Koppla gammal förstärkare till datorn?

Permalänk

Koppla gammal förstärkare till datorn?

Hej hej!

Jag har fått en "gammal" förstärkare & högtalare av farsan å jag undrar om jag skulle kunna koppla det till datorn?
Så vad skulle jag behöva för kablar & kan jag ens koppla in förstärkaren?

Såhär ser baksidan ut:

Permalänk
Medlem

http://www.cablesdirect.com/prodimages/CC399AC_LR.jpg
En sådan använder vi och det funkar prima (lite längre dock)

Permalänk
Medlem

Det går

Visa signatur

AMD FX-6300 Corsair 16gb 1866Mhz DDR3
2x ASUS GeForce GTX Titan 6gb

Permalänk
Medlem

Klart du kan,köp bara en 3.5mm till 2x3rca kabel,sen kopplar du bara in den från datorns line out till valfri ljudingång på stärkaren utom phono då förstås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jockström:

Hej hej!

Jag har fått en "gammal" förstärkare & högtalare av farsan å jag undrar om jag skulle kunna koppla det till datorn?
Så vad skulle jag behöva för kablar & kan jag ens koppla in förstärkaren?

Såhär ser baksidan ut:
http://i.imgur.com/sWpho.jpg

http://i.imgur.com/ej7T6.jpg

http://i.imgur.com/28itR.jpg

är allt som behövs, koppla den till exempelvis "Tape in". Undvik Phono in för den är för grammofonspelare.

Visa signatur

><((((°>
◄|Rtx 3090| Ryzen 7 5800X |Ek water blocks|►
◄|Asus Crosshair VIII Hero | Vengance Pro 32GB DDR4 3600 |►
◄|Samsung EVO 970 1Tb | AX 1200i modular green sleeve|►

Permalänk
Skrivet av oyegie:

Klart du kan,köp bara en 3.5mm till 2x3rca kabel,sen kopplar du bara in den från datorns line out till valfri ljudingång på stärkaren utom phono då förstås.

Vilken då? TAPE PB?

& datorns "line out" är den vanliga högtalar utgången va?

Skrivet av ecidemon:

http://www.audiogear.com/Resources/Adpt2RcmMsm10FT.jpg

är allt som behövs, koppla den till exempelvis "Tape in". Undvik Phono in för den är för grammofonspelare.

Vilken ingång menar du?

Permalänk

Finns flera sätt ett sätt är som nämnts ovan 3.5mm ut från datorn (Hörlursutaget) och in i någon av kanalerna märkta Tape PB, Video eller VCR in de är egentligen ganska samma lika förutom att video har bildingången (De Gula ingångarna) tillsammans med sig.
Jag hade valt Tape/MD in. iaf så länge du vill ha CD spelaren kvar.

Ett annat alternativ som ger lite bättre ljud är att köpa en DAC (digital to analog converter) här börjar vi närma oss en hel vetenskap vad det gäller prylar. finns från någon tusenlapp upp till iprinciphurmycketsomhelstpengar!!

Men inledningsvis och till den stärkaren klarar du dig utmärkt med en vanlig 3.5mm -> Phono (Sån röd och vit) samma kontakt som sitter mellan förstärkaren och cd-spelaren

Visa signatur

ASRock Z68 Extreme 3 | 2500K @ 3.3GHz | ASUS Radeon 7950 DCII Top | Corsair Vengeance 8Gb 1600MHz |Intel 330 180GB| Crucial m4 64GB | WD Blue 750GB | Thermaltake Thoughpower 750 W

Permalänk

Hade du vart gårdare istället för Hammarbyare hade jag tom kunnat posta en sladd till dig imorgon, men icke nu nu får du gå till cleasan eller annan affär och köpa en för 29 eller 49 spänn vad du nu kan hitta

Visa signatur

ASRock Z68 Extreme 3 | 2500K @ 3.3GHz | ASUS Radeon 7950 DCII Top | Corsair Vengeance 8Gb 1600MHz |Intel 330 180GB| Crucial m4 64GB | WD Blue 750GB | Thermaltake Thoughpower 750 W

Permalänk
Skrivet av Erixon_81:

Finns flera sätt ett sätt är som nämnts ovan 3.5mm ut från datorn (Hörlursutaget) och in i någon av kanalerna märkta Tape PB, Video eller VCR in de är egentligen ganska samma lika förutom att video har bildingången (De Gula ingångarna) tillsammans med sig.
Jag hade valt Tape/MD in. iaf så länge du vill ha CD spelaren kvar.

Ett annat alternativ som ger lite bättre ljud är att köpa en DAC (digital to analog converter) här börjar vi närma oss en hel vetenskap vad det gäller prylar. finns från någon tusenlapp upp till iprinciphurmycketsomhelstpengar!!

Men inledningsvis och till den stärkaren klarar du dig utmärkt med en vanlig 3.5mm -> Phono (Sån röd och vit) samma kontakt som sitter mellan förstärkaren och cd-spelaren

Ok, nämen för att vara ett par sådana gamla högtalare & förstärkare så är det helt sjukt bra ljud. Satte in en skiva med AC/DC & hade cirka 15% av max volymen & grannen kom å knackade på & frågade om jag kunde sänka lite..

Tror högtalarna & förstärkaren är cirka 14-15 år gamla. Vet inte om det är mycket för ett par högtalare eller inte, men som sagt.. Dom utger ett grymt bra ljud

Skrivet av Erixon_81:

Hade du vart gårdare istället för Hammarbyare hade jag tom kunnat posta en sladd till dig imorgon, men icke nu nu får du gå till cleasan eller annan affär och köpa en för 29 eller 49 spänn vad du nu kan hitta

Haha, hur ska jag klara av att betala den enorma summan...

Permalänk

Kom bara ihåg att det är skillnad på Bra ljud och Högt ljud!
Men som du sagt de är värsta skiten som går att få.

men jag har en Sonab R-4000 här hemma som kom på 70 talet och den har bla fått omdömmet "det sämsta som kommit ur transistorer" men jag kan spela jäkligt Högt med den också, dock inte bra. Har det bara för att det är ett stycke svensk design historia

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem

Du kan använda 6 ch input också om du vill ha ut surround från datorn, då krävs det 3 separata kablar emellan eller en piska.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Tjenare igen!

Tänkte ta & koppla in 2 andra högtalare på en gång, är det en vanlig koppar kabel man behöver då? Det är samma anslutning på högtalarna som på bild nr 3 (inte en sån anslutning som koppar kablarna som redan är inkopplade till, utan dom övre)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jockström:

Tjenare igen!

Tänkte ta & koppla in 2 andra högtalare på en gång, är det en vanlig koppar kabel man behöver då? Det är samma anslutning på högtalarna som på bild nr 3 (inte en sån anslutning som koppar kablarna som redan är inkopplade till, utan dom övre)

De vanlig högtalarkabel du behöver.

Permalänk
Skrivet av oyegie:

De vanlig högtalarkabel du behöver.

Ska jag koppla in dom på den anslutningen som jag beskrev?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jockström:

Ska jag koppla in dom på den anslutningen som jag beskrev?

Kanske det.
Du kan koppla de extra högtalarna till de lediga skruvterminalerna också om du vill,de beror på...