Objektiv utan automatisk "lens-cap" blir det lätt smutsigt? Är det lätt att få rent?

Permalänk
Medlem

Objektiv utan automatisk "lens-cap" blir det lätt smutsigt? Är det lätt att få rent?

Sitter och funderar på att köpa ny digitalkamera (ingen fullsize systemkamera dock) och jag vill framförallt ha en kamera som tar bra bilder i dåligt ljus, med ljuskänslig optik/och eller ljuskänslig sensor, med bra inställningsmöjligheter och inte femtielva gångers zoom vilket verkar vara den nya "innegrejen" efter megapixelracet. Att den är lite större och därmed ligger bra i handen ser jag gärna.

Panasonic Lumix DMC-LX7 http://www.dcresource.com/reviews/panasonic/dmc_lx7-review har väl egentligen det jag vill ha, men den har ju ingen automatisk lens-cap så det känns som att det är risk för att man kommer få smuts på objektivet (även om man är noga med att hela tiden ta av och på lenscapen, vilket bara det känns lite jobbigt).

Har också kollat på Panasonics Micro Four Thirds vilken ju har lite andra för- och nackdelar exempelvis GF3 eller dess efterföljare GF5
http://www.dcresource.com/reviews/panasonic/dmc_gf3-review/lo...
Samma sak där dock med "manuell" lenscap

(Egentligen vill jag ha Sonys nya toppmodell DSC-RX100 http://www.dcresource.com/reviews/cameraDetail.php?cam=1882 men den verkar kosta runt 5500-6000kr och det bli väl dyrt tyvärr...)

Så, hur sannolikt är det att objektiven blir nedsmutsade, och hur lätt är det att göra rent? Känns som att det borde bli svårt att få de helt "perfekt" rena? Är rädd för smutsen i sig gör repor när man tar bort den om man använder duk eller pensel, tryckluft är väl heller inte att rekommendera?

Sen är de ju så små själva objektiven, de till en fullsize systemkamera känns det ju som att det nästan borde vara lättare att rengöra.

Permalänk

Du har inte funderat på Canon EOS M ? En kompakt spegellös systemkamera med APS-C sensor och utbytbar optik! http://www.bhphotovideo.com/c/product/883304-REG/Canon_6609b0...

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4everapple1:

Du har inte funderat på Canon EOS M ? En kompakt spegellös systemkamera med APS-C sensor och utbytbar optik! http://www.bhphotovideo.com/c/product/883304-REG/Canon_6609b0...

Jo den verkar väldigt intressant, men ligger lite i en annan prisklass, verkar ju kosta runt 9000 kr med ett objektiv.
Panasonics DMC-GF3 och GF5 ligger ju däremot runt 3-4000kr (med två objektiv). Är inte ute efter "det bästa" utan vill mest upp ett steg från de "vanliga" kompaktkamerorna, och utifrån vad jag läst mig till uppfyller den de kraven.
DMC-LX7 kostar ca 5000kr.

Har också kollat på motsvarande spegellösa systemkameror från exempelvis Sony och Nikon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4everapple1:

Du har inte funderat på Canon EOS M ? En kompakt spegellös systemkamera med APS-C sensor och utbytbar optik! http://www.bhphotovideo.com/c/product/883304-REG/Canon_6609b0...

Om Sony RX100 är för dyr så lär nog knappast Canon EOS-M vara ett alternativ

Men läs det här testet, och sluta oroa dig över smuts på objektivet. Om du skaffar en kamera som du kan sätta på filter på så kan du montera ett UV-filter som skydd vid extrema förhållanden, men annars så är det sällan något problem och inget som du bör basera ditt köp på.

Angående kameror så är det rätt så stor skillnad på kompaktkameror och spegellösa systemkameror som m4/3. I ditt fall så låter det som att en spegellös systemkamera skulle passa, m4/3 eller Sony NEX är min rekommendation på system. Men då blir iofs. problemet att du förmodligen vill ha flera objektiv, med risk för smuts på sensorn istället

Satsar du istället på en kompaktkamera så har Sony RX100 fått mycket bra recensioner. Den kostar bara en tusenlapp mer än Panasonic LX7, och är nog värd att spara ihop till. Den har ju en mycket större sensor med allt vad det innebär, men är fortfarande relativt liten.

Så bestäm dig först om du vill ha en kompaktkamera eller systemkamera, dvs. om du vill ha ett fast objektiv eller möjlighet att byta. En systemkamera ger mer utrymme att växa som fotograf, medan en kompaktkamera är mindre och lättare att ta med sig överallt.

Permalänk

Jag hade hellre tagit ett linsskydd man måste ta av än ett automatiskt eftersom dom verkar mest fastna i alla möjliga lägen förutom helt stängt. Visst finns det en liten risk att du skadar glaset om du gnuggar bort smutsen men om du inte använder svinto är det inte direkt något problem. Dessutom om du inte har ett dåligt automatiskt linsskydd brukar man kunna sätta på ett uv filter som tar smällarna och om det skulle gå sönder eller bli allt för repat kostar ett nytt nån hundring i den storleken.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

Smuts är sällan något större problem. Är inte frontlinsen väldigt hårt smutsad så är det bara att torka av med en mikrofiberduk, efter att man eventuellt har andats ut på linsen först. Att ha LITE smuts på frontlinsen gör inte så mycket heller, men frontlinsen på lite mindre kameror är ju relativt liten så ett fingeravtryck är tillräckligt för att ge sämre kontrast och ghosting, framför allt i motljussituationer. Mindre dammkorn osv är dock ingen fara.
Visst är det lite svårare att komma åt att rengöra än objektiv till en större kamera, men det är åxå svårare att komma åt med fingrarna så att man får smuts på dem.
Hur som helst skulle jag inte oroa mig om inte kameran kommer att användas i väldigt tuffa miljöer.

Om du kollat på LX7 kan ju även Canon S100 vara värd att kolla på dock. Om du tycker det känns jobbigt med att manuellt ta av och sätta dit linsskyddet. Den har ju dock inte lika ljusstark optik, så den är ju sämre i dåligt ljus, även om den är bättre än de flesta kompakter.

Permalänk
Medlem

Känner inte till hur bra LX7:är, men om du inte är så mkt för megapixelrace kanske en Fujifilm x10 funkar upperligt. Denna ger mkt fina bilder i 6MP läget (hög dynamikomfång och lågt brus). Men orsaken till varför jag skaffade är berodde mest på dess retrostil och fina byggkvalité (magnesium alloy body). Och x10:an har heller inte automatisk lens cap, men det går att använda uv filter 40.5mm, eller 52mm filter med Cokin 40.5mm-52mm Conversion Step Up ring.