Nu rasar Apple aktien.

Permalänk
Medlem

Alltsåeeeh...
När ska folk lära sig att börsvärde inte har något med någonting att göra?
Börsvärdet är kopplat till analytiker som sitter och spekulerar om saker de inte kan någonting om. Det bevisar de gång på gång när de kommer med huvudlösa prognoser för hur många enheter som ska säljas och så vidare.

Sen är det alldeles för tidigt för att tala om något ras. +30% sedan årsskiftet eller vad det nu står i SvD-artikeln... Nä... Det är bara linkbait. Artiklar om Apple genererar jävligt mycket trafik för att det är ett kontroversiellt företag.

Calm your tits och låt börsvärdet vara ifred...

Sen så är ju Apples börsvärde kraftigt övervärderat, men det är en annan femma... Och det beror på dessa värdelösa analytiker..

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Folk har sagt det många gånger förut "Apple gräver sin egen grav"

Först så menade Apple att Apple var bäst
När de insåg de började tappa marknadsandelar de panik och stämde _allt_ de kunde i detta solsystemet, istället för att innovera.
När de inte var nöjda med det så började de försöka stämma saker de inte hade befogenhet för och förorade mer och mer. De fick dålig publicitet och framstod som sviniga.

Sen kom Samsung och satte en 10Poängare i marknadsföring, "Samsung Galaxy S3 the new, better iPhone."
Vid detta skedet då Samsung gick ut hårt på marknadsföringen så hade Apple redan retat upp inte bara den stora massan, utan även en del av sina egna kunder på grund av deras snofsighet och översittarattityd.

Samsung släpper en stor och ståtlig mobil med flera nya funktioner, medans Apple släpper en ny design, igen, gång efter gång... Lansering efter lansering med nästan inga nyheter eller innovationer. Folk som aldrig ens tänkt på, eller känt till Android fick nu upp ögonen för detta.

Efter en viss tystnad från google så släpper de nu Nexus 4, 7, 10. Boom, Headshot.

Snart är det WP vs Android.

Jag tror att du har rätt i mycket som du skriver. Dock så har inte Apple sålt så mycket för att de "är bäst" utan för att de "är Apple" (vilket är ett ohyggligt laddat varumärke). Anledningen till att varumärket hypades så mycket var ju pga att de var fruktansvärt innovativa, speciellt på mobilmarknaden när smartphonen lanserades. Idag är ju smartphone och iPhone nästan synonymt (ungefär som klassikern inlines och rollerblades). Samma identitet finns inte hos några av konkurrenterna.

De innovativa mobilerna som Apple släppte tog dem till från nisch- till premiumsegmentet vilket även påverkade datorsidan av företaget på ett liknande sätt. Produkterna var exklusiva och välbyggda. På grund av priset blev det också lite förknippat med lyx att ha det prydande äpplet på sin pryl.
Eftersom Jobs var manisk på många vis, men även en fantastisk säljare av sin vision, kunde de relativt små problemen med produkterna avskrivas som handhavandefel eller med hjälp av mjukvaruuppdateringar. Exklusiviteten kvarstod därför.

I nuläget är alltså iPhonen mainstream på många sätt (saknar exklusivitet/lyx). De utmärker sig varken tekniskt eller mjukvarumässigt längre (ingen nisch) och motståndet breder ut sig på en stark front hos både Android och (förmodligen) WP. De där fördelarna som tidigare var förknippade med att köpa apple (lyx/nisch) är numera nerskalat till att bestå av de pengar som kunden redan investerat i relaterade appleprodukter (t.ex. appar och andra iPrylar). Men eftersom varumärket fortfarande är starkt fortsätter försäljningen öka "av gammal vana".

Sen släpper Apple deras Maps, vilket blir ett ENORMT fiasko. För första gången har Apple gjort bort sig ordentligt mot sina kunder.

I min mening så är det här början på när Apple måste inse att deras glansdagar är över. Med det menar jag inte att de kommer kursa innan 2015 men att "marknadens evolution" har gjort sitt jobb. Applekunder, kanske speciellt de som inte är så tekniskt intresserade och köpt en iPhone "på vana", blev för första gången uppriktigt missnöjda med sin telefon eftersom en grundläggande och välanvänd funktion fungerade så dåligt.
Jag tänkte skriva en långdragen parallell mellan att Apple var som den första krabaten som först klev upp på land och sedan resulterade i helt landlevande varelser (vilka var mer utvecklade än krabaten/Apple) men jag avstår. I parallellen hade det även nämnts hur den landstigande krabaten vill att alla som nu lever på land ska tacka krabaten för att han gick upp där. Speciellt alla som har lika många ben som den eller kanske till och med samma färg. Men de delarna känns redan avhandlade i flertalet diskussioner vilket gör att jag inte tar upp dem igen.

Vi har mycket att tacka Apple för. Men medan de är kvar på stranden (se ovan liknelse) och försöker få andra att tacka dem, springer motståndet runt i skogen och jagar ny mark. Personligen hoppas jag att Apple kan ta sig i kragen och kravla sig bort från stranden genom att rikta fokus på det de är (var) bra på - innovation och exklusivitet. Men med en R&D-budget på 2.2% av omsättningen ser jag inte det hända någon gång snart.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av S_Z:

Tekniskt sätt är den definitivt i toppskiktet med bra kamera och SoC och skärm i absolut toppklass.

Så hårdvaran är det ju inget fel på. Det jag dock kan förstå är folks missnöje med de få nyheterna i iOS 6. Jag anser inte att iOS 6 var värt en major release. Klar en besvikelse på den punkten, men har inget med hårdvaran att göra.

Man kan hoppas på en förbättring på den punkten nu när det sparkat tidigare chefen för iOS.

Som ozo64 säger så ses det inte som ett bra tecken av marknaden att Apple inte kan tillverka tillräckligt med iPhones. Att de har gjort ändringar ledningen har också bidragit till lite osäkerhet.

Men sen är det aktiemarknaden vi pratar om. Sen när har den följt någon som helst logik?

Vad har denna artikel med saken att göra?

iPhone 5 har dock inte börjat säljas officiellt i Kina (vilket även artikeln kommenterat).

Artikeln på flera sidor handlade ju om bland annat om att i Phone 5 inte har LTE/4 G stöd i Sverige exempelvis.
Så det har väl i högsta grad med iPhone 5/Apple att göra.

De var ju även i blåsväder i Australien som det stod om i Städjes artikel:
"Det kan inte vara svårt för Apple att undersöka vilka frekvensband som är aktiva i de länder man försöker sälja till och sedan anpassa marknadsföringen därefter. I juni 2012 fick Apple betala 2,25 miljoner australiska dollar i böter i Australien för att man annonserat att ”Ipad with Wifi + 4g” kunde anslutas till Telestras 4g-nät, men det var inte sant. Ipaden i fråga var avsedd för amerikanska Verizons 700 MHz och AT&Ts 700 och 2100 MHz medan australiska Telstra kör på 1800 MHz. Den minnesbetan räckte inte".

En annan faktor som lär påverka är hur Apple behandlar återförsäljare/operatörer:
http://www.idg.se/2.1085/1.474839/aterforsaljarna-har-trottna...

Nu verkar ju Tim Cook rätt ödmjuk och har möblerat om i ledningen.
Så vi får se hur de går tillväga i framtiden.

Permalänk
Medlem

Även om jag själv anser att Apples produkter inte längre kommer med speciellt mycket nytt som tilltalar mig (t.ex. inget 4G i iPhone 5) så är ju börsvärdet väldigt dålig indikation på hur bra produkterna är. Om förväntningarna var att de skulle gå med 99999 miljarder dollar i vinst kan börsvärdet gå ned om de bara går med 99998 miljarder dollar i vinst.

Går vi dessutom på de senaste 12 månaderna är de fortfarande + 42%. Börsvärde är väldigt komplext och baseras på väldigt många faktorer där mycket är förväntningar på nuvarande resultat, framtida resultat, framtida utdelningar med mera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felix:

Sen så är ju Apples börsvärde kraftigt övervärderat, men det är en annan femma... Och det beror på dessa värdelösa analytiker..

Varför anser du att Apples börsvärde är övervärderat och varför verkar du anse att din åsikt är mer korrekt än de "värdelösa analytikernas" åsikter? Jag kan inte se att Apple i dagsläget är övervärderat då de tjänar ruskiga mängder med pengar. Finns ju trots allt svenska bolag som mer eller mindre anses vara folkaktier med högre värdering i förhållande till vinst.

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem

Om appel använde mindre pengar till reklam och lite mera på utveckling, så skulle det funka bättre i längden.
Har ingen själv, men två av mina barn har varsin trasig och buggig apple telefon.
Min HTC funkar fortfarande perfekt efter 8 veckor, hör och häpna

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Aktien sjunker för att vinsten förväntas sjunka och inte för att produkterna är dåliga.

och vinsten sjuker PGA? Skulle gissa på att det inte är för att dom just har lanserat en ny telefon och en grym Ipad som krossar allt annat på markanden! (läs sarkasm )

Visa signatur

Crummy laptop DeLux!

Permalänk
Medlem

Fiaskot med kartorna borde ju också ha påverkat lite?

Permalänk
Medlem

Som nämnts produktionsproblem med iPhone 5, lägre marginaler nästa kvartal och oro kring konkurrensen. Men det finns rapporter på att tillgången på iPhone 5 blivit betydligt bättre, en analytiker estimerar att det kan säljas 46 miljoner iPhone 5 i december kvartalet.
På Apple store är det fortfarande 3-4 veckors leveranstid på iPhone 5, de har en stor backlog att fylla.

Det finns potential för ett bra resultat decemberkvartalet, om det kommer nyheter som tyder på det kan det bli en återhämtning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Vad kan jag inte göra på en tre år gammal PC som jag kan på en ny?

Vad pratar du om? iPhone 5 sålde 5 miljoner första helgen, iPad 4 och iPad Mini sålde 3 miljoner tillsammans under sin första helg. Vore trevligt om du kunde börja länka till lite källor till din påståenden.

Apples problem är inte att iPhone 5 inte säljer utan att de inte kan tillverkar tillräckligt många. Det finns gott om artiklar om ämnet:
http://www.reuters.com/article/2012/11/07/us-foxconn-fih-idUS...

Flertalet av mina bekanta som beställde har fått vänta många veckor på sina iPhone 5.

Beror väl mest på att dom valde bort Samsung som leverantör till viss hårdvara i den.Skjuta sig själv i foten kallas det.Därav försening i tillverkningen.beter sig som barn gör dom

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Jag hade fortsatt valt iPhone framför andra "plast" mobiler. Såklart det går ner, går nog säkert upp igen när helt nya produkter lanseras inom kort. När de "revolutionerar" TV världen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Beror väl mest på att dom valde bort Samsung som leverantör till viss hårdvara i den.Skjuta sig själv i foten kallas det.Därav försening i tillverkningen.beter sig som barn gör dom

Hur hade du själv gjort om du hade drivit ett företag och du märkt att ett annat företag (som du hade köpt tjänster av) hade börjat kopiera/efterlikna dina produkter? Hade du bara sett på och låtit det fortsätta (och därmed gått i konkurs eftersom du uppenbarligen inte hade försvarat dina produkter/tillgångar med näbbar och klor) eller hade du blivit förbannad och försökt stoppa det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av azezl:

och vinsten sjuker PGA? Skulle gissa på att det inte är för att dom just har lanserat en ny telefon och en grym Ipad som krossar allt annat på markanden! (läs sarkasm )

Vi tar det igen eftersom du tydligen har missat det (påpekats ett antal gånger redan i tråden). Men anledningen till att aktien sjunker är på grund av att Apple inte klarar av den stora efterfrågan. De klarar helt enkelt inte få ut tillräckligt många enheter på grund av den stora efterfrågan, därmed kommer de få en lägre vinst än vad analytikerna har räknat med och då sjunker aktien. S_Z har redan länkat till en källa om detta, rekommenderar dig att läsa på istället för att försöka dra dina egna slutsatser.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av NiV3Rt:

Varför anser du att Apples börsvärde är övervärderat och varför verkar du anse att din åsikt är mer korrekt än de "värdelösa analytikernas" åsikter? Jag kan inte se att Apple i dagsläget är övervärderat då de tjänar ruskiga mängder med pengar. Finns ju trots allt svenska bolag som mer eller mindre anses vara folkaktier med högre värdering i förhållande till vinst.

Svårt att dra en tydlig gräns när en aktie är övervärderad innan bubblan spricker. Men jag kan se en hel del potential för en bubbla här. Bara det enkla faktum att de är högst värderade av alla företag när de inte har en enda produkt som är nödvändig för ett samhälle är en indikator. Apples produkter kan gå out of fashion och har inte politiskt inflytande som exempelvis oljebolag, banker eller infrastrukturbolag kan ha.
När apples aktie stiger så snabbt trots att de redan är störst och genom att endast sälja "vill ha" produkter ringer det i en och annan varningsklocka för mig oavsett om de har bra avkastning eller ej.
Thats my 5 cents.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Det överanalyseras lite för mycket... Aktiemarknaden är komplex och ska inte förväxlas med hur bra eller dålig företagets produkter är. En vanlig orsak till ett drop i ett högt värderat bolag är vinstsäkring. Aktieägare säljer sina delar för att vara säkra på att de får behålla vinsten de fått, som annars helt eller delvis kan gå förlorad om aktien skulle sjunka i värde. Det i sig gör att aktien sjunker i värde men återhämtar sig oftast eller stabiliserar sig på ett något lägre nivå än "toppnoteringen" tidigare. Sedan kan det finnas en massa andra orsaker också så det är inte säkert att det handlar om direkta brister hos produkterna.

Jag tror att varumärket är relativt intakt än så länge men håller med i kritiken kring mini och i5. Apple behöver känna lite eld i baken så att de inte blir lata, de har ju visat att de kan tidigare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mahasj:

Vi tar det igen eftersom du tydligen har missat det (påpekats ett antal gånger redan i tråden). Men anledningen till att aktien sjunker är på grund av att Apple inte klarar av den stora efterfrågan. De klarar helt enkelt inte få ut tillräckligt många enheter på grund av den stora efterfrågan, därmed kommer de få en lägre vinst än vad analytikerna har räknat med och då sjunker aktien. S_Z har redan länkat till en källa om detta, rekommenderar dig att läsa på istället för att försöka dra dina egna slutsatser.

Efterfrågan ni pratar om är bevisligen påhittad, hade den funnits så hade ju aktien toppat istället... Att folk får beställa sina lurar och vänta är ju strategiskt affärssinne.

Vissa äppelträds-kramare här menar att det inte har med försäljning att göra utan med förväntningar och du menar att det HAR med försäljning att göra...
Hur ni än vrider och vänder på det så går apple inte bra just nu, undrar varför man är så trångsynt och inte bara kan erkänna det, det är ju inte som så att ni får betalt utav apple för att hålla flaggan högt eller?
Apple kommer knappast att gå under utan har en "bad day" just nu, de trodde sig kunna leva på namnet ett tag till... De kommer tillbaka givetvis med en bra lur, tack vare slutkonsumenten som visat dom vart skåpet ska stå.

Visa signatur

Drag and drop är uppfunnet, varför komplicera med mjukvara???
Dubbelmoral? Bättre att tiga och se dum ut än att öppna munnen och bevisa det. ;)

Permalänk
Skrivet av Allexz:

Folk har sagt det många gånger förut "Apple gräver sin egen grav"

Det roliga är att det hänt förut.
Rätt imponerande som företag hur man kan gå från botten skrapet till ett såpass högt värderat företag.

Men det är som med allt annat, "What goes up, must come down".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Svårt att dra en tydlig gräns när en aktie är övervärderad innan bubblan spricker. Men jag kan se en hel del potential för en bubbla här. Bara det enkla faktum att de är högst värderade av alla företag när de inte har en enda produkt som är nödvändig för ett samhälle är en indikator. Apples produkter kan gå out of fashion och har inte politiskt inflytande som exempelvis oljebolag, banker eller infrastrukturbolag kan ha.
När apples aktie stiger så snabbt trots att de redan är störst och genom att endast sälja "vill ha" produkter ringer det i en och annan varningsklocka för mig oavsett om de har bra avkastning eller ej.
Thats my 5 cents.

Amen to this.

Ska bli "kul" att se på när bubblan spricker (för i mina ögon så kommer den att spricka, just eftersom den är byggd på "vill-ha"-begäret, något som aldrig håller för evigt)

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Inaktiv

Aktien rasar:
https://www.avanza.se/aza/aktieroptioner/kurslistor/aktie.jsp...

Man kanske får en annan bild av raset om man kollar ett par år tillbaks och inte bara de senaste månaderna

Permalänk
Medlem
Skrivet av raidarn:

Efterfrågan ni pratar om är bevisligen påhittad, hade den funnits så hade ju aktien toppat istället... Att folk får beställa sina lurar och vänta är ju strategiskt affärssinne.

Vissa äppelträds-kramare här menar att det inte har med försäljning att göra utan med förväntningar och du menar att det HAR med försäljning att göra...
Hur ni än vrider och vänder på det så går apple inte bra just nu, undrar varför man är så trångsynt och inte bara kan erkänna det, det är ju inte som så att ni får betalt utav apple för att hålla flaggan högt eller?
Apple kommer knappast att gå under utan har en "bad day" just nu, de trodde sig kunna leva på namnet ett tag till... De kommer tillbaka givetvis med en bra lur, tack vare slutkonsumenten som visat dom vart skåpet ska stå.

Snälla raidarn, det finns mängder med sidor som har analyserat detta som har betydligt bättre koll än vad både du och jag har om ämnet (S_Z källa bland annat). Apple sålde 5 miljoner enheter första helgen, de hade säkerligen kunnat sälja ännu fler, om det nu hade varit så att de inte hade haft problem med tillverkningen. Det är fortfarande flera veckors väntetid på de flesta ställen för att kunna få tag på en iPhone 5 här i Sverige, jag själv fick vänta i 4 veckor efter att jag hade beställt en, och då beställde jag i stort sett direkt när det var möjligt. Anledningen till att aktien inte toppar är just på grund av tillverkningsproblem = kan inte bemöta den stora efterfrågan vilket medför att Apple inte kan motsvara förväntningarna som marknaden har, vilket i sin tur medför att Apples vinst kommer vara lägre än marknadens förväntningar och därmed så sjunker aktien. Tror du verkligen att en aktie hade toppat för ett företag om företaget hade bara kunnat leverera, till exempel, en enhet per dag (jag överdriver nu) och därmed inte kunnat bemöta efterfrågan? Nej, självklart inte. Marknaden ser inte bara till efterfrågan utan även hur många enheter företaget klarar av att leverera (bland annat) i slutänden eftersom det är vad företaget klarar av att leverera som styr vinsten (återigen, bland annat).

Du kan babbla om äppelträds-kramare, men du har ju bevisat, inte bara en gång utan flera gånger, att du har svårt att ta till dig fakta och bara kommer med egna åsikter som du inte ens har något belägg för. Komma gärna med åsikter, men se till att du har belägg för det också så man kan börja ta dig mer seriöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felix:

Alltsåeeeh...
När ska folk lära sig att börsvärde inte har något med någonting att göra?
Börsvärdet är kopplat till analytiker som sitter och spekulerar om saker de inte kan någonting om. Det bevisar de gång på gång när de kommer med huvudlösa prognoser för hur många enheter som ska säljas och så vidare.

Sen är det alldeles för tidigt för att tala om något ras. +30% sedan årsskiftet eller vad det nu står i SvD-artikeln... Nä... Det är bara linkbait. Artiklar om Apple genererar jävligt mycket trafik för att det är ett kontroversiellt företag.

Calm your tits och låt börsvärdet vara ifred...

Sen så är ju Apples börsvärde kraftigt övervärderat, men det är en annan femma... Och det beror på dessa värdelösa analytiker..

Saken är det att ifall du faktiskt skulle veta bättre än dessa "värdelösa analytiker" så skulle du med lätthet kunna bli stenrik. Men troligtvis så överskattar du dig själv.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem

Jag är inte förvånad. Har ju inte hänt något med äpple mobilen på hur länge som helst. Visst den blev något längre med 5:an men innehållet mjukvarumässigt är det samma . En iphone 5 är lika spännande som en iphone 3g, 3gs, 4 , .... osv. Men kanske inte beror på att folk tröttnat på hypen?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av raidarn:

Efterfrågan ni pratar om är bevisligen påhittad, hade den funnits så hade ju aktien toppat istället... Att folk får beställa sina lurar och vänta är ju strategiskt affärssinne.

Ja, du har kommit på det! Allt är en stor bluff. Apple vill inte sälja så många telefoner, de vill inte få en så bra vinst som möjligt....

Seriöst, ta av dig foliehatten. Fattar inte att folk kan tro på sånt skit. Att hålla igen med flit när konkurrensen är så otroligt hård och din potentiella kund kan gå och köpa en annan telefon om just din inte finns att få tag på vore totalt idiotiskt.

Och det finns galet många artiklar som backar upp informationen att man har produktionsproblem med iPhone 5.
Var har du dina källor som backar upp påståendet att allt är en stor bluff?

Skrivet av raidarn:

Vissa äppelträds-kramare här menar att det inte har med försäljning att göra utan med förväntningar och du menar att det HAR med försäljning att göra...
Hur ni än vrider och vänder på det så går apple inte bra just nu, undrar varför man är så trångsynt och inte bara kan erkänna det, det är ju inte som så att ni får betalt utav apple för att hålla flaggan högt eller?
Apple kommer knappast att gå under utan har en "bad day" just nu, de trodde sig kunna leva på namnet ett tag till... De kommer tillbaka givetvis med en bra lur, tack vare slutkonsumenten som visat dom vart skåpet ska stå.

Förväntningarna och försäljningen går ju hand i hand. Kan de inte tillverka och därför inte sälja tillräckligt med telefoner för att nå förväntningarna kommer det ju självklart ses som negativt av marknaden.

Din definition av "inte bra" är någon många andra företag som inte skulle hålla med om. Att lansera nya produkter och sälja 3 miljoner exemplar bara första helgen är det nog rätt många företag som drömmer om att få göra

Däremot går ju uppenbarligen inte aktien vidare bra nu. Men det är det åandra sidan inte många andra IT-företags aktier som gör heller. Men att Apples aktie skulle börja sjunka igen någon gång var ju självklart. Den kan ju inte stiga i all evighet.

Personligen tror jag det är bra med lite motgångar för Apple. Gillar verkligen hårdvaran i deras produkter men det behöver skärpa till sig vad gäller sina OS, inte imponerad av varken iOS 6 eller OS X Mountain Lion.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av S_Z:

Ja, du har kommit på det! Allt är en stor bluff. Apple vill inte sälja så många telefoner, de vill inte få en så bra vinst som möjligt....

Seriöst, ta av dig foliehatten. Fattar inte att folk kan tro på sånt skit. Att hålla igen med flit när konkurrensen är så otroligt hård och din potentiella kund kan gå och köpa en annan telefon om just din inte finns att få tag på vore totalt idiotiskt.

Och det finns galet många artiklar som backar upp informationen att man har produktionsproblem med iPhone 5.
Var har du dina källor som backar upp påståendet att allt är en stor bluff?

Förväntningarna och försäljningen går ju hand i hand. Kan de inte tillverka och därför inte sälja tillräckligt med telefoner för att nå förväntningarna kommer det ju självklart ses som negativt av marknaden.

Din definition av "inte bra" är någon många andra företag som inte skulle hålla med om. Att lansera nya produkter och sälja 3 miljoner exemplar bara första helgen är det nog rätt många företag som drömmer om att få göra.

Däremot går ju uppenbarligen inte aktien vidare bra nu. Men det är det åandra sidan inte många andra IT-företags aktier som gör heller. Men att Apples aktie skulle börja sjunka igen någon gång var ju självklart. Den kan ju inte stiga i all evighet.

Personligen tror jag det är bra med lite motgångar för Apple. Gillar verkligen hårdvaran i deras produkter men det behöver skärpa till sig vad gäller sina OS, inte imponerad av varken iOS 6 eller OS X Mountain Lion.

Från länken i första inlägget:

Ingen verkar vidare imponerad av mjukvaran så du är inte själv och det är gott att se att du ser att de har motgångar, dina inlägg innan visade att du tyckte motsatsen.

Visa signatur

Drag and drop är uppfunnet, varför komplicera med mjukvara???
Dubbelmoral? Bättre att tiga och se dum ut än att öppna munnen och bevisa det. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av raidarn:

Från länken i första inlägget:

Tror du missade lägga till något här...

Skrivet av raidarn:

Ingen verkar vidare imponerad av mjukvaran så du är inte själv och det är gott att se att du ser att de har motgångar, dina inlägg innan visade att du tyckte motsatsen.

Det är inte det att jag tycker OS:en är dåliga, föredrar fortfarande OSX framför Windows men tycker att de inte kommit med något nytt värt att uppdatera för.

I tidigare iOS versioner så har det alltid varit något stort nytt som lockat, men med iOS 6.0 så känns det inte som de kom med något nytt bortsett från en svajig karttjänst. Känns som de skulle ha kunnat göra så mycket mer på ett års tid av utveckling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Testar ni inte telefoner innan ni köper in dem? Om de nu är viktiga för jobbet så borde ni väl prova det ordentligt innan ni köpt in dem.

företaget jag jobbar på så är IT avdelningen i Sverige är mer än 1600 personer och avdelningen DataWarehouse som jag jobbar på är 7 personer plus chef. vi har inte så mycket att säga till om vad som beslutas högre upp. samt de andra 2 stora IT avdelningarna i resterande världen (US och Asien) har häller inte fått varit med att tycka till. Så det är någon som bestämmer detta åt oss 4500 anställda på IT som sitter lite högre upp. Sen skall alla andra utöver IT ha mobiler, typ alla lager i världen, butiker osv osv

så jag antar att företaget får bra inköpspris.

det är "take it or leave it" grejen de kör på. kort och gott.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Nedgången för Apple är nog bara början. Androidläget knappar in och konkurrensen blir hårdare på många fronter och nivåer inom datateknik. Svårt att se hur Apple skall kunna komma med så mycket revolutionerande nyheter framöver. Förhoppningsvis har PC och Androidlägret lärt sig av sina misstag i början.

Apple har två vägar att gå 1. Minska priset = lägre vinst 2. Fortsätta med sina höga priser och se försäljningen minska = lägre vinst.

Svårt att se att folk kommer fortsätta att ha råd att köpa Apples produkter med deras överpriser i dessa dåliga tider.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

Så länge ingen tillverkar en telefon med android som INTE är gjord av nedsmälta coca-cola flaskor är det nog inga problem. Jag letar fortfarande efter ett prestanda monster med android som inte är stor som en surfplatta och plastig kvalité. Android ligger även efter i flytet av OS'et, det har blivit myyycket bättre med 4.1, men dom ligger fortfarande efter.

Apple aktien är fortfarande ganska hög ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Nedgången för Apple är nog bara början. Androidläget knappar in och konkurrensen blir hårdare på många fronter och nivåer inom datateknik. Svårt att se hur Apple skall kunna komma med så mycket revolutionerande nyheter framöver. Förhoppningsvis har PC och Androidlägret lärt sig av sina misstag i början.

Apple har två vägar att gå 1. Minska priset = lägre vinst 2. Fortsätta med sina höga priser och se försäljningen minska = lägre vinst.

Svårt att se att folk kommer fortsätta att ha råd att köpa Apples produkter med deras överpriser i dessa dåliga tider.

Apple säljer mer än någonsin så vilken nedgång?
Att Samsung säljer ännu mer gör inte att det är en nedgång för Apple.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av l4nky:

Så länge ingen tillverkar en telefon med android som INTE är gjord av nedsmälta coca-cola flaskor är det nog inga problem. Jag letar fortfarande efter ett prestanda monster med android som inte är stor som en surfplatta och plastig kvalité. Android ligger även efter i flytet av OS'et, det har blivit myyycket bättre med 4.1, men dom ligger fortfarande efter.

Apple aktien är fortfarande ganska hög ändå

Offrar flytet för riktig multitasking 365 dagar om året.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

"I'm not completely worthless,I can be used as a bad example!"