SVT-play up and running för raspberry pi!

Permalänk
Medlem

Upplever samma sak, testade igår, har förövrigt VC-1 licensen.
Känns som om framsen spelas upp i fel ordning, raspberry ska ju ha hårdvaru dekoder för h.264. Men undra om inte den stödjer "main profile" som SVT-play verka köra?

Om man kolla på GPU:n på rasperry står det:
"1080p30 Full HD HP H.264 Video Encode/Decode " Vilket bör vara "High profile"

Så att CPU:n får göra dekodningen? Att det då inte går så bra vid för hög bitrate? .

Visa signatur

ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD Phenom2 X6 1055T|GB GF GTX 460 | Corsair 4GB | SSD 40GB Intel X25-M | HD500GB Seagate ST3500418AS | |HD2TB Seagate ST2000DL003 | Corsair TX 650W PSU | Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem

Jag vet inte var problemet ligger. Det är i alla fall surt när jag äntligen fått en mediaspelare som skulle klara av SVT Play. Fler och fler program är helt osebara.

Är det bara just RaspBmc som har problem med SVT Play?
Eller är det alla varianter på Raspberry Pi?
Eller är det t o m alla med XBMC inklusive de som kör på riktiga datorer?

Permalänk

Hoppas någon ser lösning på svtplay framerate problemet. Fungerar bra på vanlig dator kan jag säga. Just beställt min.

Permalänk
Medlem

De program som har "rätt kodning" har utmärkt kvalitet. Men vete tusan vad som har gjorts med de andra? Det är som ett och noll i skillnad.

Permalänk
Medlem

Verka vara så även om man kör xbMC på appletv
http://forum.xbmc.org/showthread.php?tid=143832

Visa signatur

ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD Phenom2 X6 1055T|GB GF GTX 460 | Corsair 4GB | SSD 40GB Intel X25-M | HD500GB Seagate ST3500418AS | |HD2TB Seagate ST2000DL003 | Corsair TX 650W PSU | Fractal Design Define R3

Permalänk
Skrivet av gz:

De program som har "rätt kodning" har utmärkt kvalitet. Men vete tusan vad som har gjorts med de andra? Det är som ett och noll i skillnad.

fungerar live sändningar? (stular på osx xbmc 12 rc3)
är det typ hälften av programen som fungerar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mysiskatten:

fungerar live sändningar? (stular på osx xbmc 12 rc3)
är det typ hälften av programen som fungerar?

Live-sändningar verkar ofta krångla oavsett vad man spelar upp dem med. För mig har det främst varit dålig kvalitet och buffring med dator, iPhone, Android och RaspBmc. Så det är nog ett sändnings- och kapacitetsproblem hos SVT Play i första hand.

Vanliga inspelade program har antingen perfekt kvalitet (t ex The Jury), eller så hackar det konstant (minns inte just nu vilka) och vissa går ej att spela upp alls (t ex senaste säsongen av Homeland).

Permalänk

då fick man sin och samma problem för mig

Permalänk
Medlem

Dags att betala licens då.

Permalänk

ja får ta och ringa dom i kiruna och höra om det är det som är felet.

Permalänk

Ang. det här med ryck i svtplay-programmet lösta jag det genom att byta till 50hz frekvens i raspbmc's videoinställningar, efter det flöt allt fint.

Permalänk
Skrivet av LessGifted:

Ang. det här med ryck i svtplay-programmet lösta jag det genom att byta till 50hz frekvens i raspbmc's videoinställningar, efter det flöt allt fint.

hittar inte den inställningen

hittar en under system video output i xbmc som jag inte kan ändra den står på 60

Permalänk
Medlem
Skrivet av LessGifted:

Fick upp hoppet först, men funkar inte alls för mig tyvärr : (

T ex senaste avsnittet av "Stora barriärrevet" fulhackar hela tiden för mig. Flyter det på fint för dig?
(Avsnittet ligger under "rekommenderat" och sedan "visa fler")

Permalänk

fixade till 50 och samma fel för mig på typ allt den hack hoppar bilden.

Permalänk
Medlem

Här är ett exempel på att det inte står rätt till hos SVT, åtminstone tolkar jag det så? Det måste vara vissa TV-strömmar som är korrupta, eller åtminstone skiljer sig på något sätt som gör det väldigt jobbigt för klienten.

"The Jury" del 1 småhackar irriterande.
"The Jury" del 2 har fin kvalitet.
"The Jury" del 3 har fin kvalitet.

Överhuvudtaget så blandar SVT program som har perfekt kvalitet med andra som har usel hackande visning. Oftast brukar det vara så att en programserie har antingen eller, men ibland är det som exemplet ovan "The Jury" att bara vissa avsnitt är korrupta. Det var samma sak med julkalendern, de flesta avsnitt hade jättebra kvalitet, medan några hackade skitjobbigt.

LessGifted:
Flyter det verkligen på fint för dig om du tittar på sista delen av "Stora barriärrevet" eller avsnitt 1 av "The Jury"? För mig hackar det konstant.

Permalänk
Medlem

Ni får gärna lägga till era synpunkter och exempel i den här tråden på SVT som jag nyss startade:
http://kontakt.svtplay.se/org/svt-play/d/vissa-program-hackar...

Permalänk

om du stänger av avc1.77.30 under svtplay addon settings så fungerar allt bra men tyvärr blir inte kvaliteten något vidare bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mysiskatten:

om du stänger av avc1.77.30 under svtplay addon settings så fungerar allt bra men tyvärr blir inte kvaliteten något vidare bra.

Ja, det verkar fungera. Men som sagt blir bilden inte rolig på en stor TV. Då kan man lika bra kolla på telefonen. Men det borde ju hjälp SVT att hitta problemet, jag skriver det på deras forum.

Permalänk
Skrivet av gz:

Ja, det verkar fungera. Men som sagt blir bilden inte rolig på en stor TV. Då kan man lika bra kolla på telefonen. Men det borde ju hjälp SVT att hitta problemet, jag skriver det på deras forum.

lär ju vara att xbmc inte har bra stöd för avc1.77.30.. alltså inget fel på svtplay utanför xbmc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mysiskatten:

lär ju vara att xbmc inte har bra stöd för avc1.77.30.. alltså inget fel på svtplay utanför xbmc.

Fast varför är del 1 kass och del 2 och 3 bra kvalitet av "The Jury"? Och varför är vissa avsnitt av julkalendern hackiga och vissa jättebra? Det borde bero på att de strömmar olika eller ger olika info till klienten tycker jag.

Permalänk
Skrivet av gz:

Här är ett exempel på att det inte står rätt till hos SVT, åtminstone tolkar jag det så? Det måste vara vissa TV-strömmar som är korrupta, eller åtminstone skiljer sig på något sätt som gör det väldigt jobbigt för klienten.

"The Jury" del 1 småhackar irriterande.
"The Jury" del 2 har fin kvalitet.
"The Jury" del 3 har fin kvalitet.

Överhuvudtaget så blandar SVT program som har perfekt kvalitet med andra som har usel hackande visning. Oftast brukar det vara så att en programserie har antingen eller, men ibland är det som exemplet ovan "The Jury" att bara vissa avsnitt är korrupta. Det var samma sak med julkalendern, de flesta avsnitt hade jättebra kvalitet, medan några hackade skitjobbigt.

LessGifted:
Flyter det verkligen på fint för dig om du tittar på sista delen av "Stora barriärrevet" eller avsnitt 1 av "The Jury"? För mig hackar det konstant.

Ska kolla upp det.

edit: Du har rätt

Permalänk

Antar att svtplay i HD aldrig kommer fungera då de använder sig av codec som inte raspberry pi stödjer i hårdvara (gpu).... samma med apple tv2.

Permalänk
Skrivet av mysiskatten:

Antar att svtplay i HD aldrig kommer fungera då de använder sig av codec som inte raspberry pi stödjer i hårdvara (gpu).... samma med apple tv2.

Jodå, det kommer gå att streama HD så fort man åtgärdat problemet med den codec för H.264 level 3 (avc1.77.30) som strular på XBMC. Raspberry pi stöder upp till H.264 Level 4.1 (tror även BlueRay) med levererad licens. Kolla även på detta forum: http://forum.xbmc.org/showthread.php?tid=67110&pid=1314709#pid1314709

Permalänk

läst det du länkade? http://forum.stmlabs.com/showthread.php?tid=6328

"Yeah it seems like the issue is the same as on the AVT2 where the HD signal/codec isn't supported.
On the Pi it's a different case as the profile is not officially supported."

edit : h.264 main-profile är det svt kör nu.
jag kan bara hitta att den stödjer high-profile.. se tabell http://wiki.xbmc.org/index.php?title=Raspberry_Pi#Specificati...

Permalänk
Citat:

"avc1.77.30 is H.264 Main Profile level 3.0 which is not officially supported in hardware on the Raspberry Pi GPU, so that might be the problem.
Also as some of the streams won't even try to load it also might be an add on problem in regards to XBMC 12.0"

Inte riktigt, den medföljande licensen ger dig "Baseline-" till "High-Profile" (BP/MP/XP/HiP) och nivåer upp till 4.1. GPU'ns hårdvarudekoder stödjer ytterligare högre nivåer men kräver annan licens. Dock måste codec och drivrutin anpassas för dessa nivåer och tyvärr har inte Broadcom varit direkt kända för att gödsla med open source för sina chipset.

"The RPi GPU supports up to "H264 level 4.1" (1080p30 H.264 AVC High Profile Level 4.1) with the BCM2835 which is same h264 hardware decoder as the BCM970012":

H264 nivåer:

"H.264: As the term is used in the standard, a "level" is a specified set of constraints that indicate a degree of required decoder performance for a profile. For example, a level of support within a profile specifies the maximum picture resolution, frame rate, and bit rate that a decoder may use. A decoder that conforms to a given level must be able to decode all bitstreams encoded for that level and all lower levels"

Övrigt om GPU'n:

Säg gärna till om det är något jag missat eller inte stämmer ...

Permalänk

så du hittar inget om att rpi stödjer profilen svt kör med?
Main-profile

Stödjer den inte Main är det väll rätt kört..

Permalänk

mis

Skrivet av mysiskatten:

så du hittar inget om att rpi stödjer profilen svt kör med?
Main-profile

Stödjer den inte Main är det väll rätt kört..

Sorry, var lite otydlig (ska fixa inlägget). Med "Baseline" till "High Profile" menade jag BP/MP/XP/HiP (dvs även CBP) där HiP fixar både Bluray och HDTV DVB och detta täcker in de type SVT kör med för tillfället. Kolla gärna länkarna om "H264 nivåer" så kanske du får en tydligare bild av principerna. Man kan licensera ända upp till nivå 5 med nuvarande SoC och nästa generation upp till 5.2 för i princip samma kostnad. GPU'n är med andra kapabelt till väldigt mycket för väldig lite pengar

Om det kan vara till någon tröst är det problem med avc1.77.30 (H.264 Level 3) även för iPad, AppTV och Mac med XBMC. Jag testade vanliga "SVT Play" appen med min iPad och det funkade bra så jag hoppas att det bara är lite optimering/buggfixning som behövs med XBMC-codecen. Kommer ihåg att vi hade codec-problem med flash-streaming för något är sedan så vi får hoppas att det blir bra även den här gången...

Permalänk

okej får vänta och se... Uppdatera gärna om du får ny info om de närmar sig en lösning.

tack

Permalänk
Medlem

Någon som känner tilll ett annat media center att använda sig av för svt play?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

inget nytt om detta problem? lösning?