Permalänk
Medlem
Skrivet av highspeed:

Ses som budget alternativ va?? Den är ju bättre Sen ska du nog inte förvänta WQ3 kommer bli magiskt bättre än nuvarande, då den antagligen bara är en uppdatering på gamla u2711 panelen fast med annan ag coating. Detta med tanke på att Dell anger AH-IPS i u2713 men det är fortfarande gamla H-IPS panelen precis som du skriver.

Den är bättre på vissa punkter, men saknar t.ex wide gamut, så det är inte "gamla H-IPS panelen".

Sen om det kommer nån riktig uppföljare på U2711 är väl bara att vänta och se.. Verkar nästan blivit en trend bland tillverkarna att skippa wide gamut numera.

Visa signatur

[Lian-Li PC-Q33 + Seasonic P-520FL + Gigabyte GA-Z170N-Gaming 5 + Intel i7 6700k + Silverstone Heligon HE02 + Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3000MHz CL15 + Zotac GeForce GTX 1060 AMP! + Samsung SM951 128GB + WD Blue 4TB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Finns det något samband mellan Latency och tearing i spel? Jag stör mig så fruktansvärt mkt på tearing, ser rent ut sagt förjävligt ut när det händer.

Skulle tippa på att det är andra faktorer som spelar in när det gäller din frågeställning kring tearing. Vad har du klockat för framerate när detta händer , vad har du för typ av skärm samt är V-sync av eller på ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeepBlue:

Skulle tippa på att det är andra faktorer som spelar in när det gäller din frågeställning kring tearing. Vad har du klockat för framerate när detta händer , vad har du för typ av skärm samt är V-sync av eller på ?

Med V-sync på så får jag så klart ingen tearing. Men vad jag vet så får man det oavsett om man har hög eller låg FPS, men det verkar va mer synligt vid hög fps typ 80+ kör 1680x1050@60hz. Vad jag vet så finns det ingen lösning på tearing förutom v-sync, undrade bara om låg/hög latency gjorde det bättre eller sämre på något vis. Men det kanske inte finns något samband alls.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av highspeed:

Ses som budget alternativ va?? Den är ju bättre Sen ska du nog inte förvänta WQ3 kommer bli magiskt bättre än nuvarande, då den antagligen bara är en uppdatering på gamla u2711 panelen fast med annan ag coating. Detta med tanke på att Dell anger AH-IPS i u2713 men det är fortfarande gamla H-IPS panelen precis som du skriver.

Om du läser mitt inlägg igen så skrev jag att U2711HM skall ses som ett budgetalternativ till en eventuell ersättare av U2711. Sedan huruvida den nya panelen är magiskt bättre eller inte får vi ju se då det blir aktuellt. Dock skulle jag bli förvånad om det inte har skett några förbättringar med tanke på att WQ3 är en helt ny panel i jämförelse med den panel som sitter i U2711HM, vilket bara är en revision av den gamla WQ1 panelen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Med V-sync på så får jag så klart ingen tearing. Men vad jag vet så får man det oavsett om man har hög eller låg FPS, men det verkar va mer synligt vid hög fps typ 80+ kör 1680x1050@60hz. Vad jag vet så finns det ingen lösning på tearing förutom v-sync, undrade bara om låg/hög latency gjorde det bättre eller sämre på något vis. Men det kanske inte finns något samband alls.

Vill inte påstå att jag är någon direkt expert på området men jag ställer mig ändå tveksam till att låg/hög latency skulle ha någon direkt påverkan på teaering. Kanske någon på detta forum som är mera insatt har lust att skriva ett inlägg och skingra eventuella tvivel i denna fråga ?

Permalänk
Skrivet av Raptor:

Den är bättre på vissa punkter, men saknar t.ex wide gamut, så det är inte "gamla H-IPS panelen".

Va Båda gamla och nya är H-IPS. Sen är det ju bara bra den saknar wide gamut eftersom det är bättre för 99% av folket. 8 bit material(allt material på nätet,spel,filmer) på 10 bit skärm = överstarka färger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av highspeed:

Va Båda gamla och nya är H-IPS. Sen är det ju bara bra den saknar wide gamut eftersom det är bättre för 99% av folket. 8 bit material(allt material på nätet,spel,filmer) på 10 bit skärm = överstarka färger.

Bättre för 99%? Nje, knappast. För oss som håller på med foto är wide gamut absolut ett plus, och vi utgör nog lite mer än 1% av marknaden iaf :). Fast sen beror det ju lite på vilken typ av foto man håller på med samt vad man gör med bilderna. Men för surf, spel, film osv. behövs det ju inte iaf.

Jag är faktiskt rätt sugen på U2713, även om den känns lite i dyraste laget.

Visa signatur

[Lian-Li PC-Q33 + Seasonic P-520FL + Gigabyte GA-Z170N-Gaming 5 + Intel i7 6700k + Silverstone Heligon HE02 + Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3000MHz CL15 + Zotac GeForce GTX 1060 AMP! + Samsung SM951 128GB + WD Blue 4TB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av highspeed:

Va Båda gamla och nya är H-IPS. Sen är det ju bara bra den saknar wide gamut eftersom det är bättre för 99% av folket. 8 bit material(allt material på nätet,spel,filmer) på 10 bit skärm = överstarka färger.

Vad jag vet så har U2711 ett sRGB läge som simulerar att det inte är wide gammut. Funkar tydligen hyfsat enl. TFT-central. Jag håller å andra sidan själv på med fotografi, dock sällan för tryck. Och jobbar nästan abra med 8bit och sRGB då det mesta publiceras på nätet. Men det kanske är värt att ha wide gammut om man nu skulle börja skicka för tryck och jobba med 10bitars färg eller högre och Adobe RGB. Man vill ju inte begränsa sig i onödan

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Jag tror personligen att de skillnader vi kommer att se på den direkta ersättaren till u2711:an med den nya Q3 panelen är W-LED med Wide gammut, statiska kontrast efter kalibrering kommer troligtvis ligga något högre än U2713HM. 10bitars färgdjup samt 12bits internal processing är väl mer eller mindre en självklarhet. Dessutom kommer den ju givetvis ha samma nyheter som Q1 revisionen erbjuder i form av förbättrat antireflexfilm samt att den tack och lov kommer vara fri från Pulsbreddsmodulering i reglering av ljusstyrka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeepBlue:

Jag tror personligen att de skillnader vi kommer att se på den direkta ersättaren till u2711:an med den nya Q3 panelen är W-LED med Wide gammut, statiska kontrast efter kalibrering kommer troligtvis ligga något högre än U2713HM. 10bitars färgdjup samt 12bits internal processing är väl mer eller mindre en självklarhet. Dessutom kommer den ju givetvis ha samma nyheter som Q1 revisionen erbjuder i form av förbättrat antireflexfilm samt att den tack och lov kommer vara fri från Pulsbreddsmodulering i reglering av ljusstyrka.

Vad är Pulsbreddsmodulering?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Vad är Pulsbreddsmodulering?

När man styr t.ex. ljusstyrkan genom att slå av och på strömmen väldigt fort och på så sätt ställer strömstyrkan.

edit; http://en.wikipedia.org/wiki/Pulse-width_modulation om du vill läsa lite mer.. Finns en hel del man kan styra med PWM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Vad är Pulsbreddsmodulering?

PWM eller pulsbredsmodulering är en teknik som kontrollerar den frekvens bakgrundsbelysning opererar i. Man kan säga att det är lite som en "strömbrytare" som med väldigt snabb hastighet kan reglera mellan på och av läge. Så strömmen till en ledlampa är antingen på för fullt eller helt avstängd. Genom att ändra mellan dessa lägen flera tusen gången per sekund så hinner du inte reagera på detta utan uppfattar det som ett konstant ljussken. Dessvärre skapar denna teknik ansträngda ögon eller huvudvärk för de som är mera känsliga eller sedan tidigare har ögonproblem. I skrivande stund finns det enbart 4 modeller som inte längre använder sig av denna teknik varav U2713HM samt Samsung S27B970 är de senaste modellerna på marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeepBlue:

PWM eller pulsbredsmodulering är en teknik som kontrollerar den frekvens bakgrundsbelysning opererar i. Man kan säga att det är lite som en "strömbrytare" som med väldigt snabb hastighet kan reglera mellan på och av läge. Så strömmen till en ledlampa är antingen på för fullt eller helt avstängd. Genom att ändra mellan dessa lägen flera tusen gången per sekund så hinner du inte reagera på detta utan uppfattar det som ett konstant ljussken. Dessvärre skapar denna teknik ansträngda ögon eller huvudvärk för de som är mera känsliga eller sedan tidigare har ögonproblem. I skrivande stund finns det enbart 4 modeller som inte längre använder sig av denna teknik varav U2713HM samt Samsung S27B970 är de senaste modellerna på marknaden.

Det låter ju lite som effekten CRT skärmar hade där hela bilden uppdaterades hela tiden i den uppdateringsfrekvens man hade, minnst att jag hade riktigt röda ögon om ja satt på 60hz för länge, å sen skaffade ja en Sony Trinitron som körde 85hz eller om det va 100hz mins inte. Men det låter ju lovande, allt som gör att man blir mindre trött i ögonen är ju positivt.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Hade hoppats på denna skärm, men avsaknaden av wide gamut och 10-bit's panel gör att jag tvekar, hade gärna sett att dom använt en sådan panel istället. :/ Sitter redan på en 8-bit's och hade helst uppdaterat till en 10'a.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbertMwugabi:

Hade hoppats på denna skärm, men avsaknaden av wide gamut och 10-bit's panel gör att jag tvekar, hade gärna sett att dom använt en sådan panel istället. :/ Sitter redan på en 8-bit's och hade helst uppdaterat till en 10'a.

Å andra sidan kanske man borde sluta va så kräsen om man inte är proffs. Många sitter ju på 6bitar och är nöjda e-ips t.ex. Räcker nog kanske med 8 om man bara har foto som hobby och inte på professionell nivå. Men å andra sidan känns det då snopet att priset inte är typ 1000kr lägre än U2711.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbertMwugabi:

Hade hoppats på denna skärm, men avsaknaden av wide gamut och 10-bit's panel gör att jag tvekar, hade gärna sett att dom använt en sådan panel istället. :/ Sitter redan på en 8-bit's och hade helst uppdaterat till en 10'a.

Då får du hålla ut till i början på nästa år om du är intresserad av den direkta uppföljaren till U2711. Troligtvis lär väl namnet på denna modell bli U2714.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Å andra sidan kanske man borde sluta va så kräsen om man inte är proffs. Många sitter ju på 6bitar och är nöjda e-ips t.ex. Räcker nog kanske med 8 om man bara har foto som hobby och inte på professionell nivå. Men å andra sidan känns det då snopet att priset inte är typ 1000kr lägre än U2711.

Med tanke på att U2711 kostade strax under 9000 SEK när den släpptes på den svenska marknaden feb-2010 så skulle jag inte bli förvånad om den direkta ersättaren till denna modell kommer att hamna någonstans i det prissegmentet också. Och det är väl den modellen man bör jämföra U2713HM med när man tittar på priset. Då kommer nog prissättningen att framstå som mera logisk. Att jämföra priset mot den 2,5 år gamla U2711 blir ju lite skevt. Och som skrivits tidigare så kommer dessa två modeller rikta sig mot olika användningsområden, varav den ena är mer för vardagsbruk medan den dyrare riktar sig mer mot professionellt bruk. Vad jag förstår så kommer det även att finnas två alternativ i Dell's 30 tums serie , det vill säga ett U3013HM samt en U3014.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeepBlue:

Med tanke på att U2711 kostade strax under 9000 SEK när den släpptes på den svenska marknaden feb-2010 så skulle jag inte bli förvånad om den direkta ersättaren till denna modell kommer att hamna någonstans i det prissegmentet också. Och det är väl den modellen man bör jämföra U2713HM med när man tittar på priset. Då kommer nog prissättningen att framstå som mera logisk. Att jämföra priset mot den 2,5 år gamla U2711 blir ju lite skevt. Och som skrivits tidigare så kommer dessa två modeller rikta sig mot olika användningsområden, varav den ena är mer för vardagsbruk medan den dyrare riktar sig mer mot professionellt bruk. Vad jag förstår så kommer det även att finnas två alternativ i Dell's 30 tums serie , det vill säga ett U3013HM samt en U3014.

Man kanske skulle passa på och köpa en U2711 nu då innan dom försvinner helt från marknaden. Nu fick man sig en funderare....

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Man kanske skulle passa på och köpa en U2711 nu då innan dom försvinner helt från marknaden. Nu fick man sig en funderare....

Så länge du står ut med den grovare antireflexfilmen så är det ju ett alternativ utifall att du vill komma billigt undan. Såg förresten att Eizo skall släppa budgetmodeller i sitt coloredge segment. Skall bli intressant att se vad prisbilden blir på dessa små godingar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Å andra sidan kanske man borde sluta va så kräsen om man inte är proffs. Många sitter ju på 6bitar och är nöjda e-ips t.ex. Räcker nog kanske med 8 om man bara har foto som hobby och inte på professionell nivå. Men å andra sidan känns det då snopet att priset inte är typ 1000kr lägre än U2711.

Professionell nivå är jag väl inte riktigt på, men jobbar med design och foto som egen företagare och tycker inte mina 2 8-bit's skärmar klarar av allt jag jobbar med på ett sätt som jag är nöjd med.

Skrivet av DeepBlue:

Då får du hålla ut till i början på nästa år om du är intresserad av den direkta uppföljaren till U2711. Troligtvis lär väl namnet på denna modell bli U2714.

Det låter intressant det, då blir det vänta och se hur Dell gör.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Skrivet av AlbertMwugabi:

Professionell nivå är jag väl inte riktigt på, men jobbar med design och foto som egen företagare och tycker inte mina 2 8-bit's skärmar klarar av allt jag jobbar med på ett sätt som jag är nöjd med.

Det låter intressant det, då blir det vänta och se hur Dell gör.

Om du jobbar med det professionellt borde du överge Dell som faktiskt är ett budgetmärke i sammanhanget och kika på Nec och Eizo istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det här såg ju inte så kul ut. Får hoppas det är mer ett undantag än en regel....

http://hardforum.com/showpost.php?p=1039074072&postcount=154

Permalänk
Skrivet av DeepBlue:

Det här såg ju inte så kul ut. Får hoppas det är mer ett undantag än en regel....

http://hardforum.com/showpost.php?p=1039074072&postcount=154

Ush? Såg ju inte bra ut. Fast det är ju Dells vanliga panellotteri får man anta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

antireflex

Fråga om antireflex till dem som kan bättre.
Dagens skärmar har tycks ju ofta ha en glasskiva framför bilden. Bilden ser ju lite klarare ut i färgerna men blir det inte samtidigt mer reflexer.
Jag har fortfarande min gamla 19" Philips 190B skärm och den har bara något sorts plastmaterial till bildyta men inga problem med reflexer.
Så varför har man gått ifrån denna typ av bildskärmsyta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CGD:

Fråga om antireflex till dem som kan bättre.
Dagens skärmar har tycks ju ofta ha en glasskiva framför bilden. Bilden ser ju lite klarare ut i färgerna men blir det inte samtidigt mer reflexer.
Jag har fortfarande min gamla 19" Philips 190B skärm och den har bara något sorts plastmaterial till bildyta men inga problem med reflexer.
Så varför har man gått ifrån denna typ av bildskärmsyta?

Glasskiva? Det är ju snarare att dom inte har nån antireflex-beläggning i så fall. Nästan alla IPS-skärmar har antireflex-beläggning dock, och just Dell's skärmar har otroligt aggressiv sådan, med undantag för nya U2713 då.

Visa signatur

[Lian-Li PC-Q33 + Seasonic P-520FL + Gigabyte GA-Z170N-Gaming 5 + Intel i7 6700k + Silverstone Heligon HE02 + Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3000MHz CL15 + Zotac GeForce GTX 1060 AMP! + Samsung SM951 128GB + WD Blue 4TB]

Permalänk
Medlem

Verkar som Dustin redan fått in den såg jag nu

Visa signatur

[Lian-Li PC-Q33 + Seasonic P-520FL + Gigabyte GA-Z170N-Gaming 5 + Intel i7 6700k + Silverstone Heligon HE02 + Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3000MHz CL15 + Zotac GeForce GTX 1060 AMP! + Samsung SM951 128GB + WD Blue 4TB]

Permalänk

Och billigt också! Sugen!

Permalänk
Skrivet av DeepBlue:

Det här såg ju inte så kul ut. Får hoppas det är mer ett undantag än en regel....

http://hardforum.com/showpost.php?p=1039074072&postcount=154

Detta borde väl gå på deras garanti, 3 års på plats utbyte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av highspeed:

Detta borde väl gå på deras garanti, 3 års på plats utbyte.

Yup, det gör det tack och lov. Användaren på det tyska forumet som ursprungligen postade inlägget med bilden har pratat med Dell och blivit lovad ett byte.

Permalänk
Medlem

Någon som har sett skärmen fysiskt än?

Jobbar som utvecklare och har begränsad kunskap kring skärmar. Letar efter en skärm med hög upplösning. Vad jag kan läsa mig till torde denna skärm vara bättre lämpad för text och grafik för webb? Jämfört med U2711? När jag tittade på U2711 så såg man direkt anti coating, typ som en svag grå dimma?