Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Bluescreen ibland (typ en gång per månad)

Permalänk

Bluescreen ibland (typ en gång per månad)

Tjena alla medlemar!
Jag har fått ett problem som började i för ett par månader sedan.
Jag får bluescreen ibland inte alls ofta men ibland. Jag har fått det när jag spelat och tittat på youtube. Nu har jag det hänt tre gånger sedan i februari typ.
Första gången spelade jag BF3. Just när jag fick det var det extremt mycket explosioner och annat. Skärmen flimrade till och allt frös.
Andra gången så kollade jag ett klipp på youtube och först blev BARA videon grön sen så började skärmen flimra och det frös. Windows hittade två lösningar; Uppdatera Adobe Flash Player och någonting mer som jag inte kommer ihåg.
Tredje och senaste gången (idag) så spelade jag Crysis Wars och hade spelat det i några timmar så frös ljudet och skärmen sedan flimrade det till och så bluescreen.
Datorn startar om fint efter utan några problem. Eftersom det flimrar och det händer när jag anstränger GPU:n så är det förmodligen den. Jag har ett Gigabyte HD6850. Detta är inget större problem eftersom det händer så ytterst sällan men man undrar ju...
Jag är också rädd för att jag ska skriva ''sönder'' hårddisken om jag får fler bluescreens.

Tacksam för svar
För övriga specs checka signaturen!

Visa signatur

3900X | ROG Strix X570-F | 2080 Ti | 3TB | 32GB | RM750x
ROG Zephyrus M16 | i9 | 48 GB | 3070ti | 3TB | 2K 165Hz
Canon EOS 7D Mark II | 24-105 f/4 | 50 f/1.8 | 70-200 f/4

Permalänk
Medlem

Kan vara att drivrutinerna till grafikkortet krashade, då youtube videos blev grön. Har hänt mig. Det eller så håller grafikkortet på att bli trasigt. Testa att installera de nyaste drivrutinerna för ditt grafikkort. Försök göra en ren installation om det går. Kommer inte ihåg hur catalyst installern fungerar.

Visa signatur

Citera för svar!
Stationär: AMD Ryzen 5600x | 32GB G.Skill 3600Mhz | AMD Radeon 5700xt
Laptop:MacBook Pro 13" 2016 TB 16gb 512gb

Permalänk
Medlem

Ta en bild nästa gång du får bluescreen och säg vad du får för felmeddelande, det kan hjälpa att förstå vad som är fel.
Skulle också gissa på att grafikkortet krånglar, prova att avinstallera drivrutinen och sedan installera den på nytt. Om du skulle ha ett annat grafikkort liggandes så testa med det.

Permalänk
Skrivet av Gauz:

Kan vara att drivrutinerna till grafikkortet krashade, då youtube videos blev grön. Har hänt mig. Det eller så håller grafikkortet på att bli trasigt. Testa att installera de nyaste drivrutinerna för ditt grafikkort. Försök göra en ren installation om det går. Kommer inte ihåg hur catalyst installern fungerar.

Ja, jag uppdaterade de med driver scanner för ett tag sedan det kan ha blivit något fel då :/
Tack för svar btw

Visa signatur

3900X | ROG Strix X570-F | 2080 Ti | 3TB | 32GB | RM750x
ROG Zephyrus M16 | i9 | 48 GB | 3070ti | 3TB | 2K 165Hz
Canon EOS 7D Mark II | 24-105 f/4 | 50 f/1.8 | 70-200 f/4

Permalänk
Skrivet av Flostyle:

Ta en bild nästa gång du får bluescreen och säg vad du får för felmeddelande, det kan hjälpa att förstå vad som är fel.
Skulle också gissa på att grafikkortet krånglar, prova att avinstallera drivrutinen och sedan installera den på nytt. Om du skulle ha ett annat grafikkort liggandes så testa med det.

Tyvärr så glömde jag kolla det ; (
Jag ska testa imorgon med ett annat grafikkort imorgon kanske har ett gt520 och ett gamalt nvidia 6800gs eller något
Men tack

Visa signatur

3900X | ROG Strix X570-F | 2080 Ti | 3TB | 32GB | RM750x
ROG Zephyrus M16 | i9 | 48 GB | 3070ti | 3TB | 2K 165Hz
Canon EOS 7D Mark II | 24-105 f/4 | 50 f/1.8 | 70-200 f/4

Permalänk
Medlem
Skrivet av CRYSIS FOREVER98:

Ja, jag uppdaterade de med driver scanner för ett tag sedan det kan ha blivit något fel då :/
Tack för svar btw

Driver Scanner är ganska dåligt, bättre att använda sig av www.amd.com om du har AMD kort och www.nvidia.com om man har nvidia.

Visa signatur

Citera för svar!
Stationär: AMD Ryzen 5600x | 32GB G.Skill 3600Mhz | AMD Radeon 5700xt
Laptop:MacBook Pro 13" 2016 TB 16gb 512gb

Permalänk
Medlem

Jag hade liknande problem med min gamla rigg, speciellt det med ljudet som fryser först och sedan följer hela systemet med, det visade sig vara hårddisken och nätagget som sjöng på sista versen för min del iallafall. Ibörjan så skedde det väldigt sällan, men på slutet räckte det med att starta upp ett spel och spela kanske 5-10minuter innan BSOD dök upp.

Kollade i HWMonitor i tro om det var grafikkortet som blev för varmt men märkte då att hårddisken låg på 50-60C (Om jag minns rätt) efter någon minut. Bytte ut denna mot den jag har nu och det verkade flyta på rätt bra ett tag. Men då kom BSOD tillbaka och någon tipsade mig om att jag skulle testa med ett annat nätagg, vilket fungerade och har fungerat utan BSOD i ett år nu.

Men som sagt, skriv ned BSOD felmeddelandet och googla lite så bör du hitta ungefärliga lösningar. Alltid en massa felsökande när sådant händer.

Visa signatur

Cooler Master MasterBox 5 Pro | AMD Ryzen 5 2600 | Cryorig H7 | ASUS TUF B450-PLUS GAMING | ASUS ROG Strix RX580 8GB | Corsair 16GB @ 3000Mhz | Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Skrivet av Gauz:

Driver Scanner är ganska dåligt, bättre att använda sig av www.amd.com om du har AMD kort och www.nvidia.com om man har nvidia.

Ja, jag brukar alltid ladda ner från amds hemsida men detta var ett undantag...

Visa signatur

3900X | ROG Strix X570-F | 2080 Ti | 3TB | 32GB | RM750x
ROG Zephyrus M16 | i9 | 48 GB | 3070ti | 3TB | 2K 165Hz
Canon EOS 7D Mark II | 24-105 f/4 | 50 f/1.8 | 70-200 f/4

Permalänk
Skrivet av Tomtelol:

Jag hade liknande problem med min gamla rigg, speciellt det med ljudet som fryser först och sedan följer hela systemet med, det visade sig vara hårddisken och nätagget som sjöng på sista versen för min del iallafall. Ibörjan så skedde det väldigt sällan, men på slutet räckte det med att starta upp ett spel och spela kanske 5-10minuter innan BSOD dök upp.

Kollade i HWMonitor i tro om det var grafikkortet som blev för varmt men märkte då att hårddisken låg på 50-60C (Om jag minns rätt) efter någon minut. Bytte ut denna mot den jag har nu och det verkade flyta på rätt bra ett tag. Men då kom BSOD tillbaka och någon tipsade mig om att jag skulle testa med ett annat nätagg, vilket fungerade och har fungerat utan BSOD i ett år nu.

Men som sagt, skriv ned BSOD felmeddelandet och googla lite så bör du hitta ungefärliga lösningar. Alltid en massa felsökande när sådant händer.

Okej, jag kanske skulle testa med en annan hårddisk...
Nätagget tror jag det inte är några fel på.
Tack

Visa signatur

3900X | ROG Strix X570-F | 2080 Ti | 3TB | 32GB | RM750x
ROG Zephyrus M16 | i9 | 48 GB | 3070ti | 3TB | 2K 165Hz
Canon EOS 7D Mark II | 24-105 f/4 | 50 f/1.8 | 70-200 f/4

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*
På offt

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Avstängd

jag har haft liknanade problem förut när jag körde mitt 6850 klockat i controll center samma brukar jag få att den blinkade till i youtube videos som den updaterar nått vet inte om det är nått strömspar läge eller vad det är som gör det men verkar kunna få drivrutinen att balla ur ibland så jag klockar med msi afterburner nu mera
och det funkar prima utan problem

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Skrivet av lord_vasagos:

jag har haft liknanade problem förut när jag körde mitt 6850 klockat i controll center samma brukar jag få att den blinkade till i youtube videos som den updaterar nått vet inte om det är nått strömspar läge eller vad det är som gör det men verkar kunna få drivrutinen att balla ur ibland så jag klockar med msi afterburner nu mera
och det funkar prima utan problem

Jaha! Det förklarar mycket!
Jag klockade några gånger, mycket försiktigt och kontrollerat med amd catalyst control center jag med.
Kanske är därför...
Mycket hjälpsamt! TACK!

Visa signatur

3900X | ROG Strix X570-F | 2080 Ti | 3TB | 32GB | RM750x
ROG Zephyrus M16 | i9 | 48 GB | 3070ti | 3TB | 2K 165Hz
Canon EOS 7D Mark II | 24-105 f/4 | 50 f/1.8 | 70-200 f/4