SVT-play up and running för raspberry pi!

Permalänk
Medlem

många inlägg på svt:s forum
http://kontakt.svtplay.se/org/svt-play/d/vissa-program-hackar...
Men inget från dem.

Visa signatur

ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD Phenom2 X6 1055T|GB GF GTX 460 | Corsair 4GB | SSD 40GB Intel X25-M | HD500GB Seagate ST3500418AS | |HD2TB Seagate ST2000DL003 | Corsair TX 650W PSU | Fractal Design Define R3

Permalänk
Permalänk

någon som har info om när en fixad version för rpi finns att ladda ner?

Permalänk
Medlem

Tror inte det ännu. Känslan när jag läser runt är att felet är hittat och kanske även fixat? Men att det inte är implementerat i XBMC ännu?

Permalänk

OpenELEC ska tydligen ha version med denna fix nu... hoppas raspbmc lägger ut en nightly version med en fix snart.

Permalänk
Medlem

Kan detta vara uppdateringen som för denna fix till xbian måntro?
http://xbian.org/2013/03/xbmc-frodo-12-1-more/
Hoppas det! Skall genast uppdateras och testas! Återkommer med rapport snarast.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Så här fick jag det att funka, kan nada eller väldigt lite när det kommer till linux å wget å allt vad det heter.

Men såg att raspberry pi:n syntes i utforskaren på datorn. Så vart jobbet mycket lättare.

Ladda hem denna gz-fil https://www.dropbox.com/sh/a7tsbe6o80rrv2a/PwZROXAKCg/raspbmc
Länken kommer ifrån Flyingrat http://forum.xbmc.org/showthread.php?tid=156303&page=14 Länk nr:3 i hans sign.

I katalogen pi/.upgrade skapar du en underkatalog xbmc-rpb-20130318 och packar upp filen du nyss ladda hem.

I raspbmc så kan man under program ladda hem och välja vilken nightly du vill använda. Här syns nu 20130318(eller nått liknande)
Välj denna och låt raspbmc starta om sig själv.

Nu funkar(borde) allt som det ska utan konstigt lagg eller vad det kallas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindhe:

Kan detta vara uppdateringen som för denna fix till xbian måntro?
http://xbian.org/2013/03/xbmc-frodo-12-1-more/
Hoppas det! Skall genast uppdateras och testas! Återkommer med rapport snarast.

Uppföljning: Nix. Laggar fortfarande. Är dock inte helt 100. Det fanns ett par errors under uppdateringen (ett par filer som inte fanns pga servrar som inte svarar), så vet inte om uppdateringen lyckades, även om det verkar så.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag hamnade i en evig loop...
: (

"Relax. XBMC will restart shortly."

Permalänk
Medlem

Uppdaterade du via GUI eller command line? För mig fanns inget menyval att uppdatera, så jag fick uppdatera via ssh. Gav som sagt ett par errors och jag märker ingen skillnad :/

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindhe:

Uppdaterade du via GUI eller command line? För mig fanns inget menyval att uppdatera, så jag fick uppdatera via ssh. Gav som sagt ett par errors och jag märker ingen skillnad :/

Jag såg den nya versionen under fliken "Switch XBMC version" eller vad den nu heter. Just nu står den bara och loopar så jag vet inte exakt. Däremot såg jag den inte under fliken "Install nightly build".

Vet inte om det var det som gick snett? Att man måste installera den först, innan man kan välja den versionen?

Står iofs så här i readme.txt:
"Use Raspbmc settings and switch xbmc version"
Vilket var det jag gjorde...

Permalänk
Medlem
Skrivet av gz:

Jag såg den nya versionen under fliken "Switch XBMC version" eller vad den nu heter. Just nu står den bara och loopar så jag vet inte exakt. Däremot såg jag den inte under fliken "Install nightly build".

Vet inte om det var det som gick snett? Att man måste installera den först, innan man kan välja den versionen?

Står iofs så här i readme.txt:
"Use Raspbmc settings and switch xbmc version"
Vilket var det jag gjorde...

Via menyerna i xbmc?

När jag uppdaterade (alltså inte via xbmc-menyn) så tog steget "sudo apt-get upgrade -y" mycket lång tid - säkert en halvtimma. De andra två kommandona tog snarare 5 min var.
Hur länge har du väntat?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindhe:

Via menyerna i xbmc?

När jag uppdaterade (alltså inte via xbmc-menyn) så tog steget "sudo apt-get upgrade -y" mycket lång tid - säkert en halvtimma. De andra två kommandona tog snarare 5 min var.
Hur länge har du väntat?

Via Raspberry Settings. Jag väntade inte en halvtimme, kanske 20 min? Ska "Relax" blinka hela tiden?

Permalänk
Medlem

Låter som att det ska stå där och blinka, ja. Du kunde nog gärna väntat lite till. Har du avbrutit den?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja...testar en gång till. Tredje gången gillt?

Permalänk
Medlem

Lycka till ^^

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu har den stått och tuggat i över en timme. Funkar inte. Kanske måste man ändå installera fixen först, innan man väljer den?

Permalänk

Eller också testar ni det jag beskrev ovan..

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgt.bastard:

Eller också testar ni det jag beskrev ovan..

Det var exakt det jag trodde att jag gjorde? Tre gånger.
: )

1. Började med att installera nyaste RaspBMC från grunden.
2. Hämtade hem filen "xbmc-ffmpeg-n1.2-rbp-20130322.tar.gz" från https://www.dropbox.com/sh/a7tsbe6o80rrv2a/PwZROXAKCg/raspbmc.
3. Packade upp filen lokalt och flyttade över den med ftp till Raspberry Pi i mappen "home/pi/.upgrade".
4. Gick in på TVn och "Program - Raspberry settings - fliken Nightly builds".
5. Valde under rubriken "Switch XBMC version" den nyss överförda versionen.
6. Raspberry Pi slocknade och en stund senare fastnar den i en evig loop.

När jag testar en annan nightly build fungerar det både snabbt och smärtfritt. Då går man ju å andra sidan först till rubriken "Install nightly build" och sedan byter man över till den versionen. Om man kollar i mappen ligger då en MD5-fil som saknas i proceduren ovan. Är det den som spökar?

Permalänk

ok, trodde du konverserade med Lindhe94.

Den md5 filen är nog bara en extra check för xbmc när du laddar hem en nightly.

När du kollar hur katalogerna är strukturerade med nightly-builds och zippen så är de likadana.

Så under .upgrade har jag katalogerna:
xbmc-rbp-20130117 (som är en nightly)
xbmc-rpb-20130318 (innehåller den nya ffmpeg)

Testa att kopiera in xbmc-rbp-20130318-ffmpeg-n1.1.3.tar.gz i .upgrade. Jag hade kopierat min dit för jag såg att nighly-builds gz-filen låg där också.

Permalänk

Flyingrat har uppdaterat, ska kolla nu om den funkar också.

xbmc-ffmpeg-n1.2-rbp-20130322.tar.gz
https://www.dropbox.com/sh/a7tsbe6o80rrv2a/PwZROXAKCg/raspbmc

EDIT: Det funkade med xbmc-ffmpeg-n1.2-rbp-20130322.tar.gz också.

Permalänk
Medlem

Kan det vara problem med rättigheterna? När jag jämför mapparnas och filernas rättigheter mellan den vanliga nightly som jag provinstallerade som referens med den ffmpeg-n1.2 som läggs in bakvägen med ftp, så skiljer sig de åt. Och det skulle kunna ställa till det antar jag?

Egeninlagda ffmpeg-n1.2 har bara 700 i rättigheter medan vanliga nightly har minst 755 och någon med 777.

Finns det något smidigt sätt att via ftp ändra rättigheterna för alla underliggande mappar och filer samtidgit?
Edit: Hittade ett kommandon för propterties (incl content) som tog ganska lång tid, men som verkar ändra alla.

Permalänk
Medlem

YES! : )

Det gjorde susen! När rättigheterna var ändrade till 755 för alla mappar och filer så lämnade den loopen.

Har testat några program på SVT play och hackandet verkar ju äntligen vara borta. Nästan så man ska fira med en kall Hoegaarden.

Tack sgt.bastard och Lindhe94 för att ni tipsade om fixen!
: )

Permalänk
Skrivet av gz:

Kan det vara problem med rättigheterna? När jag jämför mapparnas och filernas rättigheter mellan den vanliga nightly som jag provinstallerade som referens med den ffmpeg-n1.2 som läggs in bakvägen med ftp, så skiljer sig de åt. Och det skulle kunna ställa till det antar jag?

Egeninlagda ffmpeg-n1.2 har bara 700 i rättigheter medan vanliga nightly har minst 755 och någon med 777.

Finns det något smidigt sätt att via ftp ändra rättigheterna för alla underliggande mappar och filer samtidgit?
Edit: Hittade ett kommandon för propterties (incl content) som tog ganska lång tid, men som verkar ändra alla.

Hallå!

Jag skaffade mig en Rasberry Pi tidigare idag och har suttit och lekt med den. Har kommit fram till samma problem som ni, nämligen att SVT Play hackar när man kör med bra bildkvalitet. Gjorde som ni kommit fram till här ovan genom att ladda ner en nightly och föra över den via ftp, men fastnar vid rättigheterna - vad är de och hur ändrar man dem mer specifikt? Har dock inte hamnat i någon loop som du, gz, men hackandet är kvar.

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av reimagined:

...fastnar vid rättigheterna - vad är de och hur ändrar man dem mer specifikt?

I mitt FTP-program Fire-FTP, som är ett tillägg i Firefox, så kunde jag högerklicka på mappen och välja "Properties (incl content)". Då tänkte den ett tag och efter en 5-10 min så fick jag upp ett val där jag kunde ändra rättigheter för alla underliggande mappar och filer. Skrev 755 och sedan tog det ett litet tag innan det var klart.

Permalänk
Medlem

Allt detta beror på en bug i ff-mpeg eller libavcodec. En patch har skrivits och en pull request är inskickad. Förhoppningsvis ser vi denna patch i mainline XBMC inom en snar framtid.

Permalänk
Skrivet av gz:

I mitt FTP-program Fire-FTP, som är ett tillägg i Firefox, så kunde jag högerklicka på mappen och välja "Properties (incl content)". Då tänkte den ett tag och efter en 5-10 min så fick jag upp ett val där jag kunde ändra rättigheter för alla underliggande mappar och filer. Skrev 755 och sedan tog det ett litet tag innan det var klart.

Ah! Jag förstår!

Permalänk
Medlem

Nu när hackandet på SVT Play är borta har jag tyvärr ganska stora problem med ett ständigt buffrande istället. Jag kör wifi och det funkade bra före deras ändring av strömningsteknik. Det verkar betydligt tuffare nu?

Några wifi-tips som gör att man kan köra SVT Play utan buffring? Jag har testat två olika donglar och det är bara 3 m fri sikt.

Permalänk
Medlem

Någon som provat att ändra cachemembuffersize i filen advancedsettings.xml för att utöka buffern?

Om man t ex sätter den till 0 så förstår jag det som att den använder SD-kortet som buffer istället för RAM. Kan det hjälpa för att få SVT Play att sluta buffra över wifi månntro?

SVT Play buffrar t o m över ethernet för mig ett par gånger per program, så Raspberry/xbmc behöver nog all hjälp den kan få?

Edit: Det spelar ingen roll vad jag sätter "cachemembuffersize" till för värde, har provat från 0 och uppåt. Jag har också överklockat hårt utan någon verkan. Det verkar helt enkelt vara för svårt för Raspberry Pi att klara av SVT Play och deras nya strömning över wifi. T ex ca 8-9 buffringar på "Mästarnas mästare".

Permalänk

@gz
testat svtplay i xbmc 12.1 på vanlig dator för se om den buffrar där också?