Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Temperatur avläsning Phenom II x4 965

Permalänk
Medlem

Temperatur avläsning Phenom II x4 965

Hej,

Sent igår natt pillade jag lite på klockmultiplikatorn på min processor och det första intrycket är positivt.

Efter 40 minuter av 98% load på alla 4 kärnor så slickade temperaturen på 63 grader, men låg som oftast på 61-62 under denna perioden.

Självklart kan jag testa det i timmar tills det brister, men om jag är girig och vill ha ut lite till så måste jag ju göra om testet i x timmar.

tl;dr Hur länge skall man belasta processorn för att få en korrekt temperatur avläsning, och när börjar den närma sig farliga nivåer?

Tack!

Visa signatur

There's you, and there's Lionel Richie.

Permalänk
Entusiast

En Phenom II processor har en max rekommenderad temperatur av AMD på 62C.
För att veta att din processor är 110% stabil brukar folk rekommendera att man kör Prime95/OCCT under 1 dygn (24 timmar).
När jag själv överklockar och ska se om en klockfrekvens är stabil så jag kan höja ytterligare så brukar det köras cirka 2-4 timmar, detta skulle jag säga är upp till var och en.
Lycka till.

Mvh,
Patrik

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

Tack så mycket Patrik!

Ibland behöver man någon annans syn på det för att komma på nya google termer. Letade runt lite på termen "Phenom ii x4 965 recommended temperatures" så verkar det stämma det du säger 62-65 ligger "smärtgränsen" för processorn. Men är det smärtgränsen som att efter det blir den instabil, eller är det så att den redan nu är instabil och vid 62-65 så äre kört.

Ska prova denna helgen, men börjar nog eventuellt redan nu att dra ner klockan lite. Grannen har med identisk rig klockat sin till 4,2 utan problem. Min når 63 vid 4ghz. Kanske borde dammsuga H50'n

Iallafall, stort tack!

Visa signatur

There's you, and there's Lionel Richie.

Permalänk
Medlem

Tänk på att inte köra Prime för långa perioder. Det är bara ohälsosamt för processorn.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

Hej Superlight, Hur långa perioder snackar vi?

Jag streamar mycket på twitch.tv, till D3 release planerar jag en 48 timmars stream, medans jag streamar ett spel ligger jag på 98-100% load hela tiden...

Visa signatur

There's you, and there's Lionel Richie.

Permalänk
Skrivet av numri:

Tack så mycket Patrik!

Ibland behöver man någon annans syn på det för att komma på nya google termer. Letade runt lite på termen "Phenom ii x4 965 recommended temperatures" så verkar det stämma det du säger 62-65 ligger "smärtgränsen" för processorn. Men är det smärtgränsen som att efter det blir den instabil, eller är det så att den redan nu är instabil och vid 62-65 så äre kört.

Ska prova denna helgen, men börjar nog eventuellt redan nu att dra ner klockan lite. Grannen har med identisk rig klockat sin till 4,2 utan problem. Min når 63 vid 4ghz. Kanske borde dammsuga H50'n

Iallafall, stort tack!

62 grader är ett estimat på vad som kan anses "säkert" för att processorn inte skall ta skada. Det är egentligen bara en spekulation då AMD gett ganska kryptiska uttalanden kring det men har blivit allmänt vedertaget. Skall man köra den överklockad hela tiden bör temperaturen ligga under 62 helt enkelt. Dock kör ju de flesta inte prime95 på sin dator bara för skojs skull så du få helt enkelt läsa temperaturer när du använder datorn och avgöra huruvida det är säkert eller ej.
Stabilitetsgränsen kan ligga högre än så, och lägre, beroende på små fysiska variationer men generellt som du redan påpekat: Främsta nyckeln till att överklocka Phenom II högt är att hålla den så kall som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av numri:

Hej Superlight, Hur långa perioder snackar vi?

Jag streamar mycket på twitch.tv, till D3 release planerar jag en 48 timmars stream, medans jag streamar ett spel ligger jag på 98-100% load hela tiden...

Hur varmt det blir beror även på vilka program du testar med, 100% belastning är inte alltid lika hårt, även om det låter lite ologiskt. Det hänger på hur mycket de andra kretsarna, nordbrygga m.m. får jobba, som har hand om minnesbussar osv.

I början körde jag Prime95, men då tog det en gång 10+ timmar innan blåskärmen kom, hade varit hur stabilt som helst hela natten och kvällen innan dess.

Numera testkör jag alltid med IntelBurnTest först, som default kör den 5 beräkningar som tar ungefär en minut vardera, beroende på hur mycket av RAM-minnet du vill använda. Sätt det på minst "high" (står hur många GB det är) och kör igenom en gång eller två, då bör tempen stiga väldigt fort till max.

Är det stabilt i dessa 5/10 rundor, så kan man köra Prime95 i 8-10h över natten åtminstone för att se om det funkar även i längden.

Håll koll på både CPU/Core-temp och MB/NB-temp eller vad den kan tänkas heta. Mitt Sabertooth 990FX har en 5-6 tempgivare på moderkortet så jag kan lätt se om t.ex. nordbryggan eller VRM-kretsarna blir för varma.

Med min gamla Athlon x4 hette den bara TMPIN1 i HWMonitor och då var det inte CPU-temp som begränsade mig utan just VRMs som blev för varma eftersom det var ett billigt u-ATX-moderkort utan kylflänsar på de komponenterna. När den gick uppåt 65-67 grader och CPUn var på 60 så hängde datorn.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk

Ma nakn köra en Phenom Mycket varmare än så, dom tåler riktigt mycket!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti