EU-lag kan stoppa framtida grafikkort från (Tagit från IDG)

Permalänk
Medlem

EU-lag kan stoppa framtida grafikkort från (Tagit från IDG)

Läste det här på NordicHardware och blev rätt konfunderad eftersom det verkar ligga rätt nära tid.

http://www.nordichardware.se/nyheter/71-graphics/46717-eu-kom...

Citat:

...om ett grafikkort inte klara av att hålla Europakommissionens standarder kan de helt enkelt få ett säljstopp i EU. Nu ska reglerna stramas åt ordentligt, någonting som hotar nästa generations grafikkort.

Vad kommissionen vill hindra är att dedikerade grafikkort enligt G7-standarden inte överskrider 320 GB/s - det vill säga exempelvis en minnesbuss på 384-bit med 6 667 megahertz minnesfrekvens eller 512-bit med 5 001 megahertz. Någonting som definitivt ligger inom räckhåll för nästa generations grafikkort. Radeon HD 7970 GHz Edition har i dagsläget en bandbredd på 288 GB/s med en minnesbuss på 384-bit och 6 000 megahertz minne. För bärbara datorer ligger den nya gränsen på 225 GB/s.

Förutom detta kommer även kraven på strömeffektivitet att ökas - i det här fallet är det grafikkortets strömförbrukning i förhållande till dess specificerade minnesbandbredd. Vilken prestanda som levereras i spel eller generella uträkningar är helt irrelevant, enligt Lot 3. Exakt hur "prestanda" och strömförbrukningskvoten ser ut har vi tyvärr inga konkreta uppgifter om i skrivande stund. Men det kommer även påverka grafikkort i instegssegmentet och inte bara prestanda- och entusiastmarknaden. Den nya kvoten ska vara tillräckligt sträng för att oroa AMD.

Enligt uppgifter NordicHardware tagit del av från en högt uppsatt inom AMD, håller inte ens dagens grafikkort måttet. Bland annat "GPU:er som Cape Verde och Tahiti" som används i HD 7700- och HD 7900-serierna klarar inte av de nya riktlinjerna, samma sak gäller den äldre "Caicos" som vi hittar i HD 6500/6600- och HD 7500/7600-serierna. Även "Oland" nämndes i förbifarten som är en framtida prestandakrets från AMD som enligt rykten ska användas i deras framtida HD 8800-serie. Det AMD är mest oroade över ju nu är just hur det kommer se ut för deras framtida grafikkort, speciellt då ändringarna i Lot 3 kan träda i kraft inom kort. Ändringarna kommer självklart även att påverka Nvidia lika mycket som AMD.

Så vad tycker ni? Är detta rimligt? Själv ser jag gärna strömsnålare komponenter men jag undrar om detta är rätt väg att gå, att rikta in sig på just minnesbandbredden känns... märkligt. Jag kan också tänka mig flera sätt att kringgå sådana regelverk vid utformningen av grafikkort, och de faller ju själva idén med (strömsnålare komponenter).

PS. håll gärna diskussionen på en någorlunda vettigt nivå och inte bara en massa EU-bashing

Permalänk
Proffsmobbare

Jag förstår till viss del energiåtgången och regleringen runt det, men vad har bandbredden med det hela att göra? Det är väl inget som binder dessa två samman? Sådant hämmar ju bara utvecklingen utan någon vinning alls. Ska vi inte behöva köpa nya grafikkort eller vad är det frågan om?

Kanske är för trött och missat något i artikeln, men jag greppar det inte alls.

Permalänk
Rekordmedlem

Att ha en effektbegränsning låter sunt men jag förstår inte vad minneshastigheten har med saken att göra, det känns som en totalt onödig parameter som inte har nått med miljöarbetet att göra, är det ett verkligt förslag och inget skämt så bör det justeras.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det är en fem år gammal rapport daterad 2007 från industriorganisationen/lobbygruppen IVF - INTE EU-KOMMISSIONEN. De glada amatörerna Nordichardware har tydligen inte ens kollat upp vad det handlar om. Det är bara ett knippe analyser/förbättringsförslag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Jag förstår till viss del energiåtgången och regleringen runt det, men vad har bandbredden med det hela att göra? Det är väl inget som binder dessa två samman? Sådant hämmar ju bara utvecklingen utan någon vinning alls. Ska vi inte behöva köpa nya grafikkort eller vad är det frågan om?

Kanske är för trött och missat något i artikeln, men jag greppar det inte alls.

Skrivet av mrqaffe:

Att ha en effektbegränsning låter sunt men jag förstår inte vad minneshastigheten har med saken att göra, det känns som en totalt onödig parameter som inte har nått med miljöarbetet att göra, är det ett verkligt förslag och inget skämt så bör det justeras.

Nej det är ju just det som är det förvånande för mig med, vad just minnesbandbredden har med detta att göra...

Permalänk
Medlem

För att hålla perspektiv samt rättvisa för flera branscher bör EU också:
*Begränsa max effekten på bilar
*Ha max gräns på antalet TV apparater per hushåll
*Hur starkt vattentrycket är i duschen
*Max temperatur i hem
*Max antal timmar för öppettider i butiker
SHHH nån idiot därnereifrån som kan svenska kanske råkar läsa det och bestämer sig för att försöka få igenom nåt,allt!

Inget och jag menar absolut INGET som kommer från EU förvånar mig längre (lingon är röda blåbär,en gurka får inte vara för böjd då är det ingen gurka längre,bananer får inte vara för raka,övervakning,osv,osv,osv,osv,osv,osv,osv).
Samt den dåliga ekonomin som blev dålig just pga att en valuta för hela EU är en idiotisk ide och nu vill dom ha mer av den varan mer makt och styrande över löänders valuta,ekonomi ska styras av dom som skapade krisen från början.

Så med andra ord är jag inte ett dugg förvånad över att minnesbandbredden på grafikkort ska regleras av EU.
Jag ÄR mer förvånad att gränsen ligger så pass högt,nära av vad dagens grafikkort klarar hade jag fått gissa så hade denna gräns varit helt åt helvete för hög heller låg detta tyder ju faktiskt på att det är någon med en viss kunskap som har tittat på siffran innan den har spikats.
Och att någon med kunskap om vad denne gör innan nåt spikas,etc inom EU är ju otroligt ovanligt (har det ens hänt tidigare?).
Talesättet att inom EU så beslutar vi först sen debaterar vi för att sen om vi orkar ta reda på fakta har ju inte kommit till av en slump.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Skrivet av jonas_jj:

Det är en fem år gammal rapport daterad 2007 från industriorganisationen/lobbygruppen IVF - INTE EU-KOMMISSIONEN. De glada amatörerna Nordichardware har tydligen inte ens kollat upp vad det handlar om. Det är bara ett knippe analyser/förbättringsförslag!

Tack, det kändes lite konstigt.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Rekordmedlem

Den där artikeln verkar ännu konstigare om man läser ivf rapporten som länkas, det nämns inget i den om svamlet om energiförbrukning i förhållande till minnesbandbredd, undrar om det är är en trollartikel ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

det enda som skulle förvåna mig mindre än myndighetsiver i regleringar vore om fler än hälften på vissa forum läste mer än rubriken på första inlägget innan tangenterna börjar hamras med patos.

Skrivet av mrqaffe:

Den där artikeln verkar ännu konstigare om man läser ivf rapporten som länkas, det nämns inget i den om svamlet om energiförbrukning i förhållande till minnesbandbredd, undrar om det är är en trollartikel ?

iom att det spekulerades om ytterligare klassningar när bandbredden når över dessa så handlar det väll snarare om just det, en klassningsindelning. antagligen ända av ekologiska skäl, men i förlängningen då för skatteberäknande i grund.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Master of Overkill

EU-lag kan stoppa framtida grafikkort från (Tagit från IDG)

http://www.idg.se/2.1085/1.471048/darfor-kan-en-ny-eu-lag-sto...

Asså roligt att som säger att grafikkorten drar mer och mer är dom helt konstiga eller, stoppa in ett 480 i en dator där har du hög ström förbrukning.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Tycker vi borde folkomrösta här i Sverige om fortsatt EU medlemskap, listan med fördelar blir mindre och mindre hela tiden.

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tvelander:

http://www.idg.se/2.1085/1.471048/darfor-kan-en-ny-eu-lag-sto...

Asså roligt att som säger att grafikkorten drar mer och mer är dom helt konstiga eller, stoppa in ett 480 i en dator där har du hög ström förbrukning.

??

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Jalle64:

Vad menar du? 480 vs 680 tex vad drar mest, 480 drar mycket mer och det är gammalt kort.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tvelander:

Vad menar du? 480 vs 680 tex vad drar mest, 480 drar mycket mer och det är gammalt kort.

Men det kommer ju nya kort som kräver mer, som t ex Kepler 110 den skulle antagligen inte heller vara med. Men visst det finns en del sura gamla kort där ute.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Varför vill dom begränsa hur hög bandbredd ett grafikkort får ha? :S

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte heller riktigt den där artikeln. Är det någon som har tid och lust att förtydliga?

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem

Kan vi inte hålla oss till den befintliga tråden? :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av 19KeVVa93:

Jag förstår inte heller riktigt den där artikeln. Är det någon som har tid och lust att förtydliga?

Den korta versionen är att gå med i EU var ett misstag men det har man ju vetat ganska länge vid det här laget.

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem

EU är både bra och anus, men tyvärr övervägande anus. Börjar ha svårt att se några egentliga fördelar annat än tullfri import från EU-länder, men det är ju bara en sorts lyx och absolut inte nödvändigt.

Man får väl flytta till Norge om inte annat.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

My god!
Dom översätter prestanda rakt upp och ner ifrån minnesbandbredd?
Känns ju tryggt och veta att det är kompetenta personer som sitter och bästämmer sådana här saker.

Sen vet jag inte riktigt vilken värld dom lever i när dom säger att nya kort drar mycket mer ström idag än förr.
Visst ett kort med två gpuer drar mer än ett med en gpu men det hör inte riktigt hit.
Blir att köpa ett par av nästa gen graffe om dom kommer hit och sen lär man väl få sitta på det i ett par år fram innan tekiken hunnit ikapp dessa dumheter.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Mupp:

Den korta versionen är att gå med i EU var ett misstag men det har man ju vetat ganska länge vid det här laget.

haha, ja det har jag förstått sen länge. Men jag tänker mer på den kopplade artikeln!

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem

Låt mig gissa : Intel jublar!

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Låt mig gissa : Intel jublar!

Ehm, va? Intel är inte speciellt involverade i grafikkortsmarknaden?

Permalänk
Avstängd

vart är landet påväg?? snart får man väll inte gå utanför dörren utan att fråga fredrik reinfeldt om lov.
ynkligt

Visa signatur

Intel i7 3930k , Asus p9x79-pro, 16gb ram, Evga Gtx 780, Samsung 840 250gb ssd, 2tb hdd,
benq XL2420t 120hz skärm , Qpad mk80 tagentbord, Steelseries sensei raw mus,
,corsair hx850w , 800d chassi

Permalänk
Medlem

Bra, sätter press på tillverkarna att göra korten snålare också, vilket gynnar alla.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNubcake:

Ehm, va? Intel är inte speciellt involverade i grafikkortsmarknaden?

Snälla tänk lite... Om det blir svårare för Nvidia och AMD att göra snabba grafikkort så kommer så klart avståndet till Intels integrerade grafikprocessorer i deras CPUer att minska.

AMD och Nvidia har redan tappat i antal enheter, till förmån för Intel. Tror du detta förslaget skulle göra saken bättre?

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Snälla tänk lite... Om det blir svårare för Nvidia och AMD att göra snabba grafikkort så kommer så klart avståndet till Intels integrerade grafikprocessorer i deras CPUer att minska.

AMD och Nvidia har redan tappat i antal enheter, till förmån för Intel. Tror du detta förslaget skulle göra saken bättre?

Ska man vara konspiratorisk så kanske Intel ligger bakom det hela, med smutsig lobbyism?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Ska man vara konspiratorisk så kanske Intel ligger bakom det hela, med smutsig lobbyism?

Inte omöjligt

I princip så tycker jag att förslaget är bra. Eftersom det kommer tvinga grafikkortstillverkarna att ta fram mer strömeffektiva grafikkort på sikt. Som jag förstått så kan lagen träda i kraft nästan direkt i värsta fall. Lite elakt mot Nvidia och AMD att dom inte får tid att anpassa sig i så fall.

Vi förbrukar mycket energi allmänt och så klart behöver utvecklingen gå framåt i hur mycket energi datorerna drar också, både för miljöns skulle men även vår egen.

Dock så borde det ju införas liknande lagar och regler för t ex processorer (det är väl den andra mest strömhungriga komponenten efter GPU), vet inte om det redan finns eller vad.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

Vi skiter i EU, Snackar med grannländerna och eventuellt skapar en Skandinavisk Union! Hur najs skulle inte det vara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Bra, sätter press på tillverkarna att göra korten snålare också, vilket gynnar alla.

Högpresterande kort skulle isf bli förbjudna. PC-spels utvecklingen kommer att stanna upp till en början.

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~