"Hitta min Mac" inte säkert?

Permalänk

"Hitta min Mac" inte säkert?

Hej, har aktiverat "Hitta min Mac" med hjälp av mitt Apple-id och allt fungerar. Problemet är dock ifall datorn blir stulen så är det bara för tjuven att gå in i inställningar, Icloud för att sedan kryssa ur "Hitta min Mac". Väljer jag däremot att logga ut från inställningarna för Icloud i settings så hittar man den inte alls fast "Hitta min Mac" är ikryssad. Ska det vara så dålig säkerhet?

Visa signatur

citera mig, annars är risken överhängande stor att jag ej hittar tillbaka.

Permalänk
Sötast
Skrivet av LeovinceZX:

Hej, har aktiverat "Hitta min Mac" med hjälp av mitt Apple-id och allt fungerar. Problemet är dock ifall datorn blir stulen så är det bara för tjuven att gå in i inställningar, Icloud för att sedan kryssa ur "Hitta min Mac". Väljer jag däremot att logga ut från inställningarna för Icloud i settings så hittar man den inte alls fast "Hitta min Mac" är ikryssad. Ska det vara så dålig säkerhet?

Det är väl ungefär samma falska säkerhet som man har på sina mobiler också.

Även om du lyckas totalt låsa ner menyn till "Hitta min Mac" så kan man ju alltid bara formatera den innan man startar upp operativsystemet den första gången.

Permalänk
Medlem

Man måste väl ange admin-lösen när man ändrar på den inställningen?

Visa signatur

Hackintosh?
Mac OSX Tweaks/Hacks?

--> Besök nya [B]groths.org[/B]

Permalänk
Skrivet av Allexz:

Det är väl ungefär samma falska säkerhet som man har på sina mobiler också.

Även om du lyckas totalt låsa ner menyn till "Hitta min Mac" så kan man ju alltid bara formatera den innan man startar upp operativsystemet den första gången.

Har för mig att man kunde ställa in något firmware-lösenord i BIOS för att motverka detta genom att stoppa i installations-cd och hålla ner C under boot.

Skrivet av Cindori:

Man måste väl ange admin-lösen när man ändrar på den inställningen?

Jag har inget lösenord på min dator så det behövdes inget. Kanske behövs om jag väljer ett lösenord.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av LeovinceZX:

Har för mig att man kunde ställa in något firmware-lösenord i BIOS för att motverka detta genom att stoppa i installations-cd och hålla ner C under boot.

Jag har inget lösenord på min dator så det behövdes inget. Kanske behövs om jag väljer ett lösenord.

Jag vet inte om det stämmer men även om du kan lägga lösenord på EFI så brukar det inte vara mycket mer jobb än att ta av batteriet och sätta på det igen så är allt återställt. Och även om det skulle vara omöjligt att komma åt EFI så finns det fortfarande en mängd andra sätt att gå tillväga som t.ex. att ta ut hårddisken och installera om den på en annan dator för att sedan bara sätta tillbaka den och köra alt gå in i single user mode och radera din användare samt allt som har med den att göra, borde inte vara några större problem med att återställa operativsystemet till det läget som det var i då det var nyinstallerat. I slutändan handlar allt om hur smart tjuven är, om det var en random impulsstöld så är det väl mer sannolikt att du hittar din dator igen med hjälp av den här typens funktioner än om det är en liga som snor laptops då ligan lär vara ganska väl insatta i att det finns den här typen av säkerhetssytem och därför whipar allt innan man kopplar upp den mot nätet.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Skrivet av -=|ZetaXtreme|=-:

Jag vet inte om det stämmer men även om du kan lägga lösenord på EFI så brukar det inte vara mycket mer jobb än att ta av batteriet och sätta på det igen så är allt återställt. Och även om det skulle vara omöjligt att komma åt EFI så finns det fortfarande en mängd andra sätt att gå tillväga som t.ex. att ta ut hårddisken och installera om den på en annan dator för att sedan bara sätta tillbaka den och köra alt gå in i single user mode och radera din användare samt allt som har med den att göra, borde inte vara några större problem med att återställa operativsystemet till det läget som det var i då det var nyinstallerat. I slutändan handlar allt om hur smart tjuven är, om det var en random impulsstöld så är det väl mer sannolikt att du hittar din dator igen med hjälp av den här typens funktioner än om det är en liga som snor laptops då ligan lär vara ganska väl insatta i att det finns den här typen av säkerhetssytem och därför whipar allt innan man kopplar upp den mot nätet.

Medveten om att den som vill och kan kommer in i datorn. Tänkte mest att det skulle vara bra att få igång "Hitta min Mac"-tjänsten för att med större sannolikhet hitta sin dator vid stöld. Dock verkar den värdelös som det ser ut nu (hoppas jag ställt in något fel bara och att det går att lösa).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Inget operativsystem är skyddat från förstörelse/omformatering om personen har fysisk tillgång till enheten.
Varför förväntar ni er att Find My Mac ska ha det?

Det är väl snarare så att en average tjuv inte direkt är en person som är bevandrad i operativsystem och håller sig uppdaterad om senaste features i Apple's molntjänster. Därför kommer Find My Mac till största delen att lyckas ändå.

Visa signatur

Hackintosh?
Mac OSX Tweaks/Hacks?

--> Besök nya [B]groths.org[/B]

Permalänk
Skrivet av Cindori:

Inget operativsystem är skyddat från förstörelse/omformatering om personen har fysisk tillgång till enheten.

Det är väl snarare så att en average tjuv inte direkt är en person som är bevandrad i operativsystem och håller sig uppdaterad om senaste features i Apple's molntjänster. Därför kommer Find My Mac till största delen att lyckas ändå.

Jag hoppas det. Men tror du att det går att fixa så man inte kan ta bort "hitta min mac" utan att logga in?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cindori:

Så du menar att alla tjuvar är inkompetenta? Skulle inte tro de, de som specificerar sig kan nog sin sak,
precis som om allt annat.

Permalänk
Medlem

Jag använder Undercover. Funkar bra om man ställer in firmwire-lösenord, lösenordsskyddar sin vanliga användare och skapar en "låtsasanvändare" eller gästkonto utan lösenord så tjuven kan koppla upp sig.

Har man tur går det så här:

http://www.theevilboss.com/2011/10/undercover-macbook.html

Och till er som säger att man gå runt sådana här skyddsprogram: ja, självklart. Det finns säkert luckor som kan utnyttjas. Men man ska se på det som en försäkring. Det täcker många fall, med Undercover förmodligen de flesta, men inte alla.

Bättre än ingenting är det hursomhelst, så länge man inte invaggas i en falsk säkerhet och på grund av skyddsprogrammen inte är lika noga med att hålla koll på datorn.

Permalänk
Medlem

Om jag nu skulle sno en dator så det första jag skulle göra är att rycka ut hårddisken och ersätta den med en annan samt resetta EFI.
Man kan aldrig skydda sig mot själva stölden. Man kan bara skydda sin data genom att kryptera den.