Jag håller helt klart med om att spawnrape är det tråkigaste som finns, det drabbar spelnöjet på båda sidor och leder bara till att servern dör.
Resonemanget med att kämpa sig ur ett spawnrapeläge är sann, till viss del. Jag försöker alltid det och tar hellre en förlust än att ge upp rundan.
Men vissa kartor ger inte möjligheten eller gör rentav spawnrape omöjlig att försvara sig mot. Kartdesignen har inte varit lysande tyvärr, inte heller stödet för att scripta punish vs spawnrape. Sammantaget gör det att man inte kan upprätthålla en anti-spawnrape regel annat än med direkt övervakning från admin.
Det är trist som fasen men vad gör man?
Vi har försökt med diverse scripts för att få en fungerande teambalancer men det har funkat halvdant och inte särskiljt bra.
Vi har samma bekymmer på våra servrar. Det finns ingen teknisk möjlighet att lösa det på ett bra sätt. En teambalancer motverkar inte baserape. Drömmen vore ju att kunna implementera något som gör att flaggan längst bak växlas över till andra laget så att motståndarna kan börja spawna in där istället, men inte heller det är möjligt. Många servrar har börjat med en nuke-funktion (dvs, man kör en kill på hela laget) och då kan det baserapade laget pressa fram. Fungerar bra temporärt, men problemet är ju som sagt att det är manuell handpåläggning så det är inget som kan ske automatiskt. Det är i alla fall något vi ska börja testa framöver och se hur bra det gör sig.