Att gå från "trash" till programmerare?

Permalänk
Medlem

Att gå från "trash" till programmerare?

Halloj!

Är nu 21 år gammal och tycker det är dags att göra något av mig...
Så mitt mål blir då programmerare/systemutveklare.

Nu är det så att jag har lite problem... Ligger inte inne med några betyg från gymnasiet
då det hände något med mig efter grundskolan och jag bara sket i allt:/
Läste dock datateknik på gymnasiet och lyckades komma ut med några få
godkända ämnen... Så som mattematik A.

Nu vill jag fixa mig och mitt måtligt tråkiga liv och läsa upp mina betyg för att sedan komma in på en högskola.
jag vet om att det kommer bli hårt med väldigt mycket pluggande och sådant.

Det jag undrar är om det kanske är någon som suttit i liknande sits? Och vilken högskole utbildning jag skall jaga efter för att sedan kunna jobba som programmerare.

Och kanske en tanke om planen i helhet.. Är det ett vettigt mål? Är det något jag bör tänka på?

MvH/fatfredd

Visa signatur

Intel i7 2600k @4.6GHz, ASUS GTX780 DCII, Asus Maximus IV Extreme, 16Gb 1600MHz VENGEANCE LP, NZXT Switch 810 BLACK, Corsair H100, Windows 7 Ultimate x64, Corsair AX1200, 2x Corsair Force GT 120Gb Raid 0, 2TB Hitachi Deskstar, Samsung Syncmaster BX2431, Corsair K90, Mionix naos 5000, Sennheiser pc 360

Permalänk

Vad jobbar du med nu? Varför vill du bli en professionell programmerare/utvecklare? Kan du något om programmering nu?
Det kommer bli en hel del pluggande för dig men planen är helt klart genomförbar. Jag hoppas du har bra disciplin (kanske läge att sälja din speldator och köpa dig en plugglaptop? ) för du kommer behöva det.

Jag önskar dig all lycka till.

Permalänk
Medlem

har jobbat so vaktmästare i 2 år.. och kan egentligen inget om programmerng just nu..
som sagt inte dom bästa grunderna men självdisciplin finns här gott om och viljan finns:)

MvH/ fatfredd

Visa signatur

Intel i7 2600k @4.6GHz, ASUS GTX780 DCII, Asus Maximus IV Extreme, 16Gb 1600MHz VENGEANCE LP, NZXT Switch 810 BLACK, Corsair H100, Windows 7 Ultimate x64, Corsair AX1200, 2x Corsair Force GT 120Gb Raid 0, 2TB Hitachi Deskstar, Samsung Syncmaster BX2431, Corsair K90, Mionix naos 5000, Sennheiser pc 360

Permalänk
Entusiast

Steg ett är väl att plugga upp gymnasiebetyg på komvux. Har du grundbehörighet eller hur illa är det?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Steg ett är väl att plugga upp gymnasiebetyg på komvux. Har du grundbehörighet eller hur illa är det?

Hur menar du med grundbehörighet? Men absolut komvux är ju steg ett! sedan gäller det ju att få en passande utbildning med rätt inriktning:)
skall gå och träffa en studievägledare i nästa vecka och höra vad denne har att rekommendera!

Visa signatur

Intel i7 2600k @4.6GHz, ASUS GTX780 DCII, Asus Maximus IV Extreme, 16Gb 1600MHz VENGEANCE LP, NZXT Switch 810 BLACK, Corsair H100, Windows 7 Ultimate x64, Corsair AX1200, 2x Corsair Force GT 120Gb Raid 0, 2TB Hitachi Deskstar, Samsung Syncmaster BX2431, Corsair K90, Mionix naos 5000, Sennheiser pc 360

Permalänk
Skrivet av fatfredd:

Halloj!

Är nu 21 år gammal och tycker det är dags att göra något av mig...
Så mitt mål blir då programmerare/systemutveklare.

Nu är det så att jag har lite problem... Ligger inte inne med några betyg från gymnasiet
då det hände något med mig efter grundskolan och jag bara sket i allt:/
Läste dock datateknik på gymnasiet och lyckades komma ut med några få
godkända ämnen... Så som mattematik A.

Nu vill jag fixa mig och mitt måtligt tråkiga liv och läsa upp mina betyg för att sedan komma in på en högskola.
jag vet om att det kommer bli hårt med väldigt mycket pluggande och sådant.

Det jag undrar är om det kanske är någon som suttit i liknande sits? Och vilken högskole utbildning jag skall jaga efter för att sedan kunna jobba som programmerare.

Och kanske en tanke om planen i helhet.. Är det ett vettigt mål? Är det något jag bör tänka på?

MvH/fatfredd

Jag skulle säga att det beror mycket på hur högt du siktar. Min gymnasietutbildning i informations teknik var värdelös och jag lärde mig inget där. Mycket av den programmerings litteratur som finns på gymnasiet nivå lär ut saker som en bra programmerare med självrespekt skulle rekommendera rakt emot. Jag började jobba som timmanställd professionell programmerare för första gången när jag var 16-17 år och har jobbat på x antal ställen sedan dess, även börjat på jobb där jag hade noll kompetens inom just deras område och inte kunde språket när jag kom dit men de litade på att jag fixade det och det gjorde jag också med råge. Så om du vill bli typ systemutvecklare, webbutvecklare eller liknande så räcker det nog med självdiciplin och lära sig själv (skulle nog nästan föredra det på den nivån då många utbildningar lär ut dåligt eller fel på den nivån). Se till att bygga många små projekt själv som du kan visa upp när du sedan söker jobb. Av skräckas inte om du inte hittar heltidsjobb till att börja med utan ta udda timm-jobb, kanske t.o.m. på distans på så vis får du en fot in på branschen och även om de inte erbjuder dig en fast anställning så har du riktig arbetserfarenhet i skarpa projekt och meriter för andra jobb vilket alltid är bra. Finslipa ditt CV efterhand som du får mer erfarenhet och skaffa en linkedin. Om du t.ex. vill bli en webbutvecklare så kan du börja med t.ex. sitta på fritiden och göra några WordPress och jQuery plugins som du släpper fritt open source på en hemsida som du själv gjort (både WordPress och jQuery är väldigt hett just nu, även CSS3 och HTML5 men för allt i världen glöm inte bakåtkompablitet med äldre webbläsare). Vill du utveckla telefon-apps så kanske du ska ta och göra några android/iPhone apps som du släpper på market eller kanske hjälpa till på något Open Source bibliotek genom att fixa buggar eller skriva plugins.

Vill du jobba med mjukvaroutveckling på en högre nivå och mer cutting edge och är mer ute efter toppjobben osv. Kanske en ledar- eller chefposition så kan jag rekommendera en ingenjörsutbildning, om du har bristande betyg och kompetens så kanske tekniskt basår kan vara en väg in, på den mindre högskolorna är det inte så svårt att komma in heller. Du kommer kanske inte lära dig extremt mycket rent programmeringsvis där men du lär dig mycket annat du har användning inom yrket speciellt på de högre nivåerna av och du lär dig framförallt att lära, utöver det så kommer du även knyta starka kontakter på universitetet och många av dem du går med kommer antagligen att sluta upp på höga positioner i olika teknikföretag. Kom ihåg att det är rätt mycket matte som ingenjör framförallt om du ska bli civil. Högskole är lite lättare på den biten men fortfarande tungt i jämförelse med gymnasiet-matten.

Av din post känns det mer som att du är inne på det första alternativet men glöm inte heller att så länge du siktar mot stjärnorna så når du kanske skyarna.

Det jag säger är inte några regler satta i sten och du kan mycket väl nå toppjobben utan utbildning också eller sluta upp med ett jobb som inte egentligen kräver någon utbildning trots att du har det. Men rent statistiskt ser det ofta ut så men glöm aldrig att väldigt mycket handlar om karisma och utstrålning vilket leder till starka kontaktnät som i sin tur leder till bättre jobb.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Avstängd

Steg 1: Fixa behörighet för universitetsstudier samt skriv högskoleprovet.
Steg 2: Gå tekniskt basår.
Steg 3: Välj en passande utbildning exempelvis civil/högskoleingenjör inom Data, Datavetenskap, etc.
Steg 4: Profit!

Nerdummat å klart. Tror steg 1 är generellt sätt svårast att fixa, speciellt för folk som har skitit i allt vad heter skola tidigare.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Steg 1: Fixa behörighet för universitetsstudier samt skriv högskoleprovet.
Steg 2: Gå tekniskt basår.
Steg 3: Välj en passande utbildning exempelvis civil/högskoleingenjör inom Data, Datavetenskap, etc.
Steg 4: Profit!

Nerdummat å klart. Tror steg 1 är generellt sätt svårast att fixa, speciellt för folk som har skitit i allt vad heter skola tidigare.

Det är precis så här jag vill att min närmaste framtid skall se ut!:) Och jag är väldigt taggad för det... just det här med cevilingenjör data/it känns ju som det mest ultimata och ger mig en väldigt bred bas.. just det här med programmerings språken sitter jag ju och pluggar en hel del just nu, och det är java jag valt att börja med... Men sen kan det ju vara så att jag bara vill koda och då kommer ju en civilingenjörs utbildning att vara "överflödig" men endå något att kolla tillbaka på och äntligen kunna vara stolt över att jag vet att jag har presterat bra och kan vara stolt över mig själv!=)

Men som sagt, Steg !: In på komvux så jag kan få upp mina betyg i matematik, fysik och kemi (och även annat ifall det behövs), och sedan gå vidare därifrån:)

Under tiden jag inte pluggar blir det koding.

Tack alla som har svarat och hjälper motivera mig till att vända rätt mitt vardag innan det är "försent"! Guld värt!=)

EDIT: Det här med att jag har "skitit" i skolan innan betyder inte att jag inte är kapabel till det utan det var mer "jag är tonåring och skall revoltera mot allt som skulle göra det bra för mig bara för att det är så!" typ:P

Är nu mycket taggad för att plugga och skall bli grymt bra på det jag pluggar!! xD

Visa signatur

Intel i7 2600k @4.6GHz, ASUS GTX780 DCII, Asus Maximus IV Extreme, 16Gb 1600MHz VENGEANCE LP, NZXT Switch 810 BLACK, Corsair H100, Windows 7 Ultimate x64, Corsair AX1200, 2x Corsair Force GT 120Gb Raid 0, 2TB Hitachi Deskstar, Samsung Syncmaster BX2431, Corsair K90, Mionix naos 5000, Sennheiser pc 360

Permalänk

Tänk även på att data på en högskola kan motsvara it på en annan försök gärna prata med elever på resp program på olika skiljer men i annat fall kolla i alla fall upp kursplanerna samt vad folk skriver på forum.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Sötast

Go for it!

Det finns inget som stoppar dig!

Själv sitter jag i den sitsen att jag har barn och en sambo som råkar vara arbetslös, dvs att jag inte kan gå i skolan även om jag så otroligt mycket gärna vill!

Så fort jag kan så sätter jag mig bakom bänken igen och för din del så finns det ingen anledning att vänta!

Sitter f.ö själv också och läser java

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Go for it!

Det finns inget som stoppar dig!

Själv sitter jag i den sitsen att jag har barn och en sambo som råkar vara arbetslös, dvs att jag inte kan gå i skolan även om jag så otroligt mycket gärna vill!

Så fort jag kan så sätter jag mig bakom bänken igen och för din del så finns det ingen anledning att vänta!

Sitter f.ö själv också och läser java

Vad trevilgt! hoppas det löser sig för dig med!=)

Själv har jag ju lite "enklare" efter som att jag bor med min "sambo" hos hennes föräldrar just nu utan hyra så har vi ju inga problem med det ekonomiska
förutom att hon väldigt gärna vill flytta så snart som möjligt och det vill ju självklart jag med. Men tycker att detta kommer före just nu.
Flytta kommer ju bli så mycket enklare med en högskole examen äm på mina 16k jag hade i lön när jag jobbade...(förutsatt att jag får jobb efter examen då såklart=))

Som sagt va, lycka till!

MvH/fatfredd

Visa signatur

Intel i7 2600k @4.6GHz, ASUS GTX780 DCII, Asus Maximus IV Extreme, 16Gb 1600MHz VENGEANCE LP, NZXT Switch 810 BLACK, Corsair H100, Windows 7 Ultimate x64, Corsair AX1200, 2x Corsair Force GT 120Gb Raid 0, 2TB Hitachi Deskstar, Samsung Syncmaster BX2431, Corsair K90, Mionix naos 5000, Sennheiser pc 360

Permalänk
Medlem

Har nu riktat in mig på att komma in på den här linjen:http://www.kyutbildningar.se/Data_och_Elektronikingenjoer_KY_9862.htm vad tror ni om det ni som redan är ute och jobbar? är det en bra utbildning för att komma ut i arbetslivet som programmerare?=)

MvH/fatfredd

Visa signatur

Intel i7 2600k @4.6GHz, ASUS GTX780 DCII, Asus Maximus IV Extreme, 16Gb 1600MHz VENGEANCE LP, NZXT Switch 810 BLACK, Corsair H100, Windows 7 Ultimate x64, Corsair AX1200, 2x Corsair Force GT 120Gb Raid 0, 2TB Hitachi Deskstar, Samsung Syncmaster BX2431, Corsair K90, Mionix naos 5000, Sennheiser pc 360

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fatfredd:

Att jag lät lite halvt negativ är för att det är inte första gången jag har hört om hur någon ska plugga upp betygen och börja på högskolan. Dock har ingen som har sagt detta verkligen fullföljt det. Du får komma tillbaka när du är klar så ska jag ge dig lite creds.

Angående utbildning så tycker jag du ska vänta med att bestämma tills du har faktiskt pluggat upp betygen och hunnit kolla efter alternativ. Personligen så känns det lite med 2 år. Jag är på mitt andra år inom högskoleing. inom data och även fast vi har läst en hel del programmering så känner jag att det finns så mycket mer att lära sig. Så mitt tips är att satsa på nån utbildning där du kan läsa vidare utifall du vill.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk

Så du hade 16k i lön men valde att bo med din flickväns föräldrar? Planerar du att bo kvar hos dem i flera år medans du pluggar? Är inte det lite själviskt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohnSilver:

Så du hade 16k i lön men valde att bo med din flickväns föräldrar? Planerar du att bo kvar hos dem i flera år medans du pluggar? Är inte det lite själviskt?

Inte jag som väljer att jag inte skall betala någon hyra!=) Jag betalar gladligen hyra men dom tycker att det är onödigt... Vart jag skall bo när jag pluggar får vi se då.. om det blir här hos mina föräldrar, hyresrätt, bostadsrätt eller studentbostad det får komma som det kommer.

Visa signatur

Intel i7 2600k @4.6GHz, ASUS GTX780 DCII, Asus Maximus IV Extreme, 16Gb 1600MHz VENGEANCE LP, NZXT Switch 810 BLACK, Corsair H100, Windows 7 Ultimate x64, Corsair AX1200, 2x Corsair Force GT 120Gb Raid 0, 2TB Hitachi Deskstar, Samsung Syncmaster BX2431, Corsair K90, Mionix naos 5000, Sennheiser pc 360

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja vända på det.

Steg 1: Lär dig programmera något enkelt (ja, det går snabbt om du bara är motiverad). Då vet du om det är något du tycker är kul, vilket ökar motivationen att göra allt det andra. Det är ju faktiskt så med de flesta jobb, att man inte har en aning vad de som arbetar med det egentligen gör på arbetstid, och det är lätt att få en felaktig bild.