Bygglog: Projekt Storebror (Fractal Design XL)

Permalänk
Medlem

det borde gå! många har kommit långt med det kortet, men att har med tur och göra, har du otur så du kanske får ett cpu som måste ha högre vcore än andra för att komma till samma klock, om du fattar vad jag menar. ett exempel är jag med min 1055t, jag måste ha typ 1,5v för att vara stabil på 4ghz medan min vän 1,43 :/

Skrivet av Kevin1992:

Hej allihop, skulle vilja veta vad ni tycker om dem komponenterna jag tänkte köra i bygget.
Som sagt tidigare kommer jag använda 2 st HD 6970, Processorn jag tänkte använda är FX8120. Sen är det ju moderkortet som jag är lite orolig för, Jag vill helst använda mig av Gigabytes 990fx UD-3 då den är helsvart och enligt mig riktigt snyggt. vet dock inte hur det är vid lite rejälare överklockning på det kortet, om det pallar det med strömförsörjning och allt sånt eftersom FX serien slukar lite ström så att säga vad tror ni? något som har det här kortet och kan berätta?

Edit: Psu jag tänkte använda är Fractal design Newton 800W och ram vet jag inte riktigt än!

Permalänk
Skrivet av evil1:

Ser grymt bra ut, ungefär liknande nå jag har tänkt mig, tänker följa det här, och kanske stjäla nå smådetaljer eller små smarta idéer du har, i min mod senare, ifall det är okej?

Självklart! bara roligt att du tycker det verkar så bra att du själv vill göra liknande!:D

Skrivet av Johnny71:

Vart fick du tag på plåtarna för att fästa radiatorn i båtten? Jag håller på med ett projekt i just FD Define XL och har funderingar på nästan likadan setup Kanske får någon bra idé av det hela också:)

Köpte dem på Specialtech.uk eller om det är Com, det är XSPC 120mm Radstand! http://specialtech.co.uk/spshop/customer/XSPC-120mm-Radstand-... Bara hålla ett öga öppet så kanske du kan snappa upp något

Skrivet av Gulbanan:

vilket monster!!!2x240+420mm rad grr sexigt:) kör hårt detta kommer att följas

btw skaffa dej ett alu galler till radden på toppen, typ såna alu galler som sticker ut lite, kommer att se sjukt sexigt ut:) mer mods som du ska göra, eller bara dem du har nämnt?

Vill faktiskt inte ha något som sticker ut överhuvud taget, vill försöka få det att se så "Orginal" ut som det bara går hade dock varit smidigare att göra så Mera mods som behövs är väll bara ventilations hål för botten radiatorerna, vet dock inte om man kan kalla det mods xD, en sak till som jag vill göra är att ersätta "avskärmnings" plåten med en Rök tonad plexi skiva så man kan se igenom lite grann bara

Kul att du uppskattar Projektet, Tack!

Permalänk
Medlem

Det är läskigt vad lika vi tänkt.. 2 st 6970 r2 newton 800w, lliknande dragningar, placering av radiator i botten osv vi är då bra smarta tkr ja !:D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevin1992:

Vill faktiskt inte ha något som sticker ut överhuvud taget, vill försöka få det att se så "Orginal" ut som det bara går hade dock varit smidigare att göra så Mera mods som behövs är väll bara ventilations hål för botten radiatorerna, vet dock inte om man kan kalla det mods xD, en sak till som jag vill göra är att ersätta "avskärmnings" plåten med en Rök tonad plexi skiva så man kan se igenom lite grann bara

Kul att du uppskattar Projektet, Tack!

synd,men spara det till nästa projekt:) det med röktonad kommer att se skit snyggt ut, men skaffa dej svart tonad och sen gravera något på den!namnet på projektet eller typ farctal xl in my wayxD

Permalänk
Skrivet av Johnny71:

Det är läskigt vad lika vi tänkt.. 2 st 6970 r2 newton 800w, lliknande dragningar, placering av radiator i botten osv vi är då bra smarta tkr ja !:D

Smarta är bara förnamnet xD , Är du färdig med ditt projekt? isf vore roligt att se lite bilder på hur det vart!

Skrivet av Gulbanan:

synd,men spara det till nästa projekt:) det med röktonad kommer att se skit snyggt ut, men skaffa dej svart tonad och sen gravera något på den!namnet på projektet eller typ farctal xl in my wayxD

Tror också det kan bli fräkt får se om det blir någon gravering kanske kan bli häftigt

Permalänk

Idag har jag gjort en hel del med projektet, har börjat borra alla hål för ventilation, och det tar fruktansvärt lång tid xD

Tog lite över tre timmar att bara göra hål för en fläkt xD

Nu är det bara på nästa!

Kommer fortsätta i morgon om vädret tillåter! Gonatt på er!

Permalänk
Medlem

Ser riktigt bra ut, använde du dig av någon hållare till borren eller körde du på som vanligt? Vill göra samma sak på mitt chassi men det verkar riktigt svårt samt så tar det satans tid

Keep it up!

Permalänk
Medlem

Grymt bra jobbat hitils! Kommer helt klart följa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jockem00:

Ser riktigt bra ut, använde du dig av någon hållare till borren eller körde du på som vanligt? Vill göra samma sak på mitt chassi men det verkar riktigt svårt samt så tar det satans tid

Keep it up!

Kan rekommendera dig att plocka av den detalj du vill borra i, oftast bara popnitar eller skruvar som går att återplacera
Sen ha något under typ en brädbit som ytan ligger an mot. Markera varje hål med en körnare, sen kommer borret åka genom fint utan
att flytta sig om man inte klantar till det dvs

Samt nytt skarpt borr och kylning/smörjning.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Skrivet av Jockem00:

Keep it up!

Jag körde utan något stöd till maskin det är inte så jätte svårt men som du säger tar det väldigt lång tid går ju att köpa radiator galler det är ju lite smidigare men inte lika snyggt enligt mig

Skrivet av simme300:

Grymt bra jobbat hitils! Kommer helt klart följa

Tack!

Skrivet av ODDNAME:

Kan rekommendera dig att plocka av den detalj du vill borra i, oftast bara popnitar eller skruvar som går att återplacera
Sen ha något under typ en brädbit som ytan ligger an mot. Markera varje hål med en körnare, sen kommer borret åka genom fint utan
att flytta sig om man inte klantar till det dvs

Hade väll varit lite smidigare att plocka bort topp panelen men det funkar ganska bra ändå Kan tänka mig att man kan trycka på lite mer med borret om man lägger en planka under som du säger.

Permalänk
Skrivet av Kevin1992:

Idag har jag gjort en hel del med projektet, har börjat borra alla hål för ventilation, och det tar fruktansvärt lång tid xD

http://www.bilddump.se/bilder/20120526231408-81.233.34.74.JPG

Tog lite över tre timmar att bara göra hål för en fläkt xD
Nu är det bara på nästa!
Kommer fortsätta i morgon om vädret tillåter! Gonatt på er!

Jag tycker det är synd att alla bara ropar "hej vad kul och vad snyggt allt är"
Då utvecklas vi ju inte som moddare eftersom alla tycker att allt är snyggt.
Någon föreslog ett galler istället för att borra hål och jag håller med.
På bilden ovan ser man hålen och är jag den enda som tycker det, ja vad skall vi säga, inte ser så bra ut?
Kalla mig nu inte en skitstövel (jo eller gör det om ni tycker det förresten) men jag vill i alla fall vara ärlig och komma med en konstruktiv åsikt.
Jag tycker det ser illa ut, hålen är inte i linje med varandra, det är skador runt hålen, alla är inte lika.
Mer praktiskt så är så där lite hål på en sån stor yta väldigt flödes-restriktivt. Det kommer att hindra luften mer än man tror.
Mitt konstruktiva förslag är att såga ut ett runt hål och sätta ett galler där. Eller såga upp en helt kvadratiskt hål så att hela radiatorn syns och sätta ett radiatorgaller på insidan efter att man målat på metallkanterna med svart tusch eller färg.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Klimpen717:

Jag tycker det är synd att alla bara ropar "hej vad kul och vad snyggt allt är"
Då utvecklas vi ju inte som moddare eftersom alla tycker att allt är snyggt.
Någon föreslog ett galler istället för att borra hål och jag håller med.
På bilden ovan ser man hålen och är jag den enda som tycker det, ja vad skall vi säga, inte ser så bra ut?
Kalla mig nu inte en skitstövel (jo eller gör det om ni tycker det förresten) men jag vill i alla fall vara ärlig och komma med en konstruktiv åsikt.
Jag tycker det ser illa ut, hålen är inte i linje med varandra, det är skador runt hålen, alla är inte lika.
Mer praktiskt så är så där lite hål på en sån stor yta väldigt flödes-restriktivt. Det kommer att hindra luften mer än man tror.
Mitt konstruktiva förslag är att såga ut ett runt hål och sätta ett galler där. Eller såga upp en helt kvadratiskt hål så att hela radiatorn syns och sätta ett radiatorgaller på insidan efter att man målat på metallkanterna med svart tusch eller färg.

Du är en skitstövel!

Nej då skojade bara kul med lite kritik på projektet, kan säga att jag inte är hundra nöjd med hålen, men ska testa snygga till det lite och grada till alla hål och se om det ser bättre ut, annars hade jag tänkt att ha fläkt filter på ovansidan som borde täcka hålen ganska bra får se hur det blir. men jag har lite backup planer ifall det ser skit ut sen när alla hål är färdiga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevin1992:

Du är en skitstövel!

Nej då skojade bara kul med lite kritik på projektet, kan säga att jag inte är hundra nöjd med hålen, men ska testa snygga till det lite och grada till alla hål och se om det ser bättre ut, annars hade jag tänkt att ha fläkt filter på ovansidan som borde täcka hålen ganska bra får se hur det blir. men jag har lite backup planer ifall det ser skit ut sen när alla hål är färdiga.

För att få det lite snyggare kan du köra med ett störe borr eller försänkare och grada till kanterna lite, utanpå och inuti och sedan lägga i färg i hålen

Fasa inte så mycket som bilden, bara bryt kanten lite

Permalänk
Skrivet av xion92:

För att få det lite snyggare kan du köra med ett störe borr eller försänkare och grada till kanterna lite, utanpå och inuti och sedan lägga i färg i hålen
http://www.bosch-do-it.se/mam/bosch-pt-centralpool/diy/houseo...

Fasa inte så mycket som bilden, bara bryt kanten lite

Faktiskt exakt så jag tänkte göra Tack endå

Permalänk

Hej allihop, Det ända jag hunnit med idag är att borra hål för en andra fläkt. Har varit för fint väder för att sitta och borra. I morgon kommer jag nog inte ha tid att göra något alls, men på tisdag ska jag nog köpa moderkort och processor i alla fall

Resultatet än så länge!

Permalänk
Medlem

Riktigt nice, föredrar just sådär än att kapa ett 120/140mm hål, blir mycket snyggare. Men kul att du gav dig på det där fast det är mycket jobb, ska bli intressant o se slutresultatet!

Permalänk
Skrivet av Jockem00:

Riktigt nice, föredrar just sådär än att kapa ett 120/140mm hål, blir mycket snyggare. Men kul att du gav dig på det där fast det är mycket jobb, ska bli intressant o se slutresultatet!

Har inte hunnit göra klart det idag ska göra det i morgon ist så då får vi se hur det blir till slut!

Permalänk

Är äntligen klar med att borra ventilations hålen

Platsen jag spenderat ett antal timmar med borrande

Sista!

Lite drygt 520 hål

Nu återstår det bara att försänka hålen lite grann så dem blir gradade och snygga och sedan på något sätt fylla i där det saknas lite färg!

Har även test monterat pump och res lite grann idag också.

Hoppas min andra pump topp kommer snart så jag kan testa igen då den på bilden inte kommer användas.
Har inte beställt eller funderat något mer över hårdvaran än men det rer väl sig

Tack för idag

Permalänk

Då var det dags för den dagliga Updaten

Idag har jag hunnit med ganska mycket! Har Försänkt/Gradat alla hål på båda sidorna.

Har även monterat 420mm radiatorn och testat lite fittings.

Jag behövde använda två stycken 10mm förlängare för att komma över kanten på fläkten för att sedan använda en 90 grader vinklad fitting.

Har även börjat fundera lite på hur jag ska göra med topp ventilations hålen, dem vart inte 100% raka och fina så funderar lite på att ha fläktfilter på ovansidan så har testat detta idag.

Såhär ser det ut nu när jag bara gradat till hålen och monterat radiatorn, återstår dock att fylla i färg på vissa ställen och även i hålen så utseendet kan fortfarande bli bättre utan att behöva använda fläktfilter, men testade även idag att montera radiatorn med fläktfilter.

Tycker faktiskt att det ser ganska snyggt ut, men ska ändå måla till hålen och sedan jämföra vilket som ser bäst ut, Vad tycker ni?

Tack för idag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevin1992:

Tycker faktiskt att det ser ganska snyggt ut, men ska ändå måla till hålen och sedan jämföra vilket som ser bäst ut, Vad tycker ni?

Tack för idag!

Fläktgaller tyckte jag såg bäst ut, och då får du även bättre luftflöde om du öppnar upp hålen i chassit mer än de borrhålen du har nu.

Permalänk
Proffsmoddare

Vem som helst kan sätta på en radguard. Jag tycker du ska köra på hålen jag.

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk
Medlem

Ingen jävla radguard här inte ! Kör på dem hålen du gjort ! Det du kan göra är att rundfräsa dem lite

Permalänk
Medlem

Kan ju säga att jag gillar alla fall

Jag tycker att skyddet är snyggast men håller ändå med vad alla andra säger här, det blir mer "feeling" att ha borrat massa hål själv än att montera ett skydd, sen är det mesta lösningen nog skydd pga luftflöde, om du inte kan hitta på en riktig bra lösning till det problemet.

Vilket sug man fick till att bygga ett komplett vattenkylningssystem nu

Permalänk
Skrivet av Marcusk:

Fläktgaller tyckte jag såg bäst ut, och då får du även bättre luftflöde om du öppnar upp hålen i chassit mer än de borrhålen du har nu.

Luftflödet kommer inte bli något större problem eftersom jag kommer använda ganska lågvarviga fläktar

Skrivet av sack:

Vem som helst kan sätta på en radguard. Jag tycker du ska köra på hålen jag.

Vill ju helst göra det hoppas bara jag kan rädda upp dem lite då dem inte är helt 100% raka o fina.

Skrivet av KoSoVaR:

Ingen jävla radguard här inte ! Kör på dem hålen du gjort ! Det du kan göra är att rundfräsa dem lite

Rund fräsa, vad menas med det ?

Skrivet av Reyintaz:

Kan ju säga att jag gillar alla fall

Jag tycker att skyddet är snyggast men håller ändå med vad alla andra säger här, det blir mer "feeling" att ha borrat massa hål själv än att montera ett skydd, sen är det mesta lösningen nog skydd pga luftflöde, om du inte kan hitta på en riktig bra lösning till det problemet.

Vilket sug man fick till att bygga ett komplett vattenkylningssystem nu

Roligt att du gillar det! Ska försöka fixa till hålen då jag verkligen vill ha det så. Är så jävla roligt att pula med vattenkylning

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Kevin1992:

Vill ju helst göra det hoppas bara jag kan rädda upp dem lite då dem inte är helt 100% raka o fina.

Jag är ju lite knäpp, men jag gillar att det inte är helt 100% perfekt. Du har gjort det för hand efter bästa förmåga och det ser riktigt - riktigt bra ut. I första anblick ser det faktiskt väldigt symmetriskt ut. Om något så kanske du skulle fila till dem och sen lacka chassit. Jag är stormförtjust i mattsvart.

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk
Skrivet av sack:

Jag är ju lite knäpp, men jag gillar att det inte är helt 100% perfekt. Du har gjort det för hand efter bästa förmåga och det ser riktigt - riktigt bra ut. I första anblick ser det faktiskt väldigt symmetriskt ut. Om något så kanske du skulle fila till dem och sen lacka chassit. Jag är stormförtjust i mattsvart.

Kul att du tycker det verkar gå vägen det här Har inte hunnit en men ska försöka snygga till det lite, tror det blir att köra på hålen då jag helst vill det.
Tycker du jag ska lacka hela chassit?:)

Permalänk

En lite Update såhär på lördag natten/söndag

I fredags var jag och köpte processor och moderkort till bygget (Begagnat) Tack Snowman89 för en bra affär. Vart 8120FX och ett Gugabyte UD-3.

Gigabyte 990FX UD-3

Tror denna krabaten kommer passa ganska bra!

Har borrat bort alla pop nitar till "Avskärmnings plåten" För att sedan komma åt att borra hål för radiator-hållarna, Ska nog ändå byta ut den då jag är sugen på att ha en röktonad plexi skiva istället, vad tror ni om det?

Såhär ser det ut utan avskärmnings plåten

Var tvungen att se hur Moderkortet och allt passade ihop och tycker redan nu det ser ganska snyggt ut

Tack för idag!

Permalänk
Entusiast

Hoppas du hade ett bra borr Skulle få in en H100 i toppen på ett FD define R3 innan idag. Stod där och borra och borra men kom ingen vart, så bytte jag borr och bara sjönk igenom. Det kan uppenbarligen vara så sjukt stor skillnad på borr även fast man inte ser det.

Det är ett riktigt häftigt bygge du har där, jag gillar när man gör lite grövre inverkan på grejer som du gör här. Och najs bilder! Detta ska följas

Permalänk
Skrivet av Blargmode:

Hoppas du hade ett bra borr Skulle få in en H100 i toppen på ett FD define R3 innan idag. Stod där och borra och borra men kom ingen vart, så bytte jag borr och bara sjönk igenom. Det kan uppenbarligen vara så sjukt stor skillnad på borr även fast man inte ser det.

Det är ett riktigt häftigt bygge du har där, jag gillar när man gör lite grövre inverkan på grejer som du gör här. Och najs bilder! Detta ska följas

Kul att du tycker det är intressant jo tack borren var bra i början men vart ganska träliga mot slutet

Permalänk

Då var det dags för en liten Update igen

Har petat in den nya processorn och satt på vatten block, har även köpt ny fäst anordning för vatten blocket, exakt lika dant fast svart

Gamla

Nya!

Älskar verkligen utseendet av det här blocket!

Har även lagt i färg på alla hål nu...

Viss skillnad vart det faktiskt

Före......

Efter.

Väntar fortfarande på lite grejer så finns ganska mycket kvar att göra fortfarande, men tack för idag!