Snabbkoll: Använder du VPN-tjänster?

Permalänk
Medlem

Ja Mullvad på stationärt och mobilt

Visa signatur

Monster PC (13900K) (RTX4090) (DDR4-3600 64Gb)
LG C1 Oled 48" Skärm

Permalänk
Datavetare

Använder Wireguard för lite olika saker: ansluta till jobbet, används mellan nätverken i sommarhuset och bostaden och används för att nå den IPv6 tunnel-broker jag kör med (har en ISP som ännu inte upptäckt IPv6).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av MarkSix:

Att använda VPN via sin egna eller företagets VPN-server är väl inte likställt med att använda VPN-tjänster som OVPN, Mullvad, NordVPN etc.

Fattar, men det låter ju med som att du använder VPN-tjänst.

Kanske hade varit tydligare att bara köra VPN, eller VPN-mjukvara, i frågan för att undvika förvirring. 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

I så fall använder du väl VPN-tjänster och bör klicka ja?

Det jag menar är att
ja, jag använder en VPN
nej, jag använder inte någon VPN-tjänst - det är min egen VPN-server.

"Använder du någon städ-tjänst?"
"Ja - jag städar själv hemma."
"Nej - jag städar aldrig"

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Fattar, men det låter ju med som att du använder VPN-tjänst.

Kanske hade varit tydligare att bara köra VPN, eller VPN-mjukvara, i frågan för att undvika förvirring. 😂

Vpn kan vara många saker:
Ansluta till sitt hemnätverk när man är borta
Styra/övervaka sommarstugan
Dölja sin identitet på nätet eller var man kommer från
Ansluta säkert till sitt arbetes nätverk
Koppla vidare från ett nät till ett annat av andra själ

Frågan blir extremt bred och alla kanske inte förstod vad som menades och att alla dessa usecase passar in

Lite som att fråga om någon använder kryptering, i så fall gäller det alla som läser frågan pga HTTPS har AES eller liknande ciphers

Permalänk
Medlem

Använder VPN när jag är ute och 🏴‍☠️ på de sju haven.

Permalänk
Skrivet av SwedenVirre:

I jobbet används VPN för att komma den interna miljön externt, men inte privat

vad menar du?

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Att använda VPN för att komma in på jobbet skulle jag inte kalla en "VPN-tjänst".

varför vill man använda vpn för att komma in på jobbet?

Permalänk
Skrivet av internet946:

vad menar du?

Att jag ansluter till mitt jobbs servers ifall jag jobbar någon annan stans än på jobbet?

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av internet946:

varför vill man använda vpn för att komma in på jobbet?

Varför skulle man inte använda vpn för detta? Det känns som om du lite har missat vad vpn kan användas till.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Endast när jag jobbar hemma för att komma åt kontorets nätverk/NAS.

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Varför skulle man inte använda vpn för detta? Det känns som om du lite har missat vad vpn kan användas till.

Jag förstår inte poängen. Kan du förklara?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av internet946:

Jag förstår inte poängen. Kan du förklara?

Tänk att du har ett lokalt nätverk på jobbet, med diverse servrar och vad det kan vara.
I regel går de väl inte att nå utifrån hur som helst, eftersom det är en onödig säkerhetsrisk att tillåta anslutningar till allting utifrån. Istället ligger det bakom brandvägg/router.

Det man kan göra då är att sätta upp en VPN-server på det lokala nätverket, och tillåta trafik till enbart den utifrån.
Då kan de som har tillgång till VPN-servern tunnla in så att effekten är densamma som om de vore fysiskt anslutna på det lokala nätverket. Det blir alltså i princip ingen skillnad på att sitta på andra sidan jorden med en VPN-tunnel mot att sitta fysiskt på kontoret, utan du kan nå alla interna grejer via VPN-tunneln.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Håller med Haptic och Thomas - använder VPN från laptop till hemmaroutern för att nå in på hemmanätet när jag inte är där fysiskt (OpenVPN till Asus-router) men inte någon VPN-tjänst (inte Mullvad, inte NordVPN, inte ...). Svarade därför Nej.

Hade frågan varit "Använder Du VPN i någon form?" hade jag svarat Ja.

Visa signatur

Dell XPS 17 - RTX 2060 - 4k touch - ersätter MSI GS73VR efter tre år
Byggen: Simply Red med 950 Pro - Liten Lian Li

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Tänk att du har ett lokalt nätverk på jobbet, med diverse servrar och vad det kan vara.
I regel går de väl inte att nå utifrån hur som helst, eftersom det är en onödig säkerhetsrisk att tillåta anslutningar till allting utifrån. Istället ligger det bakom brandvägg/router.

Det man kan göra då är att sätta upp en VPN-server på det lokala nätverket, och tillåta trafik till enbart den utifrån.
Då kan de som har tillgång till VPN-servern tunnla in så att effekten är densamma som om de vore fysiskt anslutna på det lokala nätverket. Det blir alltså i princip ingen skillnad på att sitta på andra sidan jorden med en VPN-tunnel mot att sitta fysiskt på kontoret, utan du kan nå alla interna grejer via VPN-tunneln.

ok jag förstår. man får tillgång till jobbets molngrejjer som tex onedrive osv?
tillåter jobbet att man får använda vpn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av internet946:

tillåter jobbet att man får använda vpn?

Det är jobbet som har satt upp vpn-tjänsten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Så länge som du har en pålitlig VPN-leverantör så, eftersom de kan avlyssna all din (icke-krypterade) trafik hur enkelt som helst.
Jag litar mer på Bahnhof än de flesta VPN-leverantörerna, så för egen del känns det i regel tryggast utan.

Använder Mullvad, dom testades nyligen av polisen och klarade sig utmärkt. Deras vpn är säker tills dom blir uppköpta.

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Det är jobbet som har satt upp vpn-tjänsten.

Man kan då använda sin gaming PC hemma och koppla upp sig till jobbets onedrive?

Eller är man forfarande bunden till jobbets skit laptop?

Permalänk
Medlem
Skrivet av internet946:

Man kan då använda sin gaming PC hemma och koppla upp sig till jobbets onedrive?

Eller är man forfarande bunden till jobbets skit laptop?

Det får du fråga din arbetsgivare om.

Permalänk

Sällan, men kör Windscribe ibland om jag tex vill komma åt någon sida som är "region-restricted"

Visa signatur

Cpu: Amd Ryzen 7 3700x Mb: Gigabyte B550M-DS3H
Gpu: Gigabyte RTX 3060 12GB
Ram: Corsair Vengeance DDR4 3200 Mhz
Monitor: Aoc G2490vxa 144 Hz
Hörlurar: JBL Tune 510BT

Permalänk
Medlem
Skrivet av internet946:

ok jag förstår. man får tillgång till jobbets molngrejjer som tex onedrive osv?
tillåter jobbet att man får använda vpn?

njäe, snarare jobbets icke-molngrejer.

Tex intranätet, skrivaren, interna servrar och system.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Redaktion
Nyhetsredaktör

Är ute efter en ny VPN, har någon bra tips?

Permalänk

Ja, jag använder VPN.

Skrivet av Edin_II:

Är ute efter en ny VPN, har någon bra tips?

Beror på vad du vill ha ut av tjänsten? Är det säkerhet, integritet och att vara anonym så finns det ingen bättre än Mullvad. Eftersom inget sparas så fanns det heller ingenting för polisen att hitta när man gjorde tillslag.

Du kan vara helt anonym eftersom det enda som skapas när du blir kund är ett slumpmässigt genererat nummer som du sedan gör dina betalningar till, du kan välja att skicka in kontanter via brev om du vill. Inget konto, ingen email och inga person- eller betalningsuppgifter.

Skulle du råka tappa bort det slumpmässigt genererade numret så skapar du bara ett nytt på deras hemsida och gör betalningen dit. Om du vill kan du skapa ett nytt nummer för varje betalning. Helt onödigt, men möjligheten finns.

Visa signatur

7600X | 7800XT

Permalänk
Redaktion
Nyhetsredaktör
Skrivet av Joshisama:

Ja, jag använder VPN.

Beror på vad du vill ha ut av tjänsten? Är det säkerhet, integritet och att vara anonym så finns det ingen bättre än Mullvad. Eftersom inget sparas så fanns det heller ingenting för polisen att hitta när man gjorde tillslag.

Du kan vara helt anonym eftersom det enda som skapas när du blir kund är ett slumpmässigt genererat nummer som du sedan gör dina betalningar till, du kan välja att skicka in kontanter via brev om du vill. Inget konto, ingen email och inga person- eller betalningsuppgifter.

Tack för tipset, uppskattas!

Permalänk
Medlem

Händer i jobbet och ibland privat när jag tunnlar tillbaka till mitt nätverk hemma. Men ingen VPN-tjänst, ser inte behovet av det.