Problem med överklockning i7 920 (c0-c1) till 3,8ghz

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Ja just ja.

Hur högt kan du få den stabil med multipel 22?

Vad har du för minnen? Vilka inställningar kör du för dom?

Jag kan inte få multipel 22, 21 max på denna processor antar jag..

Med multipel 21 med turbo på så har jag den just nu så den klarar åtminstone 30 min prime 95 blend...

Har 2st 3x2gb kit Dominator 8-8-8-24 som jag har testat både med auto och med manuellt inställda timings.. Problemet kvarstår vad jag än gör verkar det som, kan inte komma förbi bclk 189 utan att datorn vägrar boota.. Med multipel 20 så fick jag endast bclk till 188 så att bara ändra i bios till multi 21 gav mig 1 till bclk.. testade att dra upp Vcore till 1,5 till och med bara för att se om datorn ens kunde boota med det, men det gick inte det heller .. har som sagt slut på ideer och har till och med testat MSIs egna forum men där kammade jag också hem noll även om en kille försökte hjälpa mig där

Visa signatur

Acer Predator G6-710-70013 - tower - Core i7 6700K 4 GHz - 16 GB - SSD 256 GB, HDD 2 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjulstad:

Jag kan inte få multipel 22, 21 max på denna processor antar jag..

Med multipel 21 med turbo på så har jag den just nu så den klarar åtminstone 30 min prime 95 blend...

Har 2st 3x2gb kit Dominator 8-8-8-24 som jag har testat både med auto och med manuellt inställda timings.. Problemet kvarstår vad jag än gör verkar det som, kan inte komma förbi bclk 189 utan att datorn vägrar boota.. Med multipel 20 så fick jag endast bclk till 188 så att bara ändra i bios till multi 21 gav mig 1 till bclk.. testade att dra upp Vcore till 1,5 till och med bara för att se om datorn ens kunde boota med det, men det gick inte det heller .. har som sagt slut på ideer och har till och med testat MSIs egna forum men där kammade jag också hem noll även om en kille försökte hjälpa mig där

Högsta turboläget går inte att köra på alla kärnor antar jag.

OK, vad har minnena för multipel då?

Är nog snarare QPI/IMC som kan vilja ha högre spänning för att BCLK ska orka högre. Men testa skew först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Högsta turboläget går inte att köra på alla kärnor antar jag.

OK, vad har minnena för multipel då?

Är nog snarare QPI/IMC som kan vilja ha högre spänning för att BCLK ska orka högre. Men testa skew först.

Har som sagt höjt QPI också... Testade Skew, men va lite osäker på denna funktion .. den står i 800mV standard, sänkte först till 700 sen höjde till 900.. ingen skillnad..

Här är dom bios settingsen som jag har för nuvarande:

Bios Settings:

CPU Feature:

Intel EIST: Auto
Intel C-State: Disabled
C1E Support: Enabled
OverSpeed Protection: Enabled
Hyper-Threading Funtion: Disabled
Execute Bit Support: Enabled
Set Limit CPUID MaxVal to 3: Disabled
Intel Virtualization Tech: Enabled
Intel VT-d Tech: Disabled

Cell Menu

Active Processor Cores: All
Intel EIST: Auto
C1E Support: Enabled
Inte Turbo Boost: Enabled (Greyed out)
Adjust CPU Base Frequency (MHz) : 189
OC Stepping: Disabled
Adjust CPU Ratio: 21
Adjusted CPU Frequency (MHz) : 3969Mhz
OC Genie Button Operation: Disabled
Base Clock Button: Disabled

----------------------------------------------------------

Current DRAM Channel 1 Timing : 8-8-8-24 (Same on all 3)
DRAM Timing Mode: Linked

Advanced DRAM Configuration

Channel 1

CH1-3 1T/2T Memory Timing : 2
CH1-3 CAS Latency(CL) : 8
CH1-3 tRCD : 8
CH1-3 tRP: 8
CH1-3 tRAS: 24
CH1-3 tRFC: 86
CH1-3 tWR: 8
CH1-3 tWTR: 4
CH1-3 tRRD : 4
CH1-3 tRTP : 4
CH1-3 tFAW : 20
CH1-3 B2B-CAS Delay : 0

Channel 1-3 Advanced Timing : Auto

Channel 2 Advanced Timing : Auto

Channel 3 Advanced Timing : Auto

----------------------------------------------------------------

XMP: Disabled
Memory Ratio: Auto
Adjusted DRAM Frequency (MHz) : 1512MHz
Uncore Ratio: Auto
Adjusted Uncore Frequency (MHz) : 3024MHz
QPI Links Speed: Full-Speed
QPI Frequency: Auto
Adjusted QPI Frequency (MHz) : 6804MHz
------------------------------------------------------
PCI-E Frequency (MHz) : 100
------------------------------------------------------
CPU Vdroop Control: High VDroop
CPU Voltage: 1,375
CPU PPL Voltage: Auto
QPI VDroop Control: High VDroop
QPI Voltage: 1,350
DRAM Voltage: 1,65
IOH Voltage: 1,250

Dold text
Visa signatur

Acer Predator G6-710-70013 - tower - Core i7 6700K 4 GHz - 16 GB - SSD 256 GB, HDD 2 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjulstad:

Har som sagt höjt QPI också... Testade Skew, men va lite osäker på denna funktion .. den står i 800mV standard, sänkte först till 700 sen höjde till 900.. ingen skillnad..

Här är dom bios settingsen som jag har för nuvarande:

Bios Settings:

CPU Feature:

Intel EIST: Auto
Intel C-State: Disabled
C1E Support: Enabled
OverSpeed Protection: Enabled
Hyper-Threading Funtion: Disabled
Execute Bit Support: Enabled
Set Limit CPUID MaxVal to 3: Disabled
Intel Virtualization Tech: Enabled
Intel VT-d Tech: Disabled

Cell Menu

Active Processor Cores: All
Intel EIST: Auto
C1E Support: Enabled
Inte Turbo Boost: Enabled (Greyed out)
Adjust CPU Base Frequency (MHz) : 189
OC Stepping: Disabled
Adjust CPU Ratio: 21
Adjusted CPU Frequency (MHz) : 3969Mhz
OC Genie Button Operation: Disabled
Base Clock Button: Disabled

----------------------------------------------------------

Current DRAM Channel 1 Timing : 8-8-8-24 (Same on all 3)
DRAM Timing Mode: Linked

Advanced DRAM Configuration

Channel 1

CH1-3 1T/2T Memory Timing : 2
CH1-3 CAS Latency(CL) : 8
CH1-3 tRCD : 8
CH1-3 tRP: 8
CH1-3 tRAS: 24
CH1-3 tRFC: 86
CH1-3 tWR: 8
CH1-3 tWTR: 4
CH1-3 tRRD : 4
CH1-3 tRTP : 4
CH1-3 tFAW : 20
CH1-3 B2B-CAS Delay : 0

Channel 1-3 Advanced Timing : Auto

Channel 2 Advanced Timing : Auto

Channel 3 Advanced Timing : Auto

----------------------------------------------------------------

XMP: Disabled
Memory Ratio: Auto
Adjusted DRAM Frequency (MHz) : 1512MHz
Uncore Ratio: Auto
Adjusted Uncore Frequency (MHz) : 3024MHz
QPI Links Speed: Full-Speed
QPI Frequency: Auto
Adjusted QPI Frequency (MHz) : 6804MHz
------------------------------------------------------
PCI-E Frequency (MHz) : 100
------------------------------------------------------
CPU Vdroop Control: High VDroop
CPU Voltage: 1,375
CPU PPL Voltage: Auto
QPI VDroop Control: High VDroop
QPI Voltage: 1,350
DRAM Voltage: 1,65
IOH Voltage: 1,250

Dold text

Fixar QPIn den där hastigheten?

Hur högt förblir RAM stabil?

Stäng av C1E och EIST. Om du inte använder virtualisering så kan du förstås stänga av det med. OverSpeed Protection kanske du också vill stänga av.

Enheten för skew bör vara ps (picosekunder).

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Fixar QPIn den där hastigheten?

Hur högt förblir RAM stabil?

Stäng av C1E och EIST. Om du inte använder virtualisering så kan du förstås stänga av det med. OverSpeed Protection kanske du också vill stänga av.

Enheten för skew bör vara ps (picosekunder).

om jag stänger av EIST tror jag deet är så kan jag inte längre ha 21 multi...

Såg också att jag gjort några ändringar i bios efter jag postade detta på MSI forumet i fredags... Ska ändra så fort barnen har somnat.. återkommer snart

Visa signatur

Acer Predator G6-710-70013 - tower - Core i7 6700K 4 GHz - 16 GB - SSD 256 GB, HDD 2 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Fixar QPIn den där hastigheten?

Hur högt förblir RAM stabil?

Stäng av C1E och EIST. Om du inte använder virtualisering så kan du förstås stänga av det med. OverSpeed Protection kanske du också vill stänga av.

Enheten för skew bör vara ps (picosekunder).

Vet inte ens vad Virtualiseringen gör..? Hittar inte Skew någonstans :S

Visa signatur

Acer Predator G6-710-70013 - tower - Core i7 6700K 4 GHz - 16 GB - SSD 256 GB, HDD 2 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjulstad:

Vet inte ens vad Virtualiseringen gör..? Hittar inte Skew någonstans :S

Om du inte vet vad det är så använder du det antagligen inte.

Clock skew-justering kanske inte finns på ditt kort. Eller så kanske det heter ngt annat.

Nåväl, det är möjligt att 189 är den högsta BCLK som ditt moderkort klarar (som andra redan föreslagit).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

HW-monitor och CPU-Z har aldrig visat rätt på vcore med i7-920 för mig heller. Av erfarenhet så brukar C0:orna sällan klara över 3,8ghz speciellt bra även om man matar på rejält med spänning. Intels egna specifikationsblad säger att 69c är max rekommenderad temperatur (även om denna siffra också har en säkerhetsbuffert). Om processorn i nuläget kommer upp i dryga 70c så skulle jag nog nöja mig med 3,8ghz OC.

CPU-Z visar oftast rätt, Ditt problem är du får Vdrop vid max load, finns en inställnig som heter Loadline calibration iallafall på asus kort aktivera det, så ska du se att datorn blir mer stabil

Visa signatur

Rampage Formula | EVGA 570 GTX | Corsair DDR2 1066 MHZ 2x4GB | HX Series 520W | E8600 475x9.5 @ 4,5Ghz (max 10x500 @ 5Ghz ) | SB X-FI Gamer | X-FI Extreme Auduio | HD 595 | Asus VG278 (144hz)" | Logitech G510 |Razer Imperator| Razer Destructor|

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Om du inte vet vad det är så använder du det antagligen inte.

Clock skew-justering kanske inte finns på ditt kort. Eller så kanske det heter ngt annat.

Nåväl, det är möjligt att 189 är den högsta BCLK som ditt moderkort klarar (som andra redan föreslagit).

Fick svar i MSI tråden där han sa att det kunde lösas med hjälp av att updatera BIOSen så vi får la om det kan lösa problemet.. Får dock se om min kylning klarar av högre, annars blir det till att köpa en ny kylare ...

Finns ju också många olika temperaturer som folk säger man inte ska gå över...vet inte riktigt vilken jag ska gå efter hehe

Visa signatur

Acer Predator G6-710-70013 - tower - Core i7 6700K 4 GHz - 16 GB - SSD 256 GB, HDD 2 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjulstad:

Fick svar i MSI tråden där han sa att det kunde lösas med hjälp av att updatera BIOSen så vi får la om det kan lösa problemet.. Får dock se om min kylning klarar av högre, annars blir det till att köpa en ny kylare ...

Finns ju också många olika temperaturer som folk säger man inte ska gå över...vet inte riktigt vilken jag ska gå efter hehe

Folk säger allt från 65°C till 105°C antar jag.

Kärnorna får egentligen bli riktigt varma, men om dom ligger där mer än några sekunder så blir case/package för varmt (över spec iaf, inte alla som bryr sig).

Jag skulle föreslå att du inte låter kärnorna gå över 70°C, tills du känner att du vet bättre (om det händer, du kanske vill "play it safe").

En ny kylare är en bra idé. Du kommer att kunna klocka högre även om du väljer att hålla dig under 70°C.

Permalänk
Medlem

Har nyligen flashat till senaste bios versionen och det gav mycket stabilare överclockning eller så är det bara inbillning , vad vet jag.. har nu kört 40 min med Prime95 blend på 3,8ghz med HT Enabled... Klarar den 1 timma utan error så blir det till att sänga Vcore lite och köra igen ... Går allt some det ska så blir det att testa om BIOS flashen löste problemet där jag itne kunde gå över 189bclk utan att datorn vägrade boota

Visa signatur

Acer Predator G6-710-70013 - tower - Core i7 6700K 4 GHz - 16 GB - SSD 256 GB, HDD 2 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Folk säger allt från 65°C till 105°C antar jag.

Kärnorna får egentligen bli riktigt varma, men om dom ligger där mer än några sekunder så blir case/package för varmt (över spec iaf, inte alla som bryr sig).

Jag skulle föreslå att du inte låter kärnorna gå över 70°C, tills du känner att du vet bättre (om det händer, du kanske vill "play it safe").

En ny kylare är en bra idé. Du kommer att kunna klocka högre även om du väljer att hålla dig under 70°C.

Efter att ha fått en bra clock på 3,8ghz med HT på ville jag se om jag kunde höja bclk över 189 nu med flashat bios, eftersom det var detta som satte stopp för mig tidigare... Men det va inget som hjälpte tyvärr =(

Vad skulle du föreslå för kylare?

Har kollat run en del men problemet är att min sambo inte delar min uppfattning om hur viktig en ny CPU kylare är

Bästa vore med en som helst inte överstige 3-400kr.. och jo jag vet att man får vad man betalar för men som sagt det anser inte min sambo vara viktigt

Har denna just nu: http://www.inet.se/produkt/5321392/arctic-cooling-freezer-7-p...

Känns inte lönt att lägga några pengar alls om tempen inte sänks meed i alla falla 5-10 grader...

Alla tips är jag tacksam för..

Och sen vore jag tacksam om jag kunde få eran åsikt på om jag ska montera en 120mm fläkt på sidan av chassit eller öppna upp och montera ett nät bara så jag får mer luft till grafikkort+moderkort eller om detta endast skulle förstöra luftflödet..?

Dom 2 front fläktarna trycker in luft i chassit och den bakre och den i toppen trycker ut från chassit.... Så va tror ni?

Visa signatur

Acer Predator G6-710-70013 - tower - Core i7 6700K 4 GHz - 16 GB - SSD 256 GB, HDD 2 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjulstad:

Vad skulle du föreslå för kylare?

Har kollat run en del men problemet är att min sambo inte delar min uppfattning om hur viktig en ny CPU kylare är

Bästa vore med en som helst inte överstige 3-400kr.. och jo jag vet att man får vad man betalar för men som sagt det anser inte min sambo vara viktigt

Har denna just nu: http://www.inet.se/produkt/5321392/arctic-cooling-freezer-7-p...

Känns inte lönt att lägga några pengar alls om tempen inte sänks meed i alla falla 5-10 grader...

Alla tips är jag tacksam för..

Och sen vore jag tacksam om jag kunde få eran åsikt på om jag ska montera en 120mm fläkt på sidan av chassit eller öppna upp och montera ett nät bara så jag får mer luft till grafikkort+moderkort eller om detta endast skulle förstöra luftflödet..?

http://www.bilddump.se/bilder/20120713121439-212.214.4.243.jp...

Dom 2 front fläktarna trycker in luft i chassit och den bakre och den i toppen trycker ut från chassit.... Så va tror ni?

En sådan här kanske? Medföljande fläktarna lär duga, annars blir ju det en kostnad att räkna med. Tänk på att en bra kylare överlever många andra komponenter (den kan mkt väl kyla nästa CPU också).

Du bör ha hyfsat flöde redan. Tänk på att luften inte behöver lika mkt hjälp på vägen ut (försök få övertryck i lådan). Om du får in rejält med luft så kommer den moderkort och grafikkort tillgodo. Men om du komponenterna går varma p.g.a. underdimensionerad kylning (alltså flänsar etc.) så finns det ingen chassifläkt som kommer att ändra på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

En sådan här kanske? Medföljande fläktarna lär duga, annars blir ju det en kostnad att räkna med. Tänk på att en bra kylare överlever många andra komponenter (den kan mkt väl kyla nästa CPU också).

Du bör ha hyfsat flöde redan. Tänk på att luften inte behöver lika mkt hjälp på vägen ut (försök få övertryck i lådan). Om du får in rejält med luft så kommer den moderkort och grafikkort tillgodo. Men om du komponenterna går varma p.g.a. underdimensionerad kylning (alltså flänsar etc.) så finns det ingen chassifläkt som kommer att ändra på det.

Okey tack Blir nog till att beställa en sådan snarast då

Redigerade min senaste post..

Kan fortfarande inte gå från 189 till 190 bclk utan att få booting problem.. Nu med senaste BIOS.. ska jag anta att mitt chip/moderkort inte klarar mer?

Visa signatur

Acer Predator G6-710-70013 - tower - Core i7 6700K 4 GHz - 16 GB - SSD 256 GB, HDD 2 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjulstad:

Okey tack Blir nog till att beställa en sådan snarast då

Redigerade min senaste post..

Kan fortfarande inte gå från 189 till 190 bclk utan att få booting problem.. Nu med senaste BIOS.. ska jag anta att mitt chip/moderkort inte klarar mer?

Det känns inte orimligt. Stock är trots allt blygsamma 133.

Det är också förenligt med mina och andras erfarenheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Det känns inte orimligt. Stock är trots allt blygsamma 133.

Det är också förenligt med mina och andras erfarenheter.

Okeey.. det va ju surt =( Hade ju verkligen hoppats på att komma över 4ghz utan HT =(

Din åsikt angående 3,8 GHz med HT Enabled eller 3,97GHz med HT Disabled för MMO spel?

Visa signatur

Acer Predator G6-710-70013 - tower - Core i7 6700K 4 GHz - 16 GB - SSD 256 GB, HDD 2 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjulstad:

Okeey.. det va ju surt =( Hade ju verkligen hoppats på att komma över 4ghz utan HT =(

Din åsikt angående 3,8 GHz med HT Enabled eller 3,97GHz med HT Disabled för MMO spel?

Om 3,8GHz med HT ska spöa 3,97GHz utan HT så lär det vara i ett spel som nyttjar HT rätt effektivt för att vara ett spel.

MMO-spel kan väl iofs vara hyfsat CPU-intensiva...

Antagligen är 3,97GHz bättre. Men du kan ju testa och se hur det blir med just din setup och dina inställningar.

Sedan beror det förstås på hur man använder datorn i övrigt. (Om datorn renderar dom 20h/dygn man inte spelar så kanske man inte vill ha 20% sämre prestanda under den tiden bara för 4% extra under speltid)

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Om 3,8GHz med HT ska spöa 3,97GHz utan HT så lär det vara i ett spel som nyttjar HT rätt effektivt för att vara ett spel.

MMO-spel kan väl iofs vara hyfsat CPU-intensiva...

Antagligen är 3,97GHz bättre. Men du kan ju testa och se hur det blir med just din setup och dina inställningar.

Sedan beror det förstås på hur man använder datorn i övrigt. (Om datorn renderar dom 20h/dygn man inte spelar så kanske man inte vill ha 20% sämre prestanda under den tiden bara för 4% extra under speltid)

Nej det är sant... Dock är datorn endast på när det spelas annars är den avstängd.. Får väll ta och jämföra i spelet helt enkelt..

Ingen annan ide hur man ev skulle kunna komma förbi 189 bclk ? Känns som man borde komma till i alla fall 4ghz med HT av eller kan det verkligen vara så känsligt som på 1 bclk skillnad?

Visa signatur

Acer Predator G6-710-70013 - tower - Core i7 6700K 4 GHz - 16 GB - SSD 256 GB, HDD 2 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjulstad:

Nej det är sant... Dock är datorn endast på när det spelas annars är den avstängd.. Får väll ta och jämföra i spelet helt enkelt..

Ingen annan ide hur man ev skulle kunna komma förbi 189 bclk ? Känns som man borde komma till i alla fall 4ghz med HT av eller kan det verkligen vara så känsligt som på 1 bclk skillnad?

Någonstans går gränsen, så är det bara.

Sedan är det ju möjligt att du för BSOD efter en vecka med BCLK 189.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Någonstans går gränsen, så är det bara.

Sedan är det ju möjligt att du för BSOD efter en vecka med BCLK 189.

Jo det är ju sant i för sig... sitter och sneglar lite på en i7 950 just nu men får hålla mig och köra med det jag har antar jag Nästa får bli i5 3570k eller i5 2500k... Till dess en ny CPU kylare och fortsatt forskning om överclockning

Tack för alla tips

Visa signatur

Acer Predator G6-710-70013 - tower - Core i7 6700K 4 GHz - 16 GB - SSD 256 GB, HDD 2 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Någonstans går gränsen, så är det bara.

Sedan är det ju möjligt att du för BSOD efter en vecka med BCLK 189.

Finns det några speciella Intel settings i BIOS som förbättrar gaming performance?

Har disableat:

Intel C-state
C1E Support
OverSpeed Protection
Hyperthreading
Intel Virtualization Tech
Intel VT-d Tech

och även

Spread Spectrum som Disabled.

Visa signatur

Acer Predator G6-710-70013 - tower - Core i7 6700K 4 GHz - 16 GB - SSD 256 GB, HDD 2 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjulstad:

Finns det några speciella Intel settings i BIOS som förbättrar gaming performance?

Har disableat:

Intel C-state
C1E Support
OverSpeed Protection
Hyperthreading
Intel Virtualization Tech
Intel VT-d Tech

och även

Spread Spectrum som Disabled.

Inget särskilt jag kommer på. Men gå igenom BIOS och försök avgöra vad som ska vara på/av osv.

Möjligen kan du testa och se om systemet förblir stabilt när du slår på C-state och C1E. Det kan möjligen ge lite strömbesparing (ska inte påverka prestanda). Man bör ha det avstängt när man letar maxklock, men det kan vara idé att testa om det funkar när man hittat maxklock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Inget särskilt jag kommer på. Men gå igenom BIOS och försök avgöra vad som ska vara på/av osv.

Möjligen kan du testa och se om systemet förblir stabilt när du slår på C-state och C1E. Det kan möjligen ge lite strömbesparing (ska inte påverka prestanda). Man bör ha det avstängt när man letar maxklock, men det kan vara idé att testa om det funkar när man hittat maxklock.

Tack så mycket ) fick tweakat lite till och har nu en stabil clock på 3,8ghz med HT på.. Så imorgon blir det att testa resterande inställningar )

Fick också testat igen med lite andra inställningar med 12 multipel och 190 bclk, bootar ändå inte upp, satte ram , uncore och qpi på lägsta och ökade volten men hjälpte ej.. Men startar som vanligt på 189bclk.. Surt :((

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Acer Predator G6-710-70013 - tower - Core i7 6700K 4 GHz - 16 GB - SSD 256 GB, HDD 2 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjulstad:

Tack så mycket ) fick tweakat lite till och har nu en stabil clock på 3,8ghz med HT på.. Så imorgon blir det att testa resterande inställningar )

Fick också testat igen med lite andra inställningar med 12 multipel och 190 bclk, bootar ändå inte upp, satte ram , uncore och qpi på lägsta och ökade volten men hjälpte ej.. Men startar som vanligt på 189bclk.. Surt :((

Skickades från m.sweclockers.com

Ser mer och mer ut som att 190 är omöjligt med ditt kort.

Jag skulle nog backa ett steg extra, till 188. Det kan spara en och annan mystisk BSOD eller omstart i framtiden.

Även om allt är stabilt under det dygn man stresstestar så är det inte kul med BSOD en gång i veckan eller en endaste gång vid illa valt tillfälle.