Bygglog: Projekt Storebror (Fractal Design XL)

Permalänk

Bygglog: Projekt Storebror (Fractal Design XL)

Hej alla Sweclockare, Ska för andra gången i mitt liv "bygga" ett vattenkylnings system, tänkte därför ha en bygglog i fall att det är någon som är intresserad om hur jag kommer gå till väga då det kommer att behövas göras en hel del med chassit för att få till det hela som jag hade tänkt mig.

Idén om bygget fick jag när Sweclockers tillsammans med Fractal Design nyligen hade en tävling om att modda ett valfritt chassi från just Fractal Design.
Min ide var att modda ett FD Define XL för vattenkylning, Min idé är då att Modda in en 420mm radiator i toppen av chassit, det innebär att jag måste göra passande hål för montering och ventilation då Define XL inte har några ventilations hål överhuvudtaget i toppen. I nederdelen av chassit kommer jag även montera två stycken 240mm radiatorer i "crossflow" konfiguration vilket innebär att jag måste ta bort 2st HDD burar som sitter i vägen och fästa dem på ett vettigt sätt.
Det är i stora drag det jag planerat att göra en så länge.

Namnet Storebror är ganska enkelt, mitt förra bygge gjordes i ett vanligt Define och nu kommer storebror alltså XL varianten av Define.

Vattenkylnings komponenter som kommer användas:
Radiator 1 - En 420mm radiator som är 36mm tjock.
Radiator 2&3 - Två 240mm radiatorer som är 30mm tjocka.
Pump - En D5 pump med Bitspower modkit och Top.
Resevoir - En 150mm "Tub" Res

Kommer Kyla en CPU och två GPUer

DatorKomponenter som jag kommer använda vet jag inte riktigt än, Det ända jag vet som jag kommer använda är två HD 6970.

Finns inte så mycket att kommentera än så länge eftersom jag inte fått hem allt än men ni får gärna säga vad ni tror om idén

Updates:

Permalänk
Avstängd

Om du nu måste modda så mycket, varför inte bara köpa ett mer passande chassi från början?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sim0nT:

Om du nu måste modda så mycket, varför inte bara köpa ett mer passande chassi från början?

Det är som att man säger varför ska du ha roligt när du kan ha tråkigt och köpa en chassi som har de spec

Vitsen att modda är att man har roligt och visar sina idéer och bjuder kanske upp bilder/videos till folk som vill se hur det gick till.

TS, det kommer se bra ut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sim0nT:

Du vet att tråden är skapad i MODIFIKATIONER & EGNA KONSTRUKTIONER va?

Visa signatur

Asus cx55 Vibe Chromebook
MacBook Air M1 16gb/256gb
Komplett Khameleon i7 9750h gtx1660ti
Project Lian Li PC-X900 Enermax Edition
Project Fractal Design Arc Mini

Permalänk
Avstängd
Skrivet av EW200:

Du vet att tråden är skapad i MODIFIKATIONER & EGNA KONSTRUKTIONER va?

Han vet säkert det men han undrar just nog varför.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

Han vet säkert det men han undrar just nog varför.

Jo det är möjligt! Förstår inte varför bygget ifrågasätts bara..
Gillar snubben chassit men det inte riktigt passar för komponenterna man vill ha så får man ju bygga lite.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av EW200:

Jo det är möjligt! Förstår inte varför bygget ifrågasätts bara..
Gillar snubben chassit men det inte riktigt passar för komponenterna man vill ha så får man ju bygga lite.

Det var det jag nästan svarade om du kollar lite längre upp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

Det var det jag nästan svarade om du kollar lite längre upp

Jo men vi skrev ju inläggen i princip samtidigt.
Jag tryckte på enter lite senare än dig!

Tillbaka till ämnet så tror jag det kan bli ballt!
Bygg på bara..

Visa signatur

Permalänk
Proffsmoddare

Lycka till!

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk
Skrivet av Sim0nT:

Som dem andra skriver så är det roligt att pyssla o fundera över hur man ska få ihop det hela en redig utmaning alltså

Skrivet av Alle22:

Det är som att man säger varför ska du ha roligt när du kan ha tråkigt och köpa en chassi som har de spec

Vitsen att modda är att man har roligt och visar sina idéer och bjuder kanske upp bilder/videos till folk som vill se hur det gick till.

TS, det kommer se bra ut!

Kul att du tror att jag kommer lyckas

Skrivet av EW200:

Jo men vi skrev ju inläggen i princip samtidigt.
Jag tryckte på enter lite senare än dig!

Tillbaka till ämnet så tror jag det kan bli ballt!
Bygg på bara..

Hoppas det blir bra :D, Har fått hem 420mm radiatorn så funderar lite hur jag ska få "monterings" hålen till radiatorn på exakt rätt ställe

Permalänk
Skrivet av sack:

Lycka till!

Tackar Tackar!

Permalänk

Ungefär såhär har jag tänkt mig.

Permalänk
Medlem

Jag hade slängt ner pumpen på nedervåningen om jag var du, snyggare med pumpen undangömd

Permalänk
Proffsmobbare

Om du menar crossflow som i att dubbelmacka två 240mm-radiatorer så borde du tänka om och skapa någon slags avskärmning. Annars kommer den ena radiatorn att värma upp den andra och skapa exakt samma temperaturer som att bara ha en 240. Detta är testat om och om igen med samma resultat.

(Crossflow gäller normalt vattenriktningen förövrigt, som rör sig från en nippel på ände A till en nippel tvärs över i ände B, istället för att ha bägge nipplar på en ände.)

I övrigt samklangar jag med Sack, lycka till!

Permalänk
Skrivet av xHenke:

Jag hade slängt ner pumpen på nedervåningen om jag var du, snyggare med pumpen undangömd

Kommer att ha en Pump topp på pumpen så den kommer se ganska bra ut , och det finns nog inte plats att ha den i neder våningen heller.

Skrivet av JaZid:

Om du menar crossflow som i att dubbelmacka två 240mm-radiatorer så borde du tänka om och skapa någon slags avskärmning. Annars kommer den ena radiatorn att värma upp den andra och skapa exakt samma temperaturer som att bara ha en 240. Detta är testat om och om igen med samma resultat.

(Crossflow gäller normalt vattenriktningen förövrigt, som rör sig från en nippel på ände A till en nippel tvärs över i ände B, istället för att ha bägge nipplar på en ände.)

I övrigt samklangar jag med Sack, lycka till!

Får se om man kan hitta på något åt detta, för det räcker väll inte med att ha en fläkt på framsidan som blåser mitt i mellan radiatorerna, eller vad tror du?

Tack så mycket!

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av Kevin1992:

Får se om man kan hitta på något åt detta, för det räcker väll inte med att ha en fläkt på framsidan som blåser mitt i mellan radiatorerna, eller vad tror du?

Tack så mycket!

Så länge du inte trycker varmluft från en radiator igenom en annan så ska du inte ha några problem. Du skulle ju kunna ha en fläkt i fronten som drar in och 4 långsammare fläktar på radiatorerna som drar ut luften, om tvunget.

Permalänk

Har hunnit med ganska mycket idag och fått hem ännu ett paket, från England den här gången - Massa fittings, Res och modkit till pumpen!

Alla fittings

Modkittet till pumpen, fick dock inte pump toppen idag :/

Reservoiren

Sedan började jag tänka på hur jag skulle få alla monterings hålen till topp radiatorn på rätt ställe och mätte och hade mig som en galning!

Så här såg "mallen" ut efter ett bra tag mätande.

Efter jag borrat upp 12 hål så testade jag att montera radiatorn, Som ni kan se på bilden saknas det 3 skruvar bak på chassit, det var mellan 2 - 2,5 mm förskjutet så att skruvarna inte gick i gängan på radiatorn. Detta fixades lätt genom att ta fram dremeln och slipa bort några få millimeter så nu passar den perfekt!

Radiator på plats!

Hann även ta bort dem nedre HDD burarna idag, har inte tagit något kort på detta än.
I morgon hade jag tänkt att börja borra alla ventilations hål för topp radiatorn, kommer bli väldigt jobbigt då det kommer behövas borra ett par hundra hål xD

Allt för idag hej...

Permalänk
Medlem

Kommer bli grymt! men kan ej se bilderna..

Visa signatur

|Intel i7-7700K |Asus Strix Gaming Z270H|EVGA GeForce GTX 1070|Corsair DDR4 3000Mhz LP |SAMSUNG 830 128GB| EVGA Supernova 750|Fractal Design R2 XL With Custom Waterloop|

Permalänk
Skrivet av virre94:

Kommer bli grymt! men kan ej se bilderna..

Kan du se bilderna nu? Kul att du tror på min idé Tack!

Permalänk
Medlem

Är det högupplösta bilder? Det laggar när man kommer ner till de sista bilderna :/ Detta ska dock följas, kan bli intressant

Permalänk
Medlem

Grymt cool Ide! Ser fram emot mer uppdateringar

Visa signatur

Följ mig på Facebook också: https://www.facebook.com/ByBl00m
Tidigare/Pågående Projekt:
Project: Silent Shadow
Project: Sasori - A Military mITX Build

Permalänk
Skrivet av Jockem00:

Är det högupplösta bilder? Det laggar när man kommer ner till de sista bilderna :/ Detta ska dock följas, kan bli intressant

Ah dem är ganska högupplösta märkte också att det gick lite segt xD, Kul att du tycker om idén!

Skrivet av Bl00m:

Grymt cool Ide! Ser fram emot mer uppdateringar

Tackar!

Permalänk
Medlem

Ska du köra nästan fläktlöst?

Låter spännande iallafall.

Visa signatur

5700X3D | 5080 Prime OC | Katt

Permalänk

Hej allihop, skulle vilja veta vad ni tycker om dem komponenterna jag tänkte köra i bygget.
Som sagt tidigare kommer jag använda 2 st HD 6970, Processorn jag tänkte använda är FX8120. Sen är det ju moderkortet som jag är lite orolig för, Jag vill helst använda mig av Gigabytes 990fx UD-3 då den är helsvart och enligt mig riktigt snyggt. vet dock inte hur det är vid lite rejälare överklockning på det kortet, om det pallar det med strömförsörjning och allt sånt eftersom FX serien slukar lite ström så att säga vad tror ni? något som har det här kortet och kan berätta?

Edit: Psu jag tänkte använda är Fractal design Newton 800W och ram vet jag inte riktigt än!

Permalänk
Medlem

Detta kommer att följas och kanske kopieras hoppas det är ok?

Visa signatur

Chassi Phanteks Enthoo Evolv X Anthracite Grey Cpu Intel® Core™ i7-7700K @ 5.0Ghz
Mob ASUS Maximus IX Formula Ram Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 4000MHz CL16 Dominator Platinum
Gfx ASUS GeForce RTX 3080 Ti 12GB STRIX GAMING OC Cpu Cooler Corsair iCUE H115i RGB PRO XT M.2 2xCorsair Force MP510 series NVMe PCIe M.2 SSD 480GB
SSD 4xSamsung 870 EVO SSD 1TB OS Win 10 Pro 64bit
Psu Corsair HX1200, 1200W PSU

Permalänk

Idag har jag inte gjort mycket alls på projektet, Har börjat test montera botten radiatorerna.

Testade först att ha fläktarna på utsidan då jag tycker det är snyggare att se en fin fläkt istället för en radiator, men om jag ska ha fläktarna på utsidan kommer det bli väldigt tight mellan dem två radiatorerna och därmed väldigt svårt att sätta dit slang där emellan.

Om jag istället vänder på steken finns det betydligt mer utrymme!

Har inte hunnit med så mycket mer idag, har börjat rita upp något som ska likna en mall för ventilations hålen i toppen!

Tack för idag Haj!

Permalänk
Skrivet av Uberlaz0:

Detta kommer att följas och kanske kopieras hoppas det är ok?

Kanske inte kopiera rakt av? är väll inget roligt xD Gör något eget utav Idén så kommer det bli skit bra! bara roligt om du finner inspiration i mitt projekt!

Permalänk
Medlem

Ser grymt bra ut, ungefär liknande nå jag har tänkt mig, tänker följa det här, och kanske stjäla nå smådetaljer eller små smarta idéer du har, i min mod senare, ifall det är okej?

Visa signatur

Lillburken Mobo: Gigabyte GA-970A- UD3 Processor AMD Phenom2 x4 955, 3,8 Ghz Chassi Fractal Design R3 Grafik ASUS GTX 560 Ti, klockad SSD Crucial M4 128 GB Nätagg Corsair CX 600 Ram Corsair 8 GB, 1333 Mhz Kylning Antec Kühler 620 vattenkylning

Permalänk
Medlem

Vart fick du tag på plåtarna för att fästa radiatorn i båtten? Jag håller på med ett projekt i just FD Define XL och har funderingar på nästan likadan setup Kanske får någon bra idé av det hela också:)

Permalänk
Medlem

vilket monster!!!2x240+420mm rad grr sexigt:) kör hårt detta kommer att följas

btw skaffa dej ett alu galler till radden på toppen, typ såna alu galler som sticker ut lite, kommer att se sjukt sexigt ut:) mer mods som du ska göra, eller bara dem du har nämnt?