Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirrefication:

Brukade köra med det, men har bytt till DxTory, då jag gillar det bättre eftersom att man kan ställa in det mer och att man kan spela och spela-in i olika fps:er

Ok då vet jag inte hur du tweakar, gillade sj inte det programmet.

Lite offtopic.
Jag kör Fraps med lite LoL och Arma 2 CO och då ser det ut typ såhär du kan kolla kanalen http://www.youtube.com/user/exsnozer?feature=mhee

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Ok då vet jag inte hur du tweakar, gillade sj inte det programmet.

Lite offtopic.
Jag kör Fraps med lite LoL och Arma 2 CO och då ser det ut typ såhär du kan kolla kanalen http://www.youtube.com/user/exsnozer?feature=mhee

Det ser fint ut. Dock har ju du lite "bättre" setup än mig.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800X ─ COOLING: Cooler Master Hyper H412R
GPU: MSI RTX 3080 Ti Gaming X Trio
RAM: DDR4 32 GB Corsair Vengeance @ 3200MHz
MB: ROG STRIX B450-F GAMING ─ PSU: Corsair RM 850x
CASE: Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirrefication:

Det ser fint ut. Dock har ju du lite "bättre" setup än mig.

Nja vi har nästan samma, jag har överklockat mitt lite så jo något bättre är det väl men annars är det typ samma. Allt handlar mest om inställningar.
Hursom hoppas det funkar annars kan du återkomma.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Avstängd

bättre att skaffa en ssd om du ska spela in via fraps

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Nja vi har nästan samma, jag har överklockat mitt lite så jo något bättre är det väl men annars är det typ samma. Allt handlar mest om inställningar.
Hursom hoppas det funkar annars kan du återkomma.

Skrivet av combatzone:

bättre att skaffa en ssd om du ska spela in via fraps

Okej, men då får jag skaffa en SSD då till OS:et.

Annars om jag får plats med 3 diskar. man man ha:

SSD: OS
HDD1: Spel m.m
HDD2: Inspelnings-disk

eller?

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800X ─ COOLING: Cooler Master Hyper H412R
GPU: MSI RTX 3080 Ti Gaming X Trio
RAM: DDR4 32 GB Corsair Vengeance @ 3200MHz
MB: ROG STRIX B450-F GAMING ─ PSU: Corsair RM 850x
CASE: Fractal Design Define R5

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pirrefication:

Okej, men då får jag skaffa en SSD då till OS:et.

Annars om jag får plats med 3 diskar. man man ha:

SSD: OS
HDD1: Spel m.m
HDD2: Inspelnings-disk

eller?

spela in på ssd sedan flyttar du det till hdd när du är klar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirrefication:

Okej, men då får jag skaffa en SSD då till OS:et.

Annars om jag får plats med 3 diskar. man man ha:

SSD: OS
HDD1: Spel m.m
HDD2: Inspelnings-disk

eller?

Ssd spelet, dxtory.

Hdd program spel som du inte filmar. Ev Inspelningsdisk.

Hdd 2 resten ev inspelningsdisk. Får ju du välja

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirrefication:

Okej, men då får jag skaffa en SSD då till OS:et.

Annars om jag får plats med 3 diskar. man man ha:

SSD: OS
HDD1: Spel m.m
HDD2: Inspelnings-disk

eller?

När du spelar in så är det dessa steg som händer(om man förenklar lite);
1. Bilden renderas av grafikkortet.
2. beroende på hur snabbt du spelar in (oftast 30 FPS) så plockar programmet ut bilderna ifrån buffern(minnet) på grafikkortet, detta görs av CPU:n och ju snabbare den kan kopiera bilden ifrån grafikminnet till RAM minnet ju snabbare kan grafikkortet rendera nästa bild.
3. Om du har det inställt så att bilden komprimeras så görs det av processorn(processorn arbetar men tror inte det är problemet här), detta händer även när du spelar i 1080p men spelar in i 720p.
4. bilden hamnar nu i kö för att skrivas till hårddisken, så om man har en långsam hårddisk så kan kön bli för lång.
I ditt fall är problemen mest troligt 2 eller 4.

Om du öppnar aktivitetshanteraren och visar fliken prestanda så kan du se hur mycket RAM som används i den nedre gröna grafen(det borde vara 8 gröna grafer över), om du startar spelet du vill spela in spelar och spelar in lite (som du normalt skulle göra). Och medan du gör det kolla på aktivitetshanteraren(ha den på en andra skärm eller alt+tabba ner spelet) och kolla om det finns mer än 1-4GB RAM minne som inte används, så kan du citera mig ca hur mycket som används så kan jag skriva mer instruktioner.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av combatzone:

spela in på ssd sedan flyttar du det till hdd när du är klar

Fungerar inte så bra i praktiken, då du fyller mer än 1 GB i minuten om du spelar in i 1080p med Fraps. (Vet dock ej hur det är med andra program.)

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Har läst igenom alla svar lite snabbt nu och angående ssd så är min rekommendation att köpa en ssd i storlek med 180-240Gb. Lägg hellre upp till 2000SEK på en ordentlig ssd med mycket lagringsutrymme och bra prestanda än att köpa en liten och kompromissa med vad du installerar. En tumregel är att 240Gb versionerna av kvalitetsmärkena har bäst prestanda - rätta mig om jag har fel.

Som föregående användare redan påpekat har du den näst bästa processorn till socket 1155, finns en nyare version som är bättre vid samma klockfrekvens som kallas i7-3770K - dock är detta inget som du skall titta närmre på.

Ett till grafikkort och en ordentlig ssd så har du löst dina problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevvs:

Har läst igenom alla svar lite snabbt nu och angående ssd så är min rekommendation att köpa en ssd i storlek med 180-240Gb. Lägg hellre upp till 2000SEK på en ordentlig ssd med mycket lagringsutrymme och bra prestanda än att köpa en liten och kompromissa med vad du installerar. En tumregel är att 240Gb versionerna av kvalitetsmärkena har bäst prestanda - rätta mig om jag har fel.

Som föregående användare redan påpekat har du den näst bästa processorn till socket 1155, finns en nyare version som är bättre vid samma klockfrekvens som kallas i7-3770K - dock är detta inget som du skall titta närmre på.

Ett till grafikkort och en ordentlig ssd så har du löst dina problem.

Okej. Skulle grafikkortet vara ett likadant som jag har nu och köra "Crossfire" (tror det heter så iaf)? Vet dock inte om mitt nätagg klarar det...

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800X ─ COOLING: Cooler Master Hyper H412R
GPU: MSI RTX 3080 Ti Gaming X Trio
RAM: DDR4 32 GB Corsair Vengeance @ 3200MHz
MB: ROG STRIX B450-F GAMING ─ PSU: Corsair RM 850x
CASE: Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

Klantigt av mig att inte skriva det imorse när jag skrev mitt inlägg. I mitt första inlägg påpekade jag även nätaggregatets styrka, du har helt rätt. Ett helt identiskt grafikkort och nätaggregat men börja med ssd. En ssd ger mer prestanda för din del än vad ett till grafikkort gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevvs:

Klantigt av mig att inte skriva det imorse när jag skrev mitt inlägg. I mitt första inlägg påpekade jag även nätaggregatets styrka, du har helt rätt. Ett helt identiskt grafikkort och nätaggregat men börja med ssd. En ssd ger mer prestanda för din del än vad ett till grafikkort gör.

Hehe, ingen fara. Misstänkte att det skulle vara identiskt
Ja, får nog bli en SSD först, annars blir det VÄLDIGT dyrt...

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800X ─ COOLING: Cooler Master Hyper H412R
GPU: MSI RTX 3080 Ti Gaming X Trio
RAM: DDR4 32 GB Corsair Vengeance @ 3200MHz
MB: ROG STRIX B450-F GAMING ─ PSU: Corsair RM 850x
CASE: Fractal Design Define R5

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pirrefication:

Well, som du kanske förstår på hur jag skrivit frågan, så är jag inte jätte insatt på hur CPU fungerar.

Jag kan köra alla spel på Ultra nu när jag skaffat nytt grafikkort, MEN när jag ska spela in med fraps eller liknande så har väl det med CPU:n att göra?

Och därför tänkte jag köpa en ny CPU.
Dessutom är väl min bara en dualcore? Quadcore är väl bättre?

Fraps har inte bara med CPU och göra utan även med hårddisk..

Sedan är Intels i5:or en quadcore precis som i7 fast utan hyperthreading. Deras dual cores heter i3.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pirrefication:

Well, som du kanske förstår på hur jag skrivit frågan, så är jag inte jätte insatt på hur CPU fungerar.

Jag kan köra alla spel på Ultra nu när jag skaffat nytt grafikkort, MEN när jag ska spela in med fraps eller liknande så har väl det med CPU:n att göra?

Och därför tänkte jag köpa en ny CPU.
Dessutom är väl min bara en dualcore? Quadcore är väl bättre?

Fraps har inte bara med CPU och göra utan även med hårddisken..

Sedan är Intels i5:or en quadcore precis som i7 fast utan hyperthreading. Deras dual cores heter i3.

Dessutom är dagens CPU:er nästan för snabba.. En intel i5 650 klarar sig fin fint i dagens spel utan att flaska allt för mycket. Det är alltså versionen före din. Du har absolut inga orsaker att byta upp dig och om du inte känner att du behöver byta så varför byta?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirrefication:

Well, som du kanske förstår på hur jag skrivit frågan, så är jag inte jätte insatt på hur CPU fungerar.

Jag kan köra alla spel på Ultra nu när jag skaffat nytt grafikkort, MEN när jag ska spela in med fraps eller liknande så har väl det med CPU:n att göra?

Och därför tänkte jag köpa en ny CPU.
Dessutom är väl min bara en dualcore? Quadcore är väl bättre?

din processor har 4/8 kärnor med HT, din är en "hexa" core och en av de bästa processorerna på marknaden..

fraps käkar en del ram minne så 16gb skadar väl inte och överklocka processorn kan du ju göra men köpa en ny är inte särskilt rekommenderat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirrefication:

Tjena SC.

Tänkte uppgradera datorn med en ny CPU.

Tänkte kolla om något kan förklara lite hur man avgör? vilken Intel CPU som är bättre.

Är t.ex I7 bättre än I5?

Tack på förhand!

varför ska du köpa en ny cpu ? min förra i5 2.66 750 var helt utmärkt och kan inte direkt märka ngn skillnad med min nuvarande om jag ska vara helt ärlig så var det nästan bortkastade pengar då jag förväntade mig mer prestanda för pengarna. Skulle jag vara du så skulle jag fokusera mer på gpu i framtiden

Visa signatur

i5 3570K 3.8 Ghz / AGG 650 W / Msi Nvidia GTX 970 / 8 GB DDR3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Han har inte K versionen så han kan inte överklocka på ett "lätt" sätt.

Här kommer lite petitesser!

Det finns egentligen inget annat "svårt" sätt för LGA1155. Ökar du base clock så kommer systemet krascha redan vid rätt små höjningar.

2600 bör ha en multipel upplåst till 3.8 (på alla kärnor samtidigt) i alla fall. Men det måste man också ställa in, då turbo boost annars bara ökar till 3.8 om endast en kärna används.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980