Grabben bröt 3,5 hörlurskontakten i frontuttag på sin nya Carbide 500R...

Permalänk

Grabben bröt 3,5 hörlurskontakten i frontuttag på sin nya Carbide 500R...

Tjena,

Köpte nyligen ett nytt chassi till lillgrabben...ett Corsair Carbide 500R...ett trevligt chassi.

Lite historia...han har förbrukat en hel del headset på kort tid...inga direkt högkvalitets headset, men ändå.
På kort tid har han haft sönder 2st Plantronics 367...ett Steelseries 4H...ett noname från ÖB...och senast 2st Ace headset från INET.
Det är inte lönt att köpa bättre kvalitet...de går ändå sönder...

Problemet igår kväll var inte hans fel dock...han hade pluggat in sitt billiga Ace headset och skulle sedan drar ur 3,5mm kontakten för headsetet ur fronten.
Då lossnade halva hörlurskontakten inne i frontpanelens uttag

Han bröt inte den eller något...den bara lossnade vid andra gummiring...jävla Ace-skit!

Man kommer inte åt att få ut stiftet ifrån uttaget ifrån hålet...helt omöjligt:(

Min frågor till er är:

Tror ni att man kan demontera 3,5mm hörlursuttaget på något sätt för att komma åt stiftet lättare? Är uttaget skruvat i chassit eller klämt?
Om jag försöker demontera uttaget tror ni att det går eller kommer jag bara göra det värre?
Kommer de bakre uttagen fungera fastän där sitter en bit av stiftet i främre uttaget?

Tacksam för hjälp!

Fidel

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem

kanske är dags för trådlösa lurar?

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fidel Castro:

Kommer de bakre uttagen fungera fastän där sitter en bit av stiftet i främre uttaget?

Det går ju alltid en kabel från framsidans ljudportar till moderkortets inbyggda ljudkort (eller ett seperat ljudkort). Koppla bara ur den kontakten ok frontpanelen tar prio över de bakre.

Vågar inte ge mig på svar på resten av dina frågor, men kände att jag kunde dela med mig av det jag vet

En fråga också, hur lyckas han ta sönder så många headset? Slänger han dem på golvet?

Permalänk
Medlem

tror faktiskt att det inte går att komma åt kontakten in ifrån.Brukar vara en svart plast fyrkant som är solid typ..Kanske går att byta hela fronten på chassit men då kostar det nog en del

Just nu idag enbart finns ett fint erbjudande på komplett

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=751338

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Hjälpsam

Kontakten i sig går oftast inte att demontera då den för det mesta är ingjuten i plast mer eller mindre. Dock är det lätt att byta hela frontpanelsinsatsen med USB, 3.5mm etc. Kontakta din butik och se om de har en sådan över från ett fraktskadat chassi eller liknande. Om inte de har, kolla med några andra butiker som säljer det chassit eller Corsair själva.

Och sedan kanske köra lite anger-management alternativt försiktighetsträning med grabben? Att göra åt så många headset är inte rimligt.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk

hehe,, ace..

Men testa att lägg en liten droppe superlim eller nått på typ en lite grövre nål och se om du kan få den att fästa i den halvan som sitter kvar..
Är det för djupt in så kanske det är svårt utan att få limmet kletat över hela uttaget så kanske det är bäst att köra på de bakre utgångarna.

Visa signatur

Lenovo Ideapad 700 15ISK
PS4 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fidel Castro:

Tjena,

Köpte nyligen ett nytt chassi till lillgrabben...ett Corsair Carbide 500R...ett trevligt chassi.

Lite historia...han har förbrukat en hel del headset på kort tid...inga direkt högkvalitets headset, men ändå.
På kort tid har han haft sönder 2st Plantronics 367...ett Steelseries 4H...ett noname från ÖB...och senast 2st Ace headset från INET.
Det är inte lönt att köpa bättre kvalitet...de går ändå sönder...

Problemet igår kväll var inte hans fel dock...han hade pluggat in sitt billiga Ace headset och skulle sedan drar ur 3,5mm kontakten för headsetet ur fronten.
Då lossnade halva hörlurskontakten inne i frontpanelens uttag
Han bröt inte den eller något...den bara lossnade vid andra gummiring...jävla Ace-skit!

Man kommer inte åt att få ut stiftet ifrån uttaget ifrån hålet...helt omöjligt:(

Min frågor till er är:

Tror ni att man kan demontera 3,5mm hörlursuttaget på något sätt för att komma åt stiftet lättare? Är uttaget skruvat i chassit eller klämt?
Om jag försöker demontera uttaget tror ni att det går eller kommer jag bara göra det värre?
Kommer de bakre uttagen fungera fastän där sitter en bit av stiftet i främre uttaget?

Tacksam för hjälp!

Fidel

Kan tyvärr inte hjälpa dig med hörlurskontakten... Men om du inte vill att det skall hända igen, låt honom köpa sitt eget! Nu vet jag ju inte hur gammal han är men är han 12+ så får han ta sin veckopeng eller vad det nu är han får och köpa något själv. Fördelen med detta är att han då är väldigt rädd om sina grejjer, annars slängs det hit och dit! Jag har förresten alltid köpt mina egna dator relaterade grejer, från och med första datorn när jag var ~12år Att låta honom göra det, och att han kanske får något i födelsedags/jullklappspresent såklart kommer uppmuntra honom till att ta det lite lugnt, och då kommer han vilja tjäna sina egna pengar vilket är extremt bra senare i livet! Lycka till med grabben!

Skrivet av sQuille:

kanske är dags för trådlösa lurar?

Då lär väl grabben tappa bort dom?

Permalänk
Medlem

Öppna burken och kolla. Många gånger så är kontakten lite "öppen" inuti. Jag har löst ett liknande fall genom att trycka in ett gem från motsatta hållet på ett ljudkort.

Permalänk
Medlem

Vettefan om detta kan fungera men ska berätta ändå

Lösning #1
Ta en sticka av hållbart material, sätt superlimm på den och stick in den i 3,5mm uttaget. Undvik väggarna och försök att applicera limmet på metallbiten som fastnat. Sitt kvar och låt det torka. Sedan drar du och hoppas att metallbiten kommer med.

Lösning #2:
Om du har en liten borr kan du sticka in den i 3,5mm uttaget och försöka borra i metallbiten som lämnat kvar, sedan drar du och metallbiten bör förhoppningsvis följa med. Varning för smulor!

Permalänk

Jo...han fick höra ett och annat...men ibland har det inte varit hans fel...ett Plantronics hade glapp i ena luren samt i ett Ace slutade micken fungera...tror inte det var hans fel...men visst lite oförsiktig är han nog...har ju själv haft mitt G35 i mer än 2år och det är som nytt! Men när jag kollar på 3,5mm kontakten så syns inget brott på den...den har helt enkelt bara lossnat...skumt...kvaliten suger ju verkligen:(

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem

Möjligtvis en stark magnet? Eller är det skitmaterial så det inte är magnetsiskt?
Annars en väldigt smal borr som du borrar in i kontakten och försiktigt drar ut?

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk

Skall testa med superlim...men vet inte om det kommer att funka...uttaget är väldigt trögt...det nyper liksom till om själva kontakten.

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Möjligtvis en stark magnet? Eller är det skitmaterial så det inte är magnetsiskt?
Annars en väldigt smal borr som du borrar in i kontakten och försiktigt drar ut?

Tänkte PRECIS de när jag läste! Jag som trodde att ingen va lika smart som jag Skämt åsido, testa det fixa någon väldigt stark magnet och trixa lite testa även en magnetisk skruvmejsel och håll precis i mot hålet där den ligger!

Lycka till!

Visa signatur

CPU: I5 4690K @ 4.8GHZ Vcore 1,32 Temp max load: 76c | KYLARE: Phanteks PH-TC14PE MODERKORT: ASUS Z97-A | PSU: FSP Hyper 700W
MINNE:16GB HyperX Black @ 1866mhz |SSD: PNY Optima 240 GB
GRAFIK KORT: Gigabyte 970 GTX WFx3 | BURK: Phanteks Enthoo Pro, windowed edition
Ja jag vet att jag särskriver och jag skyller på engelskan!

Permalänk

Kolla med Corsair's support. jag vet att dom har en del "hemliga" delar i sen reservdelsshop, som man kommer åt via direktlänkar som man får vid supportärenden. har dock ingen koll på priser och så.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fidel Castro:

Tjena,

Köpte nyligen ett nytt chassi till lillgrabben...ett Corsair Carbide 500R...ett trevligt chassi.

Lite historia...han har förbrukat en hel del headset på kort tid...inga direkt högkvalitets headset, men ändå.
På kort tid har han haft sönder 2st Plantronics 367...ett Steelseries 4H...ett noname från ÖB...och senast 2st Ace headset från INET.
Det är inte lönt att köpa bättre kvalitet...de går ändå sönder...

Problemet igår kväll var inte hans fel dock...han hade pluggat in sitt billiga Ace headset och skulle sedan drar ur 3,5mm kontakten för headsetet ur fronten.
Då lossnade halva hörlurskontakten inne i frontpanelens uttag
http://img834.imageshack.us/img834/6870/acekontakt.jpg

Han bröt inte den eller något...den bara lossnade vid andra gummiring...jävla Ace-skit!

Man kommer inte åt att få ut stiftet ifrån uttaget ifrån hålet...helt omöjligt:(

Min frågor till er är:

Tror ni att man kan demontera 3,5mm hörlursuttaget på något sätt för att komma åt stiftet lättare? Är uttaget skruvat i chassit eller klämt?
Om jag försöker demontera uttaget tror ni att det går eller kommer jag bara göra det värre?
Kommer de bakre uttagen fungera fastän där sitter en bit av stiftet i främre uttaget?

Tacksam för hjälp!

Fidel

Borde väl gå att ta loss fronten och försöka dunka ut den delen som sitter kvar.
Annars får du väl köpa ny front/maila corsair och påstå att det var fel-konstruktion,
du bör icke nämna att grabben din har haft sönder hela headset-sortimentet.

Du kan ju fotografera allting innan du försöker få ut delen som är kvar,
går nog att föra en seriösare diskussion med Corsair/återförsäljaren då.

Sen är väl en konsikvens-läxa kanske relevant efter 6 trasiga headsets,
han får väl öva på att vara döv några månader.
Har haft mitt headset i snart 4 år,
eftersom att jag själv vet att jag får ta konsekvensen om det går sönder.

Visa signatur

Youtube | Steam | PSN
Fractal Design R3 | Asus P8P67 Pro Rev 3 | Asus GTX580 DirectCUII
Intel i7 2600K 4.0GHz | Antec KÜHLER H2O 620 | 8GB RAM | 2TB HDD | 120GB SSD
iPhone 6 | PlayStation 4

Permalänk
Medlem

Kolla med corsair kan hända att de ger dig en ny gratis gör ingenting så länge garantin gäller, hoppa över borr eller liknande i alla fall.

EDIT: Glömde tala om att jag har ett R500 själv och det går att skruva loss den genom att ta bort fronten lossa två skruvar i fram sen några på sidorna, sen om du vill få loss hela I/On måste du lyfta bort toppen(kan vara svårt), för kablarna sitter fast i en kork i taket så du kan inte få loss den förens du tagit bort toppen för kontakterna fastnar.

Permalänk
Skrivet av Fakkahe:

Tänkte PRECIS de när jag läste! Jag som trodde att ingen va lika smart som jag Skämt åsido, testa det fixa någon väldigt stark magnet och trixa lite testa även en magnetisk skruvmejsel och håll precis i mot hålet där den ligger!

Lycka till!

Lustigt nog var magnet min första tanke...men det går inte...kontakten sitter skithårt i uttaget...uttaget liksom nyper åt kontakten...är som ett klick när man sätter i kontakten i uttaget. Vet inte ens om själva kontakten är magnetisk...verkar inte så...tunntplåtskal med något plastigt innandömme:(

Just nu känns enda lösningen som superlim på en metallbit...med risk för att limma fast hela uttaget:(

Borr går nog inte...men det är inte avskrivet...än:)

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem

Skit i kontakten, köp ett usb-headset eller ett usb-ljudkort, finns från 50kr och uppåt, mycket enklare och billigare än att försöka laga datorn.

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datorkom...
Filtrera på USB

Permalänk
Medlem

Tjena. Jag har bytt hela fronten på mitt Corsair 500R + panelen.
Går att köpa på corsairs sida :).

Permalänk
Skrivet av maximm:

Skit i kontakten, köp ett usb-headset eller ett usb-ljudkort, finns från 50kr och uppåt, mycket enklare och billigare än att försöka laga datorn.

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datorkom...
Filtrera på USB

Har varit inne på det...tänkte köpa ett G35 åt honom också...jag tycker det är skitbra...men det kommer också att gå sönder...jag vet det:(
Dessutom tycker jag att det sänder fel signal...: Ta sönder ditt nuvarande headset...så får du ett nytt ännu bättre...nej känns inte rätt...när han klarar av att sköta ett billigare headset då är han mogen för ett dyrare bättre...inte innan!

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem

Låt honom bekosta det själv med sin veckopeng? Du ska ju inte bryta upp en dator när du lika gärna kan köpa ett USB-kort för en spottstyver.

Vad är det han har sönder på headsetet hela tiden då?

Permalänk
Skrivet av adfi:

Tjena. Jag har bytt hela fronten på mitt Corsair 500R + panelen.
Går att köpa på corsairs sida :).

Vad kostade det? Köpte chassit när CDON hade kampanj...574kr ink.frakt.
Man vill ju inte lägga ut hur mkt som helst på det...då har man ju inte gjort någon deal;)

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fidel Castro:

Vad kostade det? Köpte chassit när CDON hade kampanj...574kr ink.frakt.
Man vill ju inte lägga ut hur mkt som helst på det...då har man ju inte gjort någon deal;)

Lägg ett ärende på corsair först få se om du får en gratis

Permalänk
Medlem

Jag hade tagit loss kontakten från chassit och kollat om kontakten är öppen bakifrån eller på sidan så man kan peta bort den något tunt.

Been there, done that.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Jag hade tagit loss kontakten från chassit och kollat om kontakten är öppen bakifrån eller på sidan så man kan peta bort den något tunt.

Been there, done that.

Sitter en plast kåpa över så det går inte

Permalänk
Medlem

Superlim på en pinne kan funka, skruva är bara att glömma då det är en gjuten kontakt som dom andra säger.
Så alternativen kvar är att koppla ur denna och köra på uttaget på baksidan eller köpa ett litet usb ljudkort för en hundring så får ni en "ny" 3.5mm utgång som dessutom kan placeras på skrivbordet och inte under

Permalänk
Medlem

har faktiskt vart med om samma sak.. dock ej grabben min som orsakade mitt fall.. min kontakt delade sig oxå när jag drog ur den..
men jag tog en tändstick. superlim. bara en liten dutt lim på tändstickan. tryckte ner den mot stiftet i kontaken och höll den stilla (från kanterna) i ca 10 min för att vara säker på att limmet hade torkat.. och gjorde jag bara ett snabbt ryck rakt upp så släppte stiftet och jag kunde vända på chassit för att skacka ut stiftet..
så prova lim, men var försiktigt så du inte limmar fast nått..

Visa signatur

Datorn: G4:a goes imperial
Fear can never kill u

Permalänk
Skrivet av maximm:

Låt honom bekosta det själv med sin veckopeng? Du ska ju inte bryta upp en dator när du lika gärna kan köpa ett USB-kort för en spottstyver.

Vad är det han har sönder på headsetet hela tiden då?

Det är olika saker som går sönder...glapp i kabel på ett Plantronics...på ett Plantronics la micen av...ett Ace la micen av...steelseries trillade en luren av sitt plastfäste (klickar i bågen)...no-name från ÖB föll ena muffen av samt glapp i kabel...och nu gick 3,5mm kontakt av på Ace.

Sedan om allt är hans fel eller det beror på dålig kvalitet vet jag inte...kanske en kombination?

Glömde bort ett headset...ett billigt Plexgear från Kjell och CO...micen lade av...då fick han använda bara lurarna tillsammans med en bordsmic som jag hade i reserv...då pillade han sönder toppen på bordsmicen så nu är den också sönder...:(...visst är det komiskt:)

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk

Har du tur så kan du kika genom att riva fronten på kabinettet, det kanske finns en "strimma" att stoppa nåt vasst i för att pilla ut den lilla biten som fastnat.

Annars är det som flera skriva här... ta bort front-audio på moderkortet och kör från baksidan...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte hur en frontpanel på corsair 500 ser ut men allmän lösning:

1. skruva loss kretskortet till frontpanelen. Lossa även självklart alla kablar osv.
2. Fram med lödkolven
3. Köp en ny sån här : http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/3-5-...
4. Löd loss gammla.
5. löd dit den nya.

Sen är det bara att hoppas på att kontaktben osv sitter på samma ställe så du slipper modda allt för mycket (:

Visa signatur

| i7 920 C0 @ 3,63| GTX 580 + EK CU| CM 690 | EK HF Acetal |Samsung 830 120+TG 120 | AX850 | Asus Rampage 3 Formula|12GB Corsair |
FoldingRig1: i5 2320, 8GB ram, Win7
FoldingRig2: i7 920, 12GB ram, Win7
http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=530039