Spawnrape, ett steg för långt?

Permalänk
Skrivet av Lan:

Jag håller helt klart med om att spawnrape är det tråkigaste som finns, det drabbar spelnöjet på båda sidor och leder bara till att servern dör.

Resonemanget med att kämpa sig ur ett spawnrapeläge är sann, till viss del. Jag försöker alltid det och tar hellre en förlust än att ge upp rundan.

Men vissa kartor ger inte möjligheten eller gör rentav spawnrape omöjlig att försvara sig mot. Kartdesignen har inte varit lysande tyvärr, inte heller stödet för att scripta punish vs spawnrape. Sammantaget gör det att man inte kan upprätthålla en anti-spawnrape regel annat än med direkt övervakning från admin.

Det är trist som fasen men vad gör man?

Vi har försökt med diverse scripts för att få en fungerande teambalancer men det har funkat halvdant och inte särskiljt bra.

Vi har samma bekymmer på våra servrar. Det finns ingen teknisk möjlighet att lösa det på ett bra sätt. En teambalancer motverkar inte baserape. Drömmen vore ju att kunna implementera något som gör att flaggan längst bak växlas över till andra laget så att motståndarna kan börja spawna in där istället, men inte heller det är möjligt. Många servrar har börjat med en nuke-funktion (dvs, man kör en kill på hela laget) och då kan det baserapade laget pressa fram. Fungerar bra temporärt, men problemet är ju som sagt att det är manuell handpåläggning så det är inget som kan ske automatiskt. Det är i alla fall något vi ska börja testa framöver och se hur bra det gör sig.

Permalänk
Medlem

Hamnar man i ett sådant läge med "spawnrape" så försöker man ju bryta sig ut på alla sätt möjliga en inte alltid helt lätt uppgift om man spelar själv. Där spelar squad functionen ganska stor roll, om man spelar med spelare som faktiskt utnyttjar det och spawnar på dig om du lyckas bryta dig ut eller är i ett bra läge för att bryta dig ut
Sen blir ju sådana situationer väldigt tråkiga om man spelar med "oseriösa" spelare som spelar mer för sina egna stats skull än teamets / lagets bästa. Tyvärr finns det ju som sagt inte så mycket man kan göra för att förhindra det script mässigt om man inte har aktiva admins som försöker motverka detta
på den servern jag spelar mest på som är en gubb server ;P så spelar vi mest för att ha roligt inte för statsen skull
och vi är oftast en eller 2 admins online och spelar då och kan hålla koll på folk tack vare att dom flesta som spelar på servern kommer ifrån 2 klaner (SWW / SWW2) visst får vi in lite löst folk då och då som kan ställa till det lite men då många av oss samtidigt sitter i teamspeak och pratar med varandra så styr vi upp det ganska bra tycker jag
sedan undviker vi ju dom kartorna som är för linjera som har en tendens att det blir mycket baserape/spawnrape på som vi har upptäckt gör många andra servrar det också

jag är inte särskilt bra på att förklara mig i skrift så ni får ha överseende med det och kanske läsa mellan raderna ibland

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce

Permalänk
Medlem

Nästa fråga är om ni är rädda för er K/D och därför byter server (om ni hamnar i det dåliga laget)?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av MaLo:

Ja det är mycket obalanserat och som spelare hamnar man alltid på den vinnande sidan när man kommer in på servern och det är helt fel.

Dafuq? Jag tycker att jag nästan jämt hamnar i det förlorande laget.

OT: Håller verkligen med om detta. Jag har varit i det dominerande laget ett par gånger, och i det förnedrade jättemånga. Det är inte direkt kul att sitta som gunner i en LAV och slakta alla fiender så fort de spawnar, men det är minst lika tråkigt att inte ha en chans och bara se ticketsen rinna ut.

En gång har skenet dock bedragit. Vårt lag ledde med ca 800–170 på Caspian Border när jag kom in på servern. Jag var säker på att vi skulle vinna, och blev bara måttligt oroad när jag såg hur snabbt vi förlorade tickets. När det stod ~400–100 började det kännas fel. Det slutade med att vi förlorade med 0–9. -.-

Men på det stora hela är BF3 alldeles för obalanserat, och är väl det sämsta med det, tillsammans med att man kan bli skjuten till döds när man helt klart har hunnit in bakom en vägg.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Med tanke på att man i princip med bara en väloljad squad kan vända på steken så är det i mina ögon obalanserat, det saknas rättvisa verktyg, eller taskig design för att skydda mot griefing och sammanfattningsvis är BF3 ett väldigt public/casual-orienterat spel. Jag tycker spelet är roligt för det mesta så inget gnäll egentligen, men visst vore det härligt om serverinställningarna kunde bli mycket mer kraftfulla?

Lösningar som att nuka hela raperlaget, skript som dödar en spelare för att flytta till andra laget, flyttar spelare från squads till andra laget, dödar spelare som väljer en viss klass (finns inte i bf3?), admins som dödar och kickar folk som använder en viss typ av vapen osv är helt idiotiskt, även om det tyvärr också är nödvändigt många gånger. Det borde finnas både kraftfullare och smidigare lösningar helt enkelt, från officiellt håll dessutom.

Spel med hysterisk statsfokus men med få verktyg och incitament för att samarbeta borde ha bättre möjligheter att förhindra den här typen av beteende.

Permalänk
Medlem

Finns inget bättre än att joina det sämre laget och campsnipa i första basen Motståndarna blir sjukt irriterade och anklagar en för aimbot etc =D

Visa signatur

HTPC Antec Fusion remote Corsair 450W Msi z370 Mortar Intel i3 8100 2x4Gb Corsair DDR 3200
Work Corsair Carbide 500R Nätagg 750W Corsair i40 Asus x570 TUF Amd Ryzen 7 5700X3D 2x8Gb DDR4 3600Mhz cl16 Asus RX 6700XT 12Gb dual

Permalänk
Medlem

Det är de som inte förstår bättre att de kör som sniper som gör att laget hamnar i underläge.

Visa signatur

Jag ser ner på folk som särskriver!

Permalänk
Skrivet av zhrooms:

Jag tycker det bara gör spelet mycket tråkigare, är jag med i laget som är för bra så finns det ingen att döda, och är jag med i laget som är för dåligt, så dör jag bara hela tiden.
Känns som själva beteendet är väldigt barnsligt och omoget,

Jag tycker att du är väldigt barnslig och omogen som sitter och framhäver dig själv på det här sättet. Jag har även sett att du gjort många trådar som gnäller på BF3. Vad får du ut av detta?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Mkt intressant tråd.
Jag vetefan vad detta fenomen beror på, men var ett av skälen till att jag slutade lira BF3.

Precis som ts säger, hamnar man på vinnande sida är det trist, hamnar man på den ägda sidan så blir det frustration för att folk springer som höns och inte gör nått vettigt, samtidigt som man själv bara går och dör hela tiden.

Jag vet inte riktigt varför det blivit såhär, undrar var alla casualspelare är nånstans?
Samtidigt har jag inga som helst minnen av att det var såhär illa på den gamla goda tiden när man satt och lirade 1942 och Vietnam...
Anser även att hela levelings-systemet är helt fel... Förr (1942...) så fanns det ju nästan inget "jag" utan det var "in och spela för att maximera sin glädje under en runda, fokus på att laget skulle vinna matchen".
Nu är ju problemet att många främst spelar för att dinga sina levlar, inte för att få ett roligt teamplay.

Och visst, går ju att argumentera "spela i klan då", men om man inte har tid och energi till det? Spelade aldrig i nån BF-klan back in the day, och det var så satans mycket roligare, nötte 1942 och Vietnam i många många år, BF3 hamnade på hyllan efter nån dryg månad.

Permalänk
Medlem

Där tycker jag DICE ska titta på valve. Lirar lite TF2 (team fortress) Om ett lag är helt överlägsna så kommer det upp en ruta där det står "vill du blanda laget?" Ja/Nej. Om det är admin eller auto vet jag inte. Men just den funktionen är jävligt smutt. För ojämnt lag så blandar vi om.

Visa signatur

- Its all about the game

Permalänk
Medlem

Blev i stort sätt detroniserad på Noshahr Canals. Så fort man hoppade in i Little Bird tjöt målsökarvarnaren och man dog. Så där höll det på ett bra tag. Till slut lyckades jag faktisk döda aset med något maskingevär (spray'n'pray), hoppade in i helikoptern och åkte direkt till deras bas och gjorde samma sak tills en lagkamrat spawnade min helikopter, då hoppade jag ut och tog över deras helikopter. Sen åkte jag iväg med den och bara roade mig med att flyga omkring till rundan tog slut. Hämden är ljuv!

OnT: Teambalancing brukar bara resultera i att jag hamnar i det förlorande laget, så jag tycker inte heller det fungerar

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Det finns bra servrar att spela på. Jag spelar uteslutande Hardcore, och oftast på nån tysk server med stenhårda admins.
T ex kick på bad language i chatten...

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

OnT: Teambalancing brukar bara resultera i att jag hamnar i det förlorande laget, så jag tycker inte heller det fungerar

No, shit sherlock. Hade du tänkt att den skulle flytta alla till det vinnande laget så att igen behöver förlora?

Allmänt så tror jag att det skulle bli mycket bättre om rundan tog slut snabbare på de "attack" banor (där ena har spawn och andra laget börjar med alla punkter). Problemen uppstår ju när ett lag har blivit inträngt till en punkt efter 200 tickets på en 800 ticket server, men eftersom att alla är på den punkten så blir det bara ett enda stort fraghål och mer eller mindre omöjligt att cappa den punkten också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozric:

Det är de som inte förstår bättre att de kör som sniper som gör att laget hamnar i underläge.

Ja för att flyga runt i timmar med MAV och banka på Q tangenten non-stop är så himla kul, eller hur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bandite:

Det finns bra servrar att spela på. Jag spelar uteslutande Hardcore, och oftast på nån tysk server med stenhårda admins.
T ex kick på bad language i chatten...

Håller med, har själv bra erfarenhet av tyska servrar, dom brukar ha bra koll och det är där man oftast ser att folk blir autobannade för cheats mm. Dom verkar ha bättre scripts på de servrarna.

Permalänk
Medlem

Mitt alternativ finns inte. Vilket är :
"Struntar i det och spawnar på annan flagga istället"

Visa signatur

Dator: Mac Mini M4 500gb Display: Dell 34" Alienware AW3423DW
Spelkonsol: Nintendo Switch 2

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Omitron:

Håller med, har själv bra erfarenhet av tyska servrar, dom brukar ha bra koll och det är där man oftast ser att folk blir autobannade för cheats mm. Dom verkar ha bättre scripts på de servrarna.

Mjah, bättre och bättre. Det finns metabans och scripts för analys av kdr, SPM och liknande. Det är sannolikt det ni ser. Fördelen med metabans är ju den enorma databas som genererats, nackdelen är samma sak och att man måste lita på sina medadmins som genererat den listan. Admins man inte känner.

Har länge lobbat för att det borde skapas ett script för analys som resulterar i "flaggor" och e-mail till admin hellre än kick/ban vid abnormal kdr eller liknande. Det i samband med en votekick vore rätt ok, kanske att spelare kunde begära en analys ingame av någon.

Men det finns inget script som hittar fusk genom att rota igenom användarnas dator eller kolla screenshots.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lan:

Mjah, bättre och bättre. Det finns metabans och scripts för analys av kdr, SPM och liknande. Det är sannolikt det ni ser. Fördelen med metabans är ju den enorma databas som genererats, nackdelen är samma sak och att man måste lita på sina medadmins som genererat den listan. Admins man inte känner.

Har länge lobbat för att det borde skapas ett script för analys som resulterar i "flaggor" och e-mail till admin hellre än kick/ban vid abnormal kdr eller liknande. Det i samband med en votekick vore rätt ok, kanske att spelare kunde begära en analys ingame av någon.

Men det finns inget script som hittar fusk genom att rota igenom användarnas dator eller kolla screenshots.

Man ser dock ofta bans för olika cheat som aimbot och liknande på de servrarna, kanske PB som kickar in där eller nåt liknande? Dock upplever jag det som om det sker oftare på tyska servrar än de andra jag spelar på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

No, shit sherlock. Hade du tänkt att den skulle flytta alla till det vinnande laget så att igen behöver förlora?

Ironin gick nog inte hem hos dig kära Watson

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Omitron:

Man ser dock ofta bans för olika cheat som aimbot och liknande på de servrarna, kanske PB som kickar in där eller nåt liknande? Dock upplever jag det som om det sker oftare på tyska servrar än de andra jag spelar på.

Textmeddelandena för ban/kick som användarna ser, är fritext i scripten. Det är möjligt att de har något som jag inte känner till förstås då jag inte pratat med alla serverägare.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lan:

Textmeddelandena för ban/kick som användarna ser, är fritext i scripten. Det är möjligt att de har något som jag inte känner till förstås då jag inte pratat med alla serverägare.

Det man ser mest på tyska servrar är http://www.ggc-stream.com/ men det är kanske det alla kör?

Permalänk
Medlem

Är väl bara att byta server om det är trist och obalanserat.
En av anledningarna är ju att folk är för statskåta och att hela systemet med "en halv miljard" ranker, medaljer och ribbons bidrar ju till att man gör allt för att hamna i "bästa laget" och då har chans till fler ribbons... tror det kan stämma in på många.

Iof var detta problem på många bf2 servrar oxå. På många inf karkand only samlades dom 4 stjärniga i hög på en sida för att sen köra över det andra laget.

Klanservrar kan vara bra men jag tycker ofta att klanerna som har servern delar upp sig men problemet kan bli när en utomstådende klan på 4-6 pers kommer in och switchar sig till samma lag...

Finns ju lite script som balanserar teamen om det är för stor skillnad i tickets men det sker efter rundan är slut.

Är det trist att spela på en server är det bara att byta. Varför spela om det inte är kul?

Visa signatur

NZXT H2 Vit| i7 2600 + Hyper 212 | Fractal Design Newton R2 650W | Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 | G.Skill Ripjaws X 2x4GB | SSD A-Data 511 120 GB | 1TB WD Caviar Blue | Gigabyte GTX670 Windforce 3X OC | 2 x DVD | Corsair Vengeance K60 & Razer Imperator & Steelseries Siberia V2 USB

Permalänk
Medlem

Det är juh iofs galet jobbigt när man som när vi spelar är närmare en och en halv squad, som vill lira, och efter mycket om och men så hamnar vi tillslut i samma lag... sedan efter de så blir två överflyttade till de andra laget igen, inte överdrivet kul...

Visa signatur

CPU: Ryzen 3700X | CPU-Kyl: Alpenföhn Black Ridge + NF-A9x14 | GPU: ASUS Nvidia 1080 Ti 11GB | RAM: Corsair LPX 3000MHz 2x16GB | MB: MSI B450I | Chassi: Sliger SM560 | SSD: Samsung 970 EVO 1TB | PSU: Corsair SF 600W

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Omitron:

Det man ser mest på tyska servrar är http://www.ggc-stream.com/ men det är kanske det alla kör?

Det är en av varianterna på metabans och statistisk analys av spelarna ja. Men verktyget i sig söker inte aktivt igenom användarnas dator eller fångar screenshots.

Edit: Mer konkret svar, nej, det är långt ifrån alla servers som kör den varianten. Vi bakom SweC har diskuterat den lite för lite men ett par av oss är inte då förtjusta i att köra metabanmetoden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag kan tycka att det kan vara kul att spöa på ett helt lag med högrankade spelare ibland, MEN igår när vi var på väg att vinna en ojämn rushmatch på självaste Damavand Peak så inträffar följande. Fiendelaget tar våran enda pansarvagn och kör in den i grottan (där M-Coms befinner sig) bakom en vägg så vi inte kan ta tillbaka den.
Ni som spelat den här rushkartan vet att det finns 3 vägar in i grottan, 2 infanteri-tunnlar på sidorna och en stor öppning i mitten. Fienden använde våran tank för att täcka en av infanteristtunnlarna - där den var oåtkomlig för varken RPG eller Javelin. Dom använde deras egna tank i mittenöppningen tillsammans med halva laget som täckte med snipers, engis som reppa tank, m320 (ja riktigt fegt) osv. Sen hade dom 6 spelare som täckte den andra infanteristtunneln.

Är det fairplay att fullständing förstöra hela vårat "noob vs pros" spel genom att abusa en feg strategi? Finns det NÅGOT sätt att ens bryta igenom ett sånt försvar?
Dum som man är spelar man vidare på servern i hopp om att kanske bryta igenom när man verkligen vill vinna...

Visa signatur

[Stationär] i7 13700K, RTX3080Ti
[Laptop] i7 11800H + Liquid metal, RTX3070 + Liquid metal
Bild: 42" 4K 120hz
Ljud: Simgot SuperMix 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linkus:

Det är juh iofs galet jobbigt när man som när vi spelar är närmare en och en halv squad, som vill lira, och efter mycket om och men så hamnar vi tillslut i samma lag... sedan efter de så blir två överflyttade till de andra laget igen, inte överdrivet kul...

Ja sjukt irreterande, lämnar alltid server direkt då, ingen mening att vara kvar när dem slänger över kompisarna man vill lira med till andra laget som dem känner fört.

Permalänk

Varför spelar du på 64-servrar då? Det är bara en massa småungar som tycker om att spamma sina M320, RPGs, SMAWs och granater som hänger på dom servrarna. Tyvärr.
Kör med ett par polare i en squad och hitta en server med 24-32 players och vänd hela spelet istället. Om jag vinner eller förlorar skiter jag i, så länge det är jämt och folk faktiskt kämpar så är det skitkul!

Visa signatur

- i7 2600K @ 4,8GHz - MSI GTX 770 - Fractal Design 1000W R3 - 8 GB DDR3 @ 2000 MHz - 250GB Samsung 840 -

Permalänk

Jag har själv 29 stars rank , men försöker att vara på den dåliga teamet ibland. Oftast funkar det tyvärr inte , folk är helt enkelt för dåliga. De vägrar sammarbeta, ingen medic rev en , vad är en ammobox och så kallade sniper campers. Som någon nämnde tidigare det är just detta som gör att man hamnar i underläge. Det som jag brukar göra är att börja skrika på de här personerna , kanske omoget men fungerar faktiskt ofta och gör att fler sammarbetar och gör bättre ifrån sig, När detta inte fungerar är det ingen mening att vara den ända i laget som rushar och alla de andra ligger ner och väntar på att någon ska komma. Siene är värst drabbat där hela teamet ligger o campar i huset. Inget kul för några erfarna personer.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
RYZEN 7 7800X3D Corsair 32GB 6000 MHz ASUS B650-E
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung 32" Odyssey G80SD OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozric:

Recon klassen fyller en viktig roll. Dock inte som sniper i hemma bas med 12x sikte. Men utövar det andra laget grym spawnrape så är det inte lätt att bryta sig ur innan ticketsen tar slut. Annars instämmer jag till fullo i ditt inlägg.

Visa signatur

HTPC Antec Fusion remote Corsair 450W Msi z370 Mortar Intel i3 8100 2x4Gb Corsair DDR 3200
Work Corsair Carbide 500R Nätagg 750W Corsair i40 Asus x570 TUF Amd Ryzen 7 5700X3D 2x8Gb DDR4 3600Mhz cl16 Asus RX 6700XT 12Gb dual

Permalänk
Medlem

Har alltid upplevt Webhallens servrar som dåliga. Håller mig gärna borta.

Visa signatur

Sys 1 AMD Phenom II x4 965 BE @ 4.1 Ghz | Asus M4A89GTD PRO | XFX Radeon HD 6870 x 2 Crossfire | Corsair XMS3 8 GB | Intel 520 SSD 120GB | Fractal Design R2 Titanium | Logitech X-530 5.1
Sys 2 Intel Quad Core Q8300 @ 3,1 Ghz | ASUS P5QL PRO | Gainward 275 GTX | Corsair Dominator CM2X 8500 4GB | WD Raptor 150 GB |