig att jag har flyttat/skapat en ny utan att installera om Windows, jag tror det var med EasyBCD.

Tack för informationen! Men för att "flytta" den här partitionen måste jag ju först krympa den partitionen på C, och det innebär, så vitt jag vet, att all data kommer att försvinna?

Permalänk
Skrivet av Subdubwise:

Tack för informationen! Men för att "flytta" den här partitionen måste jag ju först krympa den partitionen på C, och det innebär, så vitt jag vet, att all data kommer att försvinna?

Ok, så här har jag förstått det: EasyBCD flyttar bootfilerna till samma partition som Windows ligger på, du kommer sedan inte behöva någon system reserved alls. Jag har i alla fall inte det på min dator i skrivande stund. De 100MB som frigörs kan du lägga ihop till den stora partitionen på den disken med hjälp av något program som kan flytta och ändra storlek på partitioner. Acronis Disk Director är ett sådant som jag har använt, det kostar pengar och fungerar i Windows. Annars finns GParted i Linux som är ett grymt program. Du kan tanka en Ubuntu Live-image och köra det därifrån, givetvis på egen risk. Det finns alltid en liten risk data går förlorad när man håller på med sådant här, jag har faktiskt varit med om det. Se till att ta backup på allt viktigt.

Permalänk
Skrivet av alexbriss:

Ok, så här har jag förstått det: EasyBCD flyttar bootfilerna till din samma partition som Windows ligger på, du kommer sedan inte behöva någon system reserved alls. Jag har i alla fall inte det på min dator i skrivande stund.

Aah, okej! Så det är så det fungerar. Synd dock att min DVD-läsare verkar vara trasig på något vis, så jag kommer väl bara att få leva med den här skiten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

Jag använder inte BitLocker och så vitt jag vet är det inte heller aktiverat/aktivt. Var kan man kolla upp det någonstans? Varför gör Windows ens på detta viset att den väljer att lägga systemfilmer över flera olika hårddiskar? Det låter så EXTREMT korkat.

Tror den kände av att det funnits en Windowsinstallation på disken innan vilket gjorde att den placerade bootladdaren där. Jag har själv löst det, tror det var med hjälp av reparationen på Windowsskivan och eventuellt några kommandon i kommandotolken.
Kanske? http://support.microsoft.com/kb/927392

Permalänk
Skrivet av Subdubwise:

Aah, okej! Så det är så det fungerar. Synd dock att min DVD-läsare verkar vara trasig på något vis, så jag kommer väl bara att få leva med den här skiten.

Om det var det där med Ubuntu du tänkte på så kan du köra det från ett USB-minne: http://unetbootin.sourceforge.net/

Själv har jag ingen skivläsare längre