Datorn stänger av sig under idle.
Som titeln säger, så har min nybyggda dator börjat stänga av sig. Detta har endast hänt under idle, när jag inte suttit vid datorn. (Det har inte varit något strömavbrott).
Det började med att datorn startade om sig helt random, ca en gång i veckan. Jag felsökte och felsökte och hittade inget fel. Uppdaterade bios samt alla drivrutiner. Men det långa mellanrummet mellan felen gjorde det svårt att felsöka.
Sedan några dagar tillbaka har datorn alltså slutat att starta om sig, istället stänger den av sig helt. När jag försöker sätta på den igen händer ingenting. Power-on-knappen fungerar inte. Jag måste dra ur strömmen till PSU'n och vänta tills alla led:ar slocknar på moderkortet. Sedan kan jag sätta i strömmen igen och starta datorn som vanligt.
Under gårdagen hände det två gånger, båda gångerna var datorn i idle. Jag uppdaterade sedan bios, och datorn verkade inte starta om sig. Den fungerade felfritt under hela kvällen när jag spelade. I morse när jag vaknade hade datorn inte startat om sig.
Men när jag varit borta några timmar, och kom hem igen, så hade datorn än en gång stängt av sig.
Jag har nu provat att sätta i en annan nätdel. Men det är fortfarande väldigt random när det händer, så jag kan inget annat göra än att vänta och se om felet återkommer.
Därför tänkte jag att jag skriver en tråd här för att se om ni också misstänker att det är en defekt PSU. Eller om ni har andra idéer om vad som kan orsaka problemet. Inga loggfiler i windows pekar på att det skulle vara något mjukvaruproblem. Det enda som finns med är att datorn startat om/stängt av sig oväntat.
Så det har inget med Windows Update eller liknande att göra.
Vilka datorkomponenter jag har kan ni se i min signatur.