Svenska banker censurerar vad du får köpa

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

Svenska banker och betaltjänster spärrar och registrerar företag som säljer vad man kallar ”olämpliga produkter och kulturformer” på nätet, som till exempel våldsam film eller erotisk litteratur.

Varför bry sig, vi behöver inte såna produkter. De som bryr sig verkar ju ha stora problem med att få sin "fix"

Och måste folk verkligen verkligen ha det hittar de andra sätt att få fram det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

Varför bry sig, vi behöver inte såna produkter. De som bryr sig verkar ju ha stora problem med att få sin "fix"

Och måste folk verkligen verkligen ha det hittar de andra sätt att få fram det.

Du är ju för jäkla härlig alltså...

Visa signatur

https://einridi.bandcamp.com | https://soundcloud.com/einridiofficial
[ASUS 27"][5900X@5GHz w H115i Platinum][MSi X570S MAG Tomahawk][32GB 3600MHz Vengeance LPX][Powercolor RX 7800XT][Corsair RM750x V2][Corsair MP600 500GB][256GB 840 pro][850 EVO 500GB][NI Komplete Audio 6][ADAM T7V][BD DT-1770Pro 250ohm][Bitwig Studio 5.1][Reason 11][Maschine 2.17.5][NI Komplete A49][Arturia MiniLab mk2][NI Maschine JAM & Mikro mk3][Corsair AIR 540][Windows 11 Pro]
"If they're going to pirate somebody, we want it to be us rather than somebody else." -- Microsoft Business Group President Jeff Raikes

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Navicula:

Varför bry sig, vi behöver inte såna produkter. De som bryr sig verkar ju ha stora problem med att få sin "fix"

Och måste folk verkligen verkligen ha det hittar de andra sätt att få fram det.

Trollar du eller tror du själv på det du säger?

Du måste ju förstå att det bankerna gör är att bestämma vad du som privatperson kan eller inte kan handla för dina egna pengar, och det är
fel, oavsett vad man nu köper. Så länge det inte rör sig om olagliga produkter, som knark eller barnporr såklart.

Bankerna sätter sin egna moraliska kompass om vad du som individ får göra och inte får göra, tänk om dom skulle göra samma sak med något du gillar? Spel, film eller vadsomhelst? Du måste ju förstå allvaret i det hela och att det inte handlar om någon "fix".

Ett självklart hot mot yttrandefrihet, demokratin och fri handel om bankerna ska få ännu mer makt än vad dom har.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av toxicstone:

Vem bryr ? låt dem, bara att anpassa sig, sen efter ett tag så märker dem att folk väljer att ha sina pengar hos en Bank som inte bestämmer vad man får köpa.

Bara inte denna tråden fylls med massa gnäll, inte konstigt saker aldrig blir som man vill.

Vilka banker då tänker du på?

Handelsbanken, SEB, Nordea och Swedbank, dom största bankerna använder sig av detta system.

Visst finns det fler, men här pratar vi om de absolut största som censurerar enligt sina egna moraliska regler, samtidigt som man lätt kan köpa aktier och fonder via dom i företag som sysslar med vapen och miljöförstörande verksamhet.

Permalänk
Medlem

FEL! Det är inte bankerna som begränsar ngt. Det är kreditbolagen Visa och Mastercard som begränsar.
Trådtiteln är helt galet fel. Det kvittar mao vilken bank du väljer om de använder ngt av dessa 2 bolag.

Permalänk
Medlem

Det är inte svårt alls.

Är något olagligt är det även olagligt att tillåta köp av det.

Är något lagligt så skall man alltid tillåta köp, vill man censurera får man vara så god att gå till politikerna och be dem stifta morallagar som gör det olagligt med skräckfilm eller vad det nu rör sig om, så får vi se hur poplärt det är...

Skrivet av ozo64:

FEL! Det är inte bankerna som begränsar ngt. Det är kreditbolagen Visa och Mastercard som begränsar.
Trådtiteln är helt galet fel.

Det är du som är galet fel.

Svenska banker sitter själva och fattar beslut om vad som är och inte är tillåtet. Visa och Mastercard har bara moraliska riktlinjer som det är upp till indviduella banker att tolka fritt. Du tror väl för fan inte på allvar att Visa och Mastercard har anställda som sitter och bestämmer om hurvida nisses sexbod i åmål får handla med deras kort eller inte???

Permalänk
Medlem

Censur är ju alltid det bästa för allmänheten, eller hur? Gillar dessutom dubbelmoralen i hela kråksången.

Permalänk
Medlem

Somewhere someone is going to abuse the system.

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Det är inte svårt alls.

Är något olagligt är det även olagligt att tillåta köp av det.

Är något lagligt så skall man alltid tillåta köp, vill man censurera får man vara så god att gå till politikerna och be dem stifta morallagar som gör det olagligt med skräckfilm eller vad det nu rör sig om, så får vi se hur poplärt det är...

Det är du som är galet fel.

Svenska banker sitter själva och fattar beslut om vad som är och inte är tillåtet. Visa och Mastercard har bara moraliska riktlinjer som det är upp till indviduella banker att tolka fritt. Du tror väl för fan inte på allvar att Visa och Mastercard har anställda som sitter och bestämmer om hurvida nisses sexbod i åmål får handla med deras kort eller inte???

De följer bara kreditbolagens riktlinjer. Antagligen så är det ngt de måste göra för att få använda deras kort.

Ser inte riktigt problemet dock. Finns massor av andra betalningssätt som de oetiska affärerna kan använda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

De följer bara kreditbolagens riktlinjer. Antagligen så är det ngt de måste göra för att få använda deras kort.

Nej, våra banker TOLKAR kreditbolagens "riktlinjer". VISA och Mastercrad tillåter tiotusentals porrsiter med alla möjliga underliga fetisher världen runt men alltså inte små butiker som säljer sexleksaker i Sverige? Och hemska skräckfilmsbutiker... USH!

Bankernas patetiska försök till att skylla ifrån sig är Kvalificerat skitsnack.

Skrivet av ozo64:

Ser inte riktigt problemet dock. Finns massor av andra betalningssätt som de oetiska affärerna kan använda.

Du anser alltså att skräckfilm är "oetiskt". Anser du att våldsamma datorspel också är "oetiskt"? Bör vi kanske inte censuera Inet också när vi är i farten då de faktiskt säljer hemska oetiska dödarspel såsom Battlefield 3???

Och vilka andra betalsningssätt än kreditkort finns det då som svensson har tillgång till för att föra över pengar på nätet lika smidigt? Alla som jag känner till involverar att i två steg föra över pengar från kreditkorten till någon tredjeparts site, och sedan betala därifrån, något som gör att 90% av kunderna inte kommer orka med krånglet samt att kunder och affären förlorar pengar i extra överföringsavgifter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ninnuam:

Du är ju för jäkla härlig alltså...

Du får gärna köpa erotiska böcker, dildos, satanistiska prylar och annat smått och gott. Personligen har jag inget intresse för produkter av det slaget, därför bryr jag mig inte heller om bankernas agernade. När de börjar banna normala produkter är det dock dags att säga till för min del. Bannemej om de börjar blocka grejer på Inet, Komplett osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

Personligen har jag inget intresse för produkter av det slaget, därför bryr jag mig inte heller om bankernas agernade. När de börjar banna normala produkter är det dock dags att säga till för min del. Bannemej om de börjar blocka grejer på Inet, Komplett osv

Det handlar inte om att de tvingar butiker att plocka bort enstaka produkter.

Vad bankerna har gjort är att helt sonika stänga av betalningsalternativen utan att ge minsta info om vilka produkter som de anser är "oetiska" eller hur butiken kan bättra sig eller överklaga.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Navicula:

Du får gärna köpa erotiska böcker, dildos, satanistiska prylar och annat smått och gott. Personligen har jag inget intresse för produkter av det slaget, därför bryr jag mig inte heller om bankernas agernade. När de börjar banna normala produkter är det dock dags att säga till för min del. Bannemej om de börjar blocka grejer på Inet, Komplett osv

Tråkigt att så många bara tänker på sina egna rättigheter och intressen och struntar i andras och hur det går med dem. Blir inget bra samhällsbygge av det.

Edit: Du kan inte se att censur av andras intressen helt plötsligt kan spilla över i inskränkningar i ditt sätt att leva också?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

Du får gärna köpa erotiska böcker, dildos, satanistiska prylar och annat smått och gott. Personligen har jag inget intresse för produkter av det slaget, därför bryr jag mig inte heller om bankernas agernade. När de börjar banna normala produkter är det dock dags att säga till för min del. Bannemej om de börjar blocka grejer på Inet, Komplett osv

Men... du är ju underbart öhm, trög kanske är rätt ord, det handlar inte om att det är porr, våld or whatever. Det handlar om att bankerna försöker leka moralkärringar och bestämma vad du eller din granne ska få köpa med korten. Fattar du nu?? Jösse...

Visa signatur

https://einridi.bandcamp.com | https://soundcloud.com/einridiofficial
[ASUS 27"][5900X@5GHz w H115i Platinum][MSi X570S MAG Tomahawk][32GB 3600MHz Vengeance LPX][Powercolor RX 7800XT][Corsair RM750x V2][Corsair MP600 500GB][256GB 840 pro][850 EVO 500GB][NI Komplete Audio 6][ADAM T7V][BD DT-1770Pro 250ohm][Bitwig Studio 5.1][Reason 11][Maschine 2.17.5][NI Komplete A49][Arturia MiniLab mk2][NI Maschine JAM & Mikro mk3][Corsair AIR 540][Windows 11 Pro]
"If they're going to pirate somebody, we want it to be us rather than somebody else." -- Microsoft Business Group President Jeff Raikes

Permalänk
Medlem
Skrivet av ninnuam:

Men... du är ju underbart öhm, trög kanske är rätt ord, det handlar inte om att det är porr, våld or whatever. Det handlar om att bankerna försöker leka moralkärringar och bestämma vad du eller din granne ska få köpa med korten. Fattar du nu?? Jösse...

Det är ganska uppenbart om man läst första inlägget i tråden. Vilken åsikt du har om det bryr jag mig inte om.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ozo64:

FEL! Det är inte bankerna som begränsar ngt. Det är kreditbolagen Visa och Mastercard som begränsar.
Trådtiteln är helt galet fel. Det kvittar mao vilken bank du väljer om de använder ngt av dessa 2 bolag.

Skrivet av ozo64:

De följer bara kreditbolagens riktlinjer. Antagligen så är det ngt de måste göra för att få använda deras kort.

Ser inte riktigt problemet dock. Finns massor av andra betalningssätt som de oetiska affärerna kan använda.

FEL! Nej det är bankernas tolkning av direktiven/policyn som är helt galen. Dessutom så gäller den inte för alla företag, utan upp till banken att avgöra om Apoteket eller Leffes kiosk får sälja dildos eller inte. Bankerna skyller ju ifrån sitt egna ansvar på Visa och Mastercard.

Permalänk
Medlem

Det här har jag råkat ut för. Skulle köpa något på nätet men visa funkade inte då banken vägrade godkänna köpet så jag betalade med paypal. Vet att det inte var våld eller porr. Men kommer inte ihåg vad exakt det var jag importerade. Skulle jag gå igenom mina kvitton så kanske jag skulle komma på det.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Jag tror den stora allmänheten finner detta stötande och därför ska inte bankerna hålla på med detta.

Visa signatur

Specs: Fräsig dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

Det är ganska uppenbart om man läst första inlägget i tråden. Vilken åsikt du har om det bryr jag mig inte om.

Du förstår uppenbarligen inte. Det är pga folk som du som det blir så här i samhället för ni "bryr er inte" så länge inget går ut över just ert lilla intresse. Ni lever ett liv som sträcker sej till nästippen sen är det tvärstopp. Sånt här leder bara till vidare censur som vi redan sett.

personangrepp borttaget
Visa signatur

https://einridi.bandcamp.com | https://soundcloud.com/einridiofficial
[ASUS 27"][5900X@5GHz w H115i Platinum][MSi X570S MAG Tomahawk][32GB 3600MHz Vengeance LPX][Powercolor RX 7800XT][Corsair RM750x V2][Corsair MP600 500GB][256GB 840 pro][850 EVO 500GB][NI Komplete Audio 6][ADAM T7V][BD DT-1770Pro 250ohm][Bitwig Studio 5.1][Reason 11][Maschine 2.17.5][NI Komplete A49][Arturia MiniLab mk2][NI Maschine JAM & Mikro mk3][Corsair AIR 540][Windows 11 Pro]
"If they're going to pirate somebody, we want it to be us rather than somebody else." -- Microsoft Business Group President Jeff Raikes

Permalänk
Skrivet av lolight:

Så DU ska styra så folk inte får gnälla i denna tråden nu också

Nä men trött på att folk lägger ner så mycket energi och tid på att gnälla men sen inte gör något åt det, vad är ni små barn eller?

Gnäll gnäll gnäll, klart att dem förlorar på det i slut ändan när folk vänder sig till Banker som inte bestämmer vad dem ska få använda sina pengar till.

Alltså är det bättre att låta det vara och sen går alla över till andra banker, tror du inte det visar vem som har makten då? dem lär förlora enormt med pengar.

Men gnälla fungerar så mycket bättre....

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem

Gissar på att ozo64 jobbar på swedbank (eller annan bank)? :>

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Navicula:

Det är ganska uppenbart om man läst första inlägget i tråden. Vilken åsikt du har om det bryr jag mig inte om.

Varför är du här och kommenterar då om du inte bry dig. Snälla människa du måste ju fatta vad som händer med samhället om företag och politiker plötsligt själva helt godtyckligt bestämmer vad som är moralsikt och inte. Det drabbar ju dig också, det är väl inte så svårt att förstå?

Har du missat skolan helt och hållet? Har du missat dom grundläggande värderingarna i en demokrati eller försöker du bara skapa bråk här på forumet? Hoppas du är för ung för att rösta, för dina åsikter förstör för så många andra.

Permalänk
Skrivet av anon4992:

Vilka banker då tänker du på?

Handelsbanken, SEB, Nordea och Swedbank, dom största bankerna använder sig av detta system.

Visst finns det fler, men här pratar vi om de absolut största som censurerar enligt sina egna moraliska regler, samtidigt som man lätt kan köpa aktier och fonder via dom i företag som sysslar med vapen och miljöförstörande verksamhet.

Ja alltså blir det dubbelt så bra om man väljer att ha pengarna hos en annan bank, vet inte vilka andra små banker där finns men lär nog poppa upp några om folk börjar diskutera om att ha sina pengar hos en bank som inte bestämmer vad man får använda dem till.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Tråkigt att så många bara tänker på sina egna rättigheter och intressen och struntar i andras och hur det går med dem. Blir inget bra samhällsbygge av det.

Edit: Du kan inte se att censur av andras intressen helt plötsligt kan spilla över i inskränkningar i ditt sätt att leva också?

Verkligen något jag håller med om, folk bryr sig bara om sig själv, vi lever i egoistens paradis och så kommer det alltid att vara.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecfor:

Du får gärna köpa erotiska böcker, dildos, satanistiska prylar och annat smått och gott. Personligen har jag inget intresse för produkter av det slaget, därför bryr jag mig inte heller om bankernas agernade. När de börjar banna normala produkter är det dock dags att säga till för min del. Bannemej om de börjar blocka grejer på Inet, Komplett osv

Fick mig att tänka på: http://en.wikipedia.org/wiki/First_they_came...

Först tog dem porr-köparna, och jag protesterade inte, för jag köpte inte porr;
Sedan tog de mac användarna, och jag protesterade inte, för jag hade inte en mac;
Sedan tog de piraterna, och jag protesterade inte, för jag laddade inte ner någonting;
Sedan tog de mig, och då fanns ingen kvar som kunde protestera.

Visa signatur

Specs: Fräsig dator

Permalänk

Vilken bank är att rekommendera som inte sysslar med detta? gillar Swedbank och dem flesta jag haft affärer med har dem, men bytar utan att blinka och får familjen att göra detsamma om det är såhär dem behandlar sina kunder.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem
Skrivet av toxicstone:

Vilken bank är att rekommendera som inte sysslar med detta? gillar Swedbank och dem flesta jag haft affärer med har dem, men bytar utan att blinka och får familjen att göra detsamma om det är såhär dem behandlar sina kunder.

Jag kan rekommendera Länsförsäkringar bank. Fick 20% rabatt på bilförsäkringen när jag bytte till dem så sparar tusenlappar per år. Och de har haft bra service hitils iaf.

Permalänk

Egentligen är det bara ett företag som gör ett etiskt ställningstagande.
Sedan vad MC och Visa ställer för krav på sina kunder efter att dom tagit ställningstagande och hur dom dokumenten ser ut är det ingen här som vet. Sådana avtal brukar vara ganska obscena och trycka på att dom måste visa att dom följer det.

Det är ju inte mest troligt så att bankerna bara glad i hågen hoppar på "en trend". Störst bestämmer som vanligt.

Vad man skulle vilja se är ju en lista och motiveringar, och är det någon någonstans som får köpa alla produkter för att utvärdera?

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Tråkigt att så många bara tänker på sina egna rättigheter och intressen och struntar i andras och hur det går med dem. Blir inget bra samhällsbygge av det.

Edit: Du kan inte se att censur av andras intressen helt plötsligt kan spilla över i inskränkningar i ditt sätt att leva också?

Sedan kan man ju ifrågasätta att man ens ska behöva vädja till folks vilja att försvara sitt egenintresse, för att de ska fatta att det Swedbank gör i detta fall är helt åt helvete fel. Det ska inte behöva handla om att det kan spilla över på ens egna rättigheter för att folk ska förstå hur skevt detta är.

Personligen betalar jag inte för någon av de drabbade produktgrupperna heller, eller någon produktgrupp som ens ligger i riskzonen, mitt problem med ett sådant embargo är att det inte är bankernas jävla jobb att agera moralpolis och bestämma vad folk får köpa och inte. När man dessutom faktorerar in att bankerna är de mest högljudda förespråkarna för ett slopande av kontantsystemet, blir deras ställningstagande i frågan perverst på allvar. Och som jag tidigare sa, det har ju inte blivit något liv i luckan om att man kan köpa porr med visakortet tidigare; ställt i relation mot detta drag är det ju minst sagt harmlöst, att bankerna omyndigförklarar sina kunder på det här viset är fan så mycket mer stötande i sådana fall, eller borde åtminstone vara det.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Master of Overkill

För över pengar till Payal och bara tutta och köra

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240