[LEK] Gissa spelet

Permalänk
Medlem

Settlers?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telperion:

Settlers?

Nope. Men jag kan nämna att i detta spel som släpptes efter Settlers så är vissa byggnader extremt lika de i Settlers.

Ledtråd:
Det går att göra bågskyttar i spelet men det är en komplicerad process som kräver mycket folk, bland annat en... (fortsättning följer senare i e.m./kväll om ingen gissar rätt).

Ska kanske nämna att en liten ledtråd gömmer sig bakom förstoringsglaset som sweclockers lägger till på bilder som kan förstoras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Gött

Nästa bild. Jag sitter på mobilen nu men jag hoppas den inte ser alltför illa ut på stor skärm.

https://www.bildtagg.se/file/jq602gok16mckmrqxqsfgi8j.png

Känner igen lummigheten i det gröna så väl men kommer inte på vad det kan vara.. Lite likt Settlers men känns inte rätt.

Söker lite och ser något som heter Knights and Merchants som är lite mer likt.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Söker lite och ser något som heter Knights and Merchants som är lite mer likt.

Bingo!

Gillar man RTS som är lite långsammare kan jag än idag rekommendera detta spel. Det finns på bl.a. Steam , kostar 7 USD i ordinarie pris och ger i alla fall mig väldigt många timmars nöje med ett par års mellanrum.

Det finns en gratis mod som kan laddas ner här. Fast det är lite orättvist att kalla det för en "mod" då de i princip skrivit om hela spelet, lagt till saker, tagit bort saker, fixat buggar, gjort det bättre för modern hårdvara, lagt till multiplayer m.m.

Men som sagt, det är ett långsamt spel vilket i sig gör att inte alla gillar det.

Som exempel kan jag ta hur man producerar en simpel bågskytt.
Vi börjar med bygget av själva bågen.
1. Bygg en trähuggarstuga samt träna en arborist. Nu kan vi fälla och plantera träd.
2. Bygg ett sågverk samt träna en snickare. Nu kan vi såga till plankor från de fällda träden.
3. Bygg en vapen"workshop" samt träna en till snickare. Nu kan vi bygga en pilbåge!

Men en bågskytt behöver även lite skyddande läder...
1. Bygg en bondgård och samt träna en bonde. Nu kan vi odla vete.
2. Bygg ett grisuppfödningsställe samt träna en "animal handler". Nu kan vi föda upp grisar.
3. Bygg ett slaktarhus samt träna en slaktare. Nu kan vi slakta grisarna.
4. Bygg ett garveri samt träna ännu en slaktare. Nu kan vi göra skinn av grisarna.
5. Bygg ett "armoury workshop" samt träna ännu en snickare. Nu kan vi göra läderrustning.

Allt vi behöver göra nu är att träna en "recruit" som vi sedan kan göra till en bågskytt. Att träna en recruit är inte helt enkelt om man saknar guldkistor, i så fall måste man bygga en guldgruva, kolgruva och ett smältverk samt träna tillhörande personal.

Utöver allt ovan så måste man även ha personal som kan frakta allt mellan byggnaderna (det fällda trädet till sågverkt, plankan till snickaren o.s.v.), bygga vägar mellan byggnaderna och se till alla de inte svälter ihjäl.

Som sagt; ett jävligt roligt spel men om man tycker stegen ovan känns onödigt jobbiga så finns det nog roligare spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Bingo!

Gillar man RTS som är lite långsammare kan jag än idag rekommendera detta spel. Det finns på bl.a. Steam , kostar 7 USD i ordinarie pris och ger i alla fall mig väldigt många timmars nöje med ett par års mellanrum.

Det finns en gratis mod som kan laddas ner här. Fast det är lite orättvist att kalla det för en "mod" då de i princip skrivit om hela spelet, lagt till saker, tagit bort saker, fixat buggar, gjort det bättre för modern hårdvara, lagt till multiplayer m.m.

Men som sagt, det är ett långsamt spel vilket i sig gör att inte alla gillar det.

Som exempel kan jag ta hur man producerar en simpel bågskytt.
Vi börjar med bygget av själva bågen.
1. Bygg en trähuggarstuga samt träna en arborist. Nu kan vi fälla och plantera träd.
2. Bygg ett sågverk samt träna en snickare. Nu kan vi såga till plankor från de fällda träden.
3. Bygg en vapen"workshop" samt träna en till snickare. Nu kan vi bygga en pilbåge!

Men en bågskytt behöver även lite skyddande läder...
1. Bygg en bondgård och samt träna en bonde. Nu kan vi odla vete.
2. Bygg ett grisuppfödningsställe samt träna en "animal handler". Nu kan vi föda upp grisar.
3. Bygg ett slaktarhus samt träna en slaktare. Nu kan vi slakta grisarna.
4. Bygg ett garveri samt träna ännu en slaktare. Nu kan vi göra skinn av grisarna.
5. Bygg ett "armoury workshop" samt träna ännu en snickare. Nu kan vi göra läderrustning.

Allt vi behöver göra nu är att träna en "recruit" som vi sedan kan göra till en bågskytt. Att träna en recruit är inte helt enkelt om man saknar guldkistor, i så fall måste man bygga en guldgruva, kolgruva och ett smältverk samt träna tillhörande personal.

Utöver allt ovan så måste man även ha personal som kan frakta allt mellan byggnaderna (det fällda trädet till sågverkt, plankan till snickaren o.s.v.), bygga vägar mellan byggnaderna och se till alla de inte svälter ihjäl.

Som sagt; ett jävligt roligt spel men om man tycker stegen ovan känns onödigt jobbiga så finns det nog roligare spel.

Låter lite som Settlers även i det upplägget

Då kör vi ett spel jag var sugen på men aldrig spelade.

Där fick ni ledtråd med utgivare

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Då kör vi ett spel jag var sugen på men aldrig spelade.

Rätt säker på att jag kört det i tråden tidigare, men nu kommer jag inte ihåg vad det heter!
Man möter några skumma humanoida "hummermonster" också vill jag minnas
Tror jag provat en piratversion utan manual och fattade ingenting
Vi får se om någon kan ta den innan jag minns namnet.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Ha, jag kom på den efter att ha tänkt en stund: Corporation heter det.
Jag fick bara Conspiracy i huvudet hela tiden av nån anledning, men till sist släppte det.
Spelet såg typ hur coolt ut som helst på screenshots på den tiden tyckte jag
*edit* och jag hade nog aldrig använt spelet i tråden förut, eller så var det skitlänge sen: det verkar inte gå att söka fram det i trådhistoriken... (jag måste tänkt gjort det men glömt bort det)

...

Någon annan får gärna ta över! Lite tunt med inspirationen just nu.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Slänger in en lite annorlunda isf, det här är från spelmanualen, som beskriver målet med spelet:

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Slänger in en lite annorlunda isf, det här är från spelmanualen, som beskriver målet med spelet:

https://i.imgur.com/MwIF4nL.jpg

Mycket kul ledtråd! Låter som bekämpning av parkslide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Ha, jag kom på den efter att ha tänkt en stund: Corporation heter det.
Jag fick bara Conspiracy i huvudet hela tiden av nån anledning, men till sist släppte det.
Spelet såg typ hur coolt ut som helst på screenshots på den tiden tyckte jag
*edit* och jag hade nog aldrig använt spelet i tråden förut, eller så var det skitlänge sen: det verkar inte gå att söka fram det i trådhistoriken... (jag måste tänkt gjort det men glömt bort det)

...

Någon annan får gärna ta över! Lite tunt med inspirationen just nu.

Bra jobbat! Och jag förstod nog i efterhand att det var ett lite krångligt spel..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

https://i.imgur.com/MwIF4nL.jpg

Av någon anledning tänker jag på chuck rock 2 😁

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Av någon anledning tänker jag på chuck rock 2 😁

Nix! Beskrivningen kan lura en att tänka i de banorna dock

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Tokgissar: kan det vara felöversättning babies och babes? Kan det vara Duke Nukem 3D?

Skrivet av Videoapan:

Bra jobbat! Och jag förstod nog i efterhand att det var ett lite krångligt spel..

Krångligt men inte för krångligt
(finns många spelnördar här! )

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Tokgissar: kan det vara felöversättning babies och babes? Kan det vara Duke Nukem 3D?

Haha helt korrekt! Eller för att vara specifik så är det Duke Nukem 64, men är ju samma spel Garvade en del första gången jag läste instruktionsboken! Din tur!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Haha helt korrekt! Eller för att vara specifik så är det Duke Nukem 64, men är ju samma spel Garvade en del första gången jag läste instruktionsboken! Din tur!

Yeah, skön gissning som gick hem där (förutom plattformen då)
---

Attans, då måste jag väl nästan fixa en ny quiz nu då

Hmm, jag tar ett citat från en "one-liner" från huvudpersonen i ett (relativt sent) 90-tals spel.
I live... AGAIN!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Yeah, skön gissning som gick hem där (förutom plattformen då)
---

Attans, då måste jag väl nästan fixa en ny quiz nu då

Hmm, jag tar ett citat från en "one-liner" från huvudpersonen i ett (relativt sent) 90-tals spel.
I live... AGAIN!

Är det inte vår gamla goding Diablo?

Edit: Nähä, tänkte på the butcher där. Men snabb sökning fick mig fram till Blood.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Är det inte vår gamla goding Diablo?

Edit: Nähä, tänkte på the butcher där. Men snabb sökning fick mig fram till Blood.

Jepp, Blood är det!
Fast söka rakt av på citat är väl typ som att bildgoogla? Varning på den

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Jepp, Blood är det!
Fast söka rakt av på citat är väl typ som att bildgoogla? Varning på den

Kände det med, men var mest för att förvissa mig om att min gissning var rätt..😑

Försöker förgäves komma på något mer citat men det enda som fastnar i huvudet är följande:

"nah"

Vilket är enda ordet ens karaktär säger i hela spelet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Försöker förgäves komma på något mer citat men det enda som fastnar i huvudet är följande:

"nah"

Vilket är enda ordet ens karaktär säger i hela spelet.

Hmm, nån hint?
Är det en återkommande grej, eller sker det bara en gång i spelet typ?
Och det är huvudpersonen som säger det? Snackar någon annan i spelet?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Hmm, nån hint?
Är det en återkommande grej, eller sker det bara en gång i spelet typ?
Och det är huvudpersonen som säger det? Snackar någon annan i spelet?

Ledtrådar på g!
Huvudperson en gång, den du själv spelar i detta fps skräck/shooter/rpg som varit med i tråden tidigare. Ett av mina favoritspel genom alla tider.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Ledtrådar på g!
Huvudperson en gång, den du själv spelar i detta fps skräck/shooter/rpg som varit med i tråden tidigare. Ett av mina favoritspel genom alla tider.

Känns som det borde minska ner mängden spel ganska drastiskt, men det ringer ingen klocka för min del.
System shock? (kvalar den som skräck/shooter/rpg?)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Känns som det borde minska ner mängden spel ganska drastiskt, men det ringer ingen klocka för min del.

Det kvalar absolut in och du är väldigt nära 😁
Ordet yttras i slutsekvensen efter att antagonisten erbjudit en det vanliga "styra världen etc".

Nah!

Du var så nära och ingen annan har skrivit något ,System Shock 2 är det. La till kort klipp här, men hela slutet är trevligare eftersom Shodan pratar 😁

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Gjorde edit på mitt inlägg men citerar nu också för att ge dig en notis. Du får gärna lägga upp något nytt(gammalt)😁

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Gjorde edit på mitt inlägg men citerar nu också för att ge dig en notis. Du får gärna lägga upp något nytt(gammalt)😁

Åh fan, det var så nära! Lite tur i gissningen (även om du var relativt specifik förstås )
Jag har bara spelat nått demo i några minuter på System shock 2 .. Kom inte ens ihåg att huvudpersonen var "stum"

...

jag kan inte lägga upp bild förrän tidigast ikväll, så någon får gärna hoppa emellan!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Åh fan, det var så nära! Lite tur i gissningen (även om du var relativt specifik förstås )
Jag har bara spelat nått demo i några minuter på System shock 2 .. Kom inte ens ihåg att huvudpersonen var "stum"

...

jag kan inte lägga upp bild förrän tidigast ikväll, så någon får gärna hoppa emellan!

Fan, glömde den här... Hoppa gärna in
(lär inte bli förrän ikväll om jag kommer ihåg den här gången)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad ska man hitta på då??
Vi tar en plattformare från 16-bits eran:

(kom på 16 bitars konsollerna och även på hemdatorerna tror jag)
Den kan ha varit med i tråden nån gång förut men hade lite tunt om idéer

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Cool spot, den hade jag till Amigan

Permalänk
Medlem
Skrivet av freron:

Cool spot, den hade jag till Amigan

Korrekt
(tror bilden är från Megadrive men är inte säker)
Udda variant av 7Up reklam... Minns det som en OK (men inget speciellt direkt) plattformare på SNES.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har lite dålig koll på vad som har varit med historiskt tyvärr.

Någon som har spelat detta kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av freron:

Jag har lite dålig koll på vad som har varit med historiskt tyvärr.

https://i.imgur.com/IWDRXcf.png

Någon som har spelat detta kanske?

Inget som tagit den här än?
Jag har inte spelat det men känner vagt igen gränsnittet - troligen från att det varit med tidigare här (eller att jag letat för ett annat spel ) ...
Jag tror det är Alien Breed 3D?

Visa signatur