Windows tappade bort en hårddisk när datorn var avstängd.

Permalänk

Windows tappade bort en hårddisk när datorn var avstängd.

Min gamla dator brukar normalt sett stå på dygnet runt. Men då jag skulle resa bort ett tag stängde jag för ovanlighetens skull av den.

När jag kom hem igen idag, och skulle starta min dator så började den uppföra sig konstigt. Det första jag märkte var att windows(7) laddades extremt långsamt. När den lilla animerade logotypen kommer fram tillsammans med Windows Startas, så börjar den först normalt. För att sedan stanna till mitt i animationen. Den stannar där några minuter. Sedan fortsätter den igen, för att sedan stanna en andra gång. Totalt tar detta kanske 3-4 minuter.

Windows verkar sedan starta normalt. Jag kan logga in och windows startas, så vitt jag kan se, normalt.

Det var när jag skulle starta ett spel jag upptäckte att genvägen var ogiltig. Då jag startade utforskaren såg jag att en 500gb disk (Western Digital) (E saknades. Jag kontrollerade diskhanteraren och såg ingen disk där heller.

Jag startade om datorn och gick in i bios för att se om disken hittades där. Det stod "None". Då stängde jag av datorn och kontrollerade alla sata-kablar, och startade sedan om den och gick än en gång in i bios igen. Nu hade min "förlorade" disk åter kommit tillbaka i bios och allt verkade frid och fröjd.

Så skönt, tänkte jag, det var bara glapp i en kabel. För säkerhets skull bytte jag ut sata-kabeln mot en ny. Men när jag startar datorn igen så är uppstarten lika långsam som den var innan. Det tar gissningsvis runt 4-5 minuter att starta upp windows.

När jag kom in i windows så upptäcker jag att hårddisken fortfarande inte står att finna. Den finns inte i utforskaren, och den finns inte heller med i diskhanteraren.

Jag startar då om datorn igen för att dubbelkolla i BIOS. Den finns fortfarande med där, alla diskar verkar hittas. Men i windows existerar inte disken längre.

OBS. Det är inte datorn i min signatur som frågan gäller. Utan en gammal AMD 6000+ med Windows 7, 4gb ram och 5x500gb diskar.

Jag är tacksam för alla tips!

Verkar dock som jag valt en bra tidpunkt att köpa ny dator.

Permalänk

Du kan ju koppla ur D: -disken för att konstatera att uppstarten går normalt när den disken inte är med. Du kan sedan gå in i Enhetshanteraren och vänta medan du kopplar in D: -disken igen. Eventuellt måste du högerklicka överst i Enhetshanteraren och begära "Sök efter maskinvaruförändringar" för att disken skall dyka upp under "Diskenheter". Om disken dyker upp så gå till Diskhanteraren och se där hur diskens status är.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Skrivet av Waxinator:

Du kan ju koppla ur D: -disken för att konstatera att uppstarten går normalt när den disken inte är med. Du kan sedan gå in i Enhetshanteraren och vänta medan du kopplar in D: -disken igen. Eventuellt måste du högerklicka överst i Enhetshanteraren och begära "Sök efter maskinvaruförändringar" för att disken skall dyka upp under "Diskenheter". Om disken dyker upp så gå till Diskhanteraren och se där hur diskens status är.

Windows startar helt normalt utan disken.

Testat att byta både ström och satakabel, samt testa disken i en annan sata-port. Även kört en ubuntu live-cd men disken hittas inte i linux heller. Inget har funkat, jag kommer inte åt disken. Dock hittas den fortfarande i bios.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Det är INTE min turdag idag. Nyss skar fläkten till grafikkortet och nu kan jag inte ens felsöka vidare. Haha