Permalänk

Datorn stänger av sig under idle.

Som titeln säger, så har min nybyggda dator börjat stänga av sig. Detta har endast hänt under idle, när jag inte suttit vid datorn. (Det har inte varit något strömavbrott).

Det började med att datorn startade om sig helt random, ca en gång i veckan. Jag felsökte och felsökte och hittade inget fel. Uppdaterade bios samt alla drivrutiner. Men det långa mellanrummet mellan felen gjorde det svårt att felsöka.

Sedan några dagar tillbaka har datorn alltså slutat att starta om sig, istället stänger den av sig helt. När jag försöker sätta på den igen händer ingenting. Power-on-knappen fungerar inte. Jag måste dra ur strömmen till PSU'n och vänta tills alla led:ar slocknar på moderkortet. Sedan kan jag sätta i strömmen igen och starta datorn som vanligt.

Under gårdagen hände det två gånger, båda gångerna var datorn i idle. Jag uppdaterade sedan bios, och datorn verkade inte starta om sig. Den fungerade felfritt under hela kvällen när jag spelade. I morse när jag vaknade hade datorn inte startat om sig.

Men när jag varit borta några timmar, och kom hem igen, så hade datorn än en gång stängt av sig.

Jag har nu provat att sätta i en annan nätdel. Men det är fortfarande väldigt random när det händer, så jag kan inget annat göra än att vänta och se om felet återkommer.

Därför tänkte jag att jag skriver en tråd här för att se om ni också misstänker att det är en defekt PSU. Eller om ni har andra idéer om vad som kan orsaka problemet. Inga loggfiler i windows pekar på att det skulle vara något mjukvaruproblem. Det enda som finns med är att datorn startat om/stängt av sig oväntat.
Så det har inget med Windows Update eller liknande att göra.

Vilka datorkomponenter jag har kan ni se i min signatur.

Permalänk

Måste bara säga att jag har exakt samma fel, men min hårdvara är helt olik din.

Permalänk
Skrivet av sebbe9546:

Måste bara säga att jag har exakt samma fel, men min hårdvara är helt olik din.

Där ser man! Jag skall hålla dig uppdaterad ang. min felsökning, då den kanske kan hjälpa dig med.
Jag har fortfarande inte haft några problem sedan byte av nätdel. Men man ska inte ropa hej.. Det återstår att se om några dagar.

Permalänk
Medlem

Jag har liknande problem faktiskt, tänkte starta en egen tråd men jag håller mig till denna tråden så länge då.
Min hänger sig typ varannan timme och det verkar inte spela nån roll vad jag gör på den. Spelar Diablo3 eller kollar en stream, samma sak.
Sen går den igång om jag drar ut strömsladden och sätter i den igen.
Har testat skiftat minnena på olika sätt så dem verkar det inte vara fel på. PSUn är bara ett halvårgammal.
Det låter som vi har samma problem tycker jag.

Permalänk

Rutger och Newander, är ni säkra på att ni har samma typ av fel? I det ena fallet (rutger/sebbe) verkar detta vara som datorn idlar och sedan går in i sleep/hybrid sleep-> hibernate för att sedan vägra komma ur detta...?

Detta problemet har jag själv; måste stänga av psu:n och dra ut strömmen för att väcka liv i datorn igen ("törnrosasömns-problemet"). Uppstod efter att jag bytte nätaggregat, processor (med tillhörande biosuppdatering) och grafikkort i vintras. Men jag har lite annan hårdvara: Phenom X6 1100T, 6950, Corsair HX 650W.

Permalänk
Medlem

Det kanske mest låter likt för mig utan att det egentligen är samma fel alls.

Jag har nämligen kommit på ett nytt symptom nu: Hela kvällen igår blev det bara svart och det hängde sig, Men flera gånger innan det och även nu idag så blir det BSOD och då går det att starta om, men den stora skillnaden då blir att SSDn inte kan hittas. Bootningen går vidare till CD istället.

Måste väl nästan vara SSDn det är fel på?
Den är bara nått halvår gammal.

Permalänk
Medlem

kolla om det finns nån ny bios/uefi version kommer ihåg att i changelogen för en bios version till mitt gamla P45 mobo hade nått i stil med "fixed: cant wake up from hibernation in windows vista" Kan ju vara nått liknande fel i din bios/uefi.

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem

Har just uppdaterat mitt BIOS från F4 till F5 i hopp om att det kan hjälpa. Jag återkommer.

Permalänk
Medlem

Glöm inte att nollställa bios. Det bruka stå i instruktionerna att man ska göra det efteråt. Det har fixat helkonstiga fel även när man inte uppdaterat.

Finns flera sätt. Orka man läsa manualen gör man det sättet som står där. Annars kan man ta ut det runda platta batteriet som ser ut som ett mynt. Strömkabeln ska vara utdragen så att du slipper vänta i en hel evighet. Efteråt går du in i bios, ställ in det du vill och sparar. Annars kan den stanna och tjatar varje gång datorn startar.

Permalänk

Haft detta ett antal gånger. Vad jag gjort:
Resetta grafikkortet så mycket som går.
Se till att allt är som det skall i BIOS.(uppdaterat, resettat osv.)

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem

Det stod inte i manualen att jag skulle resetta BIOS efter uppdatering men nu har jag gjort det iallafall. Om det är samma sak som att ta ut batteriet nån minut och sen sätta in det igen dvs.

Vad kan jag göra med Grafikkortet?
Jag har inte klockat det nått, och har senaste drivrutinerna, vilka jag laddade ner när problemet först hade uppstått.

Permalänk

För min del verkade det vara nätagget. Datorn har varesig startat om sig eller stängt av sig sedan jag bytte till ett annat. Jag har nu felanmält det. Det var ca en månad gammalt.

Permalänk

Jädrar!

Nu startade datorn om sig när jag låg i soffan. Då var det något annat än nätdelen i alla fall. Suck!!

Permalänk
Medlem

Rutger Janåker:
Riv isär allt. Även moderkort och processorn. Kontrollera noggrant (efter fel, skador, distanserna sitter rätt mellan moderkortet/chassit, böjda pinnar i kontakter mm) och sätta ihop ordentligt.

Permalänk
Skrivet av panpo98:

Rutger Janåker:
Riv isär allt. Även moderkort och processorn. Kontrollera noggrant (efter fel, skador, distanserna sitter rätt mellan moderkortet/chassit, böjda pinnar i kontakter mm) och sätta ihop ordentligt.

Ja det känns som att det är enda alternativet nu, jävligt jobbigt med fel som är så svåra att felsöka.

Permalänk

Felet försvinner när jag kopplar ur grafikkortet, och kör på grafikkortet på moderkortet. Sätter jag i ett helt annat grafikkort, så börjar datorn krascha igen.

Permalänk

En liten uppdatering.
Min dator har nu inte startat om sig på snart 5 dagar, med grafikkortet i. Detta efter att jag bytt strömkabel till PSU. Med andra ord verkar problemet löst för min del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rutger Janåker:

Som titeln säger, så har min nybyggda dator börjat stänga av sig. Detta har endast hänt under idle, när jag inte suttit vid datorn. (Det har inte varit något strömavbrott).

Det började med att datorn startade om sig helt random, ca en gång i veckan. Jag felsökte och felsökte och hittade inget fel. Uppdaterade bios samt alla drivrutiner. Men det långa mellanrummet mellan felen gjorde det svårt att felsöka.

Sedan några dagar tillbaka har datorn alltså slutat att starta om sig, istället stänger den av sig helt. När jag försöker sätta på den igen händer ingenting. Power-on-knappen fungerar inte. Jag måste dra ur strömmen till PSU'n och vänta tills alla led:ar slocknar på moderkortet. Sedan kan jag sätta i strömmen igen och starta datorn som vanligt.

Under gårdagen hände det två gånger, båda gångerna var datorn i idle. Jag uppdaterade sedan bios, och datorn verkade inte starta om sig. Den fungerade felfritt under hela kvällen när jag spelade. I morse när jag vaknade hade datorn inte startat om sig.

Men när jag varit borta några timmar, och kom hem igen, så hade datorn än en gång stängt av sig.

Jag har nu provat att sätta i en annan nätdel. Men det är fortfarande väldigt random när det händer, så jag kan inget annat göra än att vänta och se om felet återkommer.

Därför tänkte jag att jag skriver en tråd här för att se om ni också misstänker att det är en defekt PSU. Eller om ni har andra idéer om vad som kan orsaka problemet. Inga loggfiler i windows pekar på att det skulle vara något mjukvaruproblem. Det enda som finns med är att datorn startat om/stängt av sig oväntat.
Så det har inget med Windows Update eller liknande att göra.

Vilka datorkomponenter jag har kan ni se i min signatur.

Jag har exakt samma fel, det började med precis som du säger att datorn startat om sig själv helt random, sen nu har den börjat stängt utav sig helt, och om de är Hibernate så brukar ju powerlampan "blinka/pulsera"? men det gör den inte.

Den går inte heller att starta utan att dra ut strömkabeln till psu´n sen vänta tills datorn är strömlös sen startar den precis som normalt.

Men jag skall prova byta strömkabeln så får jag se om det hjälper, mina specs kan ni även se i min signatur.

Dock har jag märkt att Asus AISuite visar en massa varningar om att olika volt antal ligger på 0.000v. å andra sidan så har den även visat att CPUn ligger på 120grader ibland fast den ligger egentligen på 35-50max. så programmet i sig kan inte alls vara pålitliga.

Visa signatur

[NZXT H440 RED][Corsair AX750w][ROG ASUS Maximus VII HERO][Intel i5 4690K][Noctua NH-U1S][Corsair Vengeance 2x8GB][ASUS DirectCUII Radeon 7970][Samsung SSD EVO]

Permalänk
Medlem

Jag har även bytt ut nätagget till ett nytt Corsair AX750 nu, men nu när jag vaknade i morse så hade datorn startats om igen, och vid boot så stod det att "ASUS Power Surge Protection Was Triggered" maybe from a faulty powersupply.
Då var de alltså inget fel på det tidigare nätagget.

Asus power surge protection, det är ju skydd för undervoltage och overvoltage, jag undrar då om Windows energiinställningar kan göra att CPU´n underklockar sig själv så långt att skyddet går in.
För tidigare hade jag "Energisparfunktioner För Processorn" ställd på 0% som lägsta och 100% som högsta, grund inställningen är 100-100%

Visa signatur

[NZXT H440 RED][Corsair AX750w][ROG ASUS Maximus VII HERO][Intel i5 4690K][Noctua NH-U1S][Corsair Vengeance 2x8GB][ASUS DirectCUII Radeon 7970][Samsung SSD EVO]

Permalänk
Medlem

Det var inte Windows energiinställningar. ställde tillbaka det till 100-100% på CPU.
Har provat bytt ut nätadaptern till en ny med överspänningsskydd i så får se om de blir någon skillnad nu. annars är det väl ingen annan utväg än att plocka ner hela datorn och sätta ihop den igen.

Visa signatur

Permalänk

Ja det skulle ju kunna vara förlängningskablar/grendosor som är defekta med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rutger Janåker:

Ja det skulle ju kunna vara förlängningskablar/grendosor som är defekta med.

Jag har börjat fundera på att de kan vara de som är felet.
För nu har jag bytt moderkort och nätagg men samma problem kvarstår, har även bytt strömkabel, så ska prova köra på en annan grendosa nu.
Så får väl se om det kan vara den som spökar.

Visa signatur