"Underklocka" Intel Core i7 3770K 3,5Ghz eller Intel Core i7 3770 3,4Ghz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jazz 1-up:

Vad är det då du argumenterar för? Din metafor är en falsk jämförelse btw.

Vad jag menar är att stockklock sällan ger högsta prestanda per watt. Man offrar ofta prestanda per watt för att få högre enkeltrådad prestanda, eftersom det oftast är det folk vill ha.

Man kan alltså höja prestanda per watt (mer eller mindre) genom att klocka ner en aning. (givetvis sänker man även spänningen då)

Vilken metafor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Du läste nog fel. Jag påstår inte att prestanda per watt är linjär med klockfrekvensen.

Oj där var jag otydlig menade att du påstår att den inte e linjär, såg nu att de verkade precis tvärt om^^ får man skylla på en taskig nattsömn ?

Visa signatur

Topkek

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pye:

Oj där var jag otydlig menade att du påstår att den inte e linjär, såg nu att de verkade precis tvärt om^^ får man skylla på en taskig nattsömn ?

Ja, det får man.

Menar du att den är linjär alltså?

Prestandan står i proportion till klockfrekvensen. Men spänningen som krävs drar iväg snabbare än klockfrekvensen. Alltså kan inte prestanda per watt vara linjärt beroende av klockfrekvens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Vad jag menar är att stockklock sällan ger högsta prestanda per watt. Man offrar ofta prestanda per watt för att få högre enkeltrådad prestanda, eftersom det oftast är det folk vill ha.

Man kan alltså höja prestanda per watt (mer eller mindre) genom att klocka ner en aning. (givetvis sänker man även spänningen då)

Vilken metafor?

Förlå jag blandade ihop vem som postat vad, ignorera mitt meddelande

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svempa42:

Har läst igenom manualen till ASUS P8Z77-V LE och info på Intels hemsida. Med ASUS funktion SMART DIGI+ kan man reglera energiförbrukningen så det löser mitt problem. Beställer nu en Intel Core i7 3770 3,4Ghz. Datorn skall användas till intensiv datainsamling för att sedan sända dessa data vidare till olika databaser world-wide.

Tack för era svar. Tråden kan nu anses avslutad från min sida.

Processorns turbo-boost funktion och EIST samt C1E fixar detta sjælv. Turbo gør ett otroligt jobb med att hålla processorn nere i låga frekvenser och økar denna efter belastning, så kør du inga tunga grejer med andra ord så kommer den gå betydligt lægre æn dina føreslagna 2500Mhz det mesta av tiden.

http://www.anandtech.com/show/5771/the-intel-ivy-bridge-core-...

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Avstängd

Lite ot men på vintern värmer min dator upp rummet den står i. Går då 24/7.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

Det blev till slut en 3770. Nu är jag ju inte så där slängd på att konfigurera och få ut det mesta av processorn, alltså det sätt jag vill köra min dator på. Så det får ta lite tid.