Elgiganten och åldersgränser?

Permalänk
Medlem

Elgiganten och åldersgränser?

Hejsan!

Jo jag undrade hur det är med Elgiganten och deras åldersgränser på spel. Struntar dom i hur gammal man är? För nu i september hade jag tänkt att köpa Borderlands 2, och jag fyller 17 nu i augusti. Tror ni att dom frågar om legitimation på spel som det är 18 års åldersgräns på? För jag har hört att det där med åldersgränser är bara rekommendationer och ingen lag, så dom kan inte förbjuda en att köpa ett spel från 18 år om man är under 18.

Jag tänkte köpa det på Elgiganten i Katrineholm. Men om ni vet något, så låt mig få veta :)!

Permalänk
Medlem

Åldersgränsen är rekommendation, precis som med filmer, dom kan så klart välja att inte sälja det till dig.
Men jag har aldrig varit med om att någon butik eller affär som säljer spel någonsin har frågat om legitimation när dom säljer spel.
Aldrig hört om någon som behövt göra det heller för den delen.

Visa signatur

Dator || H440 Black Edition || Asus ROG MaximusVII || i7 4790K @ 4.5GHz, Noctua NH-D15 Kylare || MSI GTX 980ti Gaming 6GB || 16GB G-Skill 1866 1.5v || Corsair RM 850W || Samsung EVO 256GB, Crucial M4 256GB ||

Permalänk
Medlem

Jag fick visa leg på Onoff när jag va 20 och skulle köpa BF3, men sen har dem ju gått i KK med...

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Bästa var när ja stod i kön på media markt o en kille i 14års åldern skulle köpa ett bilspel som va från 16! O han va tvungen att visa legitimation , men innan jag hann erbjuda mig att köpa ut det åt honom så sa han att han skulle gå ut o hämta sin mamma Altså okej om de är blodiga skräckspel lr shooters lr så men ett jävla bilspel!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelburk: ASUS Maximus VI Hero . Intel Core i7 4770K . Noctua NH-D14 . 16 GB Corsair Vengeance 2x8 GB . Gigabyte Radeon HD 7990 . 240 GB Intel 335 SSD . Fractal Design R4 . Corsair AX 1200w . 2 st Samsung 24" Gästdator: ASUS P8 Z68-V . Intel Core i5 3570K . Noctua NH-D14 . 16GB G.Skill Ripjaws DDR3 4x4 GB Asus Radeon HD7870 CF . 128gb Samsung SSD . 2 x 1 TB Seagate SATA . Fractual Design R3 Corsair HX 750w v2 . 1 st Sony 40"

Permalänk
Medlem

Min polare fick visa leg på MediaMarkt när han köpte BF3. 20 år var han då.

Permalänk
Entusiast

Du kan ju sätta på dig en lösmustach, solglasögon och en stor svart hatt så ser du nog vuxen och pålitlig ut

Men allvarligt talat så bryr sig nog inte den som står i kassan sig över huvud taget om du nu skulle vara "för liten" för ett spel och om du nu skulle behöva visa legitimation så är det väl bara att säga "jahopp, nae jag är inte 18, det var synd" och gå därifrån, det är ju inte olagligt

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk

Har hört talas om någon som har behövt visa leg pga en åldersrekomendation, själv köpte jag CS i butik när jag var 12 xD

Men visst kan de neka dig köp, som säljare kan du neka till köp utan att stödjas av någon lag, sen är det klart att personen som blev nekad kan anmäla dem för diskriminering, men tror att det skulle vara svårt att få igenom en sådan anmälan i ett fall som detta

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk

låter ju helt SJUKT haha!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diaxuzz:

Hejsan!

Jo jag undrade hur det är med Elgiganten och deras åldersgränser på spel. Struntar dom i hur gammal man är? För nu i september hade jag tänkt att köpa Borderlands 2, och jag fyller 17 nu i augusti. Tror ni att dom frågar om legitimation på spel som det är 18 års åldersgräns på? För jag har hört att det där med åldersgränser är bara rekommendationer och ingen lag, så dom kan inte förbjuda en att köpa ett spel från 18 år om man är under 18.

Jag tänkte köpa det på Elgiganten i Katrineholm. Men om ni vet något, så låt mig få veta :)!

Köp det över internet om det inte funkar i affären.

Ta bara postförskott om inte nån i din släkt kan betala med sitt kort

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 CPU Ryzen 3900x CPU-kyl Corsair Hydro H115i GPU Asus ROG RTX3080 SSD 1TB Samsung 860 RAM Corsair DDR4 16GB 3600Mhz PSU Corsair RM 850W 80+ Gold Modulär
BILD LG 48" OLED48CX6LB @ 120hz

Permalänk
Medlem

Härligt att du oroar dig två månader innan. Det är väl bara att köpa någon annan stans om det skiter sig, eller be någon köpa ut det åt dig om det måste ske på Elgiganten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

Jag fick visa leg på Onoff när jag va 20 och skulle köpa BF3, men sen har dem ju gått i KK med...

Men BF3 kom ut efter att OnOff gick i konkurs.

Permalänk
Inaktiv

Jag har fått visa leg flertalet gånger på GameStop. Och det har hänt att jag har blivit tvungen att ringa till morsan så att dem kunde fråga henne om det var ok... Notera att jag var då 17.. -.- spelen krävde 18....

Permalänk
Medlem

Lite off topic men det får mig att tänka på att ICAs självscanning (Oskarshamn) kräver att man visar lägg när man köper "ICAs pärondryck med ciderkaraktär"

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

Men BF3 kom ut efter att OnOff gick i konkurs.

Ja, självklart, fel av mig. Det var ett annat spel, bara för det så kommer jag inte ihåg vilket... aja.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Elgiganten frågade efter leg när jag skulle köpa Black Ops. Då var jag 23 eller 24.....

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Jag fick inte köpa diablo2+lod på Game när jag var 11.
Gick däremot alldeles utmärkt att köpa det på BR leksaker istället. Var dock mycket dyrare minns jag.

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk

Haha, med tanke på vad alla skriver här om att så många fått visa leg så verkar det som att jag i framtiden kommer få köpa ut spel till mina barn tills de fyllt 25 xD

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

I absolut värsta fall kan du ringa någon vårdnadshavare på telefon och låta försäljaren prata med denne en liten stund, om din förälder är med på att du får köpa det så är det aldrig några problem.

Visa signatur

Citera för svar!
Stationär: AMD Ryzen 5600x | 32GB G.Skill 3600Mhz | AMD Radeon 5700xt
Laptop:MacBook Pro 13" 2016 TB 16gb 512gb

Permalänk

Kassörskan/kassören är tvungen att fråga om dom inte gör det kan dom förlora jobbet, när det gäller alkohol och tobak så kan affären förlora licensen till att sälja det, vilket är liksom 60% utav inkomsten.

Visst käns det idiotiskt i dagens samhälle när det gäller spel men ett lag är ett lag och man måste följa den.

Visa signatur

[Fractal R4] [Corsair RM750] [ASUS B550-F] [AM4 Ryzen 7 5800X3D]
[32GB@3600Mhz] [ASUS STRIX 1070] [120GB SSD Win11 OS] [960EVO M.2]
[Monitor: PG278Q"] [Key/Mouse/Sound: G810 + SVIVE GM006 + ODAC-ATH AD-900X]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

Ja, självklart, fel av mig. Det var ett annat spel, bara för det så kommer jag inte ihåg vilket... aja.

Jag antog det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Lite off topic men det får mig att tänka på att ICAs självscanning (Oskarshamn) kräver att man visar lägg när man köper "ICAs pärondryck med ciderkaraktär"

Mina polare va med om samma sak i stockholm, fast i kassan där det stod en riktig person.

Hur kan dem kräva leg på en dryck som inte innehåller alkohol?

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

Jag antog det

Lång dag på jobbet, hehe.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Skrivet av medichaaaz:

Kassörskan/kassören är tvungen att fråga om dom inte gör det kan dom förlora jobbet, när det gäller alkohol och tobak så kan affären förlora licensen till att sälja det, vilket är liksom 60% utav inkomsten.

Visst käns det idiotiskt i dagens samhälle när det gäller spel men ett lag är ett lag och man måste följa den.

Nu är jag inte helt hundra på detta, men till skillnad från tobak och alkohol så är åldersgränsen på spel endast en rekommendation, och inte en lag, så varje affär får själv välja om de kontrollerar leg vid spelköp.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Moderator

Under tiden jag jobbade i butik hände det några gånger att jag ringde till köparens föräldrar när det varit uppenbart stor skillnad mellan dennes ålder och rekommendationen enligt PEGI. Handlar det om något år hit eller dit brukar det räcka med ett "Du vet om att man bör vara 15/18 år för att spela det här spelet?".
Varje gång jag ringt föräldrar har det mottagits gott, ibland har jag fått förklara spelet i korthet och varför det har den åldersrekommendation det har men ingen har nekat sitt barn att köpa spelet. En gång bad föräldern mig plombera spelet en extra gång eftersom denne ville vara med sin son och dra igång det där hemma. Att få föräldrarna intresserade för vad deras barn pysslar med ser jag enbart som positivt.

Visa signatur
Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av medichaaaz:

Kassörskan/kassören är tvungen att fråga om dom inte gör det kan dom förlora jobbet

Nej det är de inte.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av medichaaaz:

Kassörskan/kassören är tvungen att fråga om dom inte gör det kan dom förlora jobbet, när det gäller alkohol och tobak så kan affären förlora licensen till att sälja det, vilket är liksom 60% utav inkomsten.

Visst käns det idiotiskt i dagens samhälle när det gäller spel men ett lag är ett lag och man måste följa den.

Ja, det samma gäller popcorn och kinderägg, är lite konstigt, men en lag är en lag...NEJ juste! Är ju inte lag på något av det, utan är helt upp till butiken själv vad de har för regler, det är lag på tobak, alkohol, och luftvapen, spel faller inte innanför någon av dem

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av medichaaaz:

Kassörskan/kassören är tvungen att fråga om dom inte gör det kan dom förlora jobbet, när det gäller alkohol och tobak så kan affären förlora licensen till att sälja det, vilket är liksom 60% utav inkomsten.

Visst käns det idiotiskt i dagens samhälle när det gäller spel men ett lag är ett lag och man måste följa den.

Det stämmer inte.

Åldersgränsen för tobak och alkohol regleras i tobakslagen respektive alkohollagen. Åldergränser rörande spel regleras däremot inte i någon lag som tvingar säljaren att kontrollera köparens ålder. Det står dock säljaren fritt att neka en underårig (eller vem som helst för den delen) att köpa ett spel, något de säkert utnyttjar många fall när barn vill köpa spel med för hög åldersgräns. Detta troligtvis för att undvika arga föräldrar och dålig publicitet.
Vidare så krävs det ingen licens för att sälja alkohol eller tobak så länge man följer de bestämmelser som finns i respektive lag samt de tillhörande föreskrifterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

Men BF3 kom ut efter att OnOff gick i konkurs.

Det var väl kanske arbetsättet han tyckte var knas, att neka kunder att handla fast det enligt lagen inte skall vara några problem. Butikerna överlever på att sälja saker, om en kund blir nekad lär ryktet starta och snart har butiken inga kunder

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Har inte tvingats visa leg för spel ännu. De jag då har köpt i affär. Köper över steam. eller postförskott. Bor lite utanför staden så jag orkar inte åka in till stan om jag bara ska ha ett spel. Fick ut ett 18+ spel när jag var 15 utan problem.

Det är väl nu när jag är 18 och faktiskt har åldern inne jag hamnar att visa leg :b

Visa signatur

Intel Core i7 7700K delided @5.1 Noctua NH-D15 ROG MAXIMUS IX CODE RTX2080

Permalänk

Blev nekad att köpa diablo 2 på onoff för en herrans massa år sedan.
Vi gick vidare till siba och där var det inga problem.

Så kontroller händer väl, men jag tror det är mindre vanligt idag än för några år sedan.

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *